ik heb achternaam.net en kan je vertellen dat veel nederlanders .net bijna altijd als .nl horen. Ik heb nu dus ook achternaam.org, wat voor minder verwarring zorgt. Persoonlijk vind ik voornaamachternaam.extensie niet zo mooi, ik zou kiezen voor achternaam.whatever (check bij een transip of waar dan ook wat er beschikbaar is) of desnoods makkelijkekortenaamdienogvrijis.tld.
Verder heb je dan nog een mail provider nodig waarschijnlijk. Ik gebruik migadu.com, die klein zijn en technisch, maar een eenvoudige interface hebben. Zelf een mailserver draaien is simpel, tenzij je het goed wilt doen, dan is het moeilijk.
Als laatste, ik gebruik catchall, dus alle emails komen in mijn mailbox. Ja, dat betekent dat je veel spam binnenkrijgt, maar met een beetje handig gebruik van spambestrijding (inclusief opties die migadu biedt) is dat erg goed te behappen.
Waarom een catchall? Voor iedere service heb ik nu een apart email adres bol@, amazonnl@ goeddoel@ linkedin@ en als er op 1 van die adressen ineens spam en zo binnenkomt dan kan ik dat specifieke adres blokkeren. (tenzij je de service wil blijven gebruiken van bedrijven die je email adres doorverkopen)
Ik vind in ieder geval dat een eigen domeinnaam en mail service vrijheid biedt. Je kan Internet wisselen zonder allerlei poespas voor bereikbaarheid. (overigens ook waarom whatsapp, signal en dat soort apps het fout doen imo, door je vast te pinnen op een telefoonnummer, maar dat is een heel andere discussie)