Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmmmmark
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-05 17:48
Wij kijken naar een woning op funda, uit 1970, maar met energie label A. Dit komt (denk ik) daar de grote hoeveelheid zonnepanalen (10000 Wp, en levering afgelopen jaar volgens de vragenlijst 10.650 kWh). Nu is mijn vraag wat zou het energielabel zijn zonder deze panelen. Is daar een inschatting van te maken?

Beste antwoord (via mmmmmark op 03-10-2021 22:43)

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20:50
Dit is stookkosten technisch een drama.

Met een beetje hoofdrekenen kom ik bij de genoemde waarden uit het energierapport grofweg op zo'n 500w warmteverlies per graad.
Dat is 12kWh per graaddag.
Met 2500 graaddagen in een jaar, zit je op een warmte behoefte van 30.000 kWh. Dat is 3500-4000m³ gas per jaar. Ofwel een gasrekening van 350 euro per maand.

Voor verwarming en overig energiegebruik rekent het energierapport met een energiebehoefte van 135kWh per m² per jaar. Ze rekenen 310 m² vloeroppervlak. Ofwel: een totale energiebehoefte van 40.500 kWh per jaar, waarvan zo'n 10.000 kWh van de zonnepanelen kan komen.
Ofwel: je stookt 30.000 kWh aan aardgas weg, zoals ik hierboven ook al berekende.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01:47
Waarschijnlijk B. Hier hetzelfde, zat ergens bovenin B, dan zijn zonnepanelen genoeg om je naar A te duwen nog net. Tenminste wel met het oude energielabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:11
Gewoon de gegevens invullen volgens het nieuwe energielabel zonder panelen.

Bij het oude label telde panelen extreem zwaar mee. Zeker als je een flink oppervlak had liggen. Dat is bij het nieuwe label veranderd.

Jaren '70 begint ergens rond oud F en E label. Je moet flink naisoleren om dat te verbeteren. Naar A is een zeer grote stap. Als je die ziet dan is het waarschijnlijker dat die optreedt door fouten in de energielabel methodiek dan door daadwerkelijk naisoleren.

Vgl: mijn woning kon ik van F naar A plussen onder het oude energielabel zonder het dak na te isoleren 8)7

[ Voor 49% gewijzigd door Rukapul op 03-10-2021 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Vraag naar het gasverbruik, daar kan je best wat uit halen, ook 10000 kWh in een huis die niet all elektra is lijkt me veel. Of heeft het geen gas?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:11
Even gekeken naar de details van het label van de betreffende woning (naar de volgende pagina's klikken vanaf de link): die is energetisch nog behoorlijk lek! Glas met een U waarde van 1.8, dakisolatie met een R waarde van 2, etc.

Een label zal dan ook echt tegenvallen.

Zou me niet verbazen als daar een paar duizend m3 gas per jaar doorheen gaat.

[ Voor 7% gewijzigd door Rukapul op 03-10-2021 19:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Rukapul schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 18:49:
Even gekeken naar de details van het label van de betreffende woning: die is energetisch nog behoorlijk lek! Glas met een U waarde van 1.8, dakisolatie met een R waarde van 2, etc.

Een label zal dan ook echt tegenvallen.

Zou me niet verbazen als daar een paar duizend m3 gas per jaar doorheen gaat.
Ik heb hem op funda opgezocht maar als dat label A is eet ik mijn schoen op (m47) ik denk dat er gewoon een 30kW cv hangt minimaal en een 4000 m3 aan gas is ook niet vreemd vermoed ik.

Komt er nog bij dat het een lelijk huis is voor het geld. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:13
Het zou zonder panelen flink lager zijn, misschien net aan een C.
Je kunt er dus zelf nog flink wat aan verbeteren. Vloeren goed isoleren, dak beter isoleren en al het glas vervangen. WTW erin en die ketel vervangen door iets warmtepomperigs, dan zit je op een A :)

Wel een mooi huis!

[ Voor 3% gewijzigd door No Hands op 03-10-2021 20:34 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • Beste antwoord
  • +5 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20:50

Met een beetje hoofdrekenen kom ik bij de genoemde waarden uit het energierapport grofweg op zo'n 500w warmteverlies per graad.
Met 2500 graaddagen in een jaar, zit je op een warmte behoefte van 30.000 kWh. Dat is 3500-4000m³ gas per jaar. Ofwel een gasrekening van 350 euro per maand.

Voor verwarming en overig energiegebruik rekent het energierapport met een energiebehoefte van 135kWh per m² per jaar. Ze rekenen 310 m² vloeroppervlak. Ofwel: een totale energiebehoefte van 40.500 kWh per jaar, waarvan zo'n 10.000 kWh van de zonnepanelen kan komen.
Ofwel: je stookt 30.000 kWh aan aardgas weg, zoals ik hierboven ook al berekende.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mmmmmark
Ivow85 schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 20:42:

Uit de vragenlijst blijft de huidige energie nota zo n 280 euro per maand te zijn, denk dat je berekening wel ongeveer klopt met de prijzen van `vroeger`

@Rol-Co @No Hands Is het nou een mooi of lelijk huis 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Lelijk! Die @No Hands heeft geen smaak :+

Voor 1,2milj weet ik wel wat mooiere optrekjes dan deze platte bungalow jaren 70 waar je nog 2 ton in mag steken. Binnen allemaal hoekjes halletjes muurtjes spotjes en gipsplafonds, vast wel iets van te maken maar veel werk. Bij mij in de buurt een vergelijkbaar 70 jaren huis maar zat aan een rivier (ijssel) dus ging plat en staat nu wat imposant en nieuw.
Persoonlijk zou ik ook geen huis kopen met plat dak dus daar gaat het voor mij al mis. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:13
Rol-Co schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 22:44:
[...]

Lelijk! Die @No Hands heeft geen smaak :+

Voor 1,2milj weet ik wel wat mooiere optrekjes dan deze platte bungalow jaren 70 waar je nog 2 ton in mag steken. Binnen allemaal hoekjes halletjes muurtjes spotjes en gipsplafonds, vast wel iets van te maken maar veel werk. Bij mij in de buurt een vergelijkbaar 70 jaren huis maar zat aan een rivier (ijssel) dus ging plat en staat nu wat imposant en nieuw.
Persoonlijk zou ik ook geen huis kopen met plat dak dus daar gaat het voor mij al mis. ;)
Ik vind het van buiten heel mooi maar ik ben nou eenmaal gek op jaren 70 bungalows. Van binnen vind ik er niks aan maar dat maakt niet uit want ik hoeft er toch niet te wonen ;)
Wat @Rol-Co zegt is wel waar, het is best veel geld voor een huis waar je vast nog van alles aan moet doen, het zou wel heel toevallig zijn als je dit interieur mooi vind maar daarnaast moet alles opnieuw geisoleerd worden bijvoorbeeld en dat kost je nog wel even 2 ton als je het niet allemaal zelf kan.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmmmmark
Het is veel geld idd, maar er zit dan wel veel grond bij. Ik zou het ook niet kopen voor de vraagprijs overigens.

@Rol-Co Je zegt dat je mooiere plekjes weet, ik hou me zeker aanbevolen voor huizen tips :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

mmmmmark schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 10:25:
Het is veel geld idd, maar er zit dan wel veel grond bij. Ik zou het ook niet kopen voor de vraagprijs overigens.

@Rol-Co Je zegt dat je mooiere plekjes weet, ik hou me zeker aanbevolen voor huizen tips :)
Alstu
https://www.funda.nl/koop...8895627-horzakstraat-2-a/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• somejan
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-05 13:40
Op de tweede pagina van dat rapport staan de grenzen van de energielabels aangegeven. Nu is het energiegebruik 135.08 kWh/m2/jaar, tel daar (10000 kWh / 310 m2) = 32.25 bij op, dan kom je op 167.33 kWh/m2/jaar, dat is label B. Als ik zo naar de isolatie kijk kan dat wel kloppen. Dak en gevel en vloer zijn nageisoleerd (in 1970 werd er nog nauwelijks geïsoleerd, tenminste niet bij gewone rijtjeshuizen, bij deze maat huizen weet ik het niet). Een Rc van 2 is 5 a 7 cm isolatie, afhankelijk van het materiaal. Er is nog genoeg te verbeteren / investeren, maar het is niet dat er nog niks geprobeerd is. Wel jammer dat wat er gedaan is niet erg toekomstgericht was, een tweede laag isolatie laten aanbrengen is maar een beetje goedkoper dan in 1x een dubbeldikke laag doen.
Pagina: 1