Vraag

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:58
Naar aanleiding van de tips genoemd in dit topic, heb ik een nieuwe shortlist gemaakt. Gezien de ondersteuning, lijkt het me toch beter de toestellen van vorig jaar niet meer mee te nemen in de shortlist.

Afgevallen toestellen zijn dan:
pricewatch: Motorola Moto G 5G Plus (4GB intern, 64GB opslag) Blauw
pricewatch: Motorola Moto G Pro Blauw
pricewatch: Motorola Moto G9 Plus, 128GB opslag Blauw
pricewatch: Motorola Moto G8 Power Zwart

Dan blijft over;
De pricewatch: Nokia G20, 64GB opslag Wit Prijstechnisch prima, maar vooralsnog enkel met 64gb opslag beschikbaar. Zeer recent toestel, dus nog zeker 2,5 jaar updates (upgrades tot Android 13). Android One, in hoeverre dat nu echt interessant is. Processor is niet heel sterk, maar de vraag is of dat een probleem gaat zijn met het beoogde gebruik. Nu waarschijnlijk niet, maar je weet niet of dat de komende jaren zo blijft. Nadeel is wel het ontbreken van 5ghz wifi. Af fabriek geen navigatie-toetsen, maar blijkbaar wel in te stellen. De standaard Camera wordt als goed omschreven in reviews, maar dat zou in relatie tot de prijs kunnen zijn. Laden met 10 watt en 2 dagen accuduur. SD kaart mogelijk, tot 512gb. Oplader ontbreekt, wel kabel.
Helderheid: 485 nits, Accuduur: 19:46 – 53:43

De pricewatch: Nokia X10 128GB Wit Een stuk duurder dan de G20, wat dit toestel meteen een stuk minder interessant maakt. Echter wel direct met 128gb beschikbaar. Toestel heeft ook Android One en is ook slechts een paar maanden oud, dus ruimt 2,5 jaar updates (upgrades tot Android 14?). De processor is een stuk sneller tov de G20 en heeft waarschijnlijk de beste prestaties uit de shortlist. Camera wordt als goed beoordeeld in reviews, waarschijnlijk dezelfde camera als in de G20. Het scherm is met 630 nits een stuk helderder dan de G20. Komt met hoesje en screenprotector. Laden met 18 watt en ruim 2 dagen accuduur. Oplader ontbreekt, wel kabel.
Helderheid: 674 nits, Accuduur: 14:56 – 40:35

De pricewatch: Motorola Moto G30 Zwart Toestel is sinds begin 2021 op de markt, waardoor het nog zo’n 15 maanden updates krijgt. Een upgrade naar Android 12 is te verwachten, maar verder zal het niet gaan. Vingerafdrukscanner achterzijde ipv powerknop. De camera wordt als goed omschreven.
Komt met een hoesje. Laden met 20 watt en ruim 2 dagen accuduur en de oplader wordt meegeleverd, maar dat is geen snellader.
Helderheid: 284 nits, Accuduur: 17:49 – 38:56

De pricewatch: Motorola Moto G50, 128GB opslag Grijs Het toestel is wat minder vriendelijk geprijsd, maar is ook recenter dan de G30, waardoor er nog zo’n 20 maanden updates te verwachten zijn. Een upgrade naar Android 12 is te verwachten, maar verder niet. De camera wordt als middelmatig omschreven in reviews. Telefoon laad op met 15 watt, oplader wordt meegeleverd, maar dat is geen snellader. Er wordt ook een hoesje meegeleverd.
Helderheid: 340 nits, Accuduur: 19:58 – 50:26

De pricewatch: Xiaomi Redmi 9T 128GB Grijs Toestel is van begin 2021 en zal iig nog een upgrade krijgen naar Android 12. Verder is te verwachten dat er nog zo’n 16 maanden aan updates volgen. Komt met een groot aantal pre-installed apps, maar deze zijn (volgens een review) volledig te verwijderen. Reclame-banner bij installeren app, maar verder niet of nauwelijks. Komt met een hoesje en screen protector. Kan laden met 22,5watt en heeft een capabele oplader. Middelmatige camera.
Helderheid: 467 nits, Accuduur: 23:05 – 62:33

De pricewatch: Poco X3 NFC 128GB opslag Zwart Toestel is nog van 2020, maar krijgt zeer waarschijnlijk nog een upgrade naar Android 12. Niet duidelijk hoe lang er updates zullen volgen. Veel vooraf-geïnstalleerde apps, maar die zijn te verwijderen. Ook reclame, maar dat is uit te schakelen volgens reviews. Verder uiteraard een toptoestel voor een vriendelijke prijs. MIUI is misschien niet zo geschikt voor mensen die vooral eenvoud willen. Zelf heb ik de Pocophone F1 en merk ook regelmatig dat apps niet werken zoals ze zouden moeten werken, of ik weer bepaalde rechten moet aanpassen.
Helderheid: 623 nits, Accuduur: 18:36 – 40:27
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hafdaQ5goLQxGwtSRtRSaoiEyjE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zkhktvchUmBJTtUx1Bn9VwKl.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben op zoek naar een nieuwe telefoon voor mijn ouders.

Ze gebruiken nu volgens mij een Motorola Moto G 5 en lopen tegen de limiet van 16gb opslaggeheugen aan. We hebben al een sd-kaartje toegevoegd, maar helaas kan de telefoon daar niet goed mee overweg, waardoor het altijd gezien wordt als extra opslag, ipv uitbreiding van interne opslag.

Omdat ze nu een Motorola hebben en hiervoor ook al, lijkt het mij het meest voor de hand liggend om opnieuw naar Motorola te kijken. Ook al krijg ik al jaren dezelfde vragen over hoe iets werkt, denk ik toch dat er iets van gewenning aan de layout van Motorola zit.

Ze gebruiken de telefoon vooral voor whatsapp, youtube en opzoeken van informatie op internet.
Een budget is niet echt genoemd, maar het liefst zitten ze voor een dubbeltje op de eerste rang. Ik denk echter niet dat een telefoon van €300,- een no-go is, zolang het maar een duidelijke meerwaarde heeft tov goedkopere modellen.

Voornaamste eisen;
- Minimaal 64gb opslag
- Op fotogebied gemiddeld of beter

Wat ik zelf al gevonden heb via de pricewatch met minimaal 1 review;

De eerste kandidaat is dan de pricewatch: Motorola Moto G 5G Plus (4GB intern, 64GB opslag) Blauw
Vriendelijke geprijsd, met 64gb kunnen ze weer even vooruit, ook de camera lijkt goed te zijn. Nadeel lijkt wel de lengte van het toestel, dit wordt in meerdere reviews benoemd. Ook lees ik dat de vingerafdrukscanner op de uit-knop zit, waardoor ik veel problemen voorzie met een toestel wat om “magische redenen” niet uit wil, of telkens uit gaat. Toestel is ook al meer dan een jaar op de markt, wat de ondersteuning niet ten goede komt.

Een tweede optie is de pricewatch: Motorola Moto G Pro Blauw
Toestel is ook al meer dan een jaar op de markt, maar is wel Android one (heb er geen ervaring mee). Ik lees dat dat een voordeel is ivm updates en het feit dat er geen (of weinig) vooraf geïnstalleerde (en niet verwijderbare) apps op zitten. Geheugen is meer dan voldoende. In hoeverre de stylus een meerwaarde heeft, moet nog blijken. Camera lijkt minder goed dan van de moto G 5g plus. Meegeleverde hoes is een mooie extra.

De pricewatch: Motorola Moto G9 Plus, 128GB opslag Blauw valt meteen af vanwege het formaat.

De pricewatch: Motorola Moto G8 Power Zwart is ongeveer hetzelfde formaat als de Moto G Pro en in dat opzicht een betere keuze dan de Moto G 5G Plus. Ook inclusief hoesje, maar geen ondersteuning voor 5ghz wifi. Ook geen NFC, maar dat zal niet zo’n dealbreaker zijn.

Als ik dan naar concurrenten ga kijken, lijkt Nokia een mooie kanshebber. Zelf heb ik een Xiaomi Pocophone F1, maar ik lees dat de nieuwe budgettelefoons van Xiaomi last hebben van reclame. Daarbij werkt mijn eigen telefoon niet vlekkeloos en moet ik soms wat troubleshooten om dat te herstellen. Ik weet wel wie dat mag doen als dat bij de telefoons van mijn ouders gebeurt. Dus in dat opzicht ben ik geneigd Xiaomi af te laten vallen als optie.

Bij Nokia lijkt de pricewatch: Nokia G20, 64GB opslag Wit dan een interessante instapper. Pas een paar maanden oud en Android one, dus nog ruim voorzien van updates. De specs zijn niet denderend, maar ik denk prima geschikt voor het gebruik. Enige echte nadeel lijkt mij het ontbreken van 5ghz WiFi. Geen dealbreaker, maar mogelijk toch irritant op sommige locaties.

Een tweede optie zou de pricewatch: Nokia X10 128GB Wit kunnen zijn. Aanzienlijk betere specs dan de G20, ook Android One en slechts een paar maanden oud. Ik twijfel alleen wel over de grootte van het toestel. De Moto G9 Plus wordt veelal als onhandig groot/lang gezien in de reviews en dit toestel heeft hetzelfde formaat.

Kunnen jullie specifiek 1 van bovengenoemde toestellen aanraden?
Of ben ik nog een zeer interessante optie vergeten?

[ Voor 41% gewijzigd door LA-384 op 12-10-2021 20:17 ]

Beste antwoord (via LA-384 op 14-10-2021 21:26)

• Lathummer
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 05-02-2022
Weet niet of je er wat aan hebt,

Voor mijn schoonmoeder laatst een Nokia g20 aangeschaft! Ze is er zeer blij mee.
Erg goede accu, voor die prijs hele goede foto’s en toestel komt qua snelheid echt goed mee!
Als je vragen over het toestel hebt laat maar weten!

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Lathummer
Weet niet of je er wat aan hebt,

Voor mijn schoonmoeder laatst een Nokia g20 aangeschaft! Ze is er zeer blij mee.
Erg goede accu, voor die prijs hele goede foto’s en toestel komt qua snelheid echt goed mee!
Als je vragen over het toestel hebt laat maar weten!

• LA-384
@Lathummer Bedankt voor je reactie! Ik ga dit weekend me wat verder inlezen in de g20. Weet jij zo hoe dat toestel omgaat met een sd kaartje? Ik weet dat sommige toestellen die opslag daadwerkelijk betrekken bij de telefoonopslag en het als 1 geheel gaan zien. Hun huidige toestel doet dat niet en veel apps kunnen niet overweg met opslag op de SD kaart. Of is dat met Android 10/11 inmiddels verbeterd?

• Soggy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:28

Soggy

vroemmmm

Afgelopen week mijn moeder (75, redelijk gewend aan haar Motorola Moto G5) een Xiaomi Redmi 9T kado gedaan. Op de Moto had ik al Nova geïnstalleerd als launcher, en die zit hier ook weer op. Look en feel blijven vrijwel gelijk, moeder is helemaal blij met een toestel met zo'n enorme accu.

If it works, tweak it

• mark_vs
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:16
Niet genoeg aan de interne opslag van 16 GB?

Verplaatsen je ouders hun foto's regelmatig naar een clouddienst of gewoon naar een opslag thuis? Of laten ze alle foto's op het toestel staan?

Voor wat ze ermee doen, voldoet de G5 prima. Ik zou ze leren om hun foto's regelmatig van het toestel te verwijderen en ze ergens anders op te slaan. Dat scheelt weer een paar honderd euro.

• LA-384
Soggy schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 07:41:
Afgelopen week mijn moeder (75, redelijk gewend aan haar Motorola Moto G5) een Xiaomi Redmi 9T kado gedaan. Op de Moto had ik al Nova geïnstalleerd als launcher, en die zit hier ook weer op. Look en feel blijven vrijwel gelijk, moeder is helemaal blij met een toestel met zo'n enorme accu.
Hoe zit het met reclame op dat toestel? Ik zie dat wel als een probleempunt. Ik haal uit een review dat je iig een advertentie krijgt na het installeren van een app, maar zijn er nog meer momenten?

Zo'n venster met voorwaarden die geaccepteerd moeten worden resulteert meestal al in een paniekreactie en fobie om ergens op te drukken. Ik heb geen zin dat ik om de dag gebeld wordt dat de telefoon weer raar doet :+
mark_vs schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 07:42:
Niet genoeg aan de interne opslag van 16 GB?

Verplaatsen je ouders hun foto's regelmatig naar een clouddienst of gewoon naar een opslag thuis? Of laten ze alle foto's op het toestel staan?

Voor wat ze ermee doen, voldoet de G5 prima. Ik zou ze leren om hun foto's regelmatig van het toestel te verwijderen en ze ergens anders op te slaan. Dat scheelt weer een paar honderd euro.
M'n ouders (mn m'n moeder, m'n vader is iets handiger) kunnen whatsappen, Facebooken en youtuben. En dan heb je het een heel eind gehad. Bellen wordt al lastiger. Contactpersoon toevoegen of zoeken vereist hulp. De rest is abracadabra.

Erg handig zijn ze dus niet. Ik heb al vaker foto's overgezet en volgens mij ook ingesteld dat foto's voortaan op de SD kaart opgeslagen moesten worden, maar desondanks staan er een aantal dingen op die veel opslag vereisen. Een deel ook apps die niet verwijderd kunnen worden.

Omdat ze het zelf niet kunnen en ik geen meer heb elke keer te moeten zoeken hoe ik weer data vrij kan maken, is een nieuwe telefoon met (aanzienlijk) meer opslag de beste optie.

[ Voor 52% gewijzigd door LA-384 op 07-10-2021 20:22 ]

• Soggy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:28

Soggy

vroemmmm

LA-384 schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 20:06:
[...]

Hoe zit het met reclame op dat toestel? Ik zie dat wel als een probleempunt. Ik haal uit een review dat je iig een advertentie krijgt na het installeren van een app, maar zijn er nog meer momenten?
Geen (extra) reclame gezien op het toestel. Moet daar wel bij zeggen dat ik daar ook een pi met adblocker heb geplaatst, maar ook zonder heb ik niet het idee dat er meer reclame wordt getoond dan op een ander toestel.

If it works, tweak it

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:50
@LA-384 Wat is het probleem met het formaat? Is het niet juist fijner voor de ogen om een groter scherm te hebben op hun leeftijd?

Mijn advies, bespaar niet op opslag in de telefoon, en vergeet de SD kaart want daar ontstaan altijd wel problemen mee ergens een keer. Of het nu ouderdom is, of een update ergens van.
Verder, houd het zoveel mogelijk zoals ze gewend zijn te werken, dan is de overstap makkelijker.
Als laatste, neem een Google opslag abonnement, en laat via Google Photo''s alle foto's syncen met Google Drive. Je kunt dan af en toe de Google Photo app opdracht geven op te schonen wat gesynchroniseerd is, en dan blijven er tumbnails achter dat ze de foto's alsnog kunnen zien zonder dat het hele toestel vol staat.

Ik zou zelf de Moto G30 kiezen van februari 2021 voor 169 Euro, SD662 Soc is prima, 4 Gb geheugen en 128 Gb opslag ook.
pricewatch: Motorola Moto G30 Zwart
Of pak de G50 van juli 2021, die 20% sneller is en iets compacter, maar 50 Euro meer kost:
pricewatch: Motorola Moto G50, 128GB opslag Grijs

• LA-384
swhnld schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 14:11:
@LA-384 Wat is het probleem met het formaat? Is het niet juist fijner voor de ogen om een groter scherm te hebben op hun leeftijd?
Misschien wel, persoonlijk vind ik het vooral onhandig zo'n groot scherm, maar het zal er van afhangen hoe ze de telefoon gebruiken.

Ik neem je suggesties iig nog mee in de shortlist.

• swhnld
LA-384 schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 09:33:
[...]

Misschien wel, persoonlijk vind ik het vooral onhandig zo'n groot scherm, maar het zal er van afhangen hoe ze de telefoon gebruiken.

Ik neem je suggesties iig nog mee in de shortlist.
Mijn ouders waren in ieder geval blij met een groter scherm, en kozen voor het grotere lettertype, en gingen de telefoon daarmee ook meer gebruiken.

Mocht je nog andere vragen krijgen, help ik graag, anders succes met je uiteindelijke keuze.

• LA-384
Ik heb de ts bijgewerkt. Ik neig sterk naar Nokia, omdat die Android One ondersteunen en daarmee gegarandeerd lang en vele updates krijgen. Daar kunnen Motorola en Xiaomi niet aan tippen.

Het valt me wel op dat de schermhelderheid aanzienlijk minder is dan die van de huidige G5. Enkel de Nokia X10 en Poco X3 NFC zouden vergelijkbaar moeten zijn (afgaande op de getallen van een reviewsite die alle toestellen heeft gereviewd).

Hebben jullie nog andere inzichten?

[ Voor 4% gewijzigd door LA-384 op 12-10-2021 20:22 ]

• swhnld
Al je Kale Android wil is de Nokia X10 inderdaad je beste keuze met geregeld updates.

Zou je een skin niet erg vinden kun je Samsung overwegen die tegenwoordig op de A en S serie 4 jaar updates beloven.

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

ManiacsHouse

Scheisse!

Moto G30 is vandaag nog in de aanbieding bij Lenovo zelf. Zojuist 2 besteld voor de kids.

https://www.lenovo.com/nl...ies/moto-g30/p/PAML0007FR

[ Voor 29% gewijzigd door ManiacsHouse op 13-10-2021 13:42 ]

• LA-384
Bedankt allen voor het meedenken. Ik heb me laten leiden door de duur van de ondersteuning en m'n ouders door de prijs, waardoor het de Nokia G20 is geworden. Het is me echter niet duidelijk of er nou wel of geen hoesje bij het toestel geleverd wordt. In (buitenlandse) videoreviews wordt benoemd van wel, Coolblue benoemd het niet, belsimpel benoemd helemaal niets. Oplader en screenprotector worden wel door Coolblue genoemd, maar ik heb ook reviews gelezen waarin staat dat het zonder komt. Beetje onduidelijk allemaal.

@Lathummer kun jij daar nog duidelijkheid in geven?

• Lathummer
LA-384 schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 21:31:
Bedankt allen voor het meedenken. Ik heb me laten leiden door de duur van de ondersteuning en m'n ouders door de prijs, waardoor het de Nokia G20 is geworden. Het is me echter niet duidelijk of er nou wel of geen hoesje bij het toestel geleverd wordt. In (buitenlandse) videoreviews wordt benoemd van wel, Coolblue benoemd het niet, belsimpel benoemd helemaal niets. Oplader en screenprotector worden wel door Coolblue genoemd, maar ik heb ook reviews gelezen waarin staat dat het zonder komt. Beetje onduidelijk allemaal.

@Lathummer kun jij daar nog duidelijkheid in geven?
Ik heb hem toen bij mobiel.nl besteld en toen zat er een hoesje bij.
Ze is er nog steeds blij mee tot op heden!
Pagina: 1