Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleeft
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 11-10-2021
Goedemiddag allemaal.

Afgelopen weekend heb ik een nieuwe GPU + PSU in mijn pc gezet, de GPU is een MSI Ventus RTX 3060 TI en de voeding is een Corsair RM850X, de rest van het systeem bestaat uit een MSI Z97 Gaming 5 moederbord, 2x4 GB DDR3 op 1866 mhz (via XMP), Intel I5 4690K en 2 sata-SSD's waarvan ik het merk en type even niet weet.

Toen ik een nieuwe Nvidia-driver had geinstalleerd werkte deze tot mijn verbazing niet, in eerste instantie dacht ik dat het mischien te maken had met het feit dat ik een nieuwe GPU in een vrij oud moederbord had geprikt en dit een conflict veroorzaakte maar gelukkig bleek de kaart in dezelfde pc maar met een ander OS (Linux Mint) wel gewoon te werken. Nog maar eens proberen dan, en wederom werkte de driver niet in Windows 10. Vervolgens heb ik mijn oude videokaart (Asus Strix GTX 970) teruggeplaats in het systeem en tot mijn verbazing werkte ook hier de driver niet meer (wat ie een uur daarvoor nog wel deed alvorens ik de nieuwe GPU en PSU had geplaats). Tot mijn verbazing bleek ik in Windows 10 ook nog eens een melding te krijgen met het openen van het Nvidia-control-panel, namelijk: "Het lijkt er op dat de display niet verbonden is met een Nvidia GPU." Heel vreemd want de display zit gewoon met een HDMI-kabel aan de GPU aangesloten. In het "Device-manager" van Windows staat de kaart wel aangegeven als display-adapter maar er staat een geel waarschuwingsbordje bij met een uitroepteken erin. Nu inmiddels een paar dagen later, 3 nieuwe Windows installaties verder, heel veel verschillende driver-versies later en nog steeds werkt het niet onder Windows 10 waar het onder Linux Mint wel gewoon werkt zoals het hoort, zelfs games werken gewoon goed op de GPU. Ik ben echt ten einde raad.

Wat ik tot nu toe geprobeerd heb: 3 x een schone installatie van Windows 10, tal van driver-versies geprobeerd, oude drivers verwijder dmv DDU zowel in safe-mode als in normal-mode, nieuwe drivers geinstalleerd zowel in safe-mode als in normal-mode, alle overige drives (SSD en DVD) losgekoppeld om eventuele conflicten uit te kunnen sluiten. Zelfs nog voor de zekerheid in Windows 10 alle driver voor het moederbord en chipset opnieuw geinstalleerd maar het mocht allemaal niet baten, zowel de nieuwe RTX 3060TI alsmede de oude GTX 970 krijg ik niet werkend onder Windows 10 waar beide kaarten onder Linux Mint perfect functioneren in dezelfde pc. Ik hoop dat iemand hier mij verder kan helpen want ik zit echt met de handen in het haar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:01
Op welke BIOS versie draait het moederbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleeft
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 11-10-2021
Uszka schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 18:30:
Op welke BIOS versie draait het moederbord?
Click Bios 4 version E7917 IMS v1.5
Maar ik betwijfel of het aan de BIOS ligt aangezien ik ook Linux Mint draai op dezelfde pc en de GPU daarin wel gewoon werkt zoals het hoort. Als het de BIOS is dan zou je toch mogen verwachten dat het onder Mint ook niet werkt of zie ik nu iets over het hoofd?