Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauwedraak
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 07-04-2024
Mijn processor werd te heet (100 graden) en daarom heb ik de koelingpasta verwijdert en nieuwe koelingpasta op mijn processor gezet maar nu kan ik niet eens in mijn bios komen. Mijn monitor geeft aan: "geen signaal." Mijn PC blijft draaien, maar ik kan niet in mijn bios komen.Op een gegeven moment valt mijn PC uit. Hoe los ik dit op?

De voeding, behuizing, moederbord, RAM geheugen en processor zijn allemaal minder dan 2 maanden oud.

[ Voor 33% gewijzigd door Blauwedraak op 07-09-2022 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-05 10:07
CPU los gehad?
Geheugen losgeraakt?
Videokaart los?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:12
Blauwedraak schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 12:04:
en nieuwe koelingpasta op mijn processor gezet
Heb je de cpu koeler er weer op gedaan?

@Blauwedraak Reset het moederbord BIOS.

[ Voor 9% gewijzigd door Uszka op 03-10-2021 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauwedraak
Uszka schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 12:33:
[...]

Ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauwedraak
Uszka schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 12:33:
[...]

@Blauwedraak Reset het moederbord BIOS.
Ik kan niet eens in de bios komen op dit moment. Mijn monitor geeft geen beeld als ik hem op die desktop PC aansluit. Via mijn laptop geeft ie wel beeld.
Ik heb mijn CMOS gereset en helaas heb ik dit probleem nog steeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:12
Monitor aangesloten op de videokaart ipv het moederbord?
Ontkoppel alle ssd's en hdd's en probeer opnieuw. Idem met 1 geheugenmodule.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:34

Nemesizz

Untouchable

Als dat ding 100 graden werd, zat de koeling gewoon niet goed vast (dan kun je koelpasta wisselen tot je een ons weegt, helpt niets zolang de koeler zelf niet goed vast zit).

Gezien er niet apart een koeler word vermeld ga ik er even vanuit dat je de stock-cooler (die bij de processor zelf zat) gebruikt. Deze maken gebruik van pushpins, en die moeten op de juiste manier staan anders zit de koeler niet goed vast.

Veel gemaakte fout is, de pushpins indrukken, en dan met de pijltjes mee draaien, hierdoor unlock je de koeler eigenlijk weer en zit deze los op de processor en maakt die geen goed contact (gevolg, processor word 'vrolijk' 100 graden, thermal throttle en uiteindelijk thermal shutdown).

Pushins moeten tegen de richting van de pijltjes in, dan vastdrukken, en niet meer aan draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:35
Klopt ook zonder pasta koelt de de koeler, en wordt de cpu zeker geen 100 graden. De stock koeler heeft overigens pasta reeds erop zitten. Dus er heeft een airgap tussen cpu en koeler gezeten.

Als je de koeler de eerste keer reeds fout hebt gemonteerd, is de kans groot dat je dit nu weer precies zo hebt gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:50

nelizmastr

Goed wies kapot

Als je ook je cpu eruit hebt gehad heb je kans op socket schade.
Dan is je bord einde oefening. Kijk dus ook even goed onder de cpu of er geen verbogen pinnen in je socket zitten.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauwedraak
Nemesizz schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 12:41:
Als dat ding 100 graden werd, zat de koeling gewoon niet goed vast (dan kun je koelpasta wisselen tot je een ons weegt, helpt niets zolang de koeler zelf niet goed vast zit).

Gezien er niet apart een koeler word vermeld ga ik er even vanuit dat je de stock-cooler (die bij de processor zelf zat) gebruikt. Deze maken gebruik van pushpins, en die moeten op de juiste manier staan anders zit de koeler niet goed vast.

Veel gemaakte fout is, de pushpins indrukken, en dan met de pijltjes mee draaien, hierdoor unlock je de koeler eigenlijk weer en zit deze los op de processor en maakt die geen goed contact (gevolg, processor word 'vrolijk' 100 graden, thermal throttle en uiteindelijk thermal shutdown).

Pushins moeten tegen de richting van de pijltjes in, dan vastdrukken, en niet meer aan draaien.
Ik gebruik idd de stock cooler. Ik heb hem omgewisseld met een andere Intel processorkoeler die ik nog had liggen en ik heb dit probleem nog steeds. De koeler is wel goed geïnstalleerd. Ik heb nu deze d'r op zitten: https://www.bol.com/nl/nl...HumwzMGB3jzhoCGXgQAvD_BwE

Het ligt vgm aan iets anders maar het is moeilijk te zeggen waar het dan aan ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauwedraak
pennywiser schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 12:46:
Klopt ook zonder pasta koelt de de koeler, en wordt de cpu zeker geen 100 graden. De stock koeler heeft overigens pasta reeds erop zitten. Dus er heeft een airgap tussen cpu en koeler gezeten.

Als je de koeler de eerste keer reeds fout hebt gemonteerd, is de kans groot dat je dit nu weer precies zo hebt gedaan.
Ik heb de koeler niet verkeerd gemonteerd. Mijn computer start nu weer op. Ik heb 1 RAM stick uit mijn mobo gehaald en mijn CMOS gereset en toen werkte alles weer goed. Het nadeel is wel dat ik maar 8GB single channel RAM beschikbaar heb. Als er twee RAM sticks in mijn computer zitten valt hij na een paar minuten uit en ik kom niet eens in de BIOS, ik krijg "no signal" te zien. Met 1 RAM stick werkt alles gewoon goed. Hoe zou dit komen? Ik heb werkelijk waar geen idee meer.
Ik heb dit probleem overigens ook gehad met een Gigabyte H110M-S2H en een i5 6500, momenteel werkt dat moederbord helemaal niet, de computer startte niet meer op, ook niet na het resetten van mijn CMOS of het vervangen van mijn RAM geheugen.

Ik zou graag 16GB dual channel RAM gebruiken zodat ik de Battlefield 2042 Open Beta kan spelen zonder haperingen. Hoe kan het dat mijn computer na een paar minuten uitvalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:42

DataGhost

iPL dev

Waarschijnlijk een pinnetje in je socket verbogen, of gewoon een van je geheugensticks of -slots gesloopt. Je zal het goed visueel moeten inspecteren en liefst met werkende onderdelen uitsluiten waar het probleem precies zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Doe een memtest met beide sticks erin en een keer met beide sticks omgewisseld, om uit te sluiten of het aan het slot ligt of aan de stick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauwedraak
-niet relevant-

[ Voor 105% gewijzigd door Blauwedraak op 09-10-2021 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauwedraak
pennywiser schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 13:52:
Doe een memtest met beide sticks erin en een keer met beide sticks omgewisseld, om uit te sluiten of het aan het slot ligt of aan de stick
Dat ga ik doen en daarna ga ik testen in welke RAM slots een enkele RAM stick allemaal werkt om te kijken of er kapotte RAM slots zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Blauwedraak schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 14:14:
[...]

Dat ga ik doen en daarna ga ik testen in welke RAM slots een enkele RAM stick allemaal werkt om te kijken of er kapotte RAM slots zijn.
Alle mogelijkheden nalopen stick 1 in A/B stick 2 in A/B en beide en omgewisseld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauwedraak
DataGhost schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 13:52:
Waarschijnlijk een pinnetje in je socket verbogen, of gewoon een van je geheugensticks of -slots gesloopt. Je zal het goed visueel moeten inspecteren en liefst met werkende onderdelen uitsluiten waar het probleem precies zit.
Maar is het wel verstandig dat ik laatst een Gigabyte moederbord met een i3 heb gekocht? Op dit moment zijn er problemen gaande door een datalek van Gigabyte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:59
Blauwedraak schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 20:25:
[...]

Maar is het wel verstandig dat ik laatst een Gigabyte moederbord met een i3 heb gekocht? Op dit moment zijn er problemen gaande door een datalek van Gigabyte.
Ik denk dat er geen verband is tussen het wel of niet functioneren van een moederbord en een datalek?
Ik neem aan dat zolang je geen persoonlijke gegevens aan Gigabyte hebt gegeven, je je geen zorgen hoeft te maken om een datalek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:47

Umbrah

The Incredible MapMan

Denk dat dooie hardware en een datalek inderdaad niet in verband staan met elkaar. Ik heb geen tijd om de handleiding van die plank op te zoeken maar zijn er geen status LED's/LCD's aanwezig? Of piepcodes? Dan weet je doorgaans waar het fout gaat (CPU/MEM/GPU/etc).

Wel alle voedingskabels aangesloten, inclusief eps kabels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

De Hangen en Opstartproblemen troubleshooter al doorgenomen? Die neemt je door alle facetten van dit soort problemen. Lijkt wellicht oud, maar de inhoud is zeker nog relevant en goed bruikbaar.

[ Voor 20% gewijzigd door CH4OS op 12-10-2021 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63856

De kans is zeer groot dat van beide borden de socket pinnetjes verbogen zijn, dit werd al opgemerkt door de andere tweakers boven mij.
Dit is waar te nemen door de socket goed te bekijken.
Herstellen lukt in de meeste gevallen ook wel als je er de juist spullen voor hebt, Ikzelf herstel deze problemen ook.
De pinnetjes hebben gewoon erg weinig nodig om beschadigd (verbogen) te raken, Ik denk dat het daar in gezocht moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauwedraak
Anoniem: 63856 schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 11:35:
De kans is zeer groot dat van beide borden de socket pinnetjes verbogen zijn, dit werd al opgemerkt door de andere tweakers boven mij.
Dit is waar te nemen door de socket goed te bekijken.
Herstellen lukt in de meeste gevallen ook wel als je er de juist spullen voor hebt, Ikzelf herstel deze problemen ook.
De pinnetjes hebben gewoon erg weinig nodig om beschadigd (verbogen) te raken, Ik denk dat het daar in gezocht moet worden.
Maar hoe kan dit gebeurt zijn, kan het komen doordat ik een hele goedkope behuizing heb of moet je gewoon heel voorzichtig zijn? Ik heb de gereedschappen niet en ik heb geen idee welke gereedschappen je hiervoor het beste kunt gebruiken.

Maar ik had deze behuizing sowieso niet moeten kopen.

[ Voor 15% gewijzigd door Blauwedraak op 13-10-2021 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63856

Verbogen socket pinnetjes hebben uiteraard niets met de behuizing te maken, de socket is waar je de processor in plaatst, dat is een nauwkeurig iets, waarbij de pinnetjes makkelijk beschadigd kunnen raken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f_hyiMeHhAu1GzsJdZqi-l_PD0A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Isz5hQ0yLAGVPFTyPvuYmvmh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauwedraak
Anoniem: 63856 schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 04:05:
Verbogen socket pinnetjes hebben uiteraard niets met de behuizing te maken, de socket is waar je de processor in plaatst, dat is een nauwkeurig iets, waarbij de pinnetjes makkelijk beschadigd kunnen raken.

[Afbeelding]
Ja, ik weet heus wel wat een socket is. Maar ik heb de processor gewoon goed in de socket geplaatst dus er is niks gebeurd. Tegenwoordig zou een processor daar tegen bestand moeten zijn. Misschien moet ik maar eens met een vergrootglas o.i.id kijken of ik toch verbogen pinnetjes kan spotten. Dan scheelt het al dat het een goedkope processor is.

[ Voor 14% gewijzigd door Blauwedraak op 14-10-2021 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:34

Nemesizz

Untouchable

Verbogen pinnen is niet onmogelijk (en afhankelijk van wélke pinnen krom zijn kan het zijn dat die niks doet, of bijvoorbeeld geheugenkanalen niet), maar verklaart dingen als dat dat ding 100ºC word niet.

Dus ik verwacht eigenlijk niet dat daar het probleem zit.

Kun je misschien ook een foto maken van de CPU koeler (bovenaf gezien)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauwedraak
Nemesizz schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 20:34:
Verbogen pinnen is niet onmogelijk (en afhankelijk van wélke pinnen krom zijn kan het zijn dat die niks doet, of bijvoorbeeld geheugenkanalen niet), maar verklaart dingen als dat dat ding 100ºC word niet.

Dus ik verwacht eigenlijk niet dat daar het probleem zit.

Kun je misschien ook een foto maken van de CPU koeler (bovenaf gezien)?
De processor wordt alleen 100 graden als er 2 RAM sticks in mijn PC zitten. Momenteel start mijn PC helemaal niet op als er meer dan 1 RAM stick in zit. Ik zal morgen een foto maken van de CPU koeler.

Ik kan eventueel een andere processor aanschaffen en testen of die processor het niet heeft maar dat kost ook weer geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moonspring
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 19-05 21:30
Verbogen pinnen zitten op je mobo, niet op je cpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:10

dragonhaertt

@_'.'

Kan ook ESD schade zijn na onvoorzichtig (de)monteren van je koeler.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Pagina: 1