Hallo; ik heb een versterker met een tone defeat knop. Als ik het goed begrijp omzeilt de versterker daarmee de bas en de treble. Maar wat doet tone defeat verder? Als ik de bas en de treble beiden op nul heb staan, wat is dan het verschil als de tone defeat aan gaat? Alvast bedankt.
Vraag
Alle reacties
Anoniem: 159816
De theorie is dat er dan minder in de signaalweg zit en je minder vervorming e.d. hebt.
Als het goed is staat dat in de handleiding van je versterker. Door kort te Googlen kwam ik erachter wat het ongeveer doet en dat het ongeveer gelijk is aan "direct" of "pure direct" op andere versterkers. Het lijkt erop neer te komen dat je geluid niet meer door de DSP gaat (met ADC/DAC ertussen) of de bass/treble circuits, maar gewoon 1:1 doorgaat. Het "defeat" dus de "tone" controls. Ook kan het (zoals bij mijn Marantz) nog wat andere overbodige dingen zoals het display enz uitschakelen om de kans op ruis te verminderen.
[ Voor 6% gewijzigd door DataGhost op 04-10-2021 14:29 ]
Het is een ander woord voor 'source direct' die je nog veel op oudere versterkers tegenkomt, Dit betekent dat alle circuits die tussen directe weergave van de audio en de output uitgeschakeld worden, inclusief je treble en bas knop.markb72 schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 13:54:
Hallo; ik heb een versterker met een tone defeat knop. Als ik het goed begrijp omzeilt de versterker daarmee de bas en de treble. Maar wat doet tone defeat verder?
In een perfecte luisteromgeving zou je dan muziek kunnen horen zoals die geproduceerd is.
In de praktijk heb je soms toch nog toonregeling nodig, of je houdt wellicht gewoon van meer bas/treble dan de oorsponkelijke bron. Dan kun je het wat aanpassen naar eigen smaak.
Theoretisch zit dan de toonregeling circuit ertussen die het nog zou kunnen beinvloedden, in de praktijk is het nagenoeg hetzelfde. Let er wel op dat ook andere geluidsenhancementopties dan uitstaan.Als ik de bas en de treble beiden op nul heb staan, wat is dan het verschil als de tone defeat aan gaat? Alvast bedankt.
Mijn persoonlijke ervaring is overigens dat hifi versterkers die niet al die toeters en bellen hebben vaak ook de betere versterkers zijn.