Raspberry headless installeren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• User_Id
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 27-05 09:42
ik probeer een raspi4b aan de praat te krijgen via headless.
nieuw uit de doos.

Raspberry OS op een 16G SD geflasht.

ssh in de bootpartitie gezet

aangesloten rechtstreeks op PC (zowel windows10 en Linux Mint 20.2): geen verbinding / ip adres
aangesloten op router (edgerouter 10x): wel verbinding (poort is connected) en Tx-data, maar geen ipadress zichtbaar in de leasetabel

ik heb ook geprobeerd via wifi: maar geen ipadress

ook via Fing wordt de raspi niet zichtbaar

wat doe ik fout? volgens alle handleidingen is het zo simpel :(

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

User_Id schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 22:45:
ik probeer een raspi4b aan de praat te krijgen via headless.
nieuw uit de doos...
Tja, als headless installeren niet gaat, zul je er toch een "head" aan moeten hangen.
Plug FF een TV of monitor in, dan kun je in ieder geval zien wat er misgaat; keyboard er bij en je kunt het nog corrigeren ook

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 00:08
@User_Id
Net wat Brahiewahiewa zegt. Hang er een monitor aan, zodat je kan zien wat er fout gaat. Probeer anders nog een keer de MicroSD te flashen.
Wat bij mij nog wel eens helpt als dit gebeurt. SD formatter eerst gebruiken om de MicroSD te formatteren en dan met de Raspberry tool de image er opnieuw op te zetten.
aangesloten rechtstreeks op PC (zowel windows10 en Linux Mint 20.2): geen verbinding / ip adres
Dit gaat ook niet werken, omdat je PC geen dhcp adressen uitdeelt.
ik heb ook geprobeerd via wifi: maar geen ipadress
Dat klopt ook. Wifi kun je pas instellen nadat je op de RPI ingelogd zit.
Blijkbaar kan dat wel zoals Nobby aan geeft.

Ik gok dat je image niet goed op de SD is gekomen en je het even opnieuw moet doen. Gebeurt bij mij ook regelmatig als ik mijn RPI-2 en RPI-3 opnieuw flash.

[ Voor 2% gewijzigd door NLMaca op 05-10-2021 03:08 . Reden: edit; wifi file kan blijkbaar wel. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nobby
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:30

Nobby

Nuts!

Je kan wel een file op je sd zetten zodat ie verbind met je wifi: https://newbedev.com/shel...raspberri-pi-code-example

From all the things I have lost, I miss my mind the most - Ozzy
Uitvindingen zijn niets anders dan betere middelen naar een slechter doel - Berry van Aerle
Het uitzetten van je pc is als het dooddrukken van een muis, dat doe je niet zo makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-09 10:01
knip: in link hierboven stond al uitleg

alhoewel niet geheel volledig. Daarin ontbreekt het aanmaken van een leeg bestandje /boot/ssh

[ Voor 149% gewijzigd door DikkieDick op 09-12-2021 09:41 . Reden: overbodige reactie ]

aka pluim003