Hoewel ik geen films meer koop via Apple, hieronder even mijn tips en ervaringen van de afgelopen vier jaar waarin ik 125 films heb gekocht:
- Alle 125 films zijn nog steeds zichtbaar net als @PVDK007. Dat de films verdwijnen ben ik niet bang voor en anders zoals via omwegen een kopietje downloaden zoals @sig69 zegt.
- Ik gebruik de app CheapCharts om een wish list bij te houden van films die ik wil kopen. Zo heb ik meerdere films voor 3, 4, 5 en 6 euro gekocht.
Voor het bijhouden van een digitale database heb ik drie tools: Trakt.tv, Letterboxd en mijn eigen Excel-sheet (hoewel ik deze niet meer gebruik).
- Trakt is eigenlijk een alles-in-1 tool voor het bijhouden van series of films. Je kan je kijkhistorie bijhouden van series en films, de voortgang van series bijhouden (daardoor niet meer afhankelijk van de 'Verder Kijken'-rij op meerdere streamingdiensten), je eigen filmcollectie digitaal bijhouden met allerlei metadata (resolutie, HDR-format, audio codec en audiokanalen), beoordelingen geven aan films en series, lijstjes bijhouden en (voor series erg handig) een persoonlijke kalender die je series (zowel bekeken als op je wishlist) in 1 overzicht bijhoudt. Voor films werkt dit net wat minder omdat de Amerikaanse releasedatum wordt gebruikt, in plaats van de Nederlandse. Deze dingen kan je gratis doen, maar er is ook een VIP-abonnement waarmee je net wat meer kunt.
- Letterboxd is erg vergelijkbaar met Trakt maar is specifiek voor films en niet voor series. In Letterboxd kan je een 'diary' bijhouden van films die je hebt gezien, films beoordelen, een watchlist bijhouden en betaalde leden kunnen ook een aparte lijst bijhouden waarmee twee extra filters beschikbaar worden in de watchlist.
- Ten slotte heb ik een zelfgeknutseld Excel-sheet waarin ik mijn watchlist bijhield maar met de hoeveelheid gegevens die ik in die sheet bijhield (genre, runtime, release jaar, watchlist) werd het gewoon onpraktisch om dit daarin bij te houden terwijl Letterboxd dit zoveel makkelijker maakt. Enige waarvoor ik de Excel-sheet nu gebruik is om de betaalde prijs van de verschillende films bij te houden

Ik gebruik voornamelijk Trakt omdat ik veel series kijk. In tegenstelling tot de meeste mensen, gebruik ik Letterboxd puur om een aparte, standaard watchlist te hebben voor films. Daarnaast heeft Letterboxd niet de metadata die je aan een film kan toevoegen. Met beide diensten kan je met een VIP-abonnement JustWatch toevoegen om te bekijken of een film al op een streamingdienst staat, dat bespaart weer het kopen van films. Wel is het belangrijk om te weten dat je bij Trakt alles op privé kan zetten terwijl bij Letterboxd alles openbaar staat.
Dus mijn advies: vraag af welke functionaliteit je voornamelijk nodig hebt en experimenteer met beide diensten
Wat andere dingen:
- Ik heb bewust geen films gekocht bij andere VOD-aanbieders omdat de bitrate en apps van Apple erg goed zijn. Als je eenmaal een serie op Apple TV+ hebt gezien, snap je wat ik bedoel.
- Je kan de meeste films ook huren en dit is substantieel goedkoper dan kopen. Na het bevestigen van de aankoop heb je 30 dagen om de film te bekijken. Als je eenmaal de film heb gestart, heb je 48 uur om de film af te kijken. Voordat Disney+ uitkwam in september 2019, heb ik op deze manier alle MCU-films gezien.
- Er is ook een pre-order sectie in de Apple TV-app. Hier zie je alle films die nog uit moeten komen in de Apple TV-app, zowel huur als koop. Sommige films verschijnen namelijk eerst als Premium VOD voordat je deze kan kopen, zo kon je Dune eerst alleen huren voor 20 euro uit mijn hoofd.
- Ook bundels gaan regelmatig in de verkoop en die kan je ook bijhouden in CheapCharts. Zo gingen de James Bond-films in de aanbieding toen No Time to Die uitkwam.
- Via deze site kan je zien waar iTunes-kaarten in de aanbieding zijn of bonustegoed geven. Op deze manier heb je toch korting op korting
Zoals ik al zei, koop ik tegenwoordig geen digitale films meer. Dit komt voornamelijk door twee aspecten die corona heeft veroorzaakt. Allereerst, films werden natuurlijk uitgesteld totdat de bioscopen weer open konden. Pas dit jaar kwamen de films die eigenlijk in 2020 uit zouden komen. Ik had geen zin om nog langer te wachten dus ik ben voor deze films naar de bioscoop gegaan. Sterker nog, sinds augustus heb ik een Pathe Unlimited Gold abonnement en deze maand ben ik toch vijf keer naar de bioscoop gegaan (vijf verschillende films, voor de goede orde

). Als ik twee keer naar de bioscoop ga heb ik mijn geld er al uit.
Het tweede punt is dat films veel sneller op streamingdiensten verschijnen. Het duurde zeven maanden voordat films op Disney+ werden uitgebracht maar nu is dat veel sneller, dankzij corona. Encanto zag ik op 25 november in de bioscoop, maar sinds kerstavond staat de film op Disney+. Ook de Marvel-films komen snel op Disney+, zo staat Eternals op 12 januari op Disney+. HBO Max komt volgend jaar naar Nederland en WarnerMedia heeft al aangekondigd dat films van Warner Bros. na 30 dagen al op HBO te zien zullen zijn, in Nederland. Hierdoor vind ik het financieel onrendabel om ook nog eens films digitaal te kopen als ik al toegang heb tot de streamingdienst.
Als een film niet in de bioscoop uitkomt en ook niet op een streamingdienst, zal ik wel gebruikmaken van de Apple TV-app bijvoorbeeld voor de indie documentaire
Rita Moreno: Just a Girl Who Decided To Go For It., maar in 7 maanden heb ik geen films gekocht of gehuurd dus zoals ik al zei, zijn het echt uitzonderingen.
[
Voor 6% gewijzigd door
VirinR op 27-12-2021 19:20
]