2 identieke schermen met verschillende schermresolutie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tennis-boy
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-04 08:46
Ik heb twee identieke schermen gekocht.
De ene is gekoppeld aan de computer via HDMI, de andere via VGA-kabel.
Nu blijkt dat de ene scherm max schermresolutie van 2560 x 1440 heeft en de andere slechts 1920 x 1080.
Is dat omdat VGA max heeft van 1920 x 1080 pixels of zo?
Mijn PC heeft helaas maar 1 HDMI en 1 VGA aansluiting.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19:39
De enige optie die je hebt is om te proberen voor je VGA scherm een custom resolutie aan te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:57
VGA is voor Full-HD al om te janken, zeker als je daarnaast een scherm hebt staan dat wel digitaal aangestuurd wordt. Laat staan QHD (als het al zou werken).

Kun je de pc uitbreiden?
Anders is een USB naar HDMI-adapter mogelijk, dat werkt echter niet goed bij games.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19:49
2560x1440 ga je niet redden met VGA en de beeldkwaliteit is waardeloos. Je hebt 2x HDMI of 1x HDMI en 1x DP nodig.

Gebruik je videouitgangen op het moederbord of van een videokaart?
Welke cpu, moederbord en (als je die hebt) videokaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
VGA is leuk voor een regenachtige zondagmiddag, ik zou er een 2e HDMI poort bij knutselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Als je geen spellen speelt is een goedkope videokaart waarschijnlijk een goede oplossing. Zonder gamen hoeft zo'n kaart alleen maar de juiste poorten te hebben en boeit de rest niet. VGA is hier inderdaad het probleem, al zou het wel werken ziet het er niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:53

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Modbreak:Je hebt deze topic als 'discussie' geopend, maar je stelt een vraag. Dan had je het als vraag moeten openen. Je krijgt dan vanzelf een template met de volgende vragen om in te vullen:
Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
Zou je dat misschien alsnog kunnen doen? Zou helpen om goede suggesties te krijgen. Vooral merk+model van de schermen is relevant, maar ook welk videokaart je hebt (als het niet onboard/integrated is op moederbord) en sowieso welk moederbord. Dan kunnen we een goed beeld vormen van je opties.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tennis-boy
Dank voor jullie input.

Ik heb https://azerty.nl/product...ium-silver-j5005--1-5-ghz

Welke videokaart met 2 HDMI-toegangen zou ik dan hiervoor kunnen gebruiken? Ik zie wel dat ik veel kleinere slot moet gebruiken dan normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-05 17:13
Ik zou zo'n beetje de goedkoopste nemen met Low Profile, dat is al snel sneller bij spelletjes dan de Intel 605 die je nu hebt. Als je geen spelletjes speelt maakt het al helemaal niet uit.

Gefilterde pricewatch: https://tweakers.net/vide...hVhz7k95zcQHmDn3pzwMetdYN

Bijvoorbeeld een GT710: pricewatch: MSI GeForce GT 710 1GD3H LP, je kunt een DVI-D of DVI-I uitgang probleemloos met een simpele, goedkope kabel aansluiten op een HDMI-scherm.

In V&A staan nog goedkopere (2e hands): https://tweakers.net/vide...2WmKNkFa1kaGFsbqYUW1tbCwA

[ Voor 6% gewijzigd door Paul op 05-10-2021 10:54 ]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:57
Paul schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 10:51:

Bijvoorbeeld een GT710: pricewatch: MSI GeForce GT 710 1GD3H LP, je kunt een DVI-D of DVI-I uitgang probleemloos met een simpele, goedkope kabel aansluiten op een HDMI-scherm.
Je kunt wel een gpu met DVI-D of DVI-I-aansluiting wel aansluiten op een HDMI-scherm, maar dan is de maximale resolutie 1920x1080/1200.

Voor hogere resoluties via DVI heb je namelijk dual link DVI nodig en dat zet je niet zomaar even om naar HDMI.

TS zal echt HDMI of Displayport met een adapter kabel moeten gebruiken.

2e hands is inderdaad waar je dit moet zoeken, de cpu is dusdanig dat je nooit enig profijt gaat hebben van welke game-gpu dan ook. Het is puur 2D beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
tennis-boy schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 10:39:

Ik heb https://azerty.nl/product...ium-silver-j5005--1-5-ghz

Welke videokaart met 2 HDMI-toegangen zou ik dan hiervoor kunnen gebruiken? Ik zie wel dat ik veel kleinere slot moet gebruiken dan normaal.
Dat systeem krijgt voeding van een 90w powerbrick. Daar zou ik geen enkele videokaart voor willen adviseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23-05 22:56

M2M

medicijnman

Zelfs met de ouderwetse VGA aansluiting zou je hoger moeten kunnen komen van 1080p. 2048 bij 1536 zou haalbaar moeten zijn, maar dat is weer niet genoeg voor 2560 * 1440 en dan valt het automatisch terug op 1080p.

De meeste USB-->HDMI adapters gaan ook maar tot 1080p, dus een videokaartje is de enige optie. Check wel even dat je nieuwe videokaart geen stroomkabel vereist. De kans is aanwezig dat er geen PCI-Express powerconnector uit de GPU komt.

edit: website zegt zelf 65W powerbrick. Dan wordt het helemaal lastig om nog iets in de computer te zetten.

Schiet eens een foto van de binnenkant. Ik ben wel benieuwd naar de voeding.

[ Voor 17% gewijzigd door M2M op 05-10-2021 15:58 ]

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
M2M schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 15:57:

Schiet eens een foto van de binnenkant. Ik ben wel benieuwd naar de voeding.
Die zit er niet in want
Uszka schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 15:55:
[...]

Dat systeem krijgt voeding van een 90w powerbrick. Daar zou ik geen enkele videokaart voor willen adviseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

Uszka schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 15:59:
[...]

Die zit er niet in want

[...]
hoe kom je aan die 90W powerbrick? De website waar de TS naar verwijst, laat een ingebouwde voeding zien. De tekst op Azerty spreekt van een 65W voeding.

edit: dat is raar, de hardwaremanual heeft het inderdaad over een powerbrick...

[ Voor 11% gewijzigd door M2M op 05-10-2021 16:04 ]

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
M2M schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 16:01:
[...]

hoe kom je aan die 90W powerbrick? De website waar de TS naar verwijst, laat een ingebouwde voeding zien. De tekst op Azerty spreekt van een 65W voeding.
De 90 voor HX in het modelnummer zou voor een 90w adapter moeten staan maar 65w is nog treuriger natuurlijk. Het beste idd als @tennis-boy ff checkt welke adapter het nu werkelijk is.

Edit: er zijn adapters met meer vermogen verkrijgbaar. 120w met Lenovo nummer 00PC727 en een 150w met nummer 00PC728

Een GT 710 doet niet 2x 1440p naar twee HDMI schermen. Daarvoor heb je een GT 1030 als pricewatch: ASUS GT1030-2G-BRK nodig. 1x HDMI>HDMI en 1x DP>HDMI.

Al met al ben je dus een tientje of 8 kwijt aan een adapter en bijna 100 aan een videokaartje. Ik zou serieus overwegen een ander systeem met de juiste videouitgangen aan te schaffen die en stukken sneller is dan een mobiele Pentium, en meer werkgeheugen heeft en een ruimere ssd.

[ Voor 41% gewijzigd door Uszka op 05-10-2021 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

Ik gok dat er nog 40W headroom over is, dus een 710 zou moeten passen toch? Volgens specs trekt dat ding 20W. Krap wordt het allemaal wel...

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tennis-boy
Is dit de juiste videokaart voor mijn PC voor dual monitor? Heb begrepen dat ik low profile nodig heb?

https://www.bol.com/be/nl...VLnw_0_34.41.ProductTitle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
tennis-boy schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 11:59:
Is dit de juiste videokaart voor mijn PC voor dual monitor? Heb begrepen dat ik low profile nodig heb?

Ja, maar zoals gezegd ga je dus 200 piek uitgeven (videokaart + voedingsadapter) om het mogelijk te maken om het 2e scherm op 1440p te laten draaien. Dan blijf je nog steeds met een relatief erg traag systeem en slecht 4GB RAM zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DickvanMaurik
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22-05 09:54
tennis-boy schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 11:59:

Imo is de upgrade het niet waard.
Neem het verlies en leg dit geld opzij voor een betere upgrade voor een PC (CPU, RAM, GPU etc.)
Daar heb je veel meer profijt van dan van dit systeem.
Pagina: 1