Vraag

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06:25

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Tot nu toe werd mijn toestel altijd bepaald/verstrekt door mijn werkgever. Deze situatie gaat veranderen en dus ga ik mijn eigen BYOD kopen. Ik heb geen voorkeur/afkeur voor Apple of Android. De bijgaande laptop zal zéér waarschijnlijk een Macbook worden. Ik heb totaal geen affiniteit met Mac specifiek maar de bizarre accuduur van de M1 machines maken het een ideale machine voor mee op reis. Als er een technisch voordeel te behalen valt door een Apple telefoon te combineren met een Apple laptop wil ik dat overwegen. Ik heb ervaring met Apple telefoons maar gebruik ondertussen al jaren Android (op dit moment een S9 Dual Sim).

Wat is je budget?
Gevoelsmatig zeg ik ~700 euro. Minder is natuurlijk zéér welkom (want ik vind het een bizarre hoeveelheid geld voor een f*cking telefoon) en als het meer is - prima, mits dat zeer duidelijke voordelen met zich meebrengt. Ik denk dan vooral een accuduur, robuustheid en levensduur/toekomstbestendigheid.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Werken en reizen. Hij zal de hele dag intensief gebruikt worden voor email, messaging, bellen, maar vergeet ook geen hotelboekingen, uber, maps navigatie, gps logging en natuurlijk ook gewoon browsen. Het toestel zal versleuteld worden.

Er zal misschien ooit eens een verdwaalde game op draaien maar de prestaties daarin zijn totaal niet belangrijk. Wat ik véél belangrijker vind is de accuduur. Mijn huidige S9 en daarvoor S7/S8 waren een ramp met accuduur en zeker als het toestel wat ouder werd (met steeds meer laadcycli op de accu) was ik na een fatsoenlijke reis (thuis - vliegveld - uber - hotel) al 60% van mijn accu kwijt. De S9 komt met stevig gebruik de dag niet door, en dat is wel een eis.

Foto's maken doe ik vaak, maar ik doe daar verder niks bijzonders mee en de kwaliteit van mijn huidige toestel is afdoende. Ik kan me niet voorstellen dat ik hierop achteruit zou gaan met een nieuwer toestel dus ik stel hier geen specifieke eisen. De 64GB die ik nu heb is altijd voldoende geweest, maar een stapje hoger is waarschijnlijk slim - zeker als een microSD uitbreiding geen optie is.

Wireless charging vind ik een handige gimmick maar als ik echt streng voor mezelf ben geen necessity. Ik beschik over een dual fast charger en fikse battery bank (beiden Anker) indien nodig. Mijn huidige scherm is groot genoeg, stapje groter mág zeker. Ik heb een wireless headset maar gebruik ook soms nog gewoon bedrade oortjes, ik denk dat ik het ontbreken van die optie wel vervelend zou (gaan) vinden (accu headset leeg, 'even snel inpluggen' etc). De voornaamste reden is dat ik die 'in ear' dingen echt vreselijk vind. Ze vallen uit, zitten niet lekker en gaan irriteren. Ik gebruik vooral nog ouderwetse dopjes.

Ik hecht geen waarde aan super-resolutie schermen, refresh rate, als ik er een netflix filmpje op kijk is dat uit verveling en ik verwacht dus geen prive-cinema.

Wat ik wel heel belangrijk vind, zoals al aangehaald, is de accuduur. Die moet echt heel goed zijn.

5G - geen idee of ik dat belangrijk moet vinden. Volgens mij is een groot deel van Europa sowieso 4G en ik ben geen streamer.

De vingerafdrukscanner moet snel en accuraat zijn.

OS updates moesten minimaal nog 3/4 jaar door kunnen na aanschaf.

Draadloos betalen: graag!. Zou het een gemis vinden als dat niet mogelijk is.

Ik verkies liever geen toestellen van een Chinees merk. Ja, ik weet het, dan sluit ik HEEL veel merken uit.

Ik heb geen moeite met 2ekans/refurbished kopen. Indien er voldoende garantie op zit durf ik dat wel aan.

Ik heb het schurft aan die 'curved' schermen. Een nachtmerrie om een fatsoenlijke protector op te zetten/vinden, ik zie het voordeel ervan echt niet en ik heb alle samsung toestellen zonder uitzondering lelijke rotdingen gevonden. Uiterlijk is dus niet echt een issue, maar een leuke felle kleur is best welkom.

Water- en stofdichtheid vind ik zéér belangrijk. Eigenlijk wel een must (ja, er komt ook een hoes met screenprotector omheen, maar ik kom in vochtige/stoffige omgevingen).

Dualsim is geen harde eis, maar zou wel verdomd handig zijn (anders moet ik er weer een ander toestel bij houden).

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik heb vooral Samsung bekeken uit bekendheid, opties en prijsstelling. Een nieuwe of gebruikte S21 valt binnen de opties, maar dan geen headset connector meer. Wil ik echter de dikke accu moet ik naar de (€€) plus editie. A72 lijkt een goede optie maar ik twijfel of die net zo toekomstbestendig zijn en of de performance met een volledig versleuteld toestel nog goed is.

De iPhone 13 max 'fits the bill' maar is belachelijk duur en ik zie daar de voordelen niet van t.o. een S21.

Welke vragen heb je hier nog over?
Moet ik júist voor een refurbished S10 Plus, OnePlus of ander toestel gaan? Ik heb slecht zicht op of de prijs per jaar (exclusief ongelukjes/reparaties) van zo'n optie opweegt tegen de theoretische levensduur van een S21/A72 die 4+ jaar updates krijgt. Meer dan 200€/jaar vind ik eerlijk gezegd te gek worden, maar gezien mijn gebruik verwacht ik niet dat ik er nog veel voor krijg na 4 jaar intensief gebruik - de accu zal dan wel goed versleten zijn dus ik schrijf hem volledig af.

Alle reacties

• robertstev
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 01-10 09:37
Wat ik persoonlijk een voordeel vind van een MacBook met iPhone is dat je kan kopiëren op je telefoon en plakken op de laptop en dat je sms berichten kan openen op de laptop

Ook werkt een hotspot opzetten makkelijk als je telefoon naast de laptop ligt komt de optie om de telefoon als hotspot te gebruiken onder de lijst van WiFi netwerken te staan

Edit: meer info https://support.apple.com/nl-nl/HT204681

[ Voor 13% gewijzigd door robertstev op 04-10-2021 22:47 ]

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
robertstev schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 22:45:
Wat ik persoonlijk een voordeel vind van een MacBook met iPhone is dat je kan kopiëren op je telefoon en plakken op de laptop en dat je sms berichten kan openen op de laptop

Ook werkt een hotspot opzetten makkelijk als je telefoon naast de laptop ligt komt de optie om de telefoon als hotspot te gebruiken onder de lijst van WiFi netwerken te staan

Edit: meer info https://support.apple.com/nl-nl/HT204681
Ja, ik weet niet of dat een paar honderd euro extra waard is B).

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 07:22
Macbook integreerd feilloos met iPhone, en ook de bijbehorende oortjes.

Goede accu duur zit in de iPhone 13 Pro Max. Kost wat, maar dan heb je ook wat.

Dual-Sim kan tegenwoordig ook met iPhone mits eSim ondersteunt wordt door je provider.

Dual-Messenger is wat lastig (2 whatsapp clients), mogelijk op te lossen met de zakelijke en prive versie van Whatsapp naast elkaar.

Of ga gewoon voor een goede Dell XPS met een Samsung S21+ dual SIM, en dan zit je ook prima qua accu voor de hele dag, en via Your Phone integratie met de telefoon tussen Windows en Android, en hoef je niet zelf het wiel uit te vinden.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
swhnld schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 13:08:
Macbook integreerd feilloos met iPhone, en ook de bijbehorende oortjes.

Goede accu duur zit in de iPhone 13 Pro Max. Kost wat, maar dan heb je ook wat.

Dual-Sim kan tegenwoordig ook met iPhone mits eSim ondersteunt wordt door je provider.

Dual-Messenger is wat lastig (2 whatsapp clients), mogelijk op te lossen met de zakelijke en prive versie van Whatsapp naast elkaar.

Of ga gewoon voor een goede Dell XPS met een Samsung S21+ dual SIM, en dan zit je ook prima qua accu voor de hele dag, en via Your Phone integratie met de telefoon tussen Windows en Android, en hoef je niet zelf het wiel uit te vinden.
Mijn ervaringen met Dell 7/9 duizend series (en XPS ook trouwens) icm encryptie en batterijduur is niet geweldig. Eigenlijk alle machines tot nu toe hadden een accuduur om te huilen. De macbook is de enige die mij die issues nooit gegeven heeft.

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:41
In mijn ervaring zitten er zeker technische voordelen aan het combineren van een MacBook en een iPhone. Kopiëren en plakken en het hotspot verhaal is al genoemd. Naadloze integratie van fotobibliotheken over apparaten heen, de mogelijkheid om een e-mail op één apparaat te starten en op het andere apparaat verder te typen bijvoorbeeld, notities en contacten synchroniseren, het werkt allemaal zonder gekke problemen. Koop er een paar AirPods (niet de pro gezien je voorkeur) bij en ik denk dat je een aardig sterke combinatie hebt. De vraag is of je dan meteen de iPhone 13 Max wil hebben of dat je met een iets minder prijzige optie ook uit de voeten kunt. Ik werk met een iPhone 8 (model uit 2017) welke nog steeds gewoon bijgewerkt is naar de nieuwste iOS versie die net uit is gekomen. Met dat in je achterhoofd kan je ook voor een iPhone SE, een iPhone 11 of een refurbished optie van een oudere Max kiezen. Die gaan makkelijk nog vier jaar mee en de prijs is een stuk schappelijker dan de nieuwste variant. Ik weet even niet welke modellen er allemaal dual sim (waarvan één eSim) ondersteunen maar daarmee kan je die optie ook afvinken.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
@Archer_VC10 hoe zit het met de accuduur van oudere modellen iPhones? Zitten daar uitschieters tussen?

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Reken de TCO uit en je zult waarschijnlijk tot de conclusie kopen dat een iPhone goedkoper is dan een highend android omdat je ze over een 2 jaar langere periode kan afschrijven. De beste android blijft steken op 3 jaar montly's. Apple gaat daar richting het dubbele volgens mij (iig >5,0jaar).

Daarnaast werkt een iPhone in combinatie met een macbook net wat lekkerder dan een android.
Snelheid van Apple licht ook wat hoger dan bij android. Mijn privé S9 voelt merkbaar trager dan mijn volgestouwde, 'BlackBerry' iPhone XR.

FYI, gebruik zowel Android (privé), iOS(werk), MacOS (nu privé) als Windows (werk & privé) in mijn dagelijks gebruik.

[ Voor 10% gewijzigd door eL_Jay op 05-10-2021 17:42 ]

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ja de S9 is met encryptie een traag hok inderdaad. Vandaar dat ik meer high end modellen heb bekeken.

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 07:22
HTT-Thalan schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 14:18:
[...]

Mijn ervaringen met Dell 7/9 duizend series (en XPS ook trouwens) icm encryptie en batterijduur is niet geweldig. Eigenlijk alle machines tot nu toe hadden een accuduur om te huilen. De macbook is de enige die mij die issues nooit gegeven heeft.
Ach, ik las in je openingspost dat je totaal geen affiniteit met Mac had, maar nu blijkt je altijd al goede ervaring ermee te hebben. Dan moet je het vooral nemen en all in gaan.

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:41
HTT-Thalan schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 17:34:
@Archer_VC10 hoe zit het met de accuduur van oudere modellen iPhones?
Ik kan alleen even wat links bieden, maar hier zie je de capaciteiten en video-afspeelduur voor de oudere modellen: https://9to5mac.com/2020/04/16/iphone-battery-life-compared/ en hier heb je een recentere test op basis van een eigen protocol van de nieuwere opties: https://www.tomsguide.com...-all-four-models-compared.
Edit: ik vond deze ook nog: https://www.anandtech.com/show/16192/the-iphone-12-review/6 Hier scoren de iPhone 11 modellen beter dan de iPhone 12...

[ Voor 12% gewijzigd door Archer_VC10 op 06-10-2021 08:17 ]

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
swhnld schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 20:40:
[...]

Ach, ik las in je openingspost dat je totaal geen affiniteit met Mac had, maar nu blijkt je altijd al goede ervaring ermee te hebben. Dan moet je het vooral nemen en all in gaan.
Ja, volgens mij schrijf ik dat ook - de laptop word zeer waarschijnlijk een Macbook gewoon omdat het precies doet wat ik wil, functioneel gezien. Het is voor mij niet een 'osx vs windows' discussie, ik kan met beide prima overweg. Mijn huidige Latitude 9410 heeft in theorie een kekke accuduur maar de praktijk (met full disk encryption en airwatch management) is anders. Wat ik ook heb meegemaakt is dat al mijn voorgaande windows laptops na korte tijd 'zwarte gaten' ontwikkelden in de accuduur: je trekt hem met 100% van de stekker en binnen 30 seconden valt hij terug naar 91%, dat soort gezeik.

Mac is zeker niet heilig, maar de architectuur van die M1 trekt mij wel en het is een zakelijke machine dus er worden geen games of bewerkingen (video/audio) op gedaan.

Ik zal na de info van @Archer_VC10 eens naar oudere iPhone's kijken :).

- edit -

veel van de 11 Pro Max uitvoeringen die ik vind zitten ondertussen al onder de 90% batterij capaciteit, wat niet vreemd is natuurlijk. Ik weet niet of ik dan OK uitkom qua autonomie. Bovendien worden de nette exemplaren voor vergelijkbare prijzen aangeboden als een S21 Ultra. Als dat de keuze is trekt de S21 mij veel meer en neem ik het gebrek aan samenwerking tussen de twee devices maar voor lief.

[ Voor 44% gewijzigd door HTT-Thalan op 06-10-2021 08:52 ]

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ik moest een keus maken, en de beschikbaarheid van de Max modellen van de iPhone heeft me richting de S21 Ultra geduwd die ik deze week binnen krijg. Ik zit nu nog wel klem met het uitzoeken van een goede case, maar daar open ik wel even een apart topic voor.
Pagina: 1