Erg slecht geluid van videofiles via Bluetooth

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovaXprss
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 25-08-2023
De audio van videobestanden over Bluetooth van mijn Mac was bijzonder slecht (rafelig) bij harde lage tonen (op de geluidsdrager, ik heb het niet over het volume waarop ik vide bestanden afspeel). Ik zet geluidsinvoer na iedere (her)start op interne (in de Mac ingebouwde) microfoon, dat kan het probleem niet zijn zoals ik vaak heb gelezen op forums. Muziekvideo’s op YouTube klinken uitstekend.

De oplossing die ik heb gevonden op Reddit was de volgende commando’s in te voeren in de terminal:

defaults com.apple.BluetoothAudioAgent "Apple Bitpool Max (editable)"80
defaults com.apple.BluetoothAudioAgent "Apple Bitpool Min (editable)"80
defaults com.apple.BluetoothAudioAgent "Apple Initial Bitpool (editable)"80
defaults com.apple.BluetoothAudioAgent "Apple Initial Bitpool Min (editable)"80
defaults com.apple.BluetoothAudioAgent "Negotiated Bitpool"80
defaults com.apple.BluetoothAudioAgent "Negotiated Bitpool Max"80
defaults com.apple.BluetoothAudioAgent "Negotiated Bitpool Min"80

(Daaronder stond: Then reset your Mac. Boom, Bluetooth audio settings that prioritize quality.
De enige reset die ik ken is een reset terug naar de fabriekswaarden dus ik ben er vanuit gegaan dat de schrijver reboot bedoelde.)

Dat maakte het probleem alleen maar erger. Het is geluid is nu extreem slecht en klinkt op alle frequenties vergruist.
In dezelfde Reddit post stond dat deze commando’s terug gedraaid konden worden met de volgende commando’s:

defaults delete com.apple.BluetoothAudioAgent "Apple Bitpool Max (editable)"
defaults delete com.apple.BluetoothAudioAgent "Apple Bitpool Min (editable)"
defaults delete com.apple.BluetoothAudioAgent "Apple Initial Bitpool (editable)"
defaults delete com.apple.BluetoothAudioAgent "Apple Initial Bitpool Min (editable)"
defaults delete com.apple.BluetoothAudioAgent "Negotiated Bitpool"
defaults delete com.apple.BluetoothAudioAgent "Negotiated Bitpool Max"
defaults delete com.apple.BluetoothAudioAgent "Negotiated Bitpool Min"

Dat maakte geen enkel verschil, het geluid bleef bagger. Het volgende was na deze commando’s leesbaar in de terminal:

Domain (com.apple.BluetoothAudioAgent) not found.
Defaults have not been changed.
2021-10-03 19:23:00.505 defaults[700:9730]
2021-10-03 19:23:00.546 defaults[701:9733]
2021-10-03 19:23:00.589 defaults[702:9736]
2021-10-03 19:23:00.632 defaults[703:9740]
2021-10-03 19:23:00.674 defaults[704:9743]
2021-10-03 19:23:00.717 defaults[705:9746]

/Library/Preferences/com.apple.Bluetooth.plist verwijderen zou een andere optie zijn geweest maar deze stond niet in de lijst, niet voor en niet na de “delete” commando’s. Ik heb bij eerdere pogingen wel onder preferences een file gevonden dat als ik mij niet vergis com.apple.BluetoothAudioAgent.plist heette. Die heb ik verwijderd, misschien had ik dat beter niet kunnen doen.

Vervolgens de Bluetooth Explorer 4.3.0 van de Dropbox van ghostbit.com gedownload, "Force use of aptX" aangevinkt maar weer geen verschil. Ook "reset audio default" van deze app gebruikt maar dat maakte ook geen verschil.

Bluetooth icoon+alt bied mij niet de optie “Active Codec”, volgens Bluetooth status van de Bluetooth Explorer heb ik één ACL Connection de rest (4-Slot HID Connections, 2-Slot HID Connections, SCO Connections, Audio ALC Connections) staat op nul. Er is geen Active Audio Codec aanwezig, daar staat een streepje achter. Achter SCO Streaming? en A2DP streaming? Staat No.

Mijn OS is Big Sur Versie 11.6, de Bluetooth Explorer Event log maakt daar 10.16 van (?)

Opvallend feit is dat voor dit avontuur de audio problemen bij harde lage tonen zich alleen voordeden bij mijn MIIEGO BOOM. Bij een Sennheiser momentum 3 wireless (niet de true wireless) die ik een tijdje in huis heb gehad deden deze problemen zich niet voor en was het geluid van uitstekende kwaliteit…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
NovaXprss schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 21:57:
Mijn OS is Big Sur Versie 11.6, de Bluetooth Explorer Event log maakt daar 10.16 van (?)
Big Sur is ook 10.16, dus dat klopt wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:26
Er zijn voor headsets verschillende protocollen, een ervan is een headset protocol dus hoofdtelefoon+mic. Hiervan is de geluidskwaliteit prima voor bellen, maar niet voor muziek en dergelijke omdat het frequentiebereik niet volledig is.

Ik weet niet welke headset je hebt maar mogelijk kun je die niet op hoofdtelefoon (dus zonder mic) zetten. Dan blijf je dus alleen maar optimaal geluid voor bellen houden.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:53

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Welke koptelefoon? Zit je niet toevallig via een voice audio+mic headset profiel i.p.v. stereo headphones ?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovaXprss
De koptelefoon is een MIIEGO BOOM. Ik zet geluidsinvoer na iedere (her)start via "systeem voorkeuren" op "interne microfoon". Dat is dus de in de Mac ingebouwde microfoon. Ik ga ervan uit dat daarmee de microfoon in mijn koptelefoon is uitgeschakeld. Is dit wat je bedoeld met voice audio+mic headset en stereo headphones profiel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovaXprss
Ik heb Big Sur op aanraden van appletips genius opnieuw geïnstalleerd omdat ik onherstelbare schade had gemaakt met de ondernomen pogingen de geluidskwaliteit van videofiles te verbeteren.

De grootste problemen zijn hiermee opgelost maar het geluid via de Bluetooth van mijn Mac is nog steeds erg slecht. Dat is een veel gehoorde klacht waar geen oplossing voor lijkt te zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:53

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

NovaXprss schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 23:42:
De koptelefoon is een MIIEGO BOOM. Ik zet geluidsinvoer na iedere (her)start via "systeem voorkeuren" op "interne microfoon". Dat is dus de in de Mac ingebouwde microfoon. Ik ga ervan uit dat daarmee de microfoon in mijn koptelefoon is uitgeschakeld. Is dit wat je bedoeld met voice audio+mic headset en stereo headphones profiel?
Dat wil niet zeggen dat hij dan het juiste audio profiel gebruikt. Je moet juist bij uitvoer kijken.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovaXprss
@ DuchKel en DukeBox

De geluidskwaliteit via Bluetooth is alleen slecht bij videofiles op mijn Mac. Met bijvoorbeeld YouTube heb ik daar geen last van, ook op via de Bluetooth van mijn PC klinken audiofiles prima.

Ik heb sterk de indruk dat dit een Mac probleem is, niet een probleem van mijn hoofdtelefoon. Wat dat weer tegenspreekt is dat ik deze problemen op mijn Mac niet had met een Sennheiser momentum 3 wireless.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovaXprss
@DukeBox Bij "uitvoer" staat alleen het uitvoer apparaat, niet een profiel. Dat ik uitvoer op de hoofdtelefoon heb staan lijkt mij vanzelfsprekend.

De tip die ik het meeste tegenkom is invoer op ingebouwde microfoon te zetten zodat de Mac de hoofdtelefoon alleen als hoofdtelefoon gebruikt. Dat zou verschil moeten maken in het gebruik van SBC of AAC. Volgens verschillende gebruikerservaringen is dit een oplossing, voor mij niet.

aptX zit officieel niet in MacOS maar was wel aan te zetten met een developers tool (Bluetooth Explorer) die in Xcode 11.4 zat maar niet meer in Xcode 12. Aangezien Xcode 11.4 niet bruikbaar is in Big Sur vraag ik me af of BE dat nog wel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovaXprss
Ik geloof het antwoord op een paar vragen te hebben gevonden. Dit is wat er op idownloadblog.com stond te lezen:

“Bluetooth audio on Mac has always been finicky, as macOS always uses a standard audio codec for all kinds of headphones. This can make the audio sound bad on Bluetooth headphones. Most headphones come with support for advanced audio codecs such as AAC and aptX. However, they will end up using the SBC codec when connected to a Mac.
We’re not sure why this happens, but some headphones do switch to AAC codec with modern Macs.”

Dan zal de Sennheiser (zie laatste regels van mijn initiële post) wel “some headphone” zijn geweest en is de Miiego Boom Dat niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovaXprss
Ik kom er net achter dat AAC en aptX ook aangezet kunnen worden via de volgende terminal commands:

for aptx:
sudo defaults write bluetoothaudiod "Enable AptX codec" -bool true

for AAC:
sudo defaults write bluetoothaudiod "Enable AAC codec" -bool true

for verification:
sudo defaults read bluetoothaudiod

Ik heb ze nog niet uitgeprobeerd, het gebruik is voor eigen risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaassouffle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:17

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

Maar... Youtube doet het goed, maar losse videofiles niet?
Op zelfde computer met zelfde koptelefoon?

Ligt het niet aan de videoplayer dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovaXprss
@kaassouffle Op mijn PC heb ik nergens last van, ook niet met video files. Het is een bekent probleem van Mac's dat de codec's voor communicatie via de headset worden gebruikt voor het afspelen van audio. Het is kennelijk de bron die daar verschil in maakt.

Mijn logica zegt dat de browser een woordje mee spreekt met de keuze voor een codec. Ook de headset zelf heeft daar invloed op. Ik weet uit ervaring en heb ook gelezen op idownloadblog.com dat de Mac niet bij iedere headset/hoofdtelefoon dezelfde keuzes maakt.

Ik heb net van timosha op appletips begrepen dat de terminal commands om een andere codec te gebruiken die ik in mijn vorige post heb genoemd eenvoudig zijn terug te draaien door 'true' met 'false' te vervangen. Best logisch nu dat mij verteld is... Ik ga ze uitproberen en bericht er over terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovaXprss
Allebei de commands werken. Ook die voor het aanzetten van aptX dat officieel niet in MacOS zit.

Voor de volledigheid post ik de commands hier nog een keer:

for aptx:

sudo defaults write bluetoothaudiod "Enable AptX codec" -bool true

for AAC:

sudo defaults write bluetoothaudiod "Enable AAC codec" -bool true

for verification:

sudo defaults read bluetoothaudiod

Vervang 'true' voor 'false' om de commands weer ongedaan te maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovaXprss
Ik moet mijn enthousiasme een beetje bijstellen. Het geluid is een stuk beter en ik ben een hoop vervorming van het geluid kwijt maat het is nog niet helemaal weg.

Bij een film zoals Scott Pilgim vs the world met veel harde geluidseffecten zij harde lage tonen nog steeds rafelig in vergelijking met een bedrade verbinding.

@kaassouffle Nog vergeten te melden: ook met een bedrade verbinding met mijn Mac is het geluid van de videofiles uitstekend, dat sluit de videoplayer als oorzaak uit. De videoplayer die ik gebruik is VLC, daar hoef je ook geen problemen mee te verwachten denk ik.

Ik noemde in mijn vorige reactie dat de browser invloed leek te hebben op de keuze voor een codec, het zou ook de site zelf kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovaXprss
Ik neem alles terug. De verbeterde geluidskwaliteit heeft kennelijk alleen met een herinstallatie van Big Sur te maken.

Volgens Buetooth Explorer is het gebruikte profiel structureel A2DP en de actieve codec SBC, zelfs wanneer de terminal aangeeft dat AAC of aptX zijn ingeschakeld (sudo defaults read bluetoothaudiod). Ook met “forse use of aptX” in BE aangevinkt is dit het geval.

Het maakt ook geen enkel verschil wat de geluidsbron is en of de microfoon van de headset of de ingebouwde microfoon van de Mac wordt gebruikt.

De boodschap is duidelijk; dit is exit Mac hallo Windows...
Pagina: 1