Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Advies aanschaf IP-camera's voor beveiliging

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Daikirai
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 06-06 14:58
We zijn druk bezig onze jaren 60 woning te renoveren en hebben van de week metaaldieven in onze achtertuin gehad. Een aanzienlijk aantal radiatoren die buiten gestald waren zijn hierbij gestolen. Gelukkig zijn ze niet binnen geweest en is het vooralsnog hierbij gebleven.

Ik ben nu dus op zoek naar een degelijk camera systeem. Mijn wensen hierbij:
- Software waarbij ik meerdere camera's (denk nu aan 3-4 stuks) tegelijk/realtime kan monitoren.
- Dit zal op een secundaire monitor / losse computer draaien
- Bestand tegen vocht (worden buiten opgehangen, indien nodig onder dakrand)
- Beeldkwaliteit hoeft echt niet (bij wijze van) 4K te zijn
- Zaken als nightvision/motion detection zijn bijv. wel gewenst
- Lokale opslag is (voorlopig) voldoende, abonnementen zijn hopelijk te vermijden..
- Liefst 'draadloos', stroomtoevoer zal wel nodig zijn verwacht ik, maar verbinding/stream zal bij voorkeur via wifi gaan

Aangezien we een volledige renovatie doen zal er ongetwijfeld meer en meer 'domotica' aan het huis worden toegevoegd. Wellicht dus handig om meteen een goed platform hiervoor te kiezen (denk hierbij bijv. aan deurbel camera etc). Maar kan me voorstellen dat dit beperkend is, dus misschien juist onhandig..

Ik vind het nog even lastig om een goed overzicht van voor-/nadelen van de diverse platformen te krijgen.
Hoor graag jullie input!

Alle reacties

• Powergrim
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15-11 10:38
Ik zou kijken naar een setje IP-camera's waar je jezelf niet in een ecosysteem vastzet. Kijk bijvoorbeeld bij Foscam naar camera's die voldoen (op bijvoorbeeld waterdichtheid, beeldkwaliteit, zoom-vermogen etc). Deze hang je allemaal aan je netwerk, en vervolgens pak je een Raspberry PI waarop je Motion-Eye op zet. Je linkt je camera's allemaal naar motion-eye en laat de opslag doen op een cloud-storage of lokale HDD. En zodoende ben je klaar.

Voordeel is ook, Motion-Eye integreert met vrijwel elk Domotica systeem.

• Daikirai
Powergrim schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 18:55:
Ik zou kijken naar een setje IP-camera's waar je jezelf niet in een ecosysteem vastzet. Kijk bijvoorbeeld bij Foscam naar camera's die voldoen (op bijvoorbeeld waterdichtheid, beeldkwaliteit, zoom-vermogen etc). Deze hang je allemaal aan je netwerk, en vervolgens pak je een Raspberry PI waarop je Motion-Eye op zet. Je linkt je camera's allemaal naar motion-eye en laat de opslag doen op een cloud-storage of lokale HDD. En zodoende ben je klaar.

Voordeel is ook, Motion-Eye integreert met vrijwel elk Domotica systeem.
Bedankt voor de info! Lijkt me inderdaad een goed idee om niet vast te zitten aan een bepaald ecosysteem.
Ik zal eens in het Raspberry verhaal duiken. Hopelijk is dit als niet-programmeur een beetje te doen..

Als er een oplossing is dat wellicht wat meer kost, maar iets gebruiksvriendelijker is in setup houd ik me aanbevolen ;)

• Nila
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Nila

Idiot!

You're not completely useless, you can always serve as a bad example!

• Daikirai
Mooi systeem!
Enige is dat ik dan geen 24/7 monitoring heb, al is dat wellicht ook overbodig.. Lijkt me gewoon nice :D
Vind het wel vreemd dat deze nog met micro-usb werken.. geeft me het gevoel dat dit verouderde hardware is.

Dit setje zou bijv wel mooi passen in mijn (voorlopig) plan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/96DDKLL7Y12EW1wovAU8311NqcY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/kqWZV6jvhd9c9VWxcyOy6L6z.png?f=fotoalbum_tile

Camera's komen in deze boven aan de woning te hangen (behalve de deurbel uiteraard).

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:09
Als je een beetje serieus bent met IP camera's dan doe je het met utp aansluiten en niet middels wifi (wifi jammer en dag een beeld ) Voordeel van utp is dat je PoE voeding kan nemen (wel geschikte cam voor kiezen)

Als je toch nog moet gaan renoveren kan je rekening houden met de Utp bekabeling.

Ik zelf heb 3 ip cams aan het netwerk hangen welke op de synology Nas opnemen. Beeld blijft 2 weken bewaard en erna over geschreven. Via de Nas bewegings detectie op de voortuin camera. Na detectie krijg ik een mail met screenshot.

Camera's hoog plaatsen is leuk voor overzicht, maar voor gezichtsherkenning moeten lager hangen.

[ Voor 50% gewijzigd door Erwin_83 op 05-10-2021 20:38 ]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• Ghostface9000
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:54
Zou toch ook adviseren om een utp te voorzien als je dan toch aan het verbouwen bent.... Meeste goede ip cams werken toch bekabeld en worden gevoed via PoE.

Verder zou je voor wifi cams ook 'n stroomkabel moeten aanleggen. Maar zou het idee wifi cams buitenshuis vergeten.

Neem even een kijkje bij dahua, hikvison, reolink.

Hierzelf heb ik hikvision turrets op' n eigen servertje met milestone xprotect als vms.
Milestone heeft het voordeel dat de software erg gebruiksvriendelijk is en kan bijna alle merken camera's binnen nemen.

[ Voor 33% gewijzigd door Ghostface9000 op 05-10-2021 20:41 ]

Pagina: 1