Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dopwert
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 04-10-2021
Mijn vraag:
Is het plaatsen van zonnepanelen in mijn situatie (financieel) rendabel?

Ik ben gelukkig eigenaar van een vrij nieuwe woning (2016). Bij aanschaf van electrische apparaten altijd gelet op stroomverbruik, dit resulteert al een aantal jaar in een bescheiden stroom rekening

Over afgelopen jaar een verbruik van +\- 2300KwH waar ik bij Essent netto zo’n €250 euro betaal.

Ik lees veelal terugverdientijden van 7 - 10 jaar. Dat lijkt onhaalbaar (uitgaande van 10 jaar zou ik in meest optimistische scenario 2500 euro besparen door zelf opgewekte energie terwijl aanschaf van panelen daar ruim boven komt).

Zie ik iets over het hoofd waardoor mijn potentiële terugverdientijd relatief lang lijkt te zijn?

Beste antwoord (via Dopwert op 03-10-2021 23:04)

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Dopwert schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 22:33:
[...]

We hebben nog steeds gas, ik heb nog geen offertes opgevraagd, weleens iemand aan de deur gehad en meen dat een ‘bierviltje berekening’ toen op ~3500 uitkwam.
Maar was misschien voor een dak vol of 3000-3500Wp? En hoe lang geleden? Prijzen zijn bijna dagprijzen.
De berichtgeving rondom stijgende energie prijzen zijn voor mij inderdaad aanleiding om zonnepanelen opnieuw te overwegen.
Waarom twijfel je, kijk om je heen, al die mensen zijn gek of groene wappies zeker, vraag wat offertes op en je weet het maar vuistregel is dat je kan uitgaan van 1Wp op dak kost je 1,- en levert 1kWh per jaar.
Reken voor een kWh 21 cent oude prijs of 31 cent nieuwe, wat jij leuk vind.
Niet netto naar je rekening kijken die extra teruggaven krijg je evengoed en helpen nog verder mee in de TVT, wat is het verbruik en wat leg je neer.

Ga je meer neerleggen dan het verbruik kan je gas verhuizen naar stroom met een warmtepomp, airco, warmtepomp boiler, kokend waterkraan, inductie koken enz enz.
De mogelijkheden zijn reuze, maar er is niets leuker dan een heel jaar warmen, stroom verbruiken en uiteindelijk nog geld van de energiemaatschappijen krijgen terwijl je een schamele 5,- per maand betaald.

Succes in je keuze. :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Je ziet over het hoofd dat je elektriciteitsrekening ook negatief kan zijn: de teruggave energiebelasting krijg je ongeacht je verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ik denk dat je wat foutjes maakt, bij mij kost 2300 kWh bij €0,21 al 483,- dus bij een installatie van 2500Wp wat 2500,- kost zal je met net even 5 jaar break even zijn.

Wat heb je opgevraagd voor een systeem? Heb je ook nog gas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

RemcoDelft schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 22:00:
Je ziet over het hoofd dat je elektriciteitsrekening ook negatief kan zijn: de teruggave energiebelasting krijg je ongeacht je verbruik.
En doordat die verhoogd is van 330 naar 210 naar 559 nu aankomend jaar lijkt het of je weinig betaald en dat het wel mee valt.
Aankomend zijn de prijzen omhoog geschoten dus gaat alles veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dopwert
RemcoDelft schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 22:00:
Laatste factuur is ong:
Energiekosten: 200
Netbeheer: 225
Belastingen/toeslagen -170

Netto 255

Op de rekening lijkt de te betalen energie belasting (totaal €340) gekoppeld aan verbruik en vermindering energie belasting (€-510) gekoppeld aan aantal dagen.

Klopt mijn aanname dat in het hypothetische scenario dat ik 100% van mijn gebruik zelf opwek, de vermindering energie belasting a -510 blijft staan en overige kosten die gekoppeld zijn aan verbruik vervallen? De netbeheerder kosten zullen natuurlijk blijven staan (deze zijn gekoppeld aan dagen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12:30
Ga naar gaslicht.com en vul een jaarverbruik van 1 kWh in (geen gas).
De goedkoopste aanbieder zal dan +/- negatief 300 euro zijn. (dus dan krijg je op jaarbasis 300 euro)
Zolang de salderingsregeling en teruggave energiebelasting er nog is en je je eigen jaarverbruik opwekt en geen gas verbruikt krijg je 300 euro per jaar.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dopwert
Rol-Co schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 22:04:
Ik denk dat je wat foutjes maakt, bij mij kost 2300 kWh bij €0,21 al 483,- dus bij een installatie van 2500Wp wat 2500,- kost zal je met net even 5 jaar break even zijn.

Wat heb je opgevraagd voor een systeem? Heb je ook nog gas?
We hebben nog steeds gas, ik heb nog geen offertes opgevraagd, weleens iemand aan de deur gehad en meen dat een ‘bierviltje berekening’ toen op ~3500 uitkwam.
Rol-Co schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 22:07:
[...]

En doordat die verhoogd is van 330 naar 210 naar 559 nu aankomend jaar lijkt het of je weinig betaald en dat het wel mee valt.
Aankomend zijn de prijzen omhoog geschoten dus gaat alles veranderen.
De berichtgeving rondom stijgende energie prijzen zijn voor mij inderdaad aanleiding om zonnepanelen opnieuw te overwegen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Dopwert schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 22:33:
[...]

Maar was misschien voor een dak vol of 3000-3500Wp? En hoe lang geleden? Prijzen zijn bijna dagprijzen.
Waarom twijfel je, kijk om je heen, al die mensen zijn gek of groene wappies zeker, vraag wat offertes op en je weet het maar vuistregel is dat je kan uitgaan van 1Wp op dak kost je 1,- en levert 1kWh per jaar.
Reken voor een kWh 21 cent oude prijs of 31 cent nieuwe, wat jij leuk vind.
Niet netto naar je rekening kijken die extra teruggaven krijg je evengoed en helpen nog verder mee in de TVT, wat is het verbruik en wat leg je neer.

Ga je meer neerleggen dan het verbruik kan je gas verhuizen naar stroom met een warmtepomp, airco, warmtepomp boiler, kokend waterkraan, inductie koken enz enz.
De mogelijkheden zijn reuze, maar er is niets leuker dan een heel jaar warmen, stroom verbruiken en uiteindelijk nog geld van de energiemaatschappijen krijgen terwijl je een schamele 5,- per maand betaald.

Succes in je keuze. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peerke5
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 24-11-2022
Ik heb ook zonnepanelen op mijn dak laten leggen door de goedkoopste uit 10 aanbieders met de Beste prijs

en garantie bepalingen de Panelen zijn 395WP met optimizers ben er super blij mee besteld bij zie onder hier.

Zeker nu de Stroom prijzen de Pan uit reizen nog eerder terug verdiend

https://sungarant.nl
Pagina: 1