Wat Maassluip zegt, ja. Er zijn van die kleine zonnepaneeltjes om je telefoon of andere usb apparatuur mee op te laden, maar die zijn heel klein in vergelijking met de panelen die je op je dak legt, dus die zetten niet veel zoden aan de dijk. Als je wel grote panelen achter je raam wilt hangen moet je wel ff nadenken over hoe je dat in de zomer doet. Zonnepanelen zetten ± 20% van het invallende licht om in stroom, van de resterende 80% wordt het grootste deel omgezet in warmte, en een klein beetje reflecteert terug. In de zomer doe je bij de meeste appartementen een zonnescherm dicht of als die er niet is, de gordijnen of zoiets. Zonneschermen aan de buitenkant houden de warmte buiten, en een zonwering aan de binnenkant reflecteert ook een behoorlijk deel van het invallende licht. Als je zonwering in de zomer dicht doet verlies je de meeste opbrengst op sommige dagen die veel opleveren. Als je dat niet doet en de panelen als "zonwering" gebruikt hoop ik dat je graag in een broeikas woont.
Nog een puntje om aan te denken is dat zonnepanelen niet van schaduw houden, ook niet een klein beetje schaduw. Panelen van tegenwoordig zijn opgedeeld in 3 of 6 cell-strings, en als er een beetje schaduw is op één zonnecel remt dat de opbrengst van ten minste die cell-string en mogelijk het hele paneel. Zorg er dus voor dat er geen schaduw op valt.
Financieel is het dus een stuk minder gunstig dan panelen op je dak. Als dat niet de belangrijkste motivatie is of je kan ergens een paar goedkope paneeltjes krijgen kan het best, maar met een hoop minder opbrengst. Als je de panelen aan je balkon kan hangen of zo, of aan de buitenkant van je raam zou dat wel beter zijn.
Om een huurflat energiezuiniger maken als huurder zijn de mogelijkheden heel beperkt, weet ik uit ervaring. Zorgen dat je overal led lampen hebt en zuinige (of geen) apparatuur is het makkelijkste wat je kan doen. Verder zou je kunnen kijken of je een (vaste, split-unit) airco kan/mag installeren, die kan je in de winter als warmtepomp gebruiken, dat kan een hoop gas besparen. Er wordt weinig ruchtbaarheid aan gegeven omdat mensen dan zo'n airco ook voor koeling gaan gebruiken wat weer een hoop extra energie kost, maar sommige airco's hebben ook een prima SCOP voor verwarmen. Nadeel is wel dat je dan het geluid en de luchtstroom van de binnenunit het hele stookseizoen hebt. Een mobiele airco is denk ik minder geschikt, want die zijn sowieso minder efficiënt en dan moet je meestal een raam of zo open hebben staan om de afvoerslang door naar buiten te hangen. En ze maken veel lawaai.
Een andere verduurzamingsoptie is een warmtepompboiler, maar ook daar is weer de vraag of je die mag installeren. Ik heb geen idee of daar ook mobiele versies van bestaan.