Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexFL
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 27-10 00:57
Hoi allen,

Ik loop al een tijdje tegen het volgende probleem aan, bij bepaalde spellen vliegt m'n pc plots volledig uit, na enkele seconden start hij dan weer vanzelf op.

Het gebeurt willekeurig, de ene keer na een paar minuten, dan na een uur, het gebeurt echt enkel bij het spelen van een spel (enkele spellen, andere spellen veroorzaken dit nooit).

In een poging het probleem te verhelpen heb ik al aardig wat geprobeerd:

Voeding vervangen
Moederbord vervangen
Grafische kaart vervangen

maar geen van alledrie heeft tot een oplossing geleid

Mijn PC bestaat uit de volgende componenten:

Intel I7-6700
32GB Ram geheugen (4x Crucial Ballistix BLS8G4D240FSB)
Inno3D Geforce RTX 3080 Ichill X4 (voorheen Zotac GTX 1080 Amp! Edition)
ASRock Z170 OC Formula bios P7.60 (voorheen ASRock Z170 Extreme7+)

Er zit momenteel een Recom Pro Engine M850II voeding in. (voorheen Corsair CX750M).

Moet ik het zoeken in de cpu of het geheugen?

[ Voor 3% gewijzigd door AlexFL op 03-10-2021 16:09 ]

Beste antwoord (via AlexFL op 09-10-2021 12:30)

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:57
AlexFL schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 15:48:
Recom Pro Engine M850II voeding in.
Dat is troep. Zowel qua kwaliteit als topologie totaal ongeschikt voor een RTX 3080. Dat wordt een nieuwe voeding. pricewatch: Corsair RM850x (2018) (EU-model) Zwart

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
Merk en type van oude en nieuwe voeding? Edit: oude is Corsair CX750M volgens je inventaris.

Welke RTX 3080 precies?

[ Voor 48% gewijzigd door Uszka op 03-10-2021 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexFL
Even de openingspost & m'n inventaris bijgewerkt

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
AlexFL schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 15:48:
Recom Pro Engine M850II voeding in.
Dat is troep. Zowel qua kwaliteit als topologie totaal ongeschikt voor een RTX 3080. Dat wordt een nieuwe voeding. pricewatch: Corsair RM850x (2018) (EU-model) Zwart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ben wel benieuwd hoe de i-6700 met een RTX 3080 overweg gaat. (buitenom het juiste advies hierbov3n van een nieuwe goede voeding)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexFL
Uszka schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 16:21:
[...]

Zoals gezegd had ik het probleem al met de CX750M, en om uit te sluiten dat het daar aan lag heb ik die oude Recom erin gestopt maar daar bleef hetzelfde probleem bij bestaan. Waardoor ik imho concludeerde dat het niet aan de voeding ligt.
Hackus schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 16:24:
Ben wel benieuwd hoe de i-6700 met een RTX 3080 overweg gaat. (buitenom het juiste advies hierbov3n van een nieuwe goede voeding)
Prima maar ik ben dan ook niet heel demanding, speel alles op 1080p, vooral GTA Online en RDR2, die werken gewoon als een zonnetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

AlexFL schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 16:31:
[...]

Zoals gezegd had ik het probleem al met de CX750M, en om uit te sluiten dat het daar aan lag heb ik die oude Recom erin gestopt maar daar bleef hetzelfde probleem bij bestaan. Waardoor ik imho concludeerde dat het niet aan de voeding ligt.

[...]

Prima maar ik ben dan ook niet heel demanding, speel alles op 1080p, vooral GTA Online en RDR2, die werken gewoon als een zonnetje.
Dat kun je pas vergelijken met een nieuwe goede voeding, niet eentje die nog slechter is

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
AlexFL schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 16:31:
[...]

De Recom is veel slechter dan de Corsair. had mij verbaasd als dat het probleem had opgelost. CX750M is al niet geschikt. Gewoon een nieuwe voeding erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexFL
Toen zat er weliswaar nog een 1080 in he.

Ik wil gerust een nieuwe voeding proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
AlexFL schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 16:42:

Ik wil gerust een nieuwe voeding proberen.
Die heb je sws nodig met een 3080. Daarna kan je pas verder troubleshooten als het probleem niet opgelost is.

Heb je de Geforce drivers al eens verwijderd met DDU en opnieuw geïnstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexFL
Uszka schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 17:03:
[...]

Die heb je sws nodig met een 3080. Daarna kan je pas verder troubleshooten als het probleem niet opgelost is.

Heb je de Geforce drivers al eens verwijderd met DDU en opnieuw geïnstalleerd?
Kun je uitleggen waarom beide voedingen niet geschikt zijn voor een 1080 of 3080? Heb de voeding die je gelinkt had in ieder geval besteld.

Maar als het daarmee niet verholpen is en het probleem héél ergens anders door zou komen dan is het toch zonde om een voeding niet te gebruiken totdat hij versleten is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uszka
AlexFL schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 20:21:
[...]

Kun je uitleggen waarom beide voedingen niet geschikt zijn voor een 1080 of 3080? Heb de voeding die je gelinkt had in ieder geval besteld.
Matige kwaliteit, matige spanningsregeling en hoge transient respons tijd. Dwz dat de voeding traag reageert op gevraagde vermogenspieken, iets wat heel gewoon is voor een Ampere (RTX 3000) videokaart. Allemaal inherent aan het gebruikte platform in beide voeding. Beide double forward met DC-DC. Met Ampere moet je een voeding LLC platform hebben wil het goed werken. Daarnaast zijn de gebruikte beveiligingen in de voeding van belang.
Van de Recom is trouwens bar weinig bekend. De topologie van het platform is het enige dat ik weet maar Recom kennende zal de kwaliteit om te janken zijn.
Maar als het daarmee niet verholpen is en het probleem héél ergens anders door zou komen dan is het toch zonde om een voeding niet te gebruiken totdat hij versleten is?
Nee want een videokaart van >€1000 wil je niet aan een cheapass voeding met bovengenoemde tekortkomingen hangen. Of wil je graag weer zo snel mogelijk van je videokaart af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexFL
Uszka schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 20:34:
[...]
Of wil je graag weer zo snel mogelijk van je videokaart af?
Ik wil vooral m'n probleem oplossen.. dat de pc niet meer uitvalt en ik eens fatsoenlijk een spel kan spelen.

Vanavond komt de nieuwe voeding binnen.. to be continued.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
AlexFL schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 16:58:
[...]

Ik wil vooral m'n probleem oplossen.. dat de pc niet meer uitvalt en ik eens fatsoenlijk een spel kan spelen.

Vanavond komt de nieuwe voeding binnen.. to be continued.
Hoe is het nou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexFL
Nou wilde niet te vroeg juichen maar inmiddels 2 avonden zonder shutdowns kunnen spelen.

🥳

En irritant dat een voeding niet gewoon wél of niet werkt😋 mobo voor jan lul verwisseld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MariusV
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 27-10 07:24
Die corsair 750 voeding trekt die config normaal echt wel. Ik heb met een rm650i gedraaid met een 6700, 16gb intern, een 3080, 2ssd’s en 2 hdd’s zonder problemen. Die yokotoko voeding is idd prut. Had je al 4 *8 geheugen en dezelfde reepjes? Misschien 2*8 proberen? Koeler er scheef op, waardoor die te heet wordt? Veel stof ik de fan’s?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexFL
Inmiddels zijn we aan een nieuwe generatie begonnen, msi z690 mobo, i7-12700k, 2x gskill 32gb ddr4 ram maar nog steeds dezelfde inno3d rtx3080 ichill x4.

En bij het spelen van sommige games loop ik toch weer tegen problemen aan, zo net weer, in dit geval bijv. planet coaster en ik zit nog maar in het hoofdmenu van de game of op m'n hele scherm flipt met van deze wazige artefacts, waarna na een paar tellen de pc reboot.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DTUCJofwGzMeh3O4NyBXCnDYGzM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZM2hRyGyEFxbebyyhkeCOFpV.jpg?f=fotoalbum_large

Tijdens het rebooten is het beeld ook nog vern**kt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Afd7E0vKObP9tLdPMY_Tp5uX9xg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m8z9b1ZlrNX6GPsI1J84AstH.jpg?f=fotoalbum_large

Soms start de gpu dan ook helemaal niet meer en staat er in apparaatbeheer dat het apparaat niet kon starten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kp70GCg2YUPWz8iEYckVnXklmH0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JWsBJJAo6RYc3hFEg1c24x1t.jpg?f=user_large

Heb de kaart 2 maanden geleden eens teruggestuurd naar Azerty, maar kreeg hem gewoon weer terug dat hun niks vreemds aan de kaart kunnen zien. Ben het eigenlijk wel kotsbeu..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ben bang dat het toch tijd is de kaart weer op te sturen. Die artifacts zijn wel erg GPU gerelateerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 00:00
AlexFL schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 19:20:
Inmiddels zijn we aan een nieuwe generatie begonnen, msi z690 mobo, i7-12700k, 2x gskill 32gb ddr4 ram maar nog steeds dezelfde inno3d rtx3080 ichill x4.

En bij het spelen van sommige games loop ik toch weer tegen problemen aan, zo net weer, in dit geval bijv. planet coaster en ik zit nog maar in het hoofdmenu van de game of op m'n hele scherm flipt met van deze wazige artefacts, waarna na een paar tellen de pc reboot.

[Afbeelding]

Tijdens het rebooten is het beeld ook nog vern**kt.
[Afbeelding]

Soms start de gpu dan ook helemaal niet meer en staat er in apparaatbeheer dat het apparaat niet kon starten.
[Afbeelding]

Heb de kaart 2 maanden geleden eens teruggestuurd naar Azerty, maar kreeg hem gewoon weer terug dat hun niks vreemds aan de kaart kunnen zien. Ben het eigenlijk wel kotsbeu..
Heb je toevallig misschein een andere gpu liggen?
En dit lijkt zeker wel op een kapotte kaart.
Ik zou zeker deze fotot's erbij meesturen,want dit is echt niet ok.

Welke voeding zit er nu in trouwens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexFL
Enige wat ik nog heb liggen is een gtx580, als ik die erin steek heb ik geen problemen.
Corsair RM850x.

Ik zal inno3d eens een mailtje sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 00:00
AlexFL schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 19:59:
Enige wat ik nog heb liggen is een gtx580, als ik die erin steek heb ik geen problemen.
Corsair RM850x.

Ik zal inno3d eens een mailtje sturen.
Dan is het het duidelijk waar het probleem zit,enigste optie is dan een RMA helaas

[ Voor 5% gewijzigd door freaky35 op 28-05-2022 20:03 ]

Pagina: 1