Ethernet kabel op twee computers

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worsteneter
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:14
Hoi allen,

Ik gebruik zowel mijn vaste computer als werklaptop op mijn kantoor. Ik heb een usb switch achter mijn schermen waarmee ik mijn webcam, jabra link, en muis en toetsenbord switch. De vaste pc is via displayport aangesloten, de laptop via usbc en hdmi.

Mijn laptop sluit ik dus met usbc, hdmi en usb op de switch aan, de vaste computer is ook op de switch aangesloten.

Uit de muur komt één ethernet kabel. Voorheen had ik een usb ethernet adapter op de switch aangesloten, waarmee ik ook de vaste internet tussen beide pc kon delen. Ik gebruik altijd slecht een van de twee, dus dat werkt prima.

Om een of andere reden werkt dit niet meer. Ik heb zowel de switch als ethernet adapter vervangen, maar het werkt niet meer.

Ik zoek nu een andere manier om de vaste internetverbinding te delen tussen de twee computers. Maar is een switch het meest geschikt als ik eigenlijk alleen wil splitten? Werkt een splitter ook als ik maar één van de twee tegelijk gebruik?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 00:08

Kheos

FP ProMod
Zou je niet eerst kijken waarom je oplossing niet meer werkt, voor je een nieuwe zoekt?
Wij kunnen hier vanalles voorstellen waar niks van kan werken als je ethernet kabel kapot is, of als je modem uitstaat of de ethernet poort op je pc uitstaat of...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Geen idee.

Maar waarom zet je niet een ubiquiti in wall AP op die kabel?
De HD inwall geeft je 4 utp poorten en wifi.
De inwall geeft je 1 USB poort voor je vaste pc en wifi.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worsteneter
Kheos schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 13:46:
Zou je niet eerst kijken waarom je oplossing niet meer werkt, voor je een nieuwe zoekt?
Wij kunnen hier vanalles voorstellen waar niks van kan werken als je ethernet kabel kapot is, of als je modem uitstaat of de ethernet poort op je pc uitstaat of...
Het ligt aan de combi usbhub/switch en ethernet adapter. De ethernet adapter los in de laptop werkt en de ethernet kabel rechtstreeks in mijn desktop werkt ook. Zowel usbhub als ethernet adapter dus vervangen en lost het niet op.
jack zomer schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 13:46:
Geen idee.

Omdat er denk ik een goedkopere oplossing moet zijn omdat ik beide apparaten niet tegelijkertijd gebruik en ik geen WiFi nodig heb (dat is in orde en daar werk ik met de laptop nu op, maar wil liefst beiden bedraad).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 00:08

Kheos

FP ProMod
Worsteneter schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 15:17:
Het ligt aan de combi usbhub/switch en ethernet adapter.
En
Zowel usbhub als ethernet adapter dus vervangen en lost het niet op.
Does not compute.

De combinatie heeft altijd gewerkt.
Dan werkt het plots niet meer.
Je vervangt beide, dat lost het niet op. Maar toch ligt het aan de combinatie?

En tot nu heb je 0 info gegeven over waarom jij denkt dat het niet werkt. Krijg je een foutmelding? Valt de switch uit? Heb je wel netwerk maar geen internet meer? Krijg je timeouts...?
Omdat er denk ik een goedkopere oplossing moet zijn omdat ik beide apparaten niet tegelijkertijd gebruik en ik geen WiFi nodig heb (dat is in orde en daar werk ik met de laptop nu op, maar wil liefst beiden bedraad).
Is de goedkoopste oplossing niet telkens gewoon de kabel versteken naar het apparaat dat Internet nodig heeft?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Of een switch van 10 euro er tussen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Als je genoegen neemt met 100mbit kun je zoiets gebruiken: https://www.cablers.nl/ep...iproof/Products/695002300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worsteneter
Kheos schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 15:35:
[...]

En

[...]

Does not compute.

De combinatie heeft altijd gewerkt.
Dan werkt het plots niet meer.
Je vervangt beide, dat lost het niet op. Maar toch ligt het aan de combinatie?

En tot nu heb je 0 info gegeven over waarom jij denkt dat het niet werkt. Krijg je een foutmelding? Valt de switch uit? Heb je wel netwerk maar geen internet meer? Krijg je timeouts...?

[...]

Is de goedkoopste oplossing niet telkens gewoon de kabel versteken naar het apparaat dat Internet nodig heeft?
Ik krijg geen vast Internet meer op m'n laptop en de lampjes op de adapter zijn uit. Ethernet kabel rechtstreeks (zonder hub) werkt wel.

En idd dat is het goedkoopste, maar ik wil dus een simpele oplossing zonder steeds zelf kabels in en uit moeten doen, want dan moet ik onder m'n bureau kruipen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worsteneter
Zoiets zoek ik, maar is er ook een oplossing waarbij ik niet aan snelheid inboet? Ik heb 300mbit ziggo en zou daar idealiter gebruik van maken - al doe ik niet veel meer met m'n vaste computer dan casual cod, wat files naar m'n nas schrijven en qua werk gaat het om zoom/teams/vpn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:56
jack zomer schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 13:46:
Nog los van de oorzaak van het probleem is Ubiquiti niet altijd hét antwoord ;)

pricewatch: TP-Link EAP235-Wall
pricewatch: Ubiquiti UniFi AC In-Wall
pricewatch: Ubiquiti UniFi In-Wall HD

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timmert
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Worsteneter schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 16:42:
[...]

Zoiets zoek ik, maar is er ook een oplossing waarbij ik niet aan snelheid inboet? Ik heb 300mbit ziggo en zou daar idealiter gebruik van maken - al doe ik niet veel meer met m'n vaste computer dan casual cod, wat files naar m'n nas schrijven en qua werk gaat het om zoom/teams/vpn.
Dan moet je echt een switch hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worsteneter
Timmert schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 16:51:
[...]

Dan moet je echt een switch hebben.
Is er ook een kleine switch? En zou een splitter niet werken indien je telkens maar 1 apparaat zou gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:06

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Worsteneter schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 16:55:
[...]
En zou een splitter niet werken indien je telkens maar 1 apparaat zou gebruiken?
Zoals hierboven al ergens staat, werkt een splitter prima. 1 of 2 pc's aansluiten is niet relevant. Je bent dan beperkt tot max 100 Mbps.
Wil je die beperking niet, dan heb je een switch nodig.
Wil je een hele kleine, zoek die dan op. :)

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clueless
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-05 16:50
Worsteneter schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 16:55:
[...]

Is er ook een kleine switch? En zou een splitter niet werken indien je telkens maar 1 apparaat zou gebruiken?
pricewatch: TP-Link TL-SG1005D-5-Port Gigabit Desktop Switch v6.0

Klein switchje voor een klein prijsje?

I Don't Know, So Don't Shoot Me

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timmert
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Het kan nog kleiner: https://tweakers.net/netw...ini_p1040082/vergelijken/

Die kun je zelfs voeden vanuit de meterkast (of waar de UTP kabel dan ook vandaan komt) dmv PoE. Kost het ook geen stopcontact op je werkplek en het scheelt weer een draadje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Beide computers zijn dus uiteindelijk op die ene switch aangesloten. Je hebt m.a.w. gewoon een gedeelde internetaansluiting. Menigeen heeft dat op die manier en dat werkt ook zonder enig probleem. Maar die switch moet dan beslist zijn aangesloten op een router of rechtstreeks op de modem. Echter die modem dient dan wel in routermode te staan!
Zou het kunnen zijn dat per ongeluk, zoals b,v. bij een recente modem vervanging. geen van die twee meer het geval zijn? Als de modem in bridgemode staat werkt dat wat je wilt namelijk nooit. Voor een gedeelde internetaansluiting is hoe dan ook altijd een routerfunctie noodzakelijk.

Een splitter met als gevolg maar een zeer beperkte snelheid is gewoon niet meer van deze tijd. En zeker niet met de middelen die gewoon al zonder extra kosten en moeite in huis zijn. Maar los daarvan, het biedt ook niet de gewenste oplossing. Misschien weet je wat ik nu aanroer allang, de datastroom weet op zo'n splitsing van wegen onmogelijk welke richting gekozen moet worden, Door een router zit er echter aan die data een daarvoor nodig intern ip-adres gekoppeld en die adressen worden door die router ook aan de beide computers gegeven,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worsteneter
Techneut schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 19:50:
Beide computers zijn dus uiteindelijk op die ene switch aangesloten. Je hebt m.a.w. gewoon een gedeelde internetaansluiting. Menigeen heeft dat op die manier en dat werkt ook zonder enig probleem. Maar die switch moet dan beslist zijn aangesloten op een router of rechtstreeks op de modem. Echter die modem dient dan wel in routermode te staan!
Zou het kunnen zijn dat per ongeluk, zoals b,v. bij een recente modem vervanging. geen van die twee meer het geval zijn? Als de modem in bridgemode staat werkt dat wat je wilt namelijk nooit. Voor een gedeelde internetaansluiting is hoe dan ook altijd een routerfunctie noodzakelijk.

Een splitter met als gevolg maar een zeer beperkte snelheid is gewoon niet meer van deze tijd. En zeker niet met de middelen die gewoon al zonder extra kosten en moeite in huis zijn. Maar los daarvan, het biedt ook niet de gewenste oplossing. Misschien weet je wat ik nu aanroer allang, de datastroom weet op zo'n splitsing van wegen onmogelijk welke richting gekozen moet worden, Door een router zit er echter aan die data een daarvoor nodig intern ip-adres gekoppeld en die adressen worden door die router ook aan de beide computers gegeven,
Aan de router is niets gedaan de laatste tijd, die werkt gewoon prima. Ook is de nas daarop aangesloten in de meterkast en gewoon benaderbaar.
Pagina: 1