Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whazzzup
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-05 08:50
Ik heb hier een setup waarbij de computer bij een koude start opstart strepen geeft op het scherm en dan alleen als deze is ingesteld op 144hz.

Computer start verder goed op, maar door de strepen is het inlog scherm niet/nauwelijks zichtbaar, na een paar minuten worden de strepen minder en kan er ingelogd worden.

Als de framerate naar 86hz wordt gezet verdwijnen de strepen en kan de instellingen weer terug gezet worden naar 144hz waarna er verder geen problemen meer zijn. het vervolgens rebooten van de computer geeft verder geen probleem tot de volgende koude start wat meestal de volgende dag is.

specs:
GPU: ASUS ROG Strix GTX1070 8G Gaming
Monitor: MSI Mag271CQR

Het aparte is wel als ik bijvoorbeeld Heaven Benchmark wil draaien is het beeld ook zo goed als zwart/wit en zie je voornamelijk schaduwen. (zonder overclock)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OCQCo7WD8ptnsSlj2jV0WdVK2Wk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z5sRnITIrtacadRqz4eFQTkV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RfPgDXcsVqKUpkE2yR9UqK-nCJg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cStIvmaCDog3HkAmbxhoFu8q.jpg?f=user_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:08
Klinkt als wat slechte soldeerverbindingen in de videokaart die pas goed verbinding geven wanneer de boel opgewarmd is. 'Vroeger' werd om de reden wel eens een videokaart in de oven gebakken maar dat zou ik met het huidige spul niet meer doen. Denk dat de kaart zijn einde aan het naderen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whazzzup
Uszka schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 20:59:
. Denk dat de kaart zijn einde aan het naderen is.
Is nu niet de beste tijd om een GPU te hebben die er mee wilt stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 03-05 10:08

Sebazzz

3dp

Uszka schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 20:59:
Klinkt als wat slechte soldeerverbindingen in de videokaart die pas goed verbinding geven wanneer de boel opgewarmd is. 'Vroeger' werd om de reden wel eens een videokaart in de oven gebakken maar dat zou ik met het huidige spul niet meer doen. Denk dat de kaart zijn einde aan het naderen is.
Kan nog steeds, als het alternatief de vuilnisbak is. De gelinkte kaart heeft het bij mij nog maanden volhouden totdat ik het verving met een RTX3090.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Sebazzz schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 21:06:
[...]

Kan nog steeds, als het alternatief de vuilnisbak is. De gelinkte kaart heeft het bij mij nog maanden volhouden totdat ik het verving met een RTX3090.
ik hoor vaker dat het een negatief resultaat geeft dan positief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whazzzup
Ik ga eerst nog is de kabel vervangen, van displayport naar nu HDMI.
Zit al een nieuwe displayport kabel op, maar die 10 euro voor een HDMI kabel is nog wel het proberen waard.
Om 'm nu al gelijk in de oven te stoppen vind ik weer wat drastisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 03-05 10:08

Sebazzz

3dp

Uszka schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 21:13:
[...]

ik hoor vaker dat het een negatief resultaat geeft dan positief.
Daarom: als het alternatief de vuilnisbak is. In mijn geval kwam ik niet eens meer door de POST heen ;)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Sebazzz schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 22:38:
[...]

Daarom: als het alternatief de vuilnisbak is. In mijn geval kwam ik niet eens meer door de POST heen ;)
Zover is het bij TS dus nog niet. De huidige oplossing is vervelend maar niet onwerkbaar en minder risicovol.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Webo
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:57
Ik heb hetzelfde probleem als op jouw foto's met mijn Samsung C24FG73 monitor met een 144hz curved VA-paneel. Ik ben erachter dat het temperatuur gerelateerd is. Bij kamertemperaturen lager dan 21/22 graden heb ik bij opstarten/aanzetten ook eerst strepen in beeld, daarboven niet. Hoe kouder het is, hoe langer het duurt totdat de strepen weg zijn. Als ik het scherm op 120hz zet, zijn de strepen weg en als het scherm vervolgens na een paar minuten opgewarmd is, kan ik het zonder problemen terugzetten op 144hz.

Ik heb al eens eens andere videokaart en displayportkabel geprobeerd maar het resultaat bleef hetzelfde, dus het ligt bij mij echt aan de monitor. Ik zie dit probleem wel vaker voorbijkomen op internet, zeker met curved Samsung monitors van een paar jaar geleden. Zelf heb er maar mee leren leven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Van wat ik weet, moeten monitoren ook opwarmen om ideaal te presteren. Ze presteren ook iets minder als ze te koud of te warm zijn. En dat lijkt hier een veel betere verklaring te zijn dan de videokaart.

Dat gezegd hebbende, er is een verschil tussen een beetje ghosting of minder dan ideale kleuren als je de monitor aanzet en dit. Heb je nog garantie want ik zou hier wel een vervangend exemplaar overwegen. Dit is denk ik gewoon irritant en onnodig.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohnnyV76
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 02-05 19:17
Mijn zoon heeft ook een Samsung C24FG73FQ monitor als 2e scherm staan die dit nog veel en veel erger heeft. Bij het opstarten is echt het hele scherm voorzien van gekke strepen. Na een aantal minuten is het ineens weg. Bij zijn main monitor is het probleem niet dus het ligt m.i. niet aan de videokaart maar aan de monitor. De monitor is al wat jaren in gebruik dus geen garantie meer. Ik heb al geopperd om het scherm bij het grof vuil te zetten maar daar wil zoonlief niet aan. Argument: het is toch super handig om discord op een 2e scherm te hebben?!?! Elke keer als ik t scherm zo gek zie doen denk ik "einde oefening" maar toch wordt het telkens weer normaal na een tijdje. Ben toch wel bang dat t een keertje op houdt.

Wise men speak because they have something to say; Fools because they have to say something

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markozv
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23-12-2024
JohnnyV76 schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 11:25:
Mijn zoon heeft ook een Samsung C24FG73FQ monitor als 2e scherm staan die dit nog veel en veel erger heeft. Bij het opstarten is echt het hele scherm voorzien van gekke strepen. Na een aantal minuten is het ineens weg. Bij zijn main monitor is het probleem niet dus het ligt m.i. niet aan de videokaart maar aan de monitor. De monitor is al wat jaren in gebruik dus geen garantie meer. Ik heb al geopperd om het scherm bij het grof vuil te zetten maar daar wil zoonlief niet aan. Argument: het is toch super handig om discord op een 2e scherm te hebben?!?! Elke keer als ik t scherm zo gek zie doen denk ik "einde oefening" maar toch wordt het telkens weer normaal na een tijdje. Ben toch wel bang dat t een keertje op houdt.
Wat je zegt is mogelijk maar ik mag aannemen dat tweede scherm op een andere output zit? Zo ja die heeft ook zijn eigen soldeerpunten just saying ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohnnyV76
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 02-05 19:17
Markozv schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 12:17:
[...]

Wat je zegt is mogelijk maar ik mag aannemen dat tweede scherm op een andere output zit? Zo ja die heeft ook zijn eigen soldeerpunten just saying ;)
Daar heb je gelijk in! Beide monitoren zijn aangesloten met een DP kabel en op de videokaart zitten 2 DP aansluitingen. Het switchen van aansluiting geeft t zelfde resultaat waardoor ik concludeer dat het toch echt aan de monitor moet liggen :)

Wise men speak because they have something to say; Fools because they have to say something

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whazzzup
Voorlopige work-around is voor het verminderen van de hz voor het slapen gaan en de volgende dag voor het gamen weer terug naar 144 zetten. dat 60hz gamen is het toch niet als je 144 gewend bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:12

Cheezus

Luiaard

Markozv schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 12:17:
[...]

Het gaat bij defecte solderingen echter om de BGA solderingen van de GPU en eventueel geheugenchips. Deze worden slecht door het vele uitzetten/krimpen veroorzaakt door op te warmen en af te koelen. De solderingen van je fysieke poort hebben hier geen last van (los van fysiek lomp gedrag) en zorgen normaal gesproken niet voor de problemen. De conclusie is dus wel juist dat het aan het scherm ligt en niet de (soldering van de) GPU.

• bartburg
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09-04 13:31
Monitor: MSI Mag271CQR

exact het zelfde probleem en als ik google zijn er veel meer die met dit type monitor deze horizontale of verticale lijnen ervaren.,

nee het is dus geen soldeerpunt in je videokaart zoals sommige suggereren.
als je nog garantie hebt kun je hem terugsturen naar MSI via de MSI supportpagina.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whazzzup
De garantie is al verlopen en momenteel draait ie al een tijdje op 120hz zonder problemen, nu is de de stap 120 vs. 144hz niet zo heel groot, dus kan prima voor de tijd dat ie er nog staat.
Pagina: 1