Nu de energiekosten toch flink doorstijgen, is het tijd om zonnepanelen te leggen. Ik overweeg om de gehele installatie zelf aan te leggen. Ik ben begonnen met informatie op te doen en hoop dat ik hier nog wat nuttige tips kan krijgen./f/image/7mc3tSyXkqQWkSv7Dv8jCVsc.png?f=fotoalbum_large)
De woning is 2 onder 1 kap. Het rode gedeelte is het gedeelte waar de panelen geplaatst moeten worden.
:strip_exif()/f/image/qCLBueSbozDetiIAAOzB8Br8.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/P2KClHosBWikY7c3KjV2nfmd.jpg?f=user_large)
6000Wp in totaliteit.
Mbt aansluiting meterkast ben ik er nog niet uit. Allereerst gaat dit lukken op 1 fase?
Zo ja, dan is mijn idee om achter de hoofdzekering een aardlek te plaatsen. Ik heb gelezen dat een aardlekschakelaar niet persé noodzakelijk is bij deze omvormers, echter geeft me dit wel een 'veiliger' gevoel. Wat ik begrepen heb is om dan minimaal voor 100mA of 300mA te kiezen om ongewenst triggeren te voorkomen. Daarachter een 25A automaat (zou qua selectiviteit mogen?). Is het vanuit daar verstandig om met 4mm2 naar de werkschakelaar te gaan of volstaat 2,5mm2? De omvormer komt op zolder, dus de afstand die de kabel (met omweg) moet afleggen schat ik op max. 10-12m.
Ik ben benieuwd naar jullie advies/tips :)!
Foto's
/f/image/7mc3tSyXkqQWkSv7Dv8jCVsc.png?f=fotoalbum_large)
De woning is 2 onder 1 kap. Het rode gedeelte is het gedeelte waar de panelen geplaatst moeten worden.
:strip_exif()/f/image/qCLBueSbozDetiIAAOzB8Br8.jpg?f=fotoalbum_large)
Beschikbare (dak)ruimte
Het dak heeft een afmeting van 6,3m breed bij 6,27m hoog. Qua obstakels is er een dakraam en een rookgasafvoerkanaal.Schaduw
De enige schaduw die er is, komt van de dakkapel van de buren. Alhoewel het grootste deel schaduw geeft waar het dakraam zit.Jaarverbruik
Het huidige jaarverbruik is ongeveer 5.500 kWh. Echter heb ik warmtepomp split-unit airco's hangen die ik in de winter ook mogelijk voor verwarmen zou willen gebruiken.Huidige elektriciteitsaansluiting
Er is een 1-fase aansluiting met een 35A hoofdzekering.Budget en doel
Doel is zoveel mogelijk productie op het dak met een goede verhouding tussen prijs/kwaliteit. Budget is ong. 5k.Wie gaat het project uitvoeren
Bij voorkeur zelf.Bijhouden van data
Waarschijnlijk is de standaard app van de omvormer prima. Ik heb nu een Enelogic Youless om wat meer inzicht in stroomverbruik te krijgen. Ik weet niet of die koppelbaar is met bepaalde omvormers.Reeds verkregen offertes
Nog geen, ik heb wel een aantal afspraken gemaakt ter vergelijking.Regio
Midden-limburg.Projectconfiguratie
Na onderzoek, puzzelen en mbv SunnyDesignWeb, kom ik zelf maximaal op het volgende.:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/P2KClHosBWikY7c3KjV2nfmd.jpg?f=user_large)
6000Wp in totaliteit.
- 15x Phono Solar PS400M1-24/TH Mono All Black Half Cut PERC 400Wp
- 1x SMA Sunny Boy SB5.0-1AV-41 inclusief Webconnect + Wifi
- 3x Clickfit Evo Pannendak Landscape 1 rij van 3 panelen horizontale rails
- 3x Clickfit Evo Pannendak Landscape 1 rij van 2 panelen horizontale rails
Mbt aansluiting meterkast ben ik er nog niet uit. Allereerst gaat dit lukken op 1 fase?
Zo ja, dan is mijn idee om achter de hoofdzekering een aardlek te plaatsen. Ik heb gelezen dat een aardlekschakelaar niet persé noodzakelijk is bij deze omvormers, echter geeft me dit wel een 'veiliger' gevoel. Wat ik begrepen heb is om dan minimaal voor 100mA of 300mA te kiezen om ongewenst triggeren te voorkomen. Daarachter een 25A automaat (zou qua selectiviteit mogen?). Is het vanuit daar verstandig om met 4mm2 naar de werkschakelaar te gaan of volstaat 2,5mm2? De omvormer komt op zolder, dus de afstand die de kabel (met omweg) moet afleggen schat ik op max. 10-12m.
Ik ben benieuwd naar jullie advies/tips :)!