Situatie: wij wonen nu 10 jaar in onze woning. De komende 10 jaar willen we niet verhuizen. Maar we willen wel vrij fors aan-/verbouwen.
Op dit moment heb ik de volgende NHG hypotheek, waarbij de rentevasteperiode van 2 leningdelen dit jaar afloopt:
We zetten dit nu eerst om, voordat we de uitbreiding voor de verbouwing aanvragen.
We hebben gekozen om de bankspaarhypotheek eruit te gooien, het gespaarde in te lossen de som van het bankspaardeel en dit deel om te zetten naar een annuïtaire lening.
De 2 vernieuwde leningdelen zetten we 10 jaar vast.
Inmiddels heb ik de offerte ontvangen om dit aan te passen naar het volgende:
Begin volgend jaar gaan we verbouwen. We willen geen eigen geld voor de verbouwing gebruiken. Daarmee lossen we liever op de leningdelen met hoge rente af. De verwachting is dat we ieder jaar maximaal (10% van de hoofdsom) extra kunnen aflossen. Daarom breiden we de hypotheek voor de verbouwing uit met 1 of 2 delen. Hiermee blijven we in de <80% tariefklasse maar komen we boven de NHG grens, hoe dit zit moet ik nog uitzoeken.
Deze nieuwe 2 delen gaan we waarschijnlijk 20 jaar vastzetten om het risico bij evt. hypotheekrenteverhoging de komende 10 jaar wat te spreiden. Dat zou er ongeveer als volgt uit gaan zien.
Is dit een handige aanpak? Tips of andere inzichten zijn welkom
Op dit moment heb ik de volgende NHG hypotheek, waarbij de rentevasteperiode van 2 leningdelen dit jaar afloopt:
deel | vorm | rente% | vastgezet tot |
---|---|---|---|
29% | aflossingsvrij | 4,4 | 2021 |
21% | Annuitair | 4,8 | 2031 |
22% | aflossingsvrij | 4,6 | 2031 |
29% | bankspaar | 4,4 | 2021 |
We zetten dit nu eerst om, voordat we de uitbreiding voor de verbouwing aanvragen.
We hebben gekozen om de bankspaarhypotheek eruit te gooien, het gespaarde in te lossen de som van het bankspaardeel en dit deel om te zetten naar een annuïtaire lening.
De 2 vernieuwde leningdelen zetten we 10 jaar vast.
Inmiddels heb ik de offerte ontvangen om dit aan te passen naar het volgende:
---|---|---|---|
31% | aflossingsvrij | 1,26 | 2031 |
22% | annuïtair | 4,8 | 2031 |
23% | aflossingsvrij | 4,6 | 2031 |
23% | annuïtair | 1,1 | 2031 |
Begin volgend jaar gaan we verbouwen. We willen geen eigen geld voor de verbouwing gebruiken. Daarmee lossen we liever op de leningdelen met hoge rente af. De verwachting is dat we ieder jaar maximaal (10% van de hoofdsom) extra kunnen aflossen. Daarom breiden we de hypotheek voor de verbouwing uit met 1 of 2 delen. Hiermee blijven we in de <80% tariefklasse maar komen we boven de NHG grens, hoe dit zit moet ik nog uitzoeken.
Deze nieuwe 2 delen gaan we waarschijnlijk 20 jaar vastzetten om het risico bij evt. hypotheekrenteverhoging de komende 10 jaar wat te spreiden. Dat zou er ongeveer als volgt uit gaan zien.
---|---|---|---|
20% | aflossingsvrij | 1,26 | 2031 |
14% | annuïtair | 4,8 | 2031 |
14% | aflossingsvrij | 4,6 | 2031 |
15% | annuïtair | 1,1 | 2031 |
17% | ? | 1,55? | 2041 |
17% | ? | 1,55? | 2041 |
Is dit een handige aanpak? Tips of andere inzichten zijn welkom
[ Voor 3% gewijzigd door DeZzL op 04-10-2021 10:54 ]