Wanneer zeg je tegen een aannemer "jij wordt het!"

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Diepie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-01 19:26
Ik heb in 2020 een stukje grond gekocht hier in het dorp en sindsdien druk bezig geweest met het ontwerp van ons huis, vergunningsaanvraag, berekeningen laten doen en daarnaast natuurlijk ook met aannemers om tafel om offertes op te vragen. Inmiddels zijn we zover dat er nog twee over zijn waar we serieus over nadenken om mee in zee te gaan.
Beide aannemers hebben een goeie voorlopige offerte neergelegd met hier en daar nog wat aannames/stelposten maar grofweg een compleet plaatje. Voor ons gevoel is nu het moment om een definitieve keuze te maken zodat we meer in detail kunnen gaan (welk tegeltje, welk kraantje enz).
We zijn bang dat ze met een vork gaan schrijven op het moment dat we de keuze hebben gemaakt. Maar we willen ze ook niet onnodig veel werk voor ons laten doen en vervolgens voor een ander kiezen.
Wat is nou het juiste moment om die keuze te maken? Wat zijn jullie ervaringen?

Cabauw/Lopik; 26 x 370 Wp (12 x O/ZO, 14 x W/ZW) 9,6 kWp

Alle reacties

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 25-01 23:19
In de huidige mark vaak als je er een kan vinden…

• atsan
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 24-01 06:29
Heb je een bestek?

• Frieks
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 18-01 15:54
Voor ons gevoel is nu het moment om een definitieve keuze te maken zodat we meer in detail kunnen gaan (welk tegeltje, welk kraantje enz).
Ik zou het omdraaien. Eerst in detail treden, daarna kiezen.
Zoals hierboven al gezegd: heb je een bestek?

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-01 00:54

Floor-is

5.2

Uiteindelijke keuze ofwel na bestek, of het moet ongeveer familie zijn. :)

Bericht hierboven

• Diepie
Frieks schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 16:00:
[...]

Ik zou het omdraaien. Eerst in detail treden, daarna kiezen.
Zoals hierboven al gezegd: heb je een bestek?
Floor-is schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 16:19:
Uiteindelijke keuze ofwel na bestek, of het moet ongeveer familie zijn. :)
Bestek is in principe compleet op wat kleine zaken na dus als ik het goed begrijp is dit het moment om te kiezen :)

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Diepie schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 16:29:
[...]

[...]

[...]

Bestek is in principe compleet op wat kleine zaken na dus als ik het goed begrijp is dit het moment om te kiezen :)
dan kies je degene waar je het beste gevoel bij hebt.

edit: en die kan starten wanneer jij wilt

[ Voor 6% gewijzigd door Hackus op 04-10-2021 16:50 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-01 00:54

Floor-is

5.2

[...]

[...]

[...]

Jup! Tijd om te kiezen, een blije aannemer bovendien. (Die andere negeren we even ;)

Bericht hierboven

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-12-2025
Bestek is gereed. Maar dat is waarmee je de aanvraag gaat doen. Heb je van de aannemers nu een raming of heb je echt een daadwerkelijke begroting? Je hebt het namelijk over een 'voorlopige offerte'.

Normaalgesproken ga je iemand een begroting laten maken voordat je hem het werk echt gunt. Maar let op je gaat niet 5 aannemers laten rekenen. Twee tegen elkaar afzetten kan geen kwaad maar het maken van een begroting is wel serieus werk en niet gelijk aan 'ik vraag even een prijsje op'.

Het is netjes om een vergoeding te geven voor het rekenen. Maarja wie doet dat tegenwoordig nog? Zelf zou ik het enkel doen als het een kleine 'bekende in de omgeving' aannemer is.

Heb je overigens ook referentie projecten van de aannemers gezien? Zelf zie ik graag een project waar ze nog aan het bouwen zijn. Aan de netheid van de bouwplaats kun je over het algemeen zien wat de kwaliteit gaat zijn van het huis wat wordt opgeleverd. Net zoals je aan de potloodpunt van een timmerman kunt zien hoe nauwkeurig hij te werk gaat.

Always look on the bright side of life.

• atsan
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 24-01 06:29
[...]

[...]

[...]

:S

Dussssss

Zal ik het wat makkelijker maken.
Je zegt tegen de aannemer jij wordt het wanneer deze de laagste inschrijving heeft gedaan op een (onderhandse???) Aanbesteding gebasseerd op je bestektekeningen, bestek en nota van inlichtingen.

:>

• Diepie
Clifdon schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 20:56:
Bestek is gereed. Maar dat is waarmee je de aanvraag gaat doen. Heb je van de aannemers nu een raming of heb je echt een daadwerkelijke begroting? Je hebt het namelijk over een 'voorlopige offerte'.

Normaalgesproken ga je iemand een begroting laten maken voordat je hem het werk echt gunt. Maar let op je gaat niet 5 aannemers laten rekenen. Twee tegen elkaar afzetten kan geen kwaad maar het maken van een begroting is wel serieus werk en niet gelijk aan 'ik vraag even een prijsje op'.

Het is netjes om een vergoeding te geven voor het rekenen. Maarja wie doet dat tegenwoordig nog? Zelf zou ik het enkel doen als het een kleine 'bekende in de omgeving' aannemer is.

Heb je overigens ook referentie projecten van de aannemers gezien? Zelf zie ik graag een project waar ze nog aan het bouwen zijn. Aan de netheid van de bouwplaats kun je over het algemeen zien wat de kwaliteit gaat zijn van het huis wat wordt opgeleverd. Net zoals je aan de potloodpunt van een timmerman kunt zien hoe nauwkeurig hij te werk gaat.
Van beide zijn het ramingen met hier en daar nog wat kleine aannames/stelposten. Casco is hierin volledig helder alleen de afbouw moeten we nog wat keuzes in maken. Het zijn dus wel goed uitgewerkte offertes en niet even een prijsje op basis van m3.

Van beide hebben we ook referentieprojecten hier in de buurt en ook tijdens de bouw gezien, beide zijn professionele bouwers met bouwplaatsen die dat ook uitstralen dus ook daar is het om het even. Gevoel zal uiteindelijk de doorslag gaan geven lijkt het.

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Ik zou de pas de keuze maken, zodra er van beide partijen een bindende offerte op tafel ligt! Zoals je zelf zegt, het is nu nog een voorlopige offerte. Met andere woorden: De aannemer kan hem er nu ook nog tussenuit knijpen!

Vervolgens zou mijn stap zijn om degene die de voorkeur geniet, te informeren dat hij de klus krijgt. Pas als je de bevestiging hebt ontvangen, zou ik pas de andere aannemer opbellen. Uiteraard moet hier niet weken over heen gaan, want dat is ook niet netjes!

Maar ja, op basis waarvan maak je dus de keuze? Dat is van meerdere zaken afhankelijk, waar alleen jij het oordeel over kunt vellen.
Spelen €€€ een grote rol? Of betaal je liever 20k € meer omdat je het gevoel hebt dat de een toch wat harder loopt dan de ander?
Speelt tijd een belangrijke rol? Kan de voorkeurs aannemer als eerste starten? Of zit deze inmiddels zo vol, dat je tot 2024 moet wachten voordat je aan de beurt bent?
Speelt omvang een rol? Kleine aannemers zijn "kwetsbaar" wanneer er iemand ziek wordt / vertrekt. Daarentegen heb je bij een grote aannemer de kans dat je met iemand te maken krijgt die je nog niet eerder hebt gezien en wellicht de kantjes vanaf loopt. Wellicht zegt de omvang dus ook weer niets.
Zijn referenties nog belangrijk? Wie heeft de beste referenties? En zijn die voor jou doorslaggevend? Kijk niet alleen naar wat ze aan andere werken gemaakt hebben, maar ook wat dicht bij jou wensen en eisen zit. Kijk dan nog eens kritisch of ze dat deel ook goed "in de vingers" hebben. Het ene project is namelijk niet het andere project.

Er zijn dus veel variabelen die van invloed zijn, voordat je zegt "jij wordt het!". Maar jij kent de variabelen en kan het beste beoordelen, waar voor jou meerwaarde zit en waar niet.
Pagina: 1