Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuw systeem voor de oudjes

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• tecje
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-12-2024
Voor mijn grootouders wil ik een nieuw systeem bouwen als kado. Ik ben er al een paar jaar uit, dus ben niet meer up to date met de huidige apparatuur.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ze zijn vooral veel bezig met video bellen, zoals Skype en Zoom. Luisteren veel internet radio en filmpjes en hebben vaak tientallen tabbladen open. Ze hebben nog een 5.1 geluidssysteem en een monitor met de blauwe aansluiting.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Tussen de 500 en 700 euro excl. randapparatuur.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
5.1 boxjes en een monitor met vga aansluiting

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
1 Tb SSD en voldoende geheugen

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Systeem staat in de woonkamer. Voor de rest het liefst een lekker vlot systeem die een paar jaar meekan.

Ga je overklokken?
Nope

Wat verwacht je van ons?
Graag de juiste combinatie van componenten, aangezien ik daar geen verstand meer van heb.

Alvast bedankt voor de input,
Rick

Alle reacties

• 2.DIE.4
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:48

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:30
Een VGA monitor gaat zonder actieve adapter vaak niet eens meer werken met nieuwe hardware omdat die alleen een digitaal signaal uitspugen.

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:48

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Anders een leuke i3 NUC met een HDMI-monitor? Dan 'verwen' je je grootouders extra en kun je de NUC wellicht nog achterop de nieuwe monitor monteren middels de VESA-mount. Scheelt weer een extra kastje in het zicht in de woonkamer ook.
Geheugen kost zo rond de €60 voor 16GB (2x8GB) en een 1TB NVME-SSD kost je rond de €90. Hou je nog zo'n €170 over voor een leuke monitor met HDMI ;)

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:30
Deskmini met nieuwe monitor.
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-11400 Boxed€ 199,-€ 199,-
1BarebonesASRock DeskMini H470 Series€ 163,60€ 163,60
1MonitorenSamsung F24T400FHR Zwart€ 138,88€ 138,88
1Geheugen internG.Skill Ripjaws 4 F4-3200C22D-16GRS€ 60,43€ 60,43
1Solid state drivesWD Blue SN550 1TB (WDS100T2B0C)€ 84,90€ 84,90
Totaal€ 646,81

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:37
Je zou nog wat tientjes kunnen besparen op het systeem van @Uszka met een wat lichtere CPU zoals de Intel Core i3-10105 Boxed en een wat kleinere SSD (tenzij opa & oma enorme video en digitale foto verzamelingen hebben): WD Blue SN550 250GB (WDS250G2B0C)

• tecje
Bedankt voor alle suggesties tot dusver, ik ga alvast wat onderzoek naar doen 😁

• Antonius
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03-10 21:31
Ik heb zoiets ook vaker voor senioren in de familie gekocht. Bijvoorbeeld Dell, Lenovo en HP maken kwalitatief prima compacte systemen die licht gebruikt heel voordelig aan te kopen zijn. Daar kun je zelf niet tegenop bouwen.

• 2.DIE.4
Antonius schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 09:59:
[...]

Ik heb zoiets ook vaker voor senioren in de familie gekocht. Bijvoorbeeld Dell, Lenovo en HP maken kwalitatief prima compacte systemen die licht gebruikt heel voordelig aan te kopen zijn. Daar kun je zelf niet tegenop bouwen.
Heb zelf ook een Elitedesk Mini achter het scherm hangen met een VESA-mount.

Staan er genoeg aangeboden: V&A aangeboden: HP EliteDesk 800 G3 Mini | incl. BTW | i5 | 8 Gb | 256 SSD

• tecje
Zijn deze EliteDesk opties op het gebied van snelheid en videobellen / internet videos vergelijkbaar met het systeem van Uszka?

• Antonius
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03-10 21:31
Reactie op @2.DIE.4 :
Mooi :)
Ik type dit op een Dell desktopje uit 2014, die kostte ook niet veel.
tecje schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 10:41:
Zijn deze EliteDesk opties op het gebied van snelheid en videobellen / internet videos vergelijkbaar met het systeem van Uszka?
Ja, daar kun je met een eenvoudiger systeem al prima voor toe. De snellere processor van systeem van Uszka heb je daarvoor niet nodig, 1TB schijfruimte evenmin. Als tweaker zeg ik: niks mis met overkill, maar voor senioren die enkel wat websites openen en video bellen is het geld over de balk smijten.

Mijn (hoogbejaarde) vader heeft precies zo'n systeempje als ik en is daar helemaal happy mee. Hij doet dezelfde dingen als waar TS op mikt: web browsen, mailen, videobellen met verre familie, beetje tekstverwerken en de belastingaangifte. Loopt als een tierelier, compact, energiezuinig en betrouwbaar.

[ Voor 84% gewijzigd door Antonius op 04-10-2021 10:51 ]

• 2.DIE.4
tecje schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 10:41:
Wat Uszka voorstelt, is uiteraard een mooi systeem, maar voor wat jij opnoemt voldoen die Elitedesk-systemen zeker.

• tecje
2.DIE.4 schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 10:45:
[...]

Wat Uszka voorstelt, is uiteraard een mooi systeem, maar voor wat jij opnoemt voldoen die Elitedesk-systemen zeker.
Het vervelende is dat ik niet (meer) de kennis heb om te weten, oh dit is voldoende en dit niet:) Dus moet het van jullie kennis hebben.
Voornaamste is dat het 4-5 jaar meekan zonder veel rompslomp, want zelfs het rode lampje van de laser onder de muis vinden ze al spannend en dan moet ik weer op de thee ;-)
Pagina: 1