[KPN Superwifi] Verbind met de verkeerde node

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:00
Hallo

Probleem.

Ik heb 3 superwifipunten van KPN.
Nr 1 zit natuurlijk op de router (heb experia V10), nr 2 is verbonden met nr1. Maar ik wil dat nr3 met nr2 verbindt, want de afstand van nr1 naar nr3 is te groot.
Dus ik in het systeem van de mesh versterker aandrukken dat ik via wps met nr2 verbinding wil maken, ik druk op de wps knop van nr3 en na enige tijd is deze dus weer verbonden met nr1.

Kan ik dit voor elkaar krijgen en zoja hoe?

Want heb nu een slechte verbinding en enkel maar op 2.4GHz

[ Voor 6% gewijzigd door maartend op 03-10-2021 18:28 ]

Beste antwoord (via maartend op 04-10-2021 20:21)

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:33
maartend schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 19:55:
[...]

Nr 2, dus SK
5GHz
Good Connection
1733Mbp

Nr 3, schuur
2.4GHz
Poor Connection
288Mbps
Even vanuitgaande dat 5ghz backhaul niet mogelijk is door de muur/raam:
Dan ja 288 best prima voor de 2.4 en ik verwacht die niet veel hoger mocht die via nr2 zijn gegaan. Via de node boven is een extra hop (niet /2 want tri band) wat waarsch netto trager is

Hoe dan ook, 2.4 blijft kut :p

[ Voor 3% gewijzigd door laurens0619 op 04-10-2021 20:06 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

maartend schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 18:20:
...
Kan ik dit voor elkaar krijgen ...
Nee. Da's nou het hele punt met mesh systemen: die apparaten zoeken zelf hun verbindingen uit en niet altijd de meest optimale

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Brahiewahiewa schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 22:48:
[...]

Nee. Da's nou het hele punt met mesh systemen: die apparaten zoeken zelf hun verbindingen uit en niet altijd de meest optimale
Shoot. Want er is dus een instelling in de versterkers waarbij je zou kunnen kiezen wie met wat verbinding zoekt. Maar die deed dus uiteindelijk niks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:05

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Ik heb je titel even aangepast, zodat het wat duidelijker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:44

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

maartend schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 07:17:
[...]

Shoot. Want er is dus een instelling in de versterkers waarbij je zou kunnen kiezen wie met wat verbinding zoekt. Maar die deed dus uiteindelijk niks
Bedenk dat dit soort 'mesh' systeem werkt dmv repeaters. Elke tussenliggende stap halveert ongeveer je performance. Dus er zit een vrij zware weging in om zo min mogelijk tussenstappen te gebruiken - pas als je twee keer de bandbreedte haalt op beide poten van de verbinding met tussenstap heeft het zin om dat te gebruiken.

Als een mesh-systeem onverwachte topologie oplevert is dat meestal gevolg van minder optimale plaatsing. Of het systeem is gewoon 'dom'. Niet voor niets dat iedereen hier bedrade aansluitingen aanraadt- ja het kost nu even inzet, maar je hebt er letterlijk decennia onbezorgd plezier van.

Wil je toch draadloze backhaul houden, speel eens met exacte plaatsing van de nodes. In de regel wil je ze in een redelijk moderne eengezinswoning in de buurt van het trappenhuis houden, aangezien het signaal totaal niet door vloeren gaat, enkel door openingen erin. Dan zou de verbinding goed genoeg moeten zijn om 5GHz backhault te doen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
dion_b schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 17:43:
[...]

Bedenk dat dit soort 'mesh' systeem werkt dmv repeaters. Elke tussenliggende stap halveert ongeveer je performance. Dus er zit een vrij zware weging in om zo min mogelijk tussenstappen te gebruiken - pas als je twee keer de bandbreedte haalt op beide poten van de verbinding met tussenstap heeft het zin om dat te gebruiken.

Als een mesh-systeem onverwachte topologie oplevert is dat meestal gevolg van minder optimale plaatsing. Of het systeem is gewoon 'dom'. Niet voor niets dat iedereen hier bedrade aansluitingen aanraadt- ja het kost nu even inzet, maar je hebt er letterlijk decennia onbezorgd plezier van.

Wil je toch draadloze backhaul houden, speel eens met exacte plaatsing van de nodes. In de regel wil je ze in een redelijk moderne eengezinswoning in de buurt van het trappenhuis houden, aangezien het signaal totaal niet door vloeren gaat, enkel door openingen erin. Dan zou de verbinding goed genoeg moeten zijn om 5GHz backhault te doen.
Ik ken dat hele verhaal van bedraad.

Deze nr3 staat echter in mijn schuur en expres daarom heb ik dus dat superwifi, nr1 staat bij modem wk, nr2 is bedraad verbonden naar de bovenverdieping en staat zo dicht mogelijk naar mijn schuur waar ik enkel onbedraad kan komen.
Dus vandaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:44

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

maartend schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 18:02:
[...]

Ik ken dat hele verhaal van bedraad.

Deze nr3 staat echter in mijn schuur en expres daarom heb ik dus dat superwifi, nr1 staat bij modem wk, nr2 is bedraad verbonden naar de bovenverdieping en staat zo dicht mogelijk naar mijn schuur waar ik enkel onbedraad kan komen.
Dus vandaar
Dan nog, speel eens met exacte plaatsing.

Mogelijk heb je in de buurt van nr2 een raam van HR++ glas waar geen signaal doorheen gaat...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
dion_b schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 18:09:
[...]

Dan nog, speel eens met exacte plaatsing.

Mogelijk heb je in de buurt van nr2 een raam van HR++ glas waar geen signaal doorheen gaat...
Heb ik idd, maar daar zit ook een muur. Is dus in heel die kamer zo, ding staat tegen mijn buitenmuur aan in de SK en tegden de buitenmuur in de schuur. Korter of beter zal me niet gaan lukken. Of ik zou hem buiten moeten hangen.

Ok. even buiten gehangen uit de SK en accuut verbinding. Nou, dan weet ik iig hoe het komt. Bijzondere is, naar nr1 gaat het signaal door dezelfde muur

[ Voor 13% gewijzigd door maartend op 04-10-2021 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@maartend misschien is die wel slimmer dan je denkt
5ghz gaat waarsch niet door de ramen/muren heen, heel herkenbaar

2.4 gaat redelijk ver dus miss is het sneller om
Direct te gaan. Welke snelheden haal je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
laurens0619 schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 19:01:
@maartend misschien is die wel slimmer dan je denkt
5ghz gaat waarsch niet door de ramen/muren heen, heel herkenbaar

2.4 gaat redelijk ver dus miss is het sneller om
Direct te gaan. Welke snelheden haal je?
Nr 2, dus SK
5GHz
Good Connection
1733Mbp

Nr 3, schuur
2.4GHz
Poor Connection
288Mbps

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
maartend schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 19:55:
[...]

Nr 2, dus SK
5GHz
Good Connection
1733Mbp

Nr 3, schuur
2.4GHz
Poor Connection
288Mbps
Dan ja 288 best prima voor de 2.4 en ik verwacht die niet veel hoger mocht die via nr2 zijn gegaan. Via de node boven is een extra hop (niet /2 want tri band) wat waarsch netto trager is

[ Voor 3% gewijzigd door laurens0619 op 04-10-2021 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
laurens0619 schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 20:05:
[...]

Thnx. Dus dan maar zo houden gewoon.
Pagina: 1