Advies gevraagd aanschaf beamer fotolezingen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:25

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Topicstarter
Mijn vraag
Als enthousiast macronatuurfotograaf wordt me steeds vaker gevraagd fotolezingen te houden voor natuurverenigingen. Vaak is daar wel een beamer aanwezig maar de kwaliteit is vaak beroerd (heel lage resolutie, lichtopbrengst). Daarom ben ik op zoek naar een eigen beamer en gezien het feit dat de vergoeding vaak niet hoog is wil ik daar maximaal zo'n 1000 euro aan besteden, liefst minder.
Helaas zijn mij in het noorden van NL geen fysieke winkels bekend waar ik eens flink wat beamers kan vergelijken. Het aanbod van beamers is groot, reviews zijn allemaal enthousiast en positief maar helaas vooral op films en gamen gericht. Artikels over beamers voor fotopresentaties zijn onvindbaar of heel algemeen waardoor je er nog weinig aan hebt bij het maken van een keuze.

Keuzestress ervaar ik vooral op de volgende punten:
  • Resolutie: Full HD of 4K? Ik vind het heel moeilijk in te schatten hoe groot het verschil voor iemand in de zaal is. Staand naast het scherm tijdens zo'n praatje ga je het verschil ongetwijfeld duidelijk zien. Maar of dat vanuit de zaal ook zo is? Foto's bevatten veel details (facetogen, haartjes etc)
  • Projectietechniek: DLP versus LCD. DLP schijnt bij sommige mensen ongewenste regenboogeffecten te geven maar ik kan niet achterhalen of dat dan bv alleen bij bewegend beeld duidelijk te zien is of ook bij stilstaande foto's. In dat eerste geval is het geen probleem want ik werk niet met video's. LCD is blijkbaar minder kritisch maar dan vallen hoge resoluties (4K) eigenlijk af qua budget. Dat doen LED- en laserprojectoren sowieso om die reden.
Relevante software en hardware die ik gebruik
Mijn laptop kan 4K beeld aansturen over HDMI. Software: waarschijnlijk powerpoint

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Geprobeerd heb ik helaas niks want ik zou niet weten waar ik beamers in real life kan bewonderen en vergelijken.
Qua modellen kijk ik onder andere naar:

pricewatch: Optoma UHD35 (4K, ongeveer bovenaan mijn budget)
pricewatch: Optoma HD146X (full HD)

Wat is niet belangrijk voor mij?
  • Lage input lag
  • HDR
  • Hoge verversingsfrequentie
  • Geluidskwaliteit van de speakers
  • Smartfunctionaliteit
  • Draadloze verbindingsmogelijkheden
Wat is verder wel van belang?
  • Kleurweergave
  • Makkelijk op te stellen op nieuwe locaties (verticale keystonecorrectie, geen ellenlange setupprocedure)
Alle advies is welkom, ook tips van waar ik in het noorden van NL zelf eea zou kunnen bewonderen. Ik zie door de bomen het bos in ieder geval niet meer.

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
@SnoeiKoei Aankoopadvies doen we in CEA; je topic is daarheen verplaatst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Makkelijk op te stellen op nieuwe locaties (verticale keystonecorrectie, geen ellenlange setupprocedure)
Zijn daar de schermen / muren wel allemaal netjes aanwezig? Want ik kan me ook voorstellen dat een budget-beamer op een briljant goed scherm nog steeds beter beeld geeft dan een top-beamer op een spachtelputz-stuc-muurtje van 30 jaar geleden.

Of, en geen idee over welke afstanden het publiek zit maar eventueel kan je overwegen om een mobiel / oprolbaar scherm in je budget op te nemen teneinde de (eigen) frustratie over de kwaliteit van de presentatie in eigen hand te houden.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Topicstarter
S1NN3D schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 14:05:
@SnoeiKoei Aankoopadvies doen we in CEA; je topic is daarheen verplaatst.
Sorry daarvoor en bedankt!
MAX3400 schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 14:11:
[...]

Zijn daar de schermen / muren wel allemaal netjes aanwezig? Want ik kan me ook voorstellen dat een budget-beamer op een briljant goed scherm nog steeds beter beeld geeft dan een top-beamer op een spachtelputz-stuc-muurtje van 30 jaar geleden.

Of, en geen idee over welke afstanden het publiek zit maar eventueel kan je overwegen om een mobiel / oprolbaar scherm in je budget op te nemen teneinde de (eigen) frustratie over de kwaliteit van de presentatie in eigen hand te houden.
Dat is een goede. Vaak is er wel een redelijk projectiescherm of een goed vlakke witte muur aanwezig, of een groot whiteboard. Lezingen vinden vaak plaats in buurtcentra, verenigingsgebouwtjes of klaslokalen. In ieder geval moet je qua grootte van de ruimte aan dat laatste denken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik kan je geen advies geven over de verschillende technieken want ik ken er te weinig van maar ik zou denken dat het regenboogeffect ook aanwezig is bij stilstaand beeld omdat het kleurenwiel continu gebruikt wordt om de kleuren afwisselend te kunnen tonen en onze hersenen deze moeten mengen.

Verder zou ik gebruik maken van het retourrecht om een beamer te testen. Als je hem netjes uit- en inpakt zou dat moeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:35

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Op welk formaat projecteer je doorgaans?

Zou er niet iets van een mobiel beeldscherm bestaan wat aan jouw eisen voldoet? Dit omdat een beeldscherm wat makkelijker aan jouw eisen voldoet.

Ik ken de markt van mobiele schermen niet, en ik verwacht dat het te duur en te groot is, maar wie weet!

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Topicstarter
bartvl schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 14:29:
Op welk formaat projecteer je doorgaans?

Zou er niet iets van een mobiel beeldscherm bestaan wat aan jouw eisen voldoet? Dit omdat een beeldscherm wat makkelijker aan jouw eisen voldoet.

Ik ken de markt van mobiele schermen niet, en ik verwacht dat het te duur en te groot is, maar wie weet!
Zo groot mogelijk :P Ik ga in mijn Ford Ka niet met een enorm televisiescherm lopen slepen, dat is mij veel te kwetsbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:35

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Haha formaat beeld helder, formaat auto ook :)

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-09 08:39

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Geeft dit artikel geen antwoord op je vragen?: https://www.natuurfotografie.nl/hoe-kies-je-een-beamer/

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Topicstarter
Nee, zie het linkje aan het eind van de eerste paragraaf van mijn startpost: het artikeltje is veel te algemeen om antwoorden te geven op de vragen die mij bezig houden. Het is een opsomming van dingen waar je rekening mee zou kunnen houden maar geen hulp bij het kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-09 08:39

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@SnoeiKoei Sorry, begrijp ik.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Topicstarter
Geeft niks, net zo goed bedankt voor het meedenken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

Probeer het tweedehands bij iemand thuis?

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Topicstarter
PcDealer schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 22:35:
Probeer het tweedehands bij iemand thuis?
Als dat zou kunnen graag natuurlijk. Op V&A en Marktplaats ontbreekt het aan advertenties voor aantrekkelijke beamers en het is ook daar lastig een weg te vinden tussen de honderden modellen waarvan meestal de specs niet zijn vermeld. Filteren op Full HD en beter is bij beide niet mogelijk helaas.

Pagina: 1