Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisVrolijk
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 29-04 16:45
Goedendag allemaal,

Al enige tijd bezig met diverse aanbieders om een vergelijking te maken in opbrengst en rendement. Uiteindelijk heb ik de PV installatie kosten onder elkaar gezet en de prijs per opbrengst Kwh berekend. Ik kom dan uit als beste optie met onderstaande panelen en configuratie.

Ik heb alleen mijn twijfels bij het vermogen van de omvormer.
Ik weet dat een omvormer met een hoger vermogen ook meer vermogen nodig heeft voordat hij begint met omvormen maar is dat 1000Watt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/It9HX2_G4WBWuWPgpnH4QTIo_RY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tVzkLf2GpcXYP17Uk0YA1f8w.jpg?f=fotoalbum_large

Dit bedrijf heeft een prachtige opstelling opstelling gemaakt waardoor ik mijn dak optimaal kan benutten.
Het witte vlak op de dakkapel is een airco

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LruKC8gB2KLTMifyvRYCjpRDm5M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MPbNeZ0wCUZ4nEA1kWY2V6Kl.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12:30
Wat is de richting? Wat zijn de hellingen? Dan kan ik precies uitzoeken hoeveel het op jaarbasis aftopt. Zo uit mijn hoofd minder dan 1% van de jaaropbrengst.

De omvormer vind ik niet schokkend klein uitgevoerd.
5 kW enkelfase start sochtends precies tegelijk op met dat 4 kW enkelfase model.
5 kW enkelfase heeft als nadeel dat je eerder last krijgt van hoog netvoltage. En het is niet selectief achter een 3 x 25 A netaansluiting, dan mag je max 3.68 kW enkelfase hebben. 4 kW is dus ook niet selectief maar wel bijna.
5 kW 3 fase zal dan aan het eind van elke zonnige dag weer wat last krijgen van optimiser voltage clipping, dat is ook geen verbetering.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:24
bedrijf uit Soest?

Recent ook hier zonnepanelen laten leggen door dat bedrijf. 6400 wp op 5k omvormer dus vergelijkbare situatie. De verkoper heeft de 6k variant ook doorgerekend (op basis van mijn twijfel) en dat zou 20kWh extra opleveren. Die extra opbrengst woog niet op tegen de extra investering in duurdere omvormer.

Je verlies in aftoppen wordt grotendeels gecompenseerd door ochtend en avond volgens mij. Je zou voor de zekerheid dat designerrapport met een zwaardere variant omvormer kunnen vragen.

[ Voor 10% gewijzigd door koentjuh op 03-10-2021 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisVrolijk
busscherski schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 21:26:
Wat is de richting? Wat zijn de hellingen? Dan kan ik precies uitzoeken hoeveel het op jaarbasis aftopt. Zo uit mijn hoofd minder dan 1% van de jaaropbrengst.

De omvormer vind ik niet schokkend klein uitgevoerd.
5 kW enkelfase start sochtends precies tegelijk op met dat 4 kW enkelfase model.
5 kW enkelfase heeft als nadeel dat je eerder last krijgt van hoog netvoltage. En het is niet selectief achter een 3 x 25 A netaansluiting, dan mag je max 3.68 kW enkelfase hebben. 4 kW is dus ook niet selectief maar wel bijna.
5 kW 3 fase zal dan aan het eind van elke zonnige dag weer wat last krijgen van optimiser voltage clipping, dat is ook geen verbetering.
Ik hoop dat deze foto alle info geeft die je nodig hebt
Ik heb een 1 fase 35Amp aansluiting van Stedin

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UDLoDcrK3y334j9Okk8CM5R5aVo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2RP7rrCFcHLW25PVNLQ7UNDy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisVrolijk
koentjuh schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 21:34:
bedrijf uit Soest?

Recent ook hier zonnepanelen laten leggen door dat bedrijf. 6400 wp op 5k omvormer dus vergelijkbare situatie. De verkoper heeft de 6k variant ook doorgerekend (op basis van mijn twijfel) en dat zou 20kWh extra opleveren. Die extra opbrengst woog niet op tegen de extra investering in duurdere omvormer.

Je verlies in aftoppen wordt grotendeels gecompenseerd door ochtend en avond volgens mij. Je zou voor de zekerheid dat designerrapport met een zwaardere variant omvormer kunnen vragen.
Soest inderdaad.Heel fijn contact mee. Hoe zijn jouw ervaringen?
Het verschil tussen de SE4000H en de SE5000H is minder dan 100 EURO volgens mij.
Alles ligt bijna recht op het zuiden (sommige landscape, andere portrait)

Het viel mij ook op dat ik maar 1 string heb. Heb ik niet meerdere strings nodig omdat niet elke helling hetzelfde is of is dat opgeheven omdat ik optimizers heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Dit is alle info inderdaad. Het liefst simuleer ik even met Sunnydesign maar die ligt er momenteel even uit. Ik denk dat die het morgen wel weer doet.
De info die je geeft lijkt een screenshot uit een SolarEdge Designer rapport. Kun je de pagina met die balkjes met het aantal kWh / jaar hier ook delen?
Het viel mij ook op dat ik maar 1 string heb. Heb ik niet meerdere strings nodig omdat niet elke helling hetzelfde is of is dat opgeheven omdat ik optimizers heb?
Ja met SolarEdge moet dit juist in 1 string.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh
ChrisVrolijk schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 21:43:
[...]

Soest inderdaad.Heel fijn contact mee. Hoe zijn jouw ervaringen?
Het verschil tussen de SE4000H en de SE5000H is minder dan 100 EURO volgens mij.
Alles ligt bijna recht op het zuiden (sommige landscape, andere portrait)

Ja prima bedrijf. Eigenaar komt nog echt even langs om offerte te maken en leveren prima werk. Maargoed ligt hier nog maar een maandje dus kan er ook weinig van zeggen.

Ze willen ook gewoon dat het goed en netjes gebeurt.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Solaredge werkt met 1 string dus dat pakken de optimizers voor je op dacht ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:43
@busscherski dat is zeker een rapport uit SE.

SE designer heeft tegenwoordig ook een snelle simulatie modus, maar als ik thuis ben kan ik hem wel even inkloppen. Grotendeels platdak bijna pal op zuid denk ik niet dat je de omvormer lichter wil doen... Maar 4kW is waarschijnlijk prima...

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisVrolijk
busscherski schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 21:49:
Dit is alle info inderdaad. Het liefst simuleer ik even met Sunnydesign maar die ligt er momenteel even uit. Ik denk dat die het morgen wel weer doet.
De info die je geeft lijkt een screenshot uit een SolarEdge Designer rapport. Kun je de pagina met die balkjes met het aantal kWh / jaar hier ook delen?

[...]

Ja met SolarEdge moet dit juist in 1 string.
Deze bedoel je?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zivwG2W0y23hle3WlqtsbAesYW0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OHlHq5EKB81GZzDEfFK4xYXD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
die horizontale balkjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisVrolijk
koentjuh schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 21:57:
[...]

Ja prima bedrijf. Eigenaar komt nog echt even langs om offerte te maken en leveren prima werk. Maargoed ligt hier nog maar een maandje dus kan er ook weinig van zeggen.

***members only***

Het stroom verhaal moet ik nog even navragen.
Mijn meterkast is vol. Ik heb geen ruimte meer voor een extra groep te plaatsen.
Ik heb naar zolder / studeerhok waar de omvormer komt te hangen 2 groepen (wasmachine en droger) en volgens mij willen ze daar iets mee. Ik weet nog niet exact wat maar ik ga nog vragen of ze dit willen uitleggen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DovLopdoH-ot6CteR66YIZFhC9M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t9OPh9RVAyBH7aPPHhF27Hue.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
[...]

***members only***

Met alle respect, je hebt een flinke inductielus daar op het dak liggen. (voor zover ik het kan zien)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisVrolijk
AUijtdehaag schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 22:12:
[...]

Met alle respect, je hebt een flinke inductielus daar op het dak liggen. (voor zover ik het kan zien)
Inductie lus?
Goed of fout, oplossing of bedoel je het dak van @koentjuh

[ Voor 6% gewijzigd door ChrisVrolijk op 03-10-2021 22:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
https://www.zonnefabriek.nl/faq/inductielus-zonnepanelen/

Er is zelfs een topic over geweest
DC inductielus

[ Voor 40% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-10-2021 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisVrolijk
Ben net met google aan de slag inderdaad maar op wie zijn dak zie je dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Foto 1 van Koentjuh
Ben ook wel benieuwd of ze de aarding hebben gedaan.

[ Voor 58% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-10-2021 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@koentjuh ziet er inderdaad uit als een lus: dus extra gevoelig voor zaken als bliksem, en meer kans op stoorzender als de optimizers net niet voldoende afgeschermd zijn.

@ChrisVrolijk even expliciet noemen dus, oplossing is retour kabel helemaal langs de string terugleiden, in plaats van het rondje afmaken... En ja dat kost dus een paar euro meer aan kabel.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh
AUijtdehaag schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 22:23:
Foto 1 van Koentjuh
Ben ook wel benieuwd of ze de aarding hebben gedaan.
Geen idee, zal het eens navragen voor jullie :-)
Er loopt overigens wel een aarde draad door de dakdoorvoer, maar die lus vraag ik even na.

[ Voor 16% gewijzigd door koentjuh op 03-10-2021 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisVrolijk
Ronald schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 22:27:
@koentjuh ziet er inderdaad uit als een lus: dus extra gevoelig voor zaken als bliksem, en meer kans op stoorzender als de optimizers net niet voldoende afgeschermd zijn.

@ChrisVrolijk even expliciet noemen dus, oplossing is retour kabel helemaal langs de string terugleiden, in plaats van het rondje afmaken... En ja dat kost dus een paar euro meer aan kabel.
Dankjewel voor de tip.
Hoe kan ik dat het beste verwoorden naar de mensen die het gaan maken?
Ik ga mij nog even inlezen wat het precies is maar ik weet zeker dat ze gaan vragen waarom, hoe en wat.
Zou ik namelijk ook doen als iemand zich met mijn vak gaat bemoeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisVrolijk
koentjuh schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 22:29:
[...]

Geen idee, zal het eens navragen voor jullie :-)
Er loopt overigens wel een aarde draad door de dakdoorvoer, maar die lus vraag ik even na.
Zou TOP zijn als we de info krijgen.
Ik zit onder het dak met veel draadloze devices (kantoor en studie) dus het moet niet gaan storen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh
Qua bereik enzo merk ik geen verschil , maargoed ik stuur ff een mailtje en laat het antwoord weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Aardedraad is voor vereffening van het montage materiaal, dat is prima. Je zult op WiFi/bluetooth waarschijnlijk weinig merken, heel andere frequentie dan waarmee de optimizers (over de Solar kabel) met de omvormer communiceren...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
Omvormer is prima gedimensioneerd. Simulatie geeft 4+1+1kWh aftop April/Mei/Juni.
Totaal 5,14MWh (Ezeltje-prikje in Almere).

- SE4000 is een heel oud model; ik ga er van uit dat de installateur SE4000H bedoeld.
- 25A automaat is veel zwaarder dan nodig. 20A is prima, of als je de @Dre normen aan houd gaat het goed op een 16A (automaten hebben best heel veel marge)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7-70-mC_VdjGnbgtYxxGXHo9G8g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZBNiSAnJGuhlWXiUrbDmjls3.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
ChrisVrolijk schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 22:37:
[...]

Dankjewel voor de tip.
Hoe kan ik dat het beste verwoorden naar de mensen die het gaan maken?
Ik ga mij nog even inlezen wat het precies is maar ik weet zeker dat ze gaan vragen waarom, hoe en wat.
Zou ik namelijk ook doen als iemand zich met mijn vak gaat bemoeien.
'Voorkom inductielus' zou voor een competent zonnepaneelinstallateur ruim voldoende moeten zijn.
Belangrijkste linkje: https://www.agentschaptel...oringen-door-zonnepanelen

Bij punt 4 zie je een tekening. Bij @koentjuh lijkt het dus volgens de rechter te liggen (Maar wel met aarding). Het hoort volgens de linker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh
Even kort nagevraagd, maar volgens installateur zou het goed aangesloten moeten zijn. Maargoed @ChrisVrolijk zou het gewoon even alsnog benoemen tzt. De eigenaar heeft veiligheid wel hoog in het vaandel staan, aangezien de man op het dak een redelijk forse preek kreeg toen hij niet goed gezekerd over het dak rondliep :+

[ Voor 4% gewijzigd door koentjuh op 04-10-2021 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21-05 15:12

Freakie1NL

Grote Baas

[...]

***members only***

Naast wat al door @AUijtdehaag is benoemd klopt van deze groepenkast weinig. Benieuwd wat het zonnepanelen bedrijf heeft gedaan, en wat al zo was.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisVrolijk
Aangezien ik hier met een hoop kundige mensen zit.

Ik heb vanuit de meterkast een afzonderlijke groep gelegd naar zolder voor de wasmachine. Deze groep heeft een 16A zekering. Ik heb begrepen van de installateur dat ze deze groep gaan gebruiken om ook de zonnepanelen omvormer op aan te sluiten. Bij mij schieten dan gelijk de volgende vragen in mijn hoofd.

Is de 16A in de meterkast wel voldoende om de omvormer te dragen op een zonnige dag incl. wasmachine

Is de draad wel dik genoeg om een zonnige dag te dragen + de wasmachine

Hoe gaat zoiets in zijn werk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@ChrisVrolijk 'PV verdeler' - Lees een onderverdeler is wel een vereiste en er mag geen mogelijkheid tot verbruikers zijn tussen je groepenkast en de PV verdeler.

Zolang je 2.5mm² hebt liggen (kan amper anders) gaat dat helemaal goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@ChrisVrolijk Grap is juist dat het vermogen dat je wasmachine in mindering wordt gebracht van het vermogen dat je PV opwekt voor wat er over de kabel gaat. Immers gebruik je dat al en "stroomt" alleen de rest naar de meterkast. Of 16A genoeg is hangt dus alleen van je omvormer af.

Maar omdat je dan juist voor het stopcontact meer vermogen tot je beschikking hebt (namelijk de 16A uit de meterkast + je PV), heb je, zoals zoals @Ronald hierboven al aangeeft, een PV verdeler nodig om het veilig te houden.

Bij een 1-fase aansluiting zal de meterkast (in 99% van de gevallen) ook moeten worden aangepast om 16A te kunnen terugleveren daar deze ook niet geschikt is voor het extra vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh
Freakie1NL schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 16:16:
[...]

Naast wat al door @AUijtdehaag is benoemd klopt van deze groepenkast weinig. Benieuwd wat het zonnepanelen bedrijf heeft gedaan, en wat al zo was.
Klopt! Maar daar kunnen zij niks aan doen. Ze hebben alleen de 3fase groep geïnstalleerd. De oude bewoner was nogal een knutselaar, onder de kap was het 1 grote zooi met verkeerde kleuren enzo en had er beter direct een 3 fase kast geïnstalleerd moeten worden ipv ombouwen van fase 1.

Op termijn komt er een nieuwe maar alles op zijn tijd. Die ene groep met verkeerde selectiviteit wordt niet gebruikt als dat rust geeft ;)

Anyway, terug naar het onderwerp!

[ Voor 27% gewijzigd door koentjuh op 04-10-2021 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisVrolijk
Dank voor jullie hulp. Ik denk dat ik er redelijk uit ben.
Ben weg nog even aan het kijken naar de garantie. Panelen en omvormer zijn nu 12 jaar en de optimizer 25. Ik overweeg om de panelen en omvormer naar 20 jaar te verzekeren.
Pagina: 1