Mijn vraag
Als enthousiast macronatuurfotograaf wordt me steeds vaker gevraagd fotolezingen te houden voor natuurverenigingen. Vaak is daar wel een beamer aanwezig maar de kwaliteit is vaak beroerd (heel lage resolutie, lichtopbrengst). Daarom ben ik op zoek naar een eigen beamer en gezien het feit dat de vergoeding vaak niet hoog is wil ik daar maximaal zo'n 1000 euro aan besteden, liefst minder.
Helaas zijn mij in het noorden van NL geen fysieke winkels bekend waar ik eens flink wat beamers kan vergelijken. Het aanbod van beamers is groot, reviews zijn allemaal enthousiast en positief maar helaas vooral op films en gamen gericht. Artikels over beamers voor fotopresentaties zijn onvindbaar of heel algemeen waardoor je er nog weinig aan hebt bij het maken van een keuze.
Keuzestress ervaar ik vooral op de volgende punten:
Mijn laptop kan 4K beeld aansturen over HDMI. Software: waarschijnlijk powerpoint
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Geprobeerd heb ik helaas niks want ik zou niet weten waar ik beamers in real life kan bewonderen en vergelijken.
Qua modellen kijk ik onder andere naar:
pricewatch: Optoma UHD35 (4K, ongeveer bovenaan mijn budget)
pricewatch: Optoma HD146X (full HD)
Wat is niet belangrijk voor mij?
Als enthousiast macronatuurfotograaf wordt me steeds vaker gevraagd fotolezingen te houden voor natuurverenigingen. Vaak is daar wel een beamer aanwezig maar de kwaliteit is vaak beroerd (heel lage resolutie, lichtopbrengst). Daarom ben ik op zoek naar een eigen beamer en gezien het feit dat de vergoeding vaak niet hoog is wil ik daar maximaal zo'n 1000 euro aan besteden, liefst minder.
Helaas zijn mij in het noorden van NL geen fysieke winkels bekend waar ik eens flink wat beamers kan vergelijken. Het aanbod van beamers is groot, reviews zijn allemaal enthousiast en positief maar helaas vooral op films en gamen gericht. Artikels over beamers voor fotopresentaties zijn onvindbaar of heel algemeen waardoor je er nog weinig aan hebt bij het maken van een keuze.
Keuzestress ervaar ik vooral op de volgende punten:
- Resolutie: Full HD of 4K? Ik vind het heel moeilijk in te schatten hoe groot het verschil voor iemand in de zaal is. Staand naast het scherm tijdens zo'n praatje ga je het verschil ongetwijfeld duidelijk zien. Maar of dat vanuit de zaal ook zo is? Foto's bevatten veel details (facetogen, haartjes etc)
- Projectietechniek: DLP versus LCD. DLP schijnt bij sommige mensen ongewenste regenboogeffecten te geven maar ik kan niet achterhalen of dat dan bv alleen bij bewegend beeld duidelijk te zien is of ook bij stilstaande foto's. In dat eerste geval is het geen probleem want ik werk niet met video's. LCD is blijkbaar minder kritisch maar dan vallen hoge resoluties (4K) eigenlijk af qua budget. Dat doen LED- en laserprojectoren sowieso om die reden.
Mijn laptop kan 4K beeld aansturen over HDMI. Software: waarschijnlijk powerpoint
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Geprobeerd heb ik helaas niks want ik zou niet weten waar ik beamers in real life kan bewonderen en vergelijken.
Qua modellen kijk ik onder andere naar:
pricewatch: Optoma UHD35 (4K, ongeveer bovenaan mijn budget)
pricewatch: Optoma HD146X (full HD)
Wat is niet belangrijk voor mij?
- Lage input lag
- HDR
- Hoge verversingsfrequentie
- Geluidskwaliteit van de speakers
- Smartfunctionaliteit
- Draadloze verbindingsmogelijkheden
- Kleurweergave
- Makkelijk op te stellen op nieuwe locaties (verticale keystonecorrectie, geen ellenlange setupprocedure)
SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"