Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holiday420
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14-04 13:23
Mijn vraag
...

Bij het plaatsen van mijn iSense krijg ik een foutmelding 203 dat de verbinding naar de ketel niet goed zou zijn.
Als ik de twee draadjes van de ketel tegen elkaar druk, gaat mijn ketel aan.
Plaats ik de iSense, dan gaat de ketel ook aan, maar hij slaat niet meer af en ik krijg die foutmelding 203.
Wat zou ik hier nog aan kunnen doen?

...

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Sluit je de draden niet per ongeluk aan op het aan/uit gedeelte terwijl hij op het opentherm (modulerende) gedeelte moet?

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:40
Welke ketel heb je? Vermoedelijk moet je daar inderdaad draden wisselen van aan/uit naar opentherm.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holiday420
De draden zitten op de linker kant aangesloten, dat moet de opentherm zijn.
De regelaar heeft er vorige winter opgezeten en het goed gedaan, nu dat ik hem terug plaats, krijg ik dit probleem.
De draden zitten dus goed, want de ketel gaat wel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holiday420
hesselbeertje schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 12:34:
Welke ketel heb je? Vermoedelijk moet je daar inderdaad draden wisselen van aan/uit naar opentherm.
Voor deze iSense heeft er een Chromotherm IV aangehangen ook via opentherm, als ik de draadjes aan elkaar doe gaat de ketel ook branden.
Ik heb de Chrometherm terug gehangen en dit gaat goed.
Ik neem dus niet aan dat er een fout aan de twee draadjes zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
Een chronotherm 4 is aan/uit, dat klopt ook met het draden verbinden = branden. Bij opentherm gaat dat niet

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holiday420
hesselbeertje schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 15:18:
Een chronotherm 4 is aan/uit, dat klopt ook met het draden verbinden = branden. Bij opentherm gaat dat niet
Kan je iets meer uitleggen, opentherm zijn toch de twee draadjes om aan of uit te schakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
Er zijn meerdere manieren om een thermostaat met de ketel te laten praten.

1) Aan/uit. De oudste en meest simpele. Zodra de draden contact maken, gaat de ketel volgas branden. De Chronotherm 4 (als er geen Modulation op staat) werkt op deze manier
2) OpenTherm. Een digitaal protocol waarmee de thermostaat en ketel communiceren. Onder andere de Isense, maar ook de Modulation modellen van Honeywell en nog veel meer thermostaten ondersteunen dit. Ook moet je ketel geschikt zijn.
3) Alle andere (meestal merkgebonden) digitale protocollen, zoals iRT van Nefit, of Ebus van Vaillant.

Het feit dat de ketel gaat branden als je de draden aan elkaar houdt, plus het feit dat je een Chronotherm 4 had hangen, doen mij vermoeden dat er aan/uit werd geschakeld. Om over te stappen naar Opentherm moet je even vertellen welke ketel je hebt, dan kunnen we hier zo zien of die uberhaupt Opentherm ondersteunt, en wat je moet doen om de Isense werkend te krijgen.

Het kan ook zijn dat je ketel een aansluiting heeft die voor zowel aan/uit als opentherm geschikt is, soms moet je dan in het ketelmenu je voorkeur aangeven of hij zoekt het (na een herstart) zelf uit.

[ Voor 9% gewijzigd door hesselbeertje op 04-10-2021 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12:08
@hesselbeertje en @Holiday420
even op passen. ;)
sommige ketels die hebben openterm.
en sommige openterm systemen zijn op de zelfde draadjes ook aan/uit.
(in theorie volgens openterm standaard, kun je de de 2 draden dus verbinden en heb je een normale aan/uit systeem, wil je modulerend (openterm) aansturen dan stuur je verschillende signalen over de zelfde kabel, maar dit wisselt een beetje per merk/type ect ect..)

maar gaat u door, en geef type en merk en lees de handleiding.
dat kan een hoop duidelijk maken, en fouten voorkomen ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Pagina: 1