Begane grond verbouwen - Stap 1: De indeling. Ideëen welkom

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:31
Dag allen

We zijn voornemens om de hele begane grond te gaan verbouwen en we zijn ons brein nu aan het breken over de indeling.

Wat we in ieder geval anders willen dan nu is een grotere keuken + de mogelijkheid om apart te zitten van de kinderen (als ze wat ouder zijn en dan ook 's avonds gaan gamen of tv kijken.

De huidige indeling is als volgt, waarbij de ruimte rechts onder nu een speelhoek is voor de kinderen maar ze worden ouder en op enigzins korte termijn is die minder nodig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nUYT4f4npJnduPHsFGdrc9YNHBw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P6Msbp68QR76m5dkO6CeuB0R.jpg?f=fotoalbum_large

Optie 1 (niet op volgorde)
De garage opdelen in 2 delen, een portaal en een plek voor de fietsen
De huidige bijkeuken bij de keuken trekken door ook de wc te verplaatsen en zo de keuken 1,5 meter groter te maken. een schuifdeur plaatsen om de keuken af te kunnen sluiten van de woonkamer en de woonkamer verder grotendeels hetzelfde laten. Eettafel in de woonkamer mag dan wel weg omdat we in de keuken een grotere tafel krijgen en we daar dan een 2e zithoek voor in de plaats maken. Nadeel hiervan is denk ik dat de oppervlakte van de woonkamer niet goed benut wordt. We kunnen ons wel afscheiden van de kinderen maar dan wel alleen door in de keuken te gaan zitten (geen straf maar het is ook niet zo comfortabel als een bank)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uP2EfnizS-oqj523CG5mzMaculc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FyDxIike3swxiShBmLfcshH0.jpg?f=fotoalbum_large

Optie 2
Keuken wederom vergroten
Maar nu in de woonkamer een afscheiding maken (iets met veel glas in ieder geval) zodat we een kleine loungekamer maken voor de kids en we zelf ook de woonkamer kunnen blijven gebruiken.
Het is wel zo dat we dan wel zowat naast elkaar zitten en ik me afvraag of dat storend is als bijv beide Tv's aan staan.
Ergens is het ook wel jammer om de mooie grote woonkamer zo kleiner te maken wellicht, maar veel glas zal dat gevoel misschien minder erg maken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B1xMEEIspAeILRhbISxN7LItSDU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DRuOk6iVkDspxMBUINCLNQgi.jpg?f=fotoalbum_large

Optie 3
Vergelijkbaar met optie 2 maar de de bank en de zithoek met de stoelen omgewisseld zodat er wat meer ruimte tussen de 2 tv's zit.
Maar wellicht is dat niet zo fijn omdat je een doorloop creeert tussen de bank en de tv, qua breedte is die doorloop groot genoeg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y2dPGtCtQvu4D2mTyNZCtpCK_aw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VCkssux6i1esElqxoIfNqnFs.jpg?f=fotoalbum_large

Tips, Ideëen, alternatieve indelingen en opmerkingen zijn welkom!

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jacco91
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 26-06 23:23
Wat nou als je de keuken in de woonkamer plaatst? In dat geval kan je van de huidige keuken een aparte kamer maken voor de jeugd.

Voordeel van een keuken in de woonkamer is dat je tijdens het koken toch nog lekker verbonden bent met de woonkamer en dat het ruimer oogt. Nadeel is natuurlijk dat je het in de woonkamer meer ruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
Vergeten te vermelden, dat idee hebben we zeker ook voor ogen gehad maar dan is die kamer voor de jeugd (die waarschijnlijk niet altijd even netjes opgeruimd zal zijn) ook de doorloop van de entree naar de keuken, woonkamer, hal naar boven etc.

De keuken op de plek waar nu de eettafel staat, links onderin de woonkamer een grote eettafel en rechtsonderin de woonkamer een zithoek, dat zou allemaal wel heel mooi zijn denk ik.

[ Voor 27% gewijzigd door louzy82 op 04-10-2021 11:26 ]

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jacco91
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 26-06 23:23
En iets ingrijpender, het verplaatsen van het toilet naar de opslag en die gang doortrekken? Zou dat op die plek onder de trap kunnen qua hoogte en heb je toegang ondervloers om dat om te bouwen? Zoals het er namelijk uitziet zou je zelfs dan genoeg opslaggruimte over moeten kunnen houden. (al heb je uiteindelijk natuurlijk nooit genoeg opslagruimte)

Dan zou je ook nog de gang bij de jeugdkamer kunnen trekken en vanuit de hal een deur naar de garage kunnen maken.

[ Voor 20% gewijzigd door Jacco91 op 04-10-2021 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
De opslag die je ziet is gelijkvloers maar het is ook de toegang tot de kelder (onder de trap naar de bovenverdieping zit ook een trap naar de kelder,
Opslag heb je nooit genoeg inderdaad ;)

Louzy#2475

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-06 22:27
Als je nu bij optie 1 van dat deel van de garage de kinder / gameroom maakt? Dan zit dat logistiek handig (kinderen lopen heen en weer naar keuken en jullie in de woonkamer nergens last van) en je houdt de hele woongedeelte over

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
jurjen_g schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 12:50:
Als je nu bij optie 1 van dat deel van de garage de kinder / gameroom maakt? Dan zit dat logistiek handig (kinderen lopen heen en weer naar keuken en jullie in de woonkamer nergens last van) en je houdt de hele woongedeelte over
hm, daar ga ik even over nadenken

In de huidige situatie ben ik een deur vergeten te tekenen. In de smalle gang naast de keuken zit ook een achterdeur. Maar we vonden dat te klein als entree dus we gebruiken de garage en de deur rechtsboven nu als achterom.
In die smalle gang staat tevens de wasmachine en droger.

Dus als die optie een optie is, dan kunnen we de keuken niet echt uitbreiden want de wasmachine en droger moeten ook ergens staan natuurlijk.

Nog een nadeel van dat idee is dat onze slaapkamer boven de huidige garage is en mijn vrouw een slechte slaper is...

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
Hierop terugkomend

Het nieuwste idee, tevens ook waar we het meest enthousiast over zijn zelf)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/To0wSkv1vqTRJKwj_a7cSQKEXnU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iGJ97fOwMCPU9jqpmoS7y5KA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LNQMhsvJfr4SyvCHyEmNL1Ocd40=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eFQlVEftqJdO2347IRFwSVap.jpg?f=fotoalbum_large

Het idee is dus om de huidige L vormige woonkamer een langwerpige woonkamer en een aparte game kamer te maken.
De afscheiding met een muur van ca. 2 meter waar de tv van de grote woonkamer aan komt te hangen.
De in deze muur ook een doorkijkhaar te plaatsen zodat beide kamers van deze haard kunnen genieten
Naast die muur een smal en hoog raamkozijn en daarnaast een deur met veel glas zodat het wel enigzins ruimtelijk oogt.

Zo hebben we denk ik de meeste opties:
Woonkamer en aparte game/chill kamer
keuken is ook nog een aparte ruimte dus ook daar kan iemand zich nog 'terugtrekken'
Keuken groter dan huidig waardoor het iets meer een leefkeuken wordt.
Kachel/haard op een plek waar deze ook echt iets toevoegt (in onze huidige woonkamer is dat niet zo)

Feedback is alsnog welkom natuurlijk.

Bijv. zou het geluid van de TV's in beide kamers te dicht bij elkaar zijn?

Louzy#2475

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08:44
Kun je van de schuur niet een game/chillruimte maken?

Als je er dan een deur naar de woonkamer in maakt heb je echt twee aparte ruimtes. Op die manier kijk je elkaar ook niet in de ogen als je beide tv aan het kijken bent. De tv's tegen dezelfde wand aan en een groot raam er naast lijkt me echt niet prettig voor zowel de ouders als volwassene. Je zit elkaar continu aan te kijken vanaf de bank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruubaan
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13:56
Denk dan ook nog aan het geluid dat geproduceerd wordt tijdens het gamen, zowel door de personen als door de installatie.

Peugeot E208 GT --- 6400 WP Z —

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
Insert12 schreef op maandag 6 december 2021 @ 10:48:
Kun je van de schuur niet een game/chillruimte maken?

Als je er dan een deur naar de woonkamer in maakt heb je echt twee aparte ruimtes. Op die manier kijk je elkaar ook niet in de ogen als je beide tv aan het kijken bent. De tv's tegen dezelfde wand aan en een groot raam er naast lijkt me echt niet prettig voor zowel de ouders als volwassene. Je zit elkaar continu aan te kijken vanaf de bank.
De schuur omtoveren tot extra ruimte is ook niet ideaal:
Het is een aanbouw die ook echt als schuur gebouwd is. De wanden zijn houtskelet met zweedsrabat aan de buitenzijde, een laag steenwol en underlayment aan de binnenzijde. De vloer zijn grindtegels die rechtstreeks in het zand liggen.
Daarnaast kunnen we opslagruimte ook goed gebruiken

Mbt het elkaar aankijken:
Ik denk dat het geen issue is. Vanaf de bank kun je elkaar niet aan kijken.

Wellicht dat we er sowieso voor kiezen om de tv van de chill kamer toch op de andere muur (bovenste) te hangen.

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
Ruubaan schreef op maandag 6 december 2021 @ 12:53:
Denk dan ook nog aan het geluid dat geproduceerd wordt tijdens het gamen, zowel door de personen als door de installatie.
Ja dat probeer ik me zeker voor te stellen.
Natuurlijk is het niet erg dat als er een keer vrienden over de vloer zijn, er wat meer geluid is.
Maar dat is natuurlijk niet iedere dag zo.
Voor gewoon tv kijken en gamen zal het geluidsniveau wel meevallen en bij gamen gebruiken we vaak ook een headset.

Als we het zo echt gaan doen dan wil ik het qua geluidsisolatie wel zo goed mogelijk maken.
(alleen weet ik dan niet of een doorkijkhaard dan wel zo handig is :|

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12:54
@louzy82 Wellicht ook een idee. Heb je misschien ook geen kantoorkamer boven die je om kan bouwen als game-/chillkamer en dan je kantoor beneden te plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
Milo85 schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 15:29:
@louzy82 Wellicht ook een idee. Heb je misschien ook geen kantoorkamer boven die je om kan bouwen als game-/chillkamer en dan je kantoor beneden te plaatsen?
Bedankt voor de input.

Ook dat idee is de revue gepasseerd maar dat gaat de nachtrust van mijn vrouw niet ten goede komen.
Dus we waren er al snel uit dat het wel echt op de benedenverdieping moest gebeuren.

Louzy#2475

Pagina: 1