Radiatoren verwijderen - vloerverwarming toereikend/isoleren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjjveldt
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:08
Beste allen,

Het heugelijke feit is daar, of eigenlijk bijna, maar mijn partner en ik hebben eindelijke dan een huis gekocht (en 26-11 krijgen we de sleutel). Betreft een geschakelde hoekwoning uit 1978. (Met ditto isolatie) En dus gaan wij verbouwen, en bepaalde klussen kan je maar 1 keer goed doen.

Nu is het zo dat wij graag van de radiatoren af zouden willen op de begane grond en deze vervangen voor heerlijke vloerverwarming. Maar de horrorverhalen komen ons via de familie tegemoet dat dat nooit voldoende is om de begane grond behagelijk te krijgen.

Wat hebben we tot op heden gedaan:
- Vuistregelberekeningen
- Huidige radiatoren berekend
- In het gemeente archief gedoken en alle bouwtekeningen gefotografeerd.
- De huidige isolatie in ubakus gezet en de warmtevraag berekend
- De geplande isolatie in ubakus gezet en de warmtevraag berekend

Vuistregelberekeningen
Vuistregels van internet = 70 watt per m3 voor de begane grond, en dat komt neer op: 55m2*2.5m*70 watt = 9.7kW benodigd vermogen.
Huidige vermogen aan radiatoren BG: 5925+2427+550+2427 = +/- 11.3kW

Warmtevraag voor isolatie (gehele woning)
Dit is op basis van ubakus met de isolatie vanuit de bouw (5cm glas in de spouw, dubbelglas uit 1978, 2,5cm pu op het dak / 3cm roofmate op het dakterras en de later toegevoegde bodemisolatie in de vorm van parels). De muur tussen de woning en de onverwarmde (maar er hangt wel een radiator nu) garage is niet meegenomen als gevel, maar voor het gemak even vergeten.
Dat komt uit op een maximale verwarmingsvraag van bijna 11kW, en een kwh/a van 18286. En berekend met -12 buiten en 20 graden binnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UKPlWuW_D7VCfp2a4WmuTuzL2pE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/rrMkAEfbs7bZ6q3asdliTaiq.png?f=fotoalbum_large

Warmtevraag na isolatie (gehele woning)
Na de beoogde vloerisolatie aan de onderkant (Rd 5.5), en de vervanging van alle kozijnen naar kunststof inclusief bijbehorend triple glas.Dan is de maximale verwarmingsvraag nog maar 7.8kW.
Wanneer we de platte daken (Rd 4.8 & Rd 2.3) en het schuine dak (Rd 4) isoleren komen we uit op: 6,8kW (10088kwh/a). Net als hierboven berekend met -12 buiten en 20 graden binnen.

Capaciteit berekening vloerverwarming
Met de vloerverwarming (16mm, 10cm hoh, 55m2, aanvoer 40C) zouden we dan op een vermogen van 6.7kW zitten.
Dit is minder dan de vuistregelberekening en minder dan de reeds hangende radiatoren. En daarmee lijkt het in dit geval lijkt het toch verstandig om de type 33 radiator onder het raam te houden en tzt te vervangen naar een lvt-variant wanneer we (mogelijk) de stap zetten naar een warmtepomp. Echter lijkt het tegelijkertijd er ook op dat na isolatie de totale maximale warmtevraag bijna geheel door de vloerverwarming op de begane grond geleverd zou kunnen worden?

De vragen:
- is het realistisch om de begane grond met alleen vloerverwarming aan te leggen en comfortabel warm te krijgen in de woonkamer, of is de plaatsing van een extra radiator toch noodzakelijk. En zou de onderstaande plaats onder de grote raampartij dan de juiste plek zijn?
- Klopt het dat met de juiste radiatoren op de bovenetages en vloerverwarming (met of zonder radiator), zou de overstap tzt naar een lucht/water warmtepomp comfortabel mogelijk zijn?
- En welke adviezen / tips hebben jullie nog of wat ben ik vergeten mee te nemen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ojvyzgdfkdYDX8-QwjT22lf-ZMk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0mV4dkkhtItUT4UA7DvLF18q.png?f=fotoalbum_large

9x 455 wp (op 3x Hoymiles HMS-2000) op 13 graden 6 ozo, 3 nwn

Beste antwoord (via mjjveldt op 06-10-2021 11:37)

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Wat een lap text :)
Met de vloerverwarming (16mm, 10cm hoh, 55m2, aanvoer 40C) zouden we dan op een vermogen van 6.7kW zitten.
Dit is minder dan de vuistregelberekening en minder dan de reeds hangende radiatoren. En daarmee lijkt het in dit geval lijkt het toch verstandig om de type 33 radiator onder het raam te houden en tzt te vervangen naar een lvt-variant wanneer we (mogelijk) de stap zetten naar een warmtepomp. Echter lijkt het tegelijkertijd er ook op dat na isolatie de totale maximale warmtevraag bijna geheel door de vloerverwarming op de begane grond geleverd zou kunnen worden?
Een vergelijk, mijn 89 er huis met vergelijkbaar kamer/keuken oppervlakte van 10 bij 5,5 heeft 3 lussen van 80m met 18mm slang aangelegd als bijverwarming en weggehaalde radiatoren heeft met de warmtepomp meestal slechts 3,6-4kW nodig om de benedenverdieping en badkamer op 21 graden te houden.

Het lijkt dat er iets mis gaat in de berekeningen bij jou.
De vragen:
- is het realistisch om de begane grond met alleen vloerverwarming aan te leggen en comfortabel warm te krijgen in de woonkamer, of is de plaatsing van een extra radiator toch noodzakelijk. En zou de onderstaande plaats onder de grote raampartij dan de juiste plek zijn?
- Klopt het dat met de juiste radiatoren op de bovenetages en vloerverwarming (met of zonder radiator), zou de overstap tzt naar een lucht/water warmtepomp comfortabel mogelijk zijn?
- En welke adviezen / tips hebben jullie nog of wat ben ik vergeten mee te nemen?
Met 10 cm hart op hart en eventueel extra bij de ramen heb je die radiator niet nodig, wil je met een warmtepomp stoken heb je flow nodig dus dikke leiding maar niet te lange lussen, gesloten verdeler zodat alle warmte in de vloer gaat. Door het 24/7 warmen op een laag pitje kan je dat vrij makkelijk doen met een kleinere warmtepomp dan de 11 kW die je nu lijkt nodig te hebben, maar het is een biervilt berekening van mijn kant.

Weet je het gasverbruik van de vorige bewoners?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:18

Tazzios

..

spuit 11 O-)

[ Voor 122% gewijzigd door Tazzios op 04-10-2021 16:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pauldaytona
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-05 23:12
De radiator zou daar moeten komen ja. Maar je kan ook de leidingen aanleggen en de radiator niet plaatsen. En als het niet bevalt heb je hem er zo gehangen. Wel is die natuurlijk afwijkend omdat ie een hogere temperatuur nodig heeft.Je hebt er al aardig over nagedacht.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Wat een lap text :)
Een vergelijk, mijn 89 er huis met vergelijkbaar kamer/keuken oppervlakte van 10 bij 5,5 heeft 3 lussen van 80m met 18mm slang aangelegd als bijverwarming en weggehaalde radiatoren heeft met de warmtepomp meestal slechts 3,6-4kW nodig om de benedenverdieping en badkamer op 21 graden te houden.

Het lijkt dat er iets mis gaat in de berekeningen bij jou.
De vragen:
Met 10 cm hart op hart en eventueel extra bij de ramen heb je die radiator niet nodig, wil je met een warmtepomp stoken heb je flow nodig dus dikke leiding maar niet te lange lussen, gesloten verdeler zodat alle warmte in de vloer gaat. Door het 24/7 warmen op een laag pitje kan je dat vrij makkelijk doen met een kleinere warmtepomp dan de 11 kW die je nu lijkt nodig te hebben, maar het is een biervilt berekening van mijn kant.

Weet je het gasverbruik van de vorige bewoners?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjjveldt
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:08
@Rol-Co
Haha, ja sorry voor de onwijze lap tekst. Kan maar beter alles meegeven dat ik al gedaan en uitgezocht heb.
Het gasverbruik is helaas niet bekend bekend van de vorige bewoner. Maar het voorschot van € 130 zou uitkomen op ongeveer 1250m3 gas (inclusief SWW). En dat was een man alleen en geen idee hoe hoog de verwarming stond.

En qua berekeningen geloof ik direct dat er ergens iets mis gaat (alhoewel de isolatie in de huidige situatie waar de 11kW op gebaseerd is van de jaren 78 is dus 2,5cm pu op het dak, 3cm roofmate op het dakterras, 5 cm glaswol in de spouw, oud dubbel glas (een enkele enkel), en geen vloerisolatie). Ik denk ook dat ide 11kW is om het hele huis op 20 graden te stoken.

Na onze isolatieverbetering van dak, vloer en ramen is het restant volgens de berekening nog maar 7kW (bij buiten -12). Waarbij we natuurlijk nog geen rekening gehouden hebben met niet alle kamers stoken, want de slaapkamers staat de verwarming eigenlijk nooit aan.

Warmtepomp komt er niet gelijk, eerst sparen en een paar paneeltjes op het dak en op het schuurdak. Dus we hebben na het aanleggen van de vloerverwarming tijd om aan te zien wat het verbruik wordt nadat het geisoleerd is.

Helaas heb ik nog niemand gevonden die groter dan 16mm wil infrezen in de bestaande plavuizen. Maar uit je verhaal haal ik dat ik dus beter even vragen of ze kortere groepen kunnen frezen en dan 1 of 2 extra. En dan zou een extra radiator niet nodig hoeven te zijn.

Bedankt voor de uitgebreide reactie!

9x 455 wp (op 3x Hoymiles HMS-2000) op 13 graden 6 ozo, 3 nwn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

mjjveldt schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 20:54:
@Rol-Co
Haha, ja sorry voor de onwijze lap tekst. Kan maar beter alles meegeven dat ik al gedaan en uitgezocht heb.
Het gasverbruik is helaas niet bekend bekend van de vorige bewoner. Maar het voorschot van € 130 zou uitkomen op ongeveer 1250m3 gas (inclusief SWW). En dat was een man alleen en geen idee hoe hoog de verwarming stond.
Wij hadden 1300 m3 dus komt nog aardig overeen
En qua berekeningen geloof ik direct dat er ergens iets mis gaat (alhoewel de isolatie in de huidige situatie waar de 11kW op gebaseerd is van de jaren 78 is dus 2,5cm pu op het dak, 3cm roofmate op het dakterras, 5 cm glaswol in de spouw, oud dubbel glas (een enkele enkel), en geen vloerisolatie). Ik denk ook dat ide 11kW is om het hele huis op 20 graden te stoken.
Wij hebben ook thermopane dubbel glas, voor huidige standaard oud, badkamer raam is enkel, voordeur was dat ook maar heb ik veranderd.
Na onze isolatieverbetering van dak, vloer en ramen is het restant volgens de berekening nog maar 7kW (bij buiten -12). Waarbij we natuurlijk nog geen rekening gehouden hebben met niet alle kamers stoken, want de slaapkamers staat de verwarming eigenlijk nooit aan.
Op slaapkamers stoken we alleen op noordkant, en natuurlijk de badkamer (vvw) die ook op noord zit. Mijn warmtepomp is een 7kW die bijna altijd op zijn laagst draait.
Warmtepomp komt er niet gelijk, eerst sparen en een paar paneeltjes op het dak en op het schuurdak. Dus we hebben na het aanleggen van de vloerverwarming tijd om aan te zien wat het verbruik wordt nadat het geisoleerd is.
Snap ik, maar houd er wel vast wat rekening mee, scheelt je later geld, en je kan de cv op 40 graden testen of het kan.
Helaas heb ik nog niemand gevonden die groter dan 16mm wil infrezen in de bestaande plavuizen. Maar uit je verhaal haal ik dat ik dus beter even vragen of ze kortere groepen kunnen frezen en dan 1 of 2 extra. En dan zou een extra radiator niet nodig hoeven te zijn.
16 is ook prima denk ik, alleen liever een paar lussen meer dan hele lange inderdaad, een legplan is wel een ding om te doen, de vvw boeren moet je wel wat sturen hoor die gaan van een cv uit. Maar door meer groepen kan je de flow makkelijker richting de 1000-1200 liter per uur krijgen.
Bedankt voor de uitgebreide reactie!
Geen probleem, kijk ook eens hier, er is al zoveel gedaan en geschreven. Ook al ga je de warmtepomp niet gelijk doen kan je er wel veel van leren.

Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:18
Ik heb een huis uit 1951, vloer uitgegraven, isobeton laten spuiten en er zelf vloerverwarming (10cm hoh) op aangelegd. Ik stook het heet met aanvoer op 35°C zonder enige moeite, lukte al erg vlot toen de ramen nog niet vervangen waren (tochtige houten kozijnen, oude rolluiken met flinke kieren, geen spouwmuurisolatie).

Zorg dat je goeie isolatie steekt onder de vloer (wat dieper uitgraven kost niet veel als je het zelf doet, enkel tijd), leg je lussen op 10cm (niet op 15) en leg voldoende lussen; dan heb je vast genoeg capaciteit om 's winters in je zwembroek rond te lopen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:15
Mijn ervaring middenwoning uit 1973 met tonzon onder de vloer, een reflectiefolie onder de woonkamer vloerverwarming, en geen reflectiefolie onder de keuken en gang (daar ingefreesd) muurisolatie met vlokken, en nieuw glas (HR+) in de westgevel (oost komt volgend jaar aan de beurt, gaat van '80 dubbel naar HR++)
wij hebben aan de oostzijde (voorraam) nog een radiator hangen en die staat doorgaans uit. verwarming staat op 18, en ik heb een vrouw die het snel koud heeft, maar het bevalt prima. We stoken alleen beneden, en heel af en toe gaat op mijn werkkamer of op de kamer van mijn dochter op zolder de verwarming aan (daar gaan we komend jaar ook isoleren na de eindexamens)
De reflectiefolie direct onder de vloerverwarming doet voor mijn gevoel veel, omdat je het beton er onder minder verwarmd en de warmte omhoog wordt gebracht. De gang en keuken worden beduidend minder warm aan de voeten.... maar met een open keuken is de lucht er wel even warm. in de gang hebben we de vloerverwarming dicht staan, daar verblijven we niet. Wellicht als we de badkamer gaan verjongen dat ik daar ook vloerverwarming wil, puur voor het comfort

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Ben hier net ingetrokken in een jaren 90 woning, waar ik de vloerverwarming er in heb laten leggen. Deze week gaat ie voor het eerst aan, op dit moment alleen beneden. De gang heeft niets, ook een koud paneel dus daar moet ik nog naar gaan kijken om dat met isolatie op te lossen. Thermostaat staat nu op 19 graden en dan is het best prima binnen. Boven heb ik de VVW nog niet aan staan, ik heb wel een vest aan getrokken maar verder is het ook nog goed te doen.

Heb zelf geen radiatoren meer, moet nog kijken hoe het gaat worden als het écht koud wordt. Maar ik gok dat met de VVW wat hoger zetten dat ook prima opgelost gaat worden.

Vorige bewoners gaven ruim 100 per maand uit aan energie, zijn vrouw had het altijd koud dus de verwarming stond op 24 graden. Op dit moment weet ik mijn exacte verbruik nog niet omdat het nu pas koud wordt, maar ik mag hopen dat ik daar toch wel onder ga blijven. Al helemaal straks als de keuken van het gas af is.

[ Voor 20% gewijzigd door SmurfLink op 06-10-2021 09:33 ]

I have stability. The ability to stab.

Pagina: 1