Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yordi-
  • Registratie: December 2016
  • Niet online
Ik heb de zoekbalk alweer ruim gebruikt, maar ik krijg niet de juiste hits. Ik overweg al enige tijd detachering/consultancy, maar ik twijfel enorm.

Ik hoor nu van een (zeer senior) oud-collega dat hij werd gedwongen om op kantoor op stipte tijden te studeren toen er nog geen opdracht was. Inclusief een kinderachtig klok-in / klok-uit systeem. Zelfs in coronatijd. Dat lijkt me vreselijk, kinderachtig en niet meer van deze tijd. Zelfstandig een studieplan uitvoeren of verzorgen, beschikbaar zijn voor opdrachten en jezelf ontwikkelen lijken me verstandiger.

Wat zijn de ervaringen met op de bank zitten in de detachering onder Tweakers?

Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• holygame
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:20
Wat je collega zegt alleen misschien iets minder streng is mijn ervaring bij twee detacheerders, en dan spreek ik over vorig jaar en twee jaar terug.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Ik heb bij Sogeti in 2010 2 maanden op de bank gezeten. Maar toen hoefde ik alleen wat certificaatjes te halen. Niet op kantoor geweest… Is natuurlijk wel ancient history….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thy...
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:50
Ik heb een aantal jaar geleden met een paar man bijna een half jaar op de bank gezeten. Ik heb toen aangegeven welke certificeringen ik ging halen en in welk tijdsbestek. Hierdoor mocht ik komen en gaan wanneer ik wilde. Degene die niet proactief aangaven wat ze met hun tijd gingen doen (en zichzelf daardoor niet waardevoller maakte voor het bedrijf) moesten inderdaad vrijwel elke dag van 9 tot 5 op kantoor zijn en de k-klusjes oppakken.

Kortom: zorg dat je proactief aangeeft hoe je jezelf waardevoller gaat maken voor het bedrijf. Als ze je dan nog steeds elke dag op kantoor laten in- en uitklokken zou ik de tijd op de bank besteden aan het zoeken van een nieuwe werkgever. Eentje die je waardeert voor je productiviteit en niet voor je aanwezigheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ligt heel erg aan het bedrijf. Als je handig bent met netwerken en sociale contacten kun je redelijk gemakkelijk aan een nieuwe opdracht komen als je andere afgerond is. Veel praten, jezelf voorstellen aan anderen etc helpt enorm. Hoe zichtbaarder je bent, hoe gemakkelijker anderen aan je denken als er een nieuwe opdracht aankomt. Certificaten helpen altijd bij de inzetbaarheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n9iels
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Ik ben junior developer en hebt ook ongeveer een jaar op de bank gezeten. En mijn ervaring is dat je over het algemeen dan inderdaad vaak bezig gaat met zelfontwikkeling. Uiteraard moet je wel gewoon je uren maken en kunnen verantwoorden wat je doet.

Iets anders wat ook vaak gebeurd bij ons is dat je helpt met wat interne klusjes of begeleiden van stagiaires. Het verschilt in elk geval heel erg per bedrijf. Heel kinderachtig aanwezig zijn omdat het moet lijkt mij een uitzondering. Zolang jij op de bank zit maak je verlies voor het bedrijf, dus in essentie hebben ze er baad bij zsm weer bij een klant te hebben.

[ Voor 20% gewijzigd door n9iels op 04-10-2021 17:59 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18-05 09:51

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Hypothetisch: Als werkgever zou ik en mag ik verwachten dat mijn personeel elke tijd zonder opdracht gebruikt voor zelfontplooiing of interne opdrachten. Hoe ze dat doen zou me persoonlijk worst wezen. Maar wel met een duidelijk vooraf gesteld meetbaar doel met een concreet tijdspad. Daar schort het nog wel eens aan.

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1302638

*knip* het is hier geen HK

[ Voor 72% gewijzigd door ZieMaar! op 04-10-2021 18:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Bij een vorige werkgever hadden ze klusjes op de plank liggen die je kon oppakken, naast de tijd die je aan zelfontwikkeling kon besteden. Het interne tijdschrijfsysteem herschrijven, een reserveringssysteem voor de vergaderzaaltjes opzetten, dat soort klusjes. Of je kon een bijdrage leveren aan één van de maandelijke avonden op kantoor (qua organisatie, qua regelen van sprekers, qua zelf een onderwerp uitdiepen om te presenteren, etc). Werd geloof ik wel verwacht dat je dan op kantoor aanwezig was, maar dat was (ver) voor corona.

Maar het lijkt me een prima vraag om te stellen tijdens de sollicitatie, want elk bedrijf zal hier toch anders mee omgaan.

[ Voor 15% gewijzigd door naitsoezn op 04-10-2021 18:08 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

loewie1984 schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 17:59:
Hypothetisch: Als werkgever zou ik en mag ik verwachten dat mijn personeel elke tijd zonder opdracht gebruikt voor zelfontplooiing of interne opdrachten. Hoe ze dat doen zou me persoonlijk worst wezen. Maar wel met een duidelijk vooraf gesteld meetbaar doel met een concreet tijdspad. Daar schort het nog wel eens aan.
Aan de andere kant, als je als werkgever geen facturabel werk/opdracht kan vinden voor werknemers die je aanneemt mag je ook je sales wel een keer schoppen.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18-05 09:51

loewie1984

music addict! pizza monster!!

YakuzA schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 19:39:
[...]

Aan de andere kant, als je als werkgever geen facturabel werk/opdracht kan vinden voor werknemers die je aanneemt mag je ook je sales wel een keer schoppen.
Eens, ik heb 9 maanden gebankd tijdens de crisis van 2008 enz. Dan kun je nog zo’n goede sales hebben. Dan mag je je prijzen met een werkgever die genoeg reserves heeft om iig niet iedereen direct te ontslaan.

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18-05 11:23
Ervaring bij twee zeer verschillende detacheerders op de bank.

Detacheerder 1: ouderwetse cultuur. Werden verwacht in pak naar het hoofdkantoor te komen. Op de bank betekende elke dag (hele werkdag) aanwezig en 'studeren en cursussen' volgen. Alsof iemand dat de hele dag doet. Blij dat ik daar weg was.

Detacheerder 2: kleiner en persoonlijker. Geen groot hoofdkantoor. Op de bank betekende twee keer per week naar kantoor van 10:00 tot 15:00. Meer om te socializen met collega's. Er werden samen cursussen gedaan, maar je kon ook uren staan poolen of darten samen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23:03
Bij mijn huidige werkgever (kleine detacheerder) zijn er geen verplichtingen voor wat betreft op de bank zitten.
De mensen die bij ons werken hebben allemaal heel erg de drive om te werken en zichzelf te ontplooien.
Dat is precies de reden dat mijn manager zich nergens mee bemoeit. Je hoeft echt niet naar kantoor te komen, is wel gezellig.. maar je moet het zelf weten. Hij weet namelijk toch wel dat je aan de zelfstudie gaat.. daar gaat ie zich echt niet mee bemoeien. Maar zo lang zit er bij ons nooit iemand op de bank. Als je twee weken op de bank zit is dat al lang.

Bij mijn vorige werkgever (grote detacheerder) was het dus wel dat je verplicht naar kantoor moest komen en je uren moest maken. Ook had je daar elke dag een meeting met sales en management om je zo snel mogelijk weer in te zetten. Dat was echt niet relaxt. Daar werd het bijna jouw probleem gemaakt dat je op de bank zat.. niet die van sales. Heel nare sfeer vond ik dat.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob_erwt
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:34

rob_erwt

What does this button do?

Toen ik nog bij een (middelgrote) detacheerder werkte, was men daar erg soepel in. Ja, je moet beschikbaar zijn om 'dezelfde middag nog' op gesprek te gaan als er een opdracht binnenkwam. En het is idd het ideale moment om wat aan zelfstudie te doen of meer community-achtig werk (organiseren meet-ups ed).

We hoefden maar af en toe naar kantoor om met de accountmanagers te babbelen zodat ze je beter kenden en wellicht makkelijker aan een opdracht konden helpen. Voor de rest was er simpelweg ook geen ruimte op kantoor. Dus als je er al hele dag ging zitten, zat je in een vergaderzaaltje. :)

Verschilde overigens wel een beetje per functie: ik zat daar als (senior) scrummaster/agile coach. Die lieten ze meer vrij dan junior developers die net van de opleiding kwamen.

Never underestimate the power of stupid people in large groups

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.C
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-05 15:07

T.C

Yordi- schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 17:05:
Ik heb de zoekbalk alweer ruim gebruikt, maar ik krijg niet de juiste hits. Ik overweg al enige tijd detachering/consultancy, maar ik twijfel enorm.

Ik hoor nu van een (zeer senior) oud-collega dat hij werd gedwongen om op kantoor op stipte tijden te studeren toen er nog geen opdracht was. Inclusief een kinderachtig klok-in / klok-uit systeem. Zelfs in coronatijd. Dat lijkt me vreselijk, kinderachtig en niet meer van deze tijd. Zelfstandig een studieplan uitvoeren of verzorgen, beschikbaar zijn voor opdrachten en jezelf ontwikkelen lijken me verstandiger.

Wat zijn de ervaringen met op de bank zitten in de detachering onder Tweakers?

Bedankt!
Ik heb verschillende ervaringen met het op de bank zitten bij detachering/consultancy.
(Ook binnen hetzelfde bedrijf.)

Werkgever 1 grote detachering/consultancy club.
Hier heb ik (als junior) 2 keer op de bank gezeten.
Het scheen dat degene die opdrachten moest binnenhalen en geen groot netwerk had en het netwerk dat hij wel had tegen zich in het harnas jaagde.

De eerste keer op de bank viel ik onder een manager die relaxt was en mij maar 1 keer per week op kantoor liet komen.
Ik moest de gehele tijd beschikbaar zijn om direct op gesprek te gaan als er een project binnenkwam, de rest van de tijd mocht ik gebruiken voor zelfstudie.

De tweede keer op de bank viel ik onder een andere manager en die liet mij iedere dag op kantoor komen.
Voor zelfstudie, maar ook voor ondersteunende werkzaamheden voor de werkgever/collega's.

Werkgever 2 grote detachering/consultancy club.
Hier heb ik nog niet echt op de bank gezeten.
3 dagen voordat mijn project begon, die tijd moest ik wel op kantoor komen.
Wat ook wel handig was om op die manier de collega's beter te leren kennen.
Verder nog een 6 weken gehad dat ik 1 dag minder op project zat, dat was voor zelfstudie en om toen het project wat rustiger werd even een adem pauze te hebben (het project was behoorlijk druk geweest en ik mocht de rol van projectmanager overnemen van een zieke projectmanager)

Van collega's weet ik dat ze in coronatijd 20% moesten komen opdagen op kantoor.
Dit om contact te houden met collega's en leidinggevende.
Je moest beschikbaar zijn voor gesprekken/projecten, aan zelfstudie doen en collega's ondersteunen.

Tegenwoordig is het ongeveer 50%/50% maar er wordt niet met een vergrootglas gekeken.
Nog steeds beschikbaar blijven voor gesprekken/projecten, aan zelfstudie doen en collega's ondersteunen.

Iedereen mag een mening hebben over onderwerpen. Maar het hoeft niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Toen ik in de detachering zat (2005-2010) heb ik in het begin een paar keer kortstondig op de bank gezeten (langste was een maand). Als je dan 'op de bank' zat, ging je naar kantoor om te leren voor certificaten. Kon geloof ik ook wel vanuit huis, maar ik vond op kantoor fijner; daar waren ook altijd anderen en was het gemakkelijker vragen te stellen. Dingen als videoconferencing waren niet zo mainstream zoals vandaag de dag, tools als Slack e.d. waren ook niet in gebruik oid. En natuurlijk af en toe een potje Quake 3 (Team Arena) te doen met collega's (stiekem natuurlijk). 8) Gelukkig kwam ik vrij snel bij een klant terecht waar ik jaren kon blijven en uiteindelijk in vast dienstverband ben gekomen.

[ Voor 9% gewijzigd door CH4OS op 05-10-2021 10:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-05 07:58
Ahh de bank, wie heeft er niet op gezeten. Vaak als je net bij een detacheerder begint beland je wel even op de bank.

Vond het zelf vooral heel demotiverend, helemaal omdat je altijd paraat moet staan en van je verwacht wordt dat je bijna overal ja tegen zegt. Sales komt weer met een aanvraag en daar moet jij je CV dan naar verantwoorden.

Zelf vooral zelfstudie gedaan, eventueel aan wat interne tooling werken. Bij mij laatste 2 detacheerders zat ik op 1 uur reistijd naar hun kantoor dus dat deed ik vooral thuis.

Let vooral op dat je niet de eerste de beste opdracht accepteert want voor je het weet zit je er meer dan een jaar. Ook omdat het eigenlijk not done is om een consultant niet te verlengen na een x maanden terwijl de klant dit wel wil.

Vergeet niet dat 1600uur per jaar a 80 euro en 1400 euro per jaar a 90 euro sales nagenoeg evenveel op brengt, hun incentive is dus binnen een acceptabele tijd jouw voor een zo hoog mogelijk tarief weg te zetten. In mijn geval zaten de hogere tarieven vaak op 1+uur reistijd en moest ik regelmatig aangeven dat ik dat niet wilde. Na een paar keer nee gezegd te hebben hadden ze in eens wel een opdracht met een half uur reistijd.

Nu ZZP'er en is de "bank" lekker mijn eigen bank

[ Voor 27% gewijzigd door GrooV op 05-10-2021 10:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaelken
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 18-05 12:46
Zelf heb ik goede en slechte ervaringen met detacheerders en 'de bank'.

Bij de goede hoefde ik maar 1x per week op kantoor te komen om mijn gezicht te laten zien (door de vrij grote afstand naar kantoor maar 6 uur ipv 8 ivm de reistijd, kon wel gewoon 8 schrijven), de rest vanuit huis voor thuisstudie. Natuurlijk wel beschikbaar zijn om dezelfde middag nog ergens op gesprek te gaan.

Bij mijn slechte ervaringen betekende iedere dag op de bank om 8 uur aanwezig op kantoor, tot 16:30, om zelfstandig te studeren. Als je bij de verkeerde koffie automaat koffie haalde werd je al vuil aangekeken, managers die keken of je wel aan het leren was. Leek meer op een middelbare school dan op werk. Hier was ook de reistijd meer dan 1.5 uur enkele reis zonder file.

Het kan dus heel erg verschillen waar je terecht komt. De kleinere partijen zijn hier vaak wat makkelijker in dan de grotere detacheerders (dat is tenminste mijn ervaring)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:54

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Ook hier wat ervaring mee, en eigenlijk kan ik alleen maar de tip geven om zelf over deze periode in controle te komen en te blijven. Stel nooit in iedergeval de vraag wat men van je verwacht, maar kom gewoon zelf met een voorstel.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Pagina: 1