Ubuntu 20.04 of 21.10

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21-05 22:10

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Topicstarter
Ik heb een nieuwe PC met daarin een zeer nieuwe AMD 5600G CPU met integrated graphics.
En er moet sowieso Ubuntu op komen.
Maar nu zit ik met keuze tussen 20.04 of 21.10 :?
Normaal gesproken zou ik altijd voor de LTS versie gaan zodat je niet om de zoveel maanden met dat upgrade gezeur zit (upgrade gaat bij mij altijd mis dus dat wordt dan een re-install).
Maar de graphics van deze 5600G is erg nieuw en het zou toch leuk zijn als het wordt ondersteund, dus dat zou een reden kunnen zijn om toch de bleeding-edge te pakken.
Als ik wat google op "ubuntu amd 5600g driver" dan wordt ik ook niet veel wijzer.

Iemand die nog wat zinnigs weet over recente driver support in Ubuntu?

Overigens heb ik tijdelijk op deze PC windows 11 draaien zonder key. En de beta van Impish Indri in hyper-V draaien. :9

weet het niet meer

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Qua support voor de 5600G ga je in 20.04 en 21.10 sowieso de temperatuursensoren niet kunnen uitlezen.
Daarvoor moet je de (op dit moment nog niet uitgebrachte) kernel 5.15 hebben, zie https://www.phoronix.com/...=AMD-Zen-3-APU-Temp-hwmon

Canonical kondigde aan dat 21.10 met kernel 5.13 zou komen, maar ze testen ook al met 5.14.
5.15 lijkt onwaarschijnlijk omdat deze pas uitkomt in november 2021.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-05 21:57

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Waarom is Ubuntu een vereiste en kan je niet iets als Debian 11 pakken die toch wat nieuwer is dan Ubuntu 20.04?

Anders dan dat, er is dacht ik ook een HWE kernel beschikbaar in Ubuntu LTS, dat recenter is dan de standaard kernel.

Los van dat alles, de GPU van de 5000 series is net als de 4000 en ouder: Vega. Die is al wat ouder en prima ondersteund door de amdgpu driver.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onno oliver
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 20-04 09:02
Ik zou altijd voor de LTS versie gaan omdat deze langer support heeft.
Bij een training die ik volgde werd mijn Pop!_OS aangeraden het lijkt erg op Ubuntu maar is het toch niet.
Gebruik nu Pop voor mijn labs als VM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:07

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Vishari Beduk schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 19:25:
Ik heb een nieuwe PC met daarin een zeer nieuwe AMD 5600G CPU met integrated graphics.
En er moet sowieso Ubuntu op komen.
Maar nu zit ik met keuze tussen 20.04 of 21.10 :?
Normaal gesproken zou ik altijd voor de LTS versie gaan zodat je niet om de zoveel maanden met dat upgrade gezeur zit (upgrade gaat bij mij altijd mis dus dat wordt dan een re-install).
Maar de graphics van deze 5600G is erg nieuw en het zou toch leuk zijn als het wordt ondersteund, dus dat zou een reden kunnen zijn om toch de bleeding-edge te pakken.
Als ik wat google op "ubuntu amd 5600g driver" dan wordt ik ook niet veel wijzer.

Iemand die nog wat zinnigs weet over recente driver support in Ubuntu?
Ik verwacht dat het "gewoon" werkt.
Probeer het eerst eens met 20.04. Als dat werkt dan ben je klaar.
Als het niet werkt dan merk je het snel genoeg en kun je alsnog 21.10 pakken.
Even de 20.04 installer opstarten hoeft niet meer dan een paar minuten te kosten.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Topicstarter
@all bedankt voor de reacties
Wat betreft de keuze voor Ubuntu; ik gebruik het al jaren en voor mij is het een stuk gereedschap zoals een hamer of een zaag. Het voordeel van Ubuntu is dat je uiteindelijk het meeste support heeft en de minste problemen.
Hero of Time schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 16:54:
Anders dan dat, er is dacht ik ook een HWE kernel beschikbaar in Ubuntu LTS, dat recenter is dan de standaard kernel.

Los van dat alles, de GPU van de 5000 series is net als de 4000 en ouder: Vega. Die is al wat ouder en prima ondersteund door de amdgpu driver.
Goed punt. Die GPU is inderdaad oud en dat is in dit geval een voordeel. :)
En dat van die HWE kernel is nieuw voor mij. Toch weer wat geleerd vandaag.

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Vishari Beduk schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 18:45:
@all bedankt voor de reacties
Wat betreft de keuze voor Ubuntu; ik gebruik het al jaren en voor mij is het een stuk gereedschap zoals een hamer of een zaag. Het voordeel van Ubuntu is dat je uiteindelijk het meeste support heeft en de minste problemen.
Mijn ervaring is toch iets anders mbt 'minste problemen' bij Ubuntu. Hoe het tegenwoordig is kan ik niet direct zeggen, want zit al lange tijd op Debian, maar sinds ik dat gebruik heb ik wel minder issues dan wat ik bij Ubuntu had. Vandaar ook m'n suggestie voor Debian Stable. ;) En die krijgt ook gewoon langere tijd updates.
[...]

Goed punt. Die GPU is inderdaad oud en dat is in dit geval een voordeel. :)
En dat van die HWE kernel is nieuw voor mij. Toch weer wat geleerd vandaag.
Ach, als je eens door je packages heen bladert met bijvoorbeeld Synaptic (als men dat nog aanbied) dan zou je 't moeten kunnen vinden. Ik denk echter niet dat het echt hard vereist is om de GPU te laten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Topicstarter
Hero of Time schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 17:00:
[...]

Ach, als je eens door je packages heen bladert met bijvoorbeeld Synaptic (als men dat nog aanbied) dan zou je 't moeten kunnen vinden. Ik denk echter niet dat het echt hard vereist is om de GPU te laten werken.
Die HWE kernel optie vond ik wel interessant om over te lezen maar ga het zelf niet gebruiken; ik ga voor de minste risico's.
Net even dat Synaptic bekeken, geinig maar ook niet mijn ding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X_fW2k_zgsKb9mC7bRmz9p517sc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XAc7zDG5xYsRAnu1YkpZWMsX.png?f=user_large

[ Voor 10% gewijzigd door Vishari Beduk op 07-10-2021 20:16 ]

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Topicstarter
Hero of Time schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 16:54:
Het duurde even voordat het kwartje viel (omdat ik geen hardcore linux gebruiker ben) maar dit is wel het antwoord wat ik zocht:
LTS support met een rolling release HWE kernel :*)

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19-05 18:10
onno oliver schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 17:27:
Bij een training die ik volgde werd mijn Pop!_OS aangeraden het lijkt erg op Ubuntu maar is het toch niet.
Nadeel daarvan is dat het een oudere kernel heeft die de nieuwste hardware niet helemaal ondersteunt, terwijl de 21.10 die volgende week donderdag uitkomt, een nieuwere kernel heeft die de nieuwere hardware beter ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19-05 18:10
onno oliver schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 17:27:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

desalniettemin schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 13:37:
[...]

Nadeel daarvan is dat het een oudere kernel heeft die de nieuwste hardware niet helemaal ondersteunt, terwijl de 21.10 die volgende week donderdag uitkomt, een nieuwere kernel heeft die de nieuwere hardware beter ondersteunt.
Ware het niet dat Ubuntu LTS dus de HWE kernel aanbied dat meer gelijk loopt met upstream, dus een recentere kernel beschikbaar maakt. En 21.10 die binnenkort uit komt nog verre van stabiel is, dat duurt vaak toch wel wat langer dan de beta periode. Althans, dat is mijn ervaring. Ubuntu releases gaan ongeacht stabiliteitsstatus gewoon de deur uit en het afronden gebeurt dan de dagen/weken erna pas echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-05 15:48

TheNephilim

Wtfuzzle

Hero of Time schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 16:39:
[...]

Ware het niet dat Ubuntu LTS dus de HWE kernel aanbied dat meer gelijk loopt met upstream, dus een recentere kernel beschikbaar maakt. En 21.10 die binnenkort uit komt nog verre van stabiel is, dat duurt vaak toch wel wat langer dan de beta periode. Althans, dat is mijn ervaring. Ubuntu releases gaan ongeacht stabiliteitsstatus gewoon de deur uit en het afronden gebeurt dan de dagen/weken erna pas echt.
In eerste instantie 20.04 geïnstalleerd op mijn pricewatch: Lenovo IdeaPad 5 Pro 16ACH6 (82L5005RMH) en vanmiddag toch nog maar 21.10.

Eigenlijk zie ik dezelfde problemen; wifi-drivers zelf compilen/loaden, ook na updates (https://github.com/lwfinger/rtw89/tree/v7). Even afwachten of power management nu beter werkt. Gisteren op 20.04 de laptop dichtgeklapt, maar vanochtend was hij leeg.

Anyway, met die rolling HWE kernel releases is het dus misschien toch beter om alsnog bij 20.04 te blijven :9

[ Voor 7% gewijzigd door TheNephilim op 02-11-2021 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Topicstarter
Ha leuk, iemand schopt mijn topic omhoog :*)

Inmiddels draai ik wel op 20.04.3 LTS maar de HWE nog niet aangedurfd (nog niet echt nodig gehad).
Wel blijf ik Manjaro/KDE net iets mooier vinden. Misschien een dubbel boot systeem van maken :9

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nvaert1986
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 09-05 11:13
Vishari Beduk schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 18:06:
Ha leuk, iemand schopt mijn topic omhoog :*)

Inmiddels draai ik wel op 20.04.3 LTS maar de HWE nog niet aangedurfd (nog niet echt nodig gehad).
Wel blijf ik Manjaro/KDE net iets mooier vinden. Misschien een dubbel boot systeem van maken :9
Als je een beetje avontuurlijk durft te zijn, zou je kunnen overwegen de Liquorix kernel te installeren. Dan heb je meestal een zeer recente kernel (5.14 op dit moment): https://liquorix.net/#install. Daar hebben ze een Ubuntu repository.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thc_Nbl
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-05 22:24
https://github.com/bkw777/mainline

Deze gebruik ik al even, best handig.

ehhh.. noppes

Pagina: 1