Latency varieert enorm

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaZed
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 23-09 22:15
Ik heb zo nu en dan het probleem dat mijn ping/latency enorm schommelt. Normaal is dit tussen de 15 en 25ms, maar af en toe spiked het.

Ik heb 'ping 192.168.178.1 -t' geprobeerd, de hele tijd 1 of 2, heel af en toe 3ms.
Daarna 1.1.1.1 gepingt, ping gaat van 15 tot 250ms wanneer het probleem voorkoomt.

Tussen de Ziggo Connect Box en mijn computer zit nog een gigabit switch.
Ook mijn laptop heeft hetzelfde probleem als deze via de switch aangesloten is. Ik heb nog niet getest of het ook een probleem is als mijn laptop rechtstreeks aangesloten is op de router.

Omdat het probleem slechts op bepaalde momenten voorkomt is het namelijk moeilijk te testen.

Ik vermoed dat als het probleem niet de switch is dat het Ziggo moet zijn.
Iemand enig idee of het nog iets anders kan zijn en of er een oplossing voor is?

Jesper

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:33
Doet je best pc iets op die momenten?
Ik zie ook wel losse spikes maar dan is mn pc bv een onedrive check/upload aan het doen oid

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Als je ping naar 192.168.178.1 strak is ligt het dus niet aan je switch, ervanuit gaande dat 192.168.178.1 je modem/router is.

Ligt echt aan je verbinding.

[ Voor 11% gewijzigd door FreakNL op 04-10-2021 06:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:01

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Hoe woon je? Woning aan de straat of 7 hoog achter?
Hoeveel coax zit er tussen het modem en het stuk waar de kabel in de grond verdwijnt?

Ziggo zou een meting kunnen doen, hoeveel demping er is en de SNR waarde kunnen checken. Bel ze eens.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:44

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

JaZed schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 23:17:
[...]

Omdat het probleem slechts op bepaalde momenten voorkomt is het namelijk moeilijk te testen.
Omschrijf die "momenten" eens...

Gaat het meestal in de vroege avonduren (18u-21u) mis? En daarbuiten niet? Dan is het waarschijnlijk gevolg van congestie (drukte) op het Ziggo-netwerk. Weinig dat hier op korte termijn aan gedaan kan worden (ook niet door Ziggo), maar dit zou niet vaak voor mogen komen.

Gaat het mis als er zwaar verkeer door de straat rijdt? Dan is een kabel of connector buitenhuis brak. Ziggo kan en moet dat oplossen.

Geen van bovenstaande, maar willekeurig over de dag verspreid? Grote kans dat er instraling op het DOCSIS-signaal is door 'lekke' kabels of connectoren. Dat kan zowel bij jou als buitenhuis (bij buren) zijn. Het kan lonen om in ieder geval te zorgen dat bij jou de boel op orde is. Koppel overbodige kabels en connectoren af - als je alleen de modem op coax hebt, sluit het direct op de AOP aan. Heb je ook televisies/mediaboxen aangesloten, gebruik minimale om die aan te sluiten en rest afkoppelen. Als je poorten op splitters overhoudt, afdoppen. En check op 'schaamhaar' - loszittende stukjes coaxkabelmantel die onder connectoren uit steken. Dat zijn perfecte antennes voor troep.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaZed
laurens0619 schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 05:46:
Doet je best pc iets op die momenten?
Ik zie ook wel losse spikes maar dan is mn pc bv een onedrive check/upload aan het doen oid
Nee onedrive zet ik standaard uit, dat zorgde eerder ook wel eens voor lag. Heb verder niks bijzonders aanstaan op de achtergrond: Discord, iCue, MSI Afterburner, chrome tab; maar dat zorgde eerder ook nooit voor problemen.
FreakNL schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 06:19:
Als je ping naar 192.168.178.1 strak is ligt het dus niet aan je switch, ervanuit gaande dat 192.168.178.1 je modem/router is.

Ligt echt aan je verbinding.
Jup dat is de router.
PD2JK schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 06:28:
Hoe woon je? Woning aan de straat of 7 hoog achter?
Hoeveel coax zit er tussen het modem en het stuk waar de kabel in de grond verdwijnt?
Woning aan de straat, coax gaat bij de meterkast direct de grond in en loopt door een buis onder het huis naar de straat.
PD2JK schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 06:28:
Ziggo zou een meting kunnen doen, hoeveel demping er is en de SNR waarde kunnen checken. Bel ze eens.
Ik zal dat proberen.
dion_b schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 10:48:
Omschrijf die "momenten" eens...
Mijn ping gaat in games ineens omhoog, tussen de 40 en 80ms. In CS:GO ga ik teleporten, niet alle acties komen goed door, het voelt meer als packetloss. In Rocket League ook; teleporten, alles glitcht. In Discord ben ik 'een robot'.
Gaat het meestal in de vroege avonduren (18u-21u) mis? En daarbuiten niet? Dan is het waarschijnlijk gevolg van congestie (drukte) op het Ziggo-netwerk. Weinig dat hier op korte termijn aan gedaan kan worden (ook niet door Ziggo), maar dit zou niet vaak voor mogen komen.
Ik heb er vooral 's avonds last van, overdag werk ik of ben ik met school bezig.
Gaat het mis als er zwaar verkeer door de straat rijdt? Dan is een kabel of connector buitenhuis brak. Ziggo kan en moet dat oplossen.
Nope, doodlopende straat. Er is wel een maand of 2 / 3 geleden glasvezel aangelegd, wacht nog altijd totdat dat eindelijk aangesloten wordt.
Geen van bovenstaande, maar willekeurig over de dag verspreid? Grote kans dat er instraling op het DOCSIS-signaal is door 'lekke' kabels of connectoren. Dat kan zowel bij jou als buitenhuis (bij buren) zijn. Het kan lonen om in ieder geval te zorgen dat bij jou de boel op orde is. Koppel overbodige kabels en connectoren af - als je alleen de modem op coax hebt, sluit het direct op de AOP aan. Heb je ook televisies/mediaboxen aangesloten, gebruik minimale om die aan te sluiten en rest afkoppelen. Als je poorten op splitters overhoudt, afdoppen. En check op 'schaamhaar' - loszittende stukjes coaxkabelmantel die onder connectoren uit steken. Dat zijn perfecte antennes voor troep.
Ik zal dat ook controleren, volgens mij zit er inderdaad een splitter na de AOP.

Bedankt allemaal in ieder geval voor het meedenken. Ik hoop dat bovenstaande suggesties iets op gaan leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:44

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

JaZed schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 13:07:
[...]

Ik heb er vooral 's avonds last van, overdag werk ik of ben ik met school bezig.
Dat je er dan last van hebt zegt niet dat het alleen dan gebeurt. Kun je niet ook overdag die pings laten lopen?
[...]

Nope, doodlopende straat. Er is wel een maand of 2 / 3 geleden glasvezel aangelegd, wacht nog altijd totdat dat eindelijk aangesloten wordt.
Is het toevallig toen fout gegaan? Graafwerkzaamheden zijn notoir oorzaak van kabelschades.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaZed
dion_b schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 13:57:
[...]

Dat je er dan last van hebt zegt niet dat het alleen dan gebeurt. Kun je niet ook overdag die pings laten lopen?
Vandaag de hele dag laten lopen, geen bijzonderheden.
dion_b schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 13:57:

Is het toevallig toen fout gegaan? Graafwerkzaamheden zijn notoir oorzaak van kabelschades.
Zou goed kunnen, morgen ga ik met Ziggo bellen om te kijken of zij nog iets kunnen betekenen.
Pagina: 1