Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zyon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-05-2023
Nu de energiekosten toch flink doorstijgen, is het tijd om zonnepanelen te leggen. Ik overweeg om de gehele installatie zelf aan te leggen. Ik ben begonnen met informatie op te doen en hoop dat ik hier nog wat nuttige tips kan krijgen.
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DslgSo_jaL3F67ZIPjeNsCdsAUE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7mc3tSyXkqQWkSv7Dv8jCVsc.png?f=fotoalbum_large
De woning is 2 onder 1 kap. Het rode gedeelte is het gedeelte waar de panelen geplaatst moeten worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NrVSPo73OCV3WVGgOSUCJb-KSfg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qCLBueSbozDetiIAAOzB8Br8.jpg?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Het dak heeft een afmeting van 6,3m breed bij 6,27m hoog. Qua obstakels is er een dakraam en een rookgasafvoerkanaal.
Schaduw
De enige schaduw die er is, komt van de dakkapel van de buren. Alhoewel het grootste deel schaduw geeft waar het dakraam zit.
Jaarverbruik
Het huidige jaarverbruik is ongeveer 5.500 kWh. Echter heb ik warmtepomp split-unit airco's hangen die ik in de winter ook mogelijk voor verwarmen zou willen gebruiken.
Huidige elektriciteitsaansluiting
Er is een 1-fase aansluiting met een 35A hoofdzekering.
Budget en doel
Doel is zoveel mogelijk productie op het dak met een goede verhouding tussen prijs/kwaliteit. Budget is ong. 5k.
Wie gaat het project uitvoeren
Bij voorkeur zelf.
Bijhouden van data
Waarschijnlijk is de standaard app van de omvormer prima. Ik heb nu een Enelogic Youless om wat meer inzicht in stroomverbruik te krijgen. Ik weet niet of die koppelbaar is met bepaalde omvormers.
Reeds verkregen offertes
Nog geen, ik heb wel een aantal afspraken gemaakt ter vergelijking.
Regio
Midden-limburg.
Projectconfiguratie
Na onderzoek, puzzelen en mbv SunnyDesignWeb, kom ik zelf maximaal op het volgende.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yrT9bpQGGaHcwIr1qCuQa16mxUY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/P2KClHosBWikY7c3KjV2nfmd.jpg?f=user_large

6000Wp in totaliteit.
  • 15x Phono Solar PS400M1-24/TH Mono All Black Half Cut PERC 400Wp
  • 1x SMA Sunny Boy SB5.0-1AV-41 inclusief Webconnect + Wifi
  • 3x Clickfit Evo Pannendak Landscape 1 rij van 3 panelen horizontale rails
  • 3x Clickfit Evo Pannendak Landscape 1 rij van 2 panelen horizontale rails
De Phono Solar panelen zijn groot maar daar krijg ik in verhouding het meeste dak mee bedekt. De keuze voor de SMA is mede vanwege de ingebouwde schaduwmanagement functionaliteit. SunnyDesignWeb adviseert de SB5.0, maar waarom zou ik met 6000Wp niet met de SB4.0 uit de voeten kunnen?

Mbt aansluiting meterkast ben ik er nog niet uit. Allereerst gaat dit lukken op 1 fase?

Zo ja, dan is mijn idee om achter de hoofdzekering een aardlek te plaatsen. Ik heb gelezen dat een aardlekschakelaar niet persé noodzakelijk is bij deze omvormers, echter geeft me dit wel een 'veiliger' gevoel. Wat ik begrepen heb is om dan minimaal voor 100mA of 300mA te kiezen om ongewenst triggeren te voorkomen. Daarachter een 25A automaat (zou qua selectiviteit mogen?). Is het vanuit daar verstandig om met 4mm2 naar de werkschakelaar te gaan of volstaat 2,5mm2? De omvormer komt op zolder, dus de afstand die de kabel (met omweg) moet afleggen schat ik op max. 10-12m.

Ik ben benieuwd naar jullie advies/tips :)!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-05 09:24
Ziet er al strak uit!
Wat denk je van de andere kant nog? Bij zelfde omvormer kan je er makkelijk nog wat bijplaatsen dus dat zijn goedkope panelen.
Je kan ook upgraden naar 3 fase, de kosten kunnen mee in de btw aftrek. Dat is wel beter als je ooit wil laden thuis of een warmtepomp krijgt.

[ Voor 4% gewijzigd door lothar op 04-10-2021 15:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:49
Eerste forumpost zie ik en dan gelijk een nette en goed voorbereide topicstart, netjessss ;) Wordt vast een mooie installatie.

Die twee pijpjes, de onderste is van je ventilatie denk ik, dat kun je waarschijnlijk wel met een ventilatiepan oplossen zodat er een paneel overheen past. Misschien kun je de rookgasafvoer in de zijgevel uit laten komen? Dan kan er toch nog een extra paneel op. Of op de andere dakhelft.

Ik zou denk ik ook upgrade naar 3F meepakken nu je toch met de elektra aan de haal gaat.

[ Voor 23% gewijzigd door ThinkPad op 04-10-2021 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Netjes voorbereid!

Heb je een idee wat de netspanning doet op een zonnige zomermiddag? 5kW over 1 fase is pittig voor het net in sommige wijken.

Heb je nagedacht over dat NO dak? Dan kun je zonder veel - of zelfs geen - aanpassing aan de omvormer erbij leggen, dus relatief voordelig. Opbrengst is wat minder; maar meerkosten ook minder ;-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:23
SunnyDesignWeb adviseert de SB5.0, maar waarom zou ik met 6000Wp niet met de SB4.0 uit de voeten kunnen?
Sunnydesign kan je precies laten zien wat de jaaropbrengst is bij een 4 en bij een 5 kW omvormer?

@lothar
Bij zelfde omvormer kan je er makkelijk nog wat bijplaatsen dus dat zijn goedkope panelen
Hoe wil je dat precies aansluiten?
Als het andere dak erbij komt lijkt het me tijd voor 3 fase.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zyon
lothar schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 15:05:
Ziet er al strak uit!
Wat denk je van de andere kant nog? Bij zelfde omvormer kan je er makkelijk nog wat bijplaatsen dus dat zijn goedkope panelen.
Je kan ook upgraden naar 3 fase, de kosten kunnen mee in de btw aftrek. Dat is wel beter als je ooit wil laden thuis of een warmtepomp krijgt.
Op NO zijde willen we nog een dakkapel plaatsen, dus dat laat ik het liefst leeg.
Weliswaar heb ik aan de zuidwest kant eventueel nog ruimte op het schuine dak van de garage waar ik 3 panelen op kwijt zou kunnen, dus dat zou interessanter moeten zijn als de andere kant (noord-oost). Echter vraag ik me af of ik dat red met 2 strings. Volgens Sunny Design moet ik dan voor 2 kleinere (3kW) omvormers.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bcuavNWnLeqTAhE9VHG9Ty_tF38=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xgdIwS3VGo7GgGp8e6pO9Awk.jpg?f=fotoalbum_large

Thuis laden of warmtepomp zie ik namelijk op korte termijn niet gebeuren, dus daar zou ik de 3 fase niet voor nodig hebben. Als ik het op 1 fase aangesloten kan krijgen dan is dat mijn voorkeur.
ThinkPadd schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 15:16:
Eerste forumpost zie ik en dan gelijk een nette en goed voorbereide topicstart, netjessss ;) Wordt vast een mooie installatie.

Die twee pijpjes, de onderste is van je ventilatie denk ik, dat kun je waarschijnlijk wel met een ventilatiepan oplossen zodat er een paneel overheen past. Misschien kun je de rookgasafvoer in de zijgevel uit laten komen? Dan kan er toch nog een extra paneel op. Of op de andere dakhelft.

Ik zou denk ik ook upgrade naar 3F meepakken nu je toch met de elektra aan de haal gaat.
Dankje! Ja de onderste is van de mechanische ventilatie. Dat kan ik idd oplossen met een ventilatiepan waar het paneel overheen gaat. Rookgasafvoer door de zijgevel heb ik over nagedacht, maar is in de praktijk nog wat lastig.

De overstap naar 3 fase wil ik eigenlijk alleen maken als het nu echt nodig is en het niet verstandig is om de voorgenomen installatie op 1 fase aan te sluiten.
Ronald schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 15:27:
Netjes voorbereid!

Heb je een idee wat de netspanning doet op een zonnige zomermiddag? 5kW over 1 fase is pittig voor het net in sommige wijken.

Heb je nagedacht over dat NO dak? Dan kun je zonder veel - of zelfs geen - aanpassing aan de omvormer erbij leggen, dus relatief voordelig. Opbrengst is wat minder; maar meerkosten ook minder ;-)
Nee helaas geen meting gedaan van de netspanning op een zonnige dag. NO dak wil ik dus leeghouden omdat we daar nog een dakkapel willen plaatsen. Dan kan ik beter nog 3 extra panelen leggen op het garage dak mits ik dat op dezelfde omvormer kan aansluiten.
busscherski schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 21:06:
[...]

Sunnydesign kan je precies laten zien wat de jaaropbrengst is bij een 4 en bij een 5 kW omvormer?

@lothar

[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kOQcdqINbAx-HyjFIPwt9teT4pA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dhkRShJf5y1u0e7zz8xPLVjU.png?f=fotoalbum_large

Jaaropbrengst bij de 5kW = 5791kWh, bij de 4kW = 5653kWh. Dus dat is minimaal. Wellicht dan verstandiger om voor de 4kW te kiezen op 1 fase?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Sunny Design kun je alternatieve omvormer configuraties in aparte tabs doen; dat is minder verwarrend dan wat je nu probeert.

Dat hij met 2 kleinere omvormers komt is waarschijnlijk omdat hij meer dan 5kW wil adviseren. Probeer het eens door handmatig een 5kW te pakken.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:02

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Op één fase 5kW invoeren is al flink en kan inderdaad leiden tot het vaker afschakelen van de installatie. Hangt erg van de wijk af. Op 3-fase heb je dit probleem niet.

Op 1-fase zal je waarschijnlijk ook een aanpassing aan je meterkast moeten doen om deze veilig te houden met de extra stroom. Daar je de hele meterkast mee kunt nemen in het btw verhaal überhaupt goed moment om te kijken of deze nog beetje up to date is. Geen oude aardlekschakelaars of groepen zonder bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zyon
Ronald schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 10:14:
Sunny Design kun je alternatieve omvormer configuraties in aparte tabs doen; dat is minder verwarrend dan wat je nu probeert.

Dat hij met 2 kleinere omvormers komt is waarschijnlijk omdat hij meer dan 5kW wil adviseren. Probeer het eens door handmatig een 5kW te pakken.
Ik heb handmatig geprobeerd en kan inderdaad nog 3 extra panelen bijleggen op de 5kW omvormer. Totaal 7200Wp. Volgens Sunny Design 6.846 kWh op jaarbasis.
Septillion schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 11:28:
Op één fase 5kW invoeren is al flink en kan inderdaad leiden tot het vaker afschakelen van de installatie. Hangt erg van de wijk af. Op 3-fase heb je dit probleem niet.

Op 1-fase zal je waarschijnlijk ook een aanpassing aan je meterkast moeten doen om deze veilig te houden met de extra stroom. Daar je de hele meterkast mee kunt nemen in het btw verhaal überhaupt goed moment om te kijken of deze nog beetje up to date is. Geen oude aardlekschakelaars of groepen zonder bijvoorbeeld?
De meterkast is van 2000 (bouwjaar woning). Alles is voorzien van aardlekschakelaars en zover ik weet niet verouderd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BsUEJUtmV2Gr9IIC7CHvVRcgGKI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WX9nJicUh2mw5A7HsziAKhEu.jpg?f=fotoalbum_large

Welke aanpassingen bedoel jij om de bestaande meterkast veilig te houden bij 1 fase?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Ik zie inderdaad netjes Type A aardlekschakelaars (y) Helaas alleen geen hoofdschakelaar. En waar is slot 3 voor? Echt alleen bel aan/uit?

Daar de aarlekschakelaars max 40A mogen voeren (maar zich hier niet tegen beveiligen) en je nu 1x35/40A hebt ga je over de maximale rating van de aardlekschakelaars. Zie white paper ABB. Makkelijkste om dit op te vangen is om er een C40 automaat bij te plaatsen waar alle aardlekschakelaars naar de gebruikersgroepen achter hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zyon
Septillion schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 13:03:
Ik zie inderdaad netjes Type A aardlekschakelaars (y) Helaas alleen geen hoofdschakelaar. En waar is slot 3 voor? Echt alleen bel aan/uit?

Daar de aarlekschakelaars max 40A mogen voeren (maar zich hier niet tegen beveiligen) en je nu 1x35/40A hebt ga je over de maximale rating van de aardlekschakelaars. Zie white paper ABB. Makkelijkste om dit op te vangen is om er een C40 automaat bij te plaatsen waar alle aardlekschakelaars naar de gebruikersgroepen achter hangen.
Ja de automaat in 3 is enkel voor de bel te schakelen.

Ok, dus als ik het goed begrijp plaats je tussen de hoofdzekering en de aardlekschakelaars de 40A C automaat. Dat is dan de hoofdautomaat/hoofdschakelaar. Ziet er dan grofweg zo uit:

35A Hoofdzekering > Slimme meter > 40A C Automaat > 40A Aardlekschakelaars > 16A Automaten

Voor de zonnepanelen specifiek is het dan

35A Hoofdzekering > Slimme meter > 40A C Automaat > 25A 300mA Aardlekautomaat

Dikgedrukt = nieuw aan te leggen

Onderstaand voldoet volgens mij voor de 40A C automaat?
https://www.sandervunderi...40a-c-karakteristiek.html

--EDIT--
Nu ik het document van ABB nog eens goed doorneem begrijp ik dat het idee is om enkel de bestaande 40A Aardlekschakelaars achter de 40A C Automaat te hangen. De nieuw aan te leggen 25A 300mA Aardlekautomaat kan rechtstreeks op het net (slimme meter / 35A hoofdzekering)

Klopt?

[ Voor 10% gewijzigd door Zyon op 05-10-2021 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15-05 14:13
Nieuwe ALAMAT idd meteen op de inkomende voeding. Of via de hoofdschakelaar die er eigenlijk wel in moet.

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

De 40A automaat zal dan grofweg ook als hoofdschakelaar fungeren ja. Maar is het officieel natuurlijk niet. Want de PV moet juist voor deze C40 aangesloten worden (zoals je in de edit opmerkt). Anders tel je als nog het PV vermogen op bij het netvermogen. Dan zal de C40 zorgen dat er niet meer dan 40A naar de huidige aardlekschakelaars kan waardoor ze dus niet buiten spec kunnen gaan.

Hoofdschakelaar (dus tussen slimme meter en alles (gebruikers en PV) is tegenwoordig wel verplicht maar weet niet zeker of je nu ook verplicht bent deze te plaatsen. Nu zal namelijk de monteur de hoofdzekering moeten verwijderen om te kunnen werken aan de kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zyon
Ok helder verhaal. Mbt het weg te zetten vermogen van 5kW op 1 fase, schrijf je dat (afhankelijk van de wijk) er een kans bestaat op afschakeling van de installatie. Ik heb nog niet op een zonnige dag gemeten dus kan niet inschatten hoe groot het risico is. Wat ik wel gelezen heb dat de netbeheerder eventueel de fase kan veranderen als er veel afschakelingen zijn, of als er toch op enig moment naar 3 fase wordt overgestapt, kun je (in geval van de 1 fase omvormer) zelf de fase kiezen.

Is dit een veelvuldig voorkomend probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
@Zyon de netbeheerders waarschuwen er al jaren voor. Het is dus een probleem...
Maar ook zeker geen zekerheid dat jij een probleem zal ervaren.

Gebruik een zo kort mogelijke, zware kabel (zeker 6mm²). Dit vermindert het verlies (spanningsval) over de kabel waardoor de omvormer een lagere spanning zal zien. Sunnydesign kan het verlies voor je simuleren (uitgebreide modus PV leidingen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lothar
busscherski schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 21:06:
[...]

@lothar

[...]

Via Polystring of op een 3 fase.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9NMiKP7z-EiFnJrJKSMLsrWLCQw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xSVKbcUJ3KGmhSHxAYoEFb5n.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X7dsh_veVLD-AdUFtQ0zBvI1mdY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1Jtsjy3LRHGFskFavyYOdpE8.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door lothar op 06-10-2021 05:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Zyon schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 18:11:
Ok helder verhaal. Mbt het weg te zetten vermogen van 5kW op 1 fase, schrijf je dat (afhankelijk van de wijk) er een kans bestaat op afschakeling van de installatie. Ik heb nog niet op een zonnige dag gemeten dus kan niet inschatten hoe groot het risico is. Wat ik wel gelezen heb dat de netbeheerder eventueel de fase kan veranderen als er veel afschakelingen zijn, of als er toch op enig moment naar 3 fase wordt overgestapt, kun je (in geval van de 1 fase omvormer) zelf de fase kiezen.

Is dit een veelvuldig voorkomend probleem?
Mocht het een probleem zijn, dan kan je de SMA omvormer ook terug laten regelen. Hierdoor zakt de spanning weer iets en zal hij niet helemaal uitvallen bij 253 volt ac.
https://www.my.sma-servic...40-SB-AV41?language=en_US

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:23
Dat kan inderdaad prima. Niet elke installateur/verkoper zal weten wat polystring is maar als je zelf installeert is dat geen probleem.

Wel belangrijk om vanwege de hoge stroom dan een SMA te kiezen (wat TS al van plan was)

En dat je in de polystring een gelijk aantal en type panelen hebt. Over 2 jaar uitbreiden wordt dan lastig als je polystring wilt.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07:32
Ronald schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 15:27:
Vooral erg handig als straks de salderingsregeling verdwenen is, zo heb je de hele dag door opbrengst.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07:32
Zyon schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 09:54:
Op NO zijde willen we nog een dakkapel plaatsen, dus dat laat ik het liefst leeg.
Heb ook een dakkapel, daar past relatief eenvoudig 1 rij boven.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zyon
Bij deze een update. Inmiddels een offerte ontvangen en zij adviseren 17x 390wP panelen in portrait inclusief het garagedak. Landscape zou te krap worden aan de randen/nok van het dak.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hBbUCmAy7WHp2eARMbHux3HHSQU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BwgfKdW1Yr3XPoHrbkGBkHki.jpg?f=user_large

Het aansluiten van deze configuratie op een 5kW 1 fase omvormer wordt niet geadviseerd vanwege aftopping. Ook in Sunnydesignweb krijg ik een melding dat deze combinatie te ver is onder gedimensioneerd (<80%). De 6kW 1 fase variant van SMA mag blijkbaar niet geleverd worden in Nederland gezien het hoge vermogen over 1 fase.

Het advies is om toch over te stappen op 3 fase om zodoende maximaal rendement te behalen icm. de SMA STP6.0-3AV-40.

Ik twijfel nu sterk of ik het moet laten uitvoeren of toch zelf ga doen. Met name vanwege de ombouw van de meterkast naar 3 fase. De offerte is nu € 1,01 incl.btw / Wp. En dat is inclusief ombouw van meterkast. Dus dat is volgens mij een prima prijs, toch?

Om een goede afweging te maken tussen zelf doen / uitbesteden zoek ik nog wat advies welke aanpassingen gedaan moeten worden in de meterkast voor de overstap naar 3 fase.

De huidige meterkast in schema:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cSh5L7Knn4sOK6RNN4-iBFiACw0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4cnKhptvMEAQhPCPt4egM7LF.png?f=fotoalbum_large
2 zaken vallen me op
1. Split airco moet een aparte groep krijgen (is nog plek voor op ALS pos. 23/24).
2. De 25A automaat (vreemd dat dit 25A is) die gebruikt wordt voor de bel en meterkast WCD hangt achter de 16A automaat op pos. 9 (vaatwasser). Deze moet verplaatst worden naar de ALS. Achter de ALS hangen van de kookgroep?

Wat ik al te weten ben gekomen.
1. Plaatsen van een 4P hoofdschakelaar
2. Plaatsen van een 4P aardlekautomaat voor de zonnepanelen (16A 300mA?)

Echter de vragen die ik heb:
1. Hoe worden de bestaande 3x 2P ALS-en aangesloten. Ieder op een eigen fase (L1 vs L2 vs L3)?
2. Kunnen de bestaande ALS-en (40A) gehandhaafd blijven wanneer de huidige hoofdaansluiting van 1x35A vervangen wordt voor 3x 25A?

Ander tips/opmerkingen zijn ook welkom!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lothar
Sunny design geeft alleen een waarschuwing en geen foutmelding als het goed is.

Op 5kW 1-fase Jaarlijkse energieopbrengst: 6.464 kW
Op 6kW 3-fase Jaarlijkse energieopbrengst: 6.494 kWh

Dus je opbrengst is 30 kWh per jaar. Stel je voor je krijgt daar 30 x 0,25 = €7,50 voor en de meterkast + aansluiting kost 750,- dan is je terugverdientijd 100 jaar ofzo.

Normale split unit hoeft geen eigen groep by the way.
Pagina: 1