[KPN] Wifi valt vaak weg

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iconlast
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22-09 13:27
Hallo mede-tweakers,

Ik heb een KPN v12 modem, 18 mbit down, 1 up.
KPN heeft de lijn doorgemeten 1023 meter vanaf de kast en is prima. De modem is terug gezet van wifi 6 naar 5.

De wifi valt vaak weg.
Ik heb een zeer klein huis 1 verdieping.
Bereik is overal prima.

Ik weet niet of iemand anders dezelfde ervaring heeft maar in deze tijd vind ik het lastig dat ze geen 4g oplossing kunnen bieden.

Maar ze zeggen dat je minder dan 12mbit moet hebben of in een dorp moet wonen met MINDER dan 100 woningen...

En ik betaal 53 euro.
Goed ik ben hier niet blij mee maar ik vraag me af of er gewoon meerdere mensen zijn die dit ook ervaren.

Alvast bedankt.

[ Voor 3% gewijzigd door Iconlast op 04-10-2021 21:46 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:43
Toets hier:
https://tele2-fpi-info.fourstack.nl/
je adres eens in, kan je zien wat er mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iconlast
Access not allowed from my region

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RollieBollie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Wat je schrijft is erg lastig te lezen. Tipje voordat ik antwooord geef: lees je tekst eens goed door en schrijf het eventueel opnieuw.

Je geeft aan dat WiFi wegvalt en wilt denk ik een 4G oplossing?

WiFi is een lokale verbinding en daar heeft 4G niets mee te maken. Daarom de vraag: als je WiFi wegvalt heb je dan op andere apparaten die bekabeld zijn aangesloten nog wel internet? Zo ja... 4G is dan niet de oplossing.

4G buitengebied is een oplossing als de snelheid van de internetverbinding te laag is. 18 Mbit/s is een nette snelheid. Netflix geeft op de volgende pagina aanbevolen snelheden aan: https://help.netflix.com/nl/node/306

Als je geholpen wilt worden met WiFi problemen hebben we meer informatie van je nodig. Wat voor apparatuur gebruik je en wat voor storingsbronnen zijn er?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iconlast
Je hebt inderdaad gelijk mijn taalgebruik is vreselijk. Ik zal het later aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iconlast
RollieBollie schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 20:12:
Wat je schrijft is erg lastig te lezen. Tipje voordat ik antwooord geef: lees je tekst eens goed door en schrijf het eventueel opnieuw.

Je geeft aan dat WiFi wegvalt en wilt denk ik een 4G oplossing?

WiFi is een lokale verbinding en daar heeft 4G niets mee te maken. Daarom de vraag: als je WiFi wegvalt heb je dan op andere apparaten die bekabeld zijn aangesloten nog wel internet? Zo ja... 4G is dan niet de oplossing.

4G buitengebied is een oplossing als de snelheid van de internetverbinding te laag is. 18 Mbit/s is een nette snelheid. Netflix geeft op de volgende pagina aanbevolen snelheden aan: https://help.netflix.com/nl/node/3062

Als je geholpen wilt worden met WiFi problemen hebben we meer informatie van je nodig. Wat voor apparatuur gebruik je en wat voor storingsbronnen zijn er?
We hebben 3 nieuwe laptops. Een pc begin van het jaar gebouwd, geen games erop. TV kastje Kpn, philips starter kit, 2 lampen . 1 vrij nieuwe Android telefoon en iPhone 7. Alles staat meestal uit(stekkerdozen uit) Zelfs via de 2 telefoons merken we dat de WiFi belabberd is als derest uit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:47
18 mbit download is wat karig maar gaat nog, houd er rekening mee dat je verbinding heel snel vol zit.
Als je TV kastje aan zet gaat dat van je internet verbinding snelheid af want ik ga er vanuit dat je maar ADSL2+ hebt.

Hoe is je WiFi bereik trouwens en gebruik je ook 40mhz indien ja zet dat uit want het voegt niks toe bij jouw verbinding en geeft alleen maar extra storing.

Een zeer klein huis zegt trouwens niets, als het een oud huis is en betonijzer in zit dan werkt dat zwaar in je nadeel voor WiFi, betonijzer werkt als een kooi van faraday.

[ Voor 29% gewijzigd door mr_evil08 op 04-10-2021 21:38 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iconlast
ADSL2+ (G_992_5_ANNEX_ A) inderdaad.

Kan nergens zien if ik 40mhz gebruik?

Het is wel een oud huis ja..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:53
Iconlast schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 20:12:
Access not allowed from my region
Is dit op je huidige adsl-verbinding? Dan moet je even tijdelijk ipv6 uitschakelen in windows.

Wat je ook kan doen is op kpn.com kijken wat de maximale snelheid is die leverbaar is en of Buitengebied ook leverbaar is.

Probeer deze site anders eens mobiel (zonder WiFi) te openen?

Op 1000 meter zou VDSL nog wel kunnen. Verdubbeld de snelheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iconlast
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GGXdiml_QwO7YxAm6AVmSTeRdt8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2KTdXncigEwN6LgQUBNwAoJY.png?f=fotoalbum_large

Wat je ook kan doen is op kpn.com kijken wat de maximale snelheid is die leverbaar is en of Buitengebied ook leverbaar is.

Allang gedaan en buitengebied is zoals beschreven niet beschikbaar vanwege de maatregelen van KPN.

Maar goed, het ging er mij meer om of andere mensen ook zo een langzame wegvallende verbinding hadden met 18 mbit en 1up (ik kan niet eens een bestandje uploaden van 187mb bijvoorbeeld)

REKAM legt wel glasvezel aan nu alleen duurt even, ik vorge me gewoon af of er meerdere opties waren om toch nog de WIFI iig stabiel te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:47

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@Iconlast wat andere ook proberen aan te geven. Heb jij last van het feit dat je wifi niet werkt of heb je last van het feit dat je internet waardeloos is.

Slechte wifi valt iets aan te doen. Slecht internet een heel stuk minder. Maak je probleem dus iets concreter dan 'wifi valt vaak weg.'

Tevens heb ik even je titel aangepast, zodat het wat duidelijker is.

[ Voor 22% gewijzigd door rens-br op 06-10-2021 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Iconlast schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 15:14:
...ik kan niet eens een bestandje uploaden van 187mb bijvoorbeeld...
Mweh, aangezien bestanden vaak in bytes worden aangeduid zul je een bestandje van 187 MB bedoelen. Uploaden met een 1 Mb/s lijntje gaat dan in 8 x 187 = 1496 seconden oftewel 25 minuten. Er zijn een hoop upload programma's die al voor die tijd afhaken. Je moet dan wel een upload programma gebruiken wat zelf z'n connectie kan her-initiëren en ruime time-outs heeft

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iconlast
rens-br schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 15:20:
@Iconlast wat andere ook proberen aan te geven. Heb jij last van het feit dat je wifi niet werkt of heb je last van het feit dat je internet waardeloos is.

Slechte wifi valt iets aan te doen. Slecht internet een heel stuk minder. Maak je probleem dus iets concreter dan 'wifi valt vaak weg.'

Tevens heb ik even je titel aangepast, zodat het wat duidelijker is.
Slechte wifi want de lijn naar mijn modem is prima volgens KPN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iconlast
Brahiewahiewa schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 16:32:
[...]

Mweh, aangezien bestanden vaak in bytes worden aangeduid zul je een bestandje van 187 MB bedoelen. Uploaden met een 1 Mb/s lijntje gaat dan in 8 x 187 = 1496 seconden oftewel 25 minuten. Er zijn een hoop upload programma's die al voor die tijd afhaken. Je moet dan wel een upload programma gebruiken wat zelf z'n connectie kan her-initiëren en ruime time-outs heeft
Tja... Das inderdaad 1 van de mogelijkheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Laatst online: 13:47

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Iconlast schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 17:40:
Slechte wifi want de lijn naar mijn modem is prima volgens KPN.
Maar is je bekabeld internet ook prima?
En wederom 'slechte wifi' wat betekent dat? Valt het hele netwerk weg? Is je snelheid (te) traag? Is je ping te hoog?

Kortom. Zou je wat specifieker willen zijn in het omschrijven van je probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iconlast
rens-br schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 07:45:
[...]

Maar is je bekabeld internet ook prima?
En wederom 'slechte wifi' wat betekent dat? Valt het hele netwerk weg? Is je snelheid (te) traag? Is je ping te hoog?

Kortom. Zou je wat specifieker willen zijn in het omschrijven van je probleem?
Via kabel is het prima. Netwerk is erbij, echter als ik bijvoorbeeld tweakers wil laten gaat dat niet of super langzaam, zelfde bij Google news, of linked in. Als mijn vriendin op haar iPhone 7 met wifi en 4g aan op Instagram zit dan gaat haar data eraan. Terwijl dat imo niet zou moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 05:08
Goed, is dat via de netwerkkabel een stabiele verbinding. Dan kan je gewoon alle websites openen? En dat gaat wel redelijk vlot? De netwerkkabel zit die tussen je computer en één van de netwerkpoorten op de Experiabox?

Is het altijd slechte verbinding? Heb je daarnaast bijvoorbeeld Netflix via de TV (en wifi) aan of kijk je TV via KPN?

Oplossingen:
Als het wel via de netwerkkabel stabiel en vlot is dan ligt het vooral aan het WiFi-signaal. Ben je bereid om een kleine investering te doen? Bijvoorbeeld door een apart WiFi-accesspoint aan te schaffen? Of eventueel van iemand te lenen? Dan kan je eens kijken of je dan wel een stabiel WiFi-signaal krijgt met een stabiele internet-verbinding. Dan zet je de WiFi op de experiabox uit. En dan zet je alles op het nieuwe accesspoint.

Groet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iconlast
RonnieKo schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 21:47:
Goed, is dat via de netwerkkabel een stabiele verbinding. Dan kan je gewoon alle websites openen? En dat gaat wel redelijk vlot? De netwerkkabel zit die tussen je computer en één van de netwerkpoorten op de Experiabox?

Is het altijd slechte verbinding? Heb je daarnaast bijvoorbeeld Netflix via de TV (en wifi) aan of kijk je TV via KPN?

Oplossingen:
Als het wel via de netwerkkabel stabiel en vlot is dan ligt het vooral aan het WiFi-signaal. Ben je bereid om een kleine investering te doen? Bijvoorbeeld door een apart WiFi-accesspoint aan te schaffen? Of eventueel van iemand te lenen? Dan kan je eens kijken of je dan wel een stabiel WiFi-signaal krijgt met een stabiele internet-verbinding. Dan zet je de WiFi op de experiabox uit. En dan zet je alles op het nieuwe accesspoint.

Groet
Mijn taal met auto correct is echt niet te lezen hahahaha. Ja daar dacht ik ook al aan maar ja ik kijk het nog even aan anders check ik voor een ubiquity router met versterkers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Iconlast schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 21:58:
[...] anders check ik voor een ubiquity router met versterkers.
Lijkt me een uitstekend plan: gewoon even flink met geld gaan smijten, dan verdwijnen de problemen vanzelf

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel36
  • Nu online

Daniel36

vernieuwde formule

Het is een beetje vloeken in de kerk maar waarom gelijk veel ubiquity?

Bestel een setje tp-link deco M4, stel het in en kijk hoe je WiFi netwerk dan is.

Ik was vrij sceptisch van te voren maar dit werd aangeboden door mijn provider en blijkt prima te werken.

Indien goed hou je het en Indien niet pak je het netjes weer in en retourneer je het.

Aangezien het om een relatief klein huis gaat kun je beginnen met een setje van twee wellicht.

https://www.bol.com/nl/nl...pMlrY8XFlomxoCdLsQAvD_BwE

Maar er zijn genoeg andere aanbieders ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:33

lier

MikroTik nerd

In plaats met allerhande hardware te roepen is het, voor zover ik terug heb gelezen, niet duidelijk wat de oorzaak van je problemen is. Probeer daar eerst op de focussen. En/of vraag een slim(mer) vriendje of die eens wat analyses wil doen.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
Ga gewoon even in de router met de WiFi kanalen spelen en zet je WiFi even op 20mhz vast op de 2,4 en 5ghz.
Met WiFi analyser kom je ook achter veel zaken.

Voor jouw verbinding heeft het geen nut om hoger dan 20mhz WiFi te gaan, dat geeft alleen maar onnodige storingen erbij.

Jammer genoeg zit je net tever van een straatkast waardoor je geen VVDSL aangeboden krijgt en dus pairbonding ook niet mogelijk is, KPN bied alleen pairbonding aan op VVDSL voor consumenten.

Mijn ouders wonen ook in een klein dorpje maar die hebben ook gewoon 100 mbps via VVDSL en er zit nog rek in, daar ligt geen coax.

[ Voor 43% gewijzigd door mr_evil08 op 09-10-2021 12:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Iconlast
Brahiewahiewa schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 22:35:
[...]

Lijkt me een uitstekend plan: gewoon even flink met geld gaan smijten, dan verdwijnen de problemen vanzelf
Dat niet, ben gewoon altijd benieuwd geweest naar ubiquity.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iconlast
lier schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 12:00:
In plaats met allerhande hardware te roepen is het, voor zover ik terug heb gelezen, niet duidelijk wat de oorzaak van je problemen is. Probeer daar eerst op de focussen. En/of vraag een slim(mer) vriendje of die eens wat analyses wil doen.
Ik zal het wel verkeerd uitleggen hier, maar ik zal wel kijken naar verschillende frequenties en WiFi kanalen kijken of het oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-10 21:45

Barrycade

Through the...

Als je echt 1Mb lijntje hebt en daar met al je apparaten aan hangt dan zal het niet echt vlot gaan allemaal. Denk dat videobellen al lastig wordt bv.

Dus gaat het echt hier over WiFi? Als je echt alles uitzet en 1 apparaat een speedtest doet haal je dan de 18 / 1?

Zo ja, dan ligt het echt niet aan je wifi, maar aan je bandbreedte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iconlast
Barrycade schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 22:06:
Als je echt 1Mb lijntje hebt en daar met al je apparaten aan hangt dan zal het niet echt vlot gaan allemaal. Denk dat videobellen al lastig wordt bv.

Dus gaat het echt hier over WiFi? Als je echt alles uitzet en 1 apparaat een speedtest doet haal je dan de 18 / 1?

Zo ja, dan ligt het echt niet aan je wifi, maar aan je bandbreedte.
18/1 inderdaad en gaat om wifi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
Goed, je hebt twee zaken waar je onderscheid in mag maken:

1) Een netwerk "intern" WiFi en Lan poorten op de experiabox;
2) Via de Experiabox een verbinding naar het internet;

1) Interne Netwerk,
Dat is dus de lan-poorten op je Experiabox gecombineerd met de Wifi op de Experiabox. Bij sommige Experiaboxen was de WiFi niet helemaal "stabiel". Dat wilde zeggen: Wat slechter bereik, wat lagere snelheid en/of wegvallende verbindingen. Dat had niets te maken met de verbinding met het internet zelf.

2) Verbinding met internet
De Experiabox zet het interne netwerk door naar internet. Dat is apart van het WiFi netwerk. Ervaar je wegvallende internet-verbinding of traag internet dan zit het meestal in het "internetdeel" en niet in het "wifi-deel". Je hebt een wat minder brede internetverbinding met 18 Mbit/s download en 1 Mbit/s upload.

Nu je weet dat het twee verschillende zaken zijn kan je gaan testen:

1) Sluit met een netwerkkabel de computer / laptop aan op de Experiabox aan. Als je dan via de kabel aangesloten bent kan je kijken of het internet dan ook wegvalt of traag is. Als het internet nog steeds traag en instabiel is ligt dat aan de internetverbinding. Is de internetverbinding wel snel en stabiel dan ligt het aan de WiFi.

2) Ligt het aan de Wifi? Dan kan je eens testen met wat instellingen zoals eerder aangegeven.

3) Ligt het aan de internetverbinding: Kijk naar een ander abbo (lees sneller) of ga in overleg met je provider. Alleen met zo'n lijn zal het niet makkelijk zijn.

Zelf denk ik dat je tegen de max van je internetverbinding aan het lopen bent. Met een 18 / 1 verbinding heb je niet veel ruimte over als je ook via KPN TV kijkt. TV neemt al iets van 4 tot 12 mbit/s van je downloadsnelheid en ook een beetje van je upload snelheid. Als je het TV-kastje niet gebruikt je een veel snellere verbinding zal hebben. Dus dat je wat vaker problemen ervaar kan ik mij dat heel goed voorstellen.

Een Iphone of andere telefoon zal automatisch overschakelen op 4G als de verbinding "brak" is. Je kan dat aanpassen in de instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iconlast
RonnieKo schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 08:50:
Goed, je hebt twee zaken waar je onderscheid in mag maken:

1) Een netwerk "intern" WiFi en Lan poorten op de experiabox;
2) Via de Experiabox een verbinding naar het internet;

1) Interne Netwerk,
Dat is dus de lan-poorten op je Experiabox gecombineerd met de Wifi op de Experiabox. Bij sommige Experiaboxen was de WiFi niet helemaal "stabiel". Dat wilde zeggen: Wat slechter bereik, wat lagere snelheid en/of wegvallende verbindingen. Dat had niets te maken met de verbinding met het internet zelf.

2) Verbinding met internet
De Experiabox zet het interne netwerk door naar internet. Dat is apart van het WiFi netwerk. Ervaar je wegvallende internet-verbinding of traag internet dan zit het meestal in het "internetdeel" en niet in het "wifi-deel". Je hebt een wat minder brede internetverbinding met 18 Mbit/s download en 1 Mbit/s upload.

Nu je weet dat het twee verschillende zaken zijn kan je gaan testen:

1) Sluit met een netwerkkabel de computer / laptop aan op de Experiabox aan. Als je dan via de kabel aangesloten bent kan je kijken of het internet dan ook wegvalt of traag is. Als het internet nog steeds traag en instabiel is ligt dat aan de internetverbinding. Is de internetverbinding wel snel en stabiel dan ligt het aan de WiFi.

2) Ligt het aan de Wifi? Dan kan je eens testen met wat instellingen zoals eerder aangegeven.

3) Ligt het aan de internetverbinding: Kijk naar een ander abbo (lees sneller) of ga in overleg met je provider. Alleen met zo'n lijn zal het niet makkelijk zijn.

Zelf denk ik dat je tegen de max van je internetverbinding aan het lopen bent. Met een 18 / 1 verbinding heb je niet veel ruimte over als je ook via KPN TV kijkt. TV neemt al iets van 4 tot 12 mbit/s van je downloadsnelheid en ook een beetje van je upload snelheid. Als je het TV-kastje niet gebruikt je een veel snellere verbinding zal hebben. Dus dat je wat vaker problemen ervaar kan ik mij dat heel goed voorstellen.

Een Iphone of andere telefoon zal automatisch overschakelen op 4G als de verbinding "brak" is. Je kan dat aanpassen in de instellingen.
Dit leg je fantastisch uit. De lijn zelf is stabiel aangezien er via de ethernet kabels geen probleem is. Wifi is een ander verhaal. Nu wifi 6 weer aangezet op 20mhz met tv aan en teams lijkt het stabiel dus nog even verder testen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Bij een langzame lijn houd je de "lucht" langer bezet en heeft impact op WiFi, omdat je alsware een "file" krijgt, Kabel heeft deze invloed vrijwel niet, en ja natuurlijk zijn er veel meer invloeden wat WiFi heeft maar als je een snellere lijn hebt zul je in algemeen ook merken dat je WiFi stabieler is.

Dit gaat natuurlijk niet op als je alleen aan streaming doet, streaming is niet het enige wat een huishouden doet, denk aan updates wat ongemerkt op achtergrond gedownload worden.

Maar het meeste invloed is de kanaal keuze, je hebt het over channel 6 dat is 2,4ghz, kijk ook even naar apparaten die ongemerkt naar 5ghz switchen kies daarbij kanaal 36 tot 48 en niet hoger gezien je vrij afgelegen woont zul je weinig hinder met buren hebben, in theorie hebben lagere kanalen meer bereik en iets minder bandbreedte.

Gezien jouw internet snelheid kun je beide 2,4 en 5ghz op 20mhz laten want het voegt niks toe om hoger te gaan(tenzij je intern veel aan data doet wat naar een NAS lokaal gaat).

Wat ook helpt is de 2,4 en 5ghz WiFi beide een andere SSID te geven want dan staan apparaten geforceerd vast op een frequentie, 5ghz is stabieler maar het grote nadeel is dat bij 1 muur het bereik al minstens halveert, daar heeft de 2,4 veel minder hinder van.

[ Voor 13% gewijzigd door mr_evil08 op 11-10-2021 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iconlast
Dankje. Dat helpt heel veel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
Hoi,

Het lijkt op de WiFi vast te zitten dus. Goed je kan inderdaad kijken naar de dingen die mr_evil08 al aangeeft.

Je kan ook eventueel Wifi 6 ( 802.11ax-protocol) uitzetten en "terugschakelen" naar maximaal Wifi 4 (802.11n) en / of Wifi 5 (802.11ac). Er zijn nog niet zoveel apparaten die het 802.11ax ondersteunen
mr_evil08 schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 12:31:
Wat ook helpt is de 2,4 en 5ghz WiFi beide een andere SSID te geven want dan staan apparaten geforceerd vast op een frequentie,
Inderdaad sommige apparaten kunnen het niet helemaal goed overweg met gecombineerde SSID. Dat kan soms wat minder stabiel zijn.
mr_evil08 schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 12:31:
5ghz is stabieler maar het grote nadeel is dat bij 1 muur het bereik al minstens halveert, daar heeft de 2,4 veel minder hinder van.
Relatief minder aantal netwerken op de 5ghz daardoor vaak ook stabieler. Al wordt het wel wat drukker in het 5ghz bereik. Zelf heb ik hier op zolder (2 verdiepingen jaren 90 woning) nog redelijk goed bereik op de 5ghz. Ligt helemaal aan het accesspoint en het andere apparaat. De combinatie Airport Extreme v3 en iphone 8 gaf een nog beter bereik dan de huidige configuratie met Asus RT-AC68U.

[ Voor 8% gewijzigd door RonnieKo op 12-10-2021 08:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
RonnieKo schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 08:14:
Hoi,

Het lijkt op de WiFi vast te zitten dus. Goed je kan inderdaad kijken naar de dingen die mr_evil08 al aangeeft.

Je kan ook eventueel Wifi 6 ( 802.11ax-protocol) uitzetten en "terugschakelen" naar maximaal Wifi 4 (802.11n) en / of Wifi 5 (802.11ac). Er zijn nog niet zoveel apparaten die het 802.11ax ondersteunen
WiFi AC altijd aan laten..

20,40,60,80 & 160mhz heeft te maken met de breedte (hoeveel kanalen je bundelt), 20mhz gebruikt maar 1 kanaal, bij 40mhz dus 2 en ga zo maar door, koekenbakkers wat 80 of 160mhz aan hebben kunnen overlast geven op 5ghz omdat je maar heel weinig kanalen overhoud, ook kunnen ze overlast geven op de 2,4ghz als 40mhz aan staat gezien vrijwel de gehele band dan bezet is.

Als 5ghz op boven nog goed werkt dan heeft jouw huis weinig betonijzer, en/of geen HR glas en mogelijk geen laminaat met aliminium vloer op boven, je accesspoint moet dan wel op een super ideaal plek staan.

80-150mbps bandbreedte is mogelijk op 20mhz zowel 2,4 en 5ghz, gezien TS maar 20 mbit heeft voegt het niks toe om hoger aan te zetten.

[ Voor 34% gewijzigd door mr_evil08 op 12-10-2021 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iconlast
mr_evil08 schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 11:21:
[...]

WiFi AC altijd aan laten..

20,40,60,80 & 160mhz heeft te maken met de breedte (hoeveel kanalen je bundelt), 20mhz gebruikt maar 1 kanaal, bij 40mhz dus 2 en ga zo maar door, koekenbakkers wat 80 of 160mhz aan hebben kunnen overlast geven op 5ghz omdat je maar heel weinig kanalen overhoud, ook kunnen ze overlast geven op de 2,4ghz als 40mhz aan staat gezien vrijwel de gehele band dan bezet is.

Als 5ghz op boven nog goed werkt dan heeft jouw huis weinig betonijzer, en/of geen HR glas en mogelijk geen laminaat met aliminium vloer op boven, je accesspoint moet dan wel op een super ideaal plek staan.

80-150mbps bandbreedte is mogelijk op 20mhz zowel 2,4 en 5ghz, gezien TS maar 20 mbit heeft voegt het niks toe om hoger aan te zetten.
Ah OK duidelijk echter kan ik WiFi 6 en 5 tegelijk gebruiken met de Xperia box v12? Volgens mij kon ik alleen kiezen welke actief moet zijn.

Ik leer wel heel veel hiervan! Bedankt daarvoor! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
Iconlast schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 18:49:
[...]

Ah OK duidelijk echter kan ik WiFi 6 en 5 tegelijk gebruiken met de Xperia box v12? Volgens mij kon ik alleen kiezen welke actief moet zijn.

Ik leer wel heel veel hiervan! Bedankt daarvoor! :)
Als je alleen maar WiFi 5 of 6 kan kiezen dan hebben ze de boel dichtgetimmerd in de hoop dat de automatische software correct werkt(wat dus regelmatig niet zo is).
Ik zou dan voor WiFi 5 kiezen want dat is AC en meer stabieler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
Hoi,

Inderdaad kies dan inderdaad voor Wifi 5 (802.11ac). Dat is dan de betere optie dan Wifi 6 (802.11ax)
Valt wel mee met ideale plaats. Ik heb hem beneden in de meterkast staan. Wel hoog in de meterkast. Bijna tegen het plafond aan.

HR-Glas is aanwezig. Betonijzer, dat zal vast wel in de vloer zitten. Laminaat zal mogelijk niet op een aluminium ondervloer liggen. De zoldervloer is niet meer dan zeil :)

Met Airport Extreme V3 in het netwerk was het helemaal stabiel en goed bereik. De buurjongen kwam eens vragen of hij tijdelijk bij mij op de wifi mocht omdat ze thuis op zolder geen goed bereik hadden. En hij moest een werkstuk afmaken :)
Klopt. De airport Extreme v3 haalde max 150 mbps dat was destijds voor de telefoons meer dan voldoende. Bestanden overzetten van de laptops naar de NAS op het interne netwerk was wat minder. Als TS geen eigen NAS heeft dan voegt meer snelheid niets toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iconlast
Ik moet wel zeggen nu wel stabiele wifi verbinding met wifi 6, ik heb nu de computer aan met wifi en Amazon prime stream hoogste kwaliteit nergens last van, ook werk laptop en telefoon op wifi.
Dit op 20mhz

Ik zet het later terug op wifi5

Ben benieuwd hoe het op glasvezel gaat volgende week leggen ze het aan in mijn straat weet nog niet wanneer het aangesloten kan worden.

Wel zit ik alvast te kijken naar de unify edge router x met access points https://www.unifisupply.n...uter-x-0810354022197.html omdat de mogelijkheden zeer interessant zijn.

Wat is eigenlijk een goede router met/zonder acces points want ik kan kiezen uit verschillende providers 1 daarvan is net rebel dan heb je helemaal keuze vrijheid in alles.
Pagina: 1