Wonen in Amersfoort-Vathorst of liever Soest

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophuizenjacht
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 16-04 14:56
Mijn vriend en ik huren op dit moment een fijn appartement in Zeist. We willen graag een eengezinswoning kopen. Het liefst zouden we in Zeist blijven wonen. Helaas zijn de prijzen hier erg hoog. Vandaar dat we in onze zoektocht ook uitwijken naar Amersfoort-Vathorst en Hooglanderveen.

We zijn op zoek naar een nieuwere woning. Dat is goed te vinden in Amersfoort-Vathorst. Ik vind het echter wel een nadeel dat de tuinen over het algemeen klein zijn.
Toevallig zijn we vanochtend ook in Soest wezen kijken. Oudere huizen, maar wel meer karakter en natuur. Daardoor ben ik aan het twijfelen geslagen over Amersfoort Vathorst.

Wie heeft ervaringen met het wonen daar en kan wat meer vertellen over de voor- en nadelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-05 21:23
Wij zijn vorig jaar in vathorst wezen kijken. Ik was er net voor t werk, rond half 8, kwart voor 8. Leek toen een redelijke file qua uittocht uit de wijk richting de A1. Ik zou zeker adviseren om te kijken rond de tijden hoe het zit qua drukte. Ligt er ook aan waar je koopt natuurlijk, vathorst is nogal groot :P

(plus, wij schrokken van de prijzen. Wij hebben vrijstaand gekeken, kostte 5,5 ton. Wel redelijk tuin, maar qua binnenformaat gewoon een rijtjeswoning zonder buren :X )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-05 16:33
Hier 1,5 jaar terug de overstap gemaakt van Utrecht stad naar Soest. Vathorst was niet echt een optie omdat we juist opzoek waren naar een wat oudere woning.

Voordelen van Soest:
- Je zit midden in de bossen/duinen. Even fietsen en je zit direct in het groen van Soestdijk/Lage Vuursche of Soesterduinen
- Het dorp heeft twee stadskernen waarmee je eigenlijk alles wel direct in de buurt hebt.
- prijzen waren 2jaar terug stuk prettiger; hierdoor idd lekker ruim huis met ruime tuin voor effectief zelfde geldt als dat we in Utrecht voor onze woning kregen :)

Nadelen:
- Eigen oprit, dus minder contact met de buren :+
- Als je kinderen hebt is het lastig om een school naar keuze te vinden; je mag je in Soest al inschrijven bij zwangerschap, dus de meeste scholen zitten ram vol. Daardoor niet altijd direct de keuze die je zou willen qua afstand.
- De N weg tussen soest en de A27 is 80km/u maar voor veel mensen een vrijbrief om lekker 60 te gaan rijden. :? Gelukkig rij ik zelf via de A1, maar mijn vriendin is er niet altijd blij mee.

Reistijd is prima naar alle snelwegen, maar dat wordt de komende tijd pas echt goed duidelijk nu we weer pre corona drukte op de weg gaan ervaren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:15
Los van de vergelijk oud huis/nieuw huis, maak je de vergelijk tussen dorp en nieuwbouwwijk. Ik ken Vathorst niet, maar woon zelf al 21 jaar in een Vinexlocatie. Voordelen: er is veel te doen en te zien. Veel voorzieningen en speelruimte voor kinderen, goed aanbod van scholen en kinderopvang. Hier is ook veel aandacht voor cultuur en natuur, al moet zich dat in alle opzichten ook nog wel wat doorontwikkelen. In wat oudere Vinexlocaties is veel aandacht voor groen en kunst in openbare ruimte (parken) en voor milieumaatregelen. In nieuwere nieuwbouw zie je dat de hoge grondprijs een rol is gaan spelen. Het is meer volgebouwd, de tuinen zijn kleiner, straten smaller etc. Daarnaast zijn de normen voor huizenbouw veranderd, dus je ziet grotere huizen op kleinere percelen.

Het is dus waar je zelf de voorkeur aan geeft. Ik woon met veel plezier in de Vinex, mijn kinderen zijn hier opgegroeid en omdat er zoveel leeftijdgenoten zijn, hebben ze veel sociale contacten. Deel van mijn sociale contacten is gerelateerd aan de kinderen (school, sport, bijbaantje). Zonder kinderen was ik hier niet blijven wonen; ik zou me wat verloren hebben gevoeld tussen alle gezinnen. Ik zou veel liever naar bijvoorbeeld Soest zijn gegaan, vanwege huizen met karakter, meer mix van de bevolking en beter aanbod winkels. Dat heeft hier echt lang geduurd en dat is vaak zo in nieuwbouwlocaties. Eerst alle huizen, dan pas de winkels.

Qua onderhoud woning, isolatie, energieverbruik etc zit je in de Vinex op rozen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jaguarxj16
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:37
Mijn zwager heeft net zijn huis verkocht in Vathorst. Houd bij aankoop wel rekening met veel concurrentie en 50k + overbieden zonder voorwaarden.

Persoonlijk zou ik zelf nooit in een Vinex willen wonen en geniet ik erg van bossen, oude huizen. Maar zoals hierboven al staat is dat maar net wat je zelf fijn vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multynoob
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-05 17:08

multynoob

Steam: ThePunkPantherNL

ybos schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 11:48:
Wij zijn vorig jaar in vathorst wezen kijken. Ik was er net voor t werk, rond half 8, kwart voor 8. Leek toen een redelijke file qua uittocht uit de wijk richting de A1. Ik zou zeker adviseren om te kijken rond de tijden hoe het zit qua drukte. Ligt er ook aan waar je koopt natuurlijk, vathorst is nogal groot :P

(plus, wij schrokken van de prijzen. Wij hebben vrijstaand gekeken, kostte 5,5 ton. Wel redelijk tuin, maar qua binnenformaat gewoon een rijtjeswoning zonder buren :X )
Knooppunt Hoevelaken zal ook aangepast worden, en dit zal voor meer files zorgen.

https://www.a28a1knooppunthoevelaken.nl/home/default.aspx

Ik zou daar in de buurt rond gaan rijden. Leusden, Soesterberg en Driebergen hebben ook nog leuke buurten. En zijn misschien meer betaalbaar.

Steam: ThePunkPantherNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Laatst online: 18-05 19:23
https://www.funda.nl/koop...-van-lyndenlaan-4/#foto-1
Foto 1: kijk eens naar de omgeving, dit of een lelijke Vinex-wijk in Amersfoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-05 16:33
D.deJong schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 19:37:
Foto 1: kijk eens naar de omgeving, dit of een lelijke Vinex-wijk in Amersfoort.
Dit ligt dan ook tegen de duinen aan en betaal je ook goud geld voor. Maar verder eens :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
koentjuh schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 21:26:
[...]

Dit ligt dan ook tegen de duinen aan en betaal je ook goud geld voor. Maar verder eens :-)
Daarom had ik het ook over de omgeving. Ik zou het wel weten als ik de keuze had, alles beter dan een Vinex-wijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RedFox
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:05

RedFox

Heb je een OV ofzo?

Woon zelf inmiddels een paar jaar in een nieuwbouw woning in Hooglanderveen. Vathorst vind ik erg wisselend qua wijken, zitten wat leuke stukken met mooie huizen in, maar ook veel eenheidsworst en volgebouwde stukken zonder voortuin.

Voordeel van Vathorst is dat je qua bereikbaarheid dicht bij de A1 en A28 zit, maar dat is soms ook een nadeel qua geluid. Files heb ik zelf weinig last van, maar dat ligt er een beetje aan welke kant je op moet. Mocht je van het OV gebruik maken zou ik daar ook even naar kijken. Volgens mij heeft Soest vooral richting Amsterdam een wat slechtere verbinding.

Voordeel van een moderne woning is dat de isolatie vaak een stuk beter op orde is. Dus minder energieverbruik en minder geluid van de buren.

Omgeving van Soest is inderdaad een stukje mooier met o.a. de duinen, al is er hier ook een klein bos om de hoek en zit ik zo in de weilanden.

You are not special. You are not a beautiful or unique snowflake. You're the same decaying organic matter as everything else.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Laatst online: 19-05 21:23
RedFox schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 22:39:
Woon zelf inmiddels een paar jaar in een nieuwbouw woning in Hooglanderveen. Vathorst vind ik erg wisselend qua wijken, zitten wat leuke stukken met mooie huizen in, maar ook veel eenheidsworst en volgebouwde stukken zonder voortuin.

Voordeel van Vathorst is dat je qua bereikbaarheid dicht bij de A1 en A28 zit, maar dat is soms ook een nadeel qua geluid. Files heb ik zelf weinig last van, maar dat ligt er een beetje aan welke kant je op moet. Mocht je van het OV gebruik maken zou ik daar ook even naar kijken. Volgens mij heeft Soest vooral richting Amsterdam een wat slechtere verbinding.

Voordeel van een moderne woning is dat de isolatie vaak een stuk beter op orde is. Dus minder energieverbruik en minder geluid van de buren.

Omgeving van Soest is inderdaad een stukje mooier met o.a. de duinen, al is er hier ook een klein bos om de hoek en zit ik zo in de weilanden.
wij wonen nu aan de andere kant van de A1, maar ga er regelmatig met mijn zoontje fietsen. het is voor kinderen wel goed opgezet. Je kan blind een half uurtje fietsen en dan kom je zeker 3 tot 5 speeltuintjes tegen. Daarnaast goed opgezet dat het goed met de fiets te doen is, lekker autoluw of fietstunnels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18-05 22:51
Wat helpt dit nu in deze discussie? Je gaat nu een vinex wijk in Amersfoort vergelijken met een villa van 1,25 miljoen *knip*
Iets minder aanvallend mag ook.

[ Voor 5% gewijzigd door tweakduke op 04-10-2021 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09:20

g0tanks

Moderator CSA
@Ophuizenjacht ga je veel gebruik maken van het OV of de auto?

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
@Ophuizenjacht Is dit niks voor jullie?
Heeft een grote tuin.

https://www.funda.nl/koop...2551910-couwenhoven-4212/

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• d4jo
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08-04 09:14
Ik woon zelf in Vathorst, de ring is inderdaad (buiten Corona-thuiswerk-tijden; helaas bijna voorbij) erg druk in de spits. Soesterduinen vind ik zelf heel mooi, Soest als dorp helaas echt helemaal niets persoonlijk. De prijzen en biedingen gaan idd wel ook helemaal door het dak hier in Vatho, ik zou zelf eerst beslissen wat je fijner vindt (alle voorzieningen en nieuwbouw óf wat meer dorps en groen om je heen) en daar dan gericht gaan zoeken. Voor vragen over Vathorst mag je altijd DM sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
MeTooPV schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 23:03:
[...]

Wat helpt dit nu in deze discussie? Je gaat nu een vinex wijk in Amersfoort vergelijken met een villa van 1,25 miljoen *knip*
*knip*
Laat dat, nergens voor nodig.

[ Voor 13% gewijzigd door tweakduke op 04-10-2021 10:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09:08
of: https://www.funda.nl/koop...88808259-groenlinglaan-8/
staat pas te koop!

vlak bij A12, treinstation, snel in Zeist, Amersfoort, ...

[ Voor 7% gewijzigd door Kees-Jan op 04-10-2021 07:46 ]

the older I get, the better I was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:59
Kees-Jan schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 07:45:
of: https://www.funda.nl/koop...88808259-groenlinglaan-8/
staat pas te koop!

vlak bij A12, treinstation, snel in Zeist, Amersfoort, ...
Maarn is leuk, echt nog een dorp (wel forenzen m.n.) ik heb in Woudenberg gewoond. Maarn heeft bos, en een eigen station! huis zou mij te klein zijn, en weinig tuin, maar dat is in Vathorst (en de meeste nieuwe wijken) nog erger. Dit huis heeft het voordeel van "nieuwbouw" in combi met de ligging in een groene omgeving.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 06:26
Hier nog een Vathorst-bewoner. De discussie over Vinex vs. oudere wijken of nieuw vs. oud huis ga ik me niet in mengen. Meningen genoeg en uiteraard sterk afhankelijk van je eigen smaak/voorkeur (en budget uiteraard).
Maar je vraag ging over de ervaringen in Vathorst en daar kan ik wel iets over vertellen. Ten eerste is Vathorst een behoorlijk grote wijk met ook wel flinke verschillen. Er zijn hele mooie stukken en ook stukken die ik persoonlijk minder geslaagd vind. De ringweg in Vathorst is rond de ochtend en avondspits inderdaad vrij druk, maar dan nog zit je relatief snel op de A1/A28 omdat ze nu eenmaal dichtbij zijn. Maar als je net wat eerder vertrekt dan valt het reuze mee (ik vertrek zo rond 7 u en dan heb je echt nergens last van). Maar misschien ga je wel met de fiets of trein en dan is dit sowieso niet relevant.
Verder is er een behoorlijk aanbod van winkels/scholen/sportverenigingen. Voor mij is er ook genoeg groen, zowel in de wijk (parken, speeltuintjes) als rondom de wijk (vooral weilanden, ook wel wat bos). Niet te vergelijken met de Soesterduinen en de bossen rondom Zeist, dus als je het belangrijk vindt dat je veel bos dichtbij hebt, dan is Vathorst niets voor jou.
Ik woon er in ieder geval met heel veel plezier. Laat maar weten als je meer wilt weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kepro
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 07:53
Ik heb samen met mijn vriendin 3 jaar in Vathorst gewoond. Wij vonden het echt prima en wat al word aangegeven, Vathorst verschilt echt per wijkt. Wij wonen nu in Leusden, tabaksteeg. Grootste reden van ons om te verhuizen is dat wij nu maar 10 minuten hoeven te fietsen naar de binnenstad ipv 25/30 minuten.

Twitch kanaal Kepro_ - WoT Statistieken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Dat is niet je uitzicht hoor.

Dit is je uitzicht:

Afbeeldingslocatie: https://cloud.funda.nl/valentina_media/149/062/365_2160.jpg

En in de winter dit:

Afbeeldingslocatie: https://colourlex.com/wp-content/uploads/2021/02/charcoal-black-painted-swatch.jpg

:P

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19-05 20:11
Denk dat het belangrijk is te kijken wat jullie budget is.

Kunnen van alles vertellen van hoe en wat. Maar stel jullie hebben een wensenlijst waar je u tegen zegt, dan wordt het sowieso een lastig verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedFox

RedFox

Heb je een OV ofzo?

Kepro schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 14:45:
Ik heb samen met mijn vriendin 3 jaar in Vathorst gewoond. Wij vonden het echt prima en wat al word aangegeven, Vathorst verschilt echt per wijkt. Wij wonen nu in Leusden, tabaksteeg. Grootste reden van ons om te verhuizen is dat wij nu maar 10 minuten hoeven te fietsen naar de binnenstad ipv 25/30 minuten.
Met 10 minuten naar de binnenstad bedoel je dan het centrum van Leusden neem ik aan? Want de binnenstad van Amersfoort scheelt niet zoveel qua afstand?

You are not special. You are not a beautiful or unique snowflake. You're the same decaying organic matter as everything else.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kepro
RedFox schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 15:48:
[...]

Met 10 minuten naar de binnenstad bedoel je dan het centrum van Leusden neem ik aan? Want de binnenstad van Amersfoort scheelt niet zoveel qua afstand?
Nee centrum Amersfoort. Men vergeet wel eens hoe afgelegen Vathorst is van het centrum gezien.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:00
Grappig om te lezen dat er zoveel Tweakers in Vathorst wonen! Kunnen bijna een Tweakers in Vathorst BBQ organiseren zo.

Ik woon sinds 1,5 jaar in Vathorst samen met mijn vriendin. Beide ver onder de 30 nog. Voordeel van Vathorst is dat alles te lopen is, boodschappen doen we lopend en eigenlijk zitten alle grote ketens wel hier in het centrum(pje). Dit was voor mij een groot voordeel. Qua sfeer hebben we het gelukkig ook getroffen met een leuk hofje met fijne buren.

Qua verkeer vind ik het reuze meevallen. ik vertrek om half 8 en ben om 08:00 in Utrecht. Vaak staat het pas na Hoevelaken vast op de A1. Parkeren is wel drama als je geen eigen parkeerplaats hebt (of 3 auto's) De wijk is gebouwd op 0.75 auto per huishouden heb ik ooit eens vernomen.

Ik moet bekennen dat ik niet heel vaak naar het centrum van Amersfoort ga, er zijn genoeg plekken om te eten hier in de buurt zoals Bij Lot en Dims. Ook gaat Hoptimaal (bier speciaalzaak) een eetgelegenheid/kroeg openen in Vathorst Centrum.

Ook mij mag je een berichtje sturen mocht je specifieke vragen hebben, ik ga voorlopig niet weg hier uit de wijk.

[ Voor 12% gewijzigd door mr.DJ95 op 04-10-2021 16:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Packardhell
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:31
Amersfoort Vathorst is zeker de place to be voor nieuwere woningen. En zoals gezegd zijn er meerdere buurten die allen een ander karakter hebben (bijv. De Laak, De bron, Velden, Hooglanderveen zelf, etc.)
Ik woon zelf aan de andere kant van de snelweg (Zielhorst), maar hardloop daar erg vaak en een vriend van mij woont met veel plezier in deze wijk.
Voor een bos(je) kun je snel naar Hoevelaakse bos (net aan de andere kant vd A28) of iets verder via de A28 ri. Utrecht - Lockhorsterbos en Den Treek.

Pro's
  • Recente woningen
  • Veel jonge gezinnen
  • Groot eigen winkelcentrum
  • Voldoende sportverenigingen
  • Dichtbij A1/A28
Con's
  • 25min van het Centrum
  • Drukke ringweg
  • Het groen is nog erg in de groei
  • NS Station Amersfoort Vathorst is geen Intercity station
PS. Voor de Vinex-haters ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Packardhell op 04-10-2021 16:35 . Reden: Vinex is zo slecht nog niet :) ]

Powered by KPN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedFox

RedFox

Heb je een OV ofzo?

Kepro schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 16:04:
[...]

Nee centrum Amersfoort. Men vergeet wel eens hoe afgelegen Vathorst is van het centrum gezien.
Ben ik zeker met je eens, het is nog een aardig stuk naar het centrum. Maar Leusden-Zuid lijkt me wat dat betreft toch nauwelijks een verbetering?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HSHn8I1fEtYQx_R6rT5cMR6bUaM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LFI8FSrhxDu8FoNlAwcmFWh2.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bjwild
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-05 21:33
Zelf al 9 jaar in de Bron in Vathorst.

Enigste echte issue wat ik bij mij heb is dat je niet echt veel plek hebt om een hond dichtbij uit te laten op groen.

Katten genoeg in de buurt dat wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Packardhell
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:31
RedFox schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 16:35:
[...]

Ben ik zeker met je eens, het is nog een aardig stuk naar het centrum. Maar Leusden-Zuid lijkt me wat dat betreft toch nauwelijks een verbetering?
[Afbeelding]
Maar inderdaad geen verschil. Weet wel dat de Vathorst route een mooi en snel fietspad omhelst waardoor de flink vaart kan maken (bijv. met e-bike als je het toch wat ver vindt)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ckqnaEuPIbNGgkkgU8na4gWR6dQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/kdriuj5z9MzemH3xw64HH7JV.png?f=fotoalbum_large

Powered by KPN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

d4jo schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 23:12:
Ik woon zelf in Vathorst, de ring is inderdaad (buiten Corona-thuiswerk-tijden; helaas bijna voorbij) erg druk in de spits. Soesterduinen vind ik zelf heel mooi, Soest als dorp helaas echt helemaal niets persoonlijk. De prijzen en biedingen gaan idd wel ook helemaal door het dak hier in Vatho, ik zou zelf eerst beslissen wat je fijner vindt (alle voorzieningen en nieuwbouw óf wat meer dorps en groen om je heen) en daar dan gericht gaan zoeken. Voor vragen over Vathorst mag je altijd DM sturen.
Ik woon zelf ook in Vathorst, maar in een appartement, niet echt wat je zoekt als ik het zo lees.

Wel kan ik toevoegen dat men wel eea aangepast heeft aan de rondweg in Vathorst, wat de doorstroming moet bevorderen. Zo is bij rotonde #2 een fietstunnel gekomen bijvoorbeeld, dus er is al wel veel minder verkeer waarop gewacht moet worden, omdat de scholieren nu onder de straat door kunnen fietsen (wat ik bovendien ook veel veiliger voor hen vindt). Enige nadeel: het is nog steeds een rotonde, terwijl je eigenlijk maar twee richtingen op kan. :+
ybos schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 11:48:
Intussen is een en ander veranderd in de rondweg, ik neem aan dat je het verkeer bij een rotonde nabij een restaurant (Dichtbij) bedoelt. Daar is nu dus een fietstunnel gekomen waardoor het verkeer weer prima kan doorstromen. :)

[ Voor 21% gewijzigd door CH4OS op 04-10-2021 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R_Donselaar
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-05 19:51
Kepro schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 14:45:
Dat was voor ons 11 jaar geleden de grootste reden om voor nieuwbouw in de Tabaksteeg te gaan ipv Vathorst, de afstand tot de binnenstad van Amersfoort! Overigens gaan we volgend jaar weer naar nieuwbouw binnen Leusden, nog dichter bij die binnenstad :)

Daarnaast is Leusden echt veel dichter bij het groen van Den Treek en de Heuvelrug dan Vathorst.

[ Voor 6% gewijzigd door R_Donselaar op 04-10-2021 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

D.deJong schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 22:02:
Daarom had ik het ook over de omgeving. Ik zou het wel weten als ik de keuze had, alles beter dan een Vinex-wijk.
Tja, smaken en meningen verschillen nu eenmaal. Mij leek wonen in een vinex wijk ook niets, en ergens mis ik contact met de buren wel, (al is dat is echt een gedragsdingetje binnen het appartementencomplex waar ik woon), maar on the bright side is het (waar ik woon althans) wel super rustig, wat ook wel iets heeft, nu ik er zo over nadenk.

Maar dat betekend niet direct dat het super slecht is, ieder zijn eigen voorkeur, zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drmadi
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 14-04 14:13
koentjuh schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 12:01:
Hier 1,5 jaar terug de overstap gemaakt van Utrecht stad naar Soest. Vathorst was niet echt een optie omdat we juist opzoek waren naar een wat oudere woning.

Voordelen van Soest:
- Je zit midden in de bossen/duinen. Even fietsen en je zit direct in het groen van Soestdijk/Lage Vuursche of Soesterduinen
- Het dorp heeft twee stadskernen waarmee je eigenlijk alles wel direct in de buurt hebt.
- prijzen waren 2jaar terug stuk prettiger; hierdoor idd lekker ruim huis met ruime tuin voor effectief zelfde geldt als dat we in Utrecht voor onze woning kregen :)

Nadelen:
- Eigen oprit, dus minder contact met de buren :+
- Als je kinderen hebt is het lastig om een school naar keuze te vinden; je mag je in Soest al inschrijven bij zwangerschap, dus de meeste scholen zitten ram vol. Daardoor niet altijd direct de keuze die je zou willen qua afstand.
- De N weg tussen soest en de A27 is 80km/u maar voor veel mensen een vrijbrief om lekker 60 te gaan rijden. :? Gelukkig rij ik zelf via de A1, maar mijn vriendin is er niet altijd blij mee.

Reistijd is prima naar alle snelwegen, maar dat wordt de komende tijd pas echt goed duidelijk nu we weer pre corona drukte op de weg gaan ervaren.
Nog een Soester hier, ik kan bijna al deze punten beamen!

- Onze kinderen hebben we makkelijk op onze school van eerste keus kunnen inschrijven. Lijkt dus misschien wijk-afhankelijk?

Verder geldt ook: duizend mensen, duizend meningen. Normaal zou ik je adviseren om te bepalen waar je voorkeuren liggen maar in deze markt is het ook kopen wat je kan. En als je dan blij kan zijn met zowel 'oud karakter' van Soest en 'vinex' van Vathorst dan vergroot je alleen maar je kansen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kepro
R_Donselaar schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 16:58:
[...]

Dat was voor ons 11 jaar geleden de grootste reden om voor nieuwbouw in de Tabaksteeg te gaan ipv Vathorst, de afstand tot de binnenstad van Amersfoort! Overigens gaan we volgend jaar weer naar nieuwbouw binnen Leusden, nog dichter bij die binnenstad :)

Daarnaast is Leusden echt veel dichter bij het groen van Den Treek en de Heuvelrug dan Vathorst.
Maanwijk of bij de Lisedunne? Wij hadden nog naar de maanwijk gekeken en heel lang als optie gehouden maar met toeval met deze woning in de tabaksteeg beschikbaar en de rest is geschiedenis. Als we zouden verhuizen zou dat denk ik weer in de tabaksteeg zijn of een 2 onder 1 kap. Hebben nu een royale hoekwoning maar mis een garage.

[ Voor 9% gewijzigd door Kepro op 04-10-2021 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kepro
RedFox schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 16:35:
[...]

[Afbeelding]
Als je het zo bekijkt heb je zeker gelijk maar zo voelt het niet. Zou ook kunnen omdat je altijd de snelweg over moet wil je uit Amersfoort. Nu lijk ik negatief maar ik heb daarvoor altijd met plezier in Vathorst gewoond. Ik ga graag naar de stad uit eten en naar m’n favoriete wijnbar en via de andere kant van Amersfoort (Leiden) gaan m’n vriendin en ik sneller naar de stad (lees; pak sneller de fiets) dan toen we in Vathorst woonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:48
Ik zou gewoon op verschillende tijden door de potentiële wijken gaan rijden en kijken hoe dat aanvoelt.

Voor ons was het in vathorst gelijk duidelijk, daar willen we niet dood gevonden worden. Een woonfabriek zonder ziel.
Tegelijkertijd zijn er ontzettend veel mensen die het daar juist helemaal prima vinden met veel faciliteiten en speeltuintjes enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophuizenjacht
Wauw wat veel nuttige reacties. Bedankt!
We hebben twee woningen gezien in Vathorst die erg naar onze smaak zijn. We gaan daar deze week kijken en zijn erg benieuwd.
Ze liggen in De Bron. Dat vinden we een mooier stuk met wat meer groene veldjes.

Mijn twijfels over Vathorst zijn vooral veroorzaakt doordat de natuur verder weg is. Ook ben ik bang dat ik het er te druk vind. Veel kinderen, weinig groen. De huizen die te koop staan en waar we gaan kijken hebben een erg kleine tuin en liggen tegenover een speeltuin. Als we kinderen hebben, is dat perfect maar ik hoopte zelf meer te kunnen genieten van een tuin met een grasveldje. Dat lijkt in Vathorst minder binnen ons budget te vallen en de tuinen zijn gewoon kleiner.
In bijvoorbeeld de Utrechtse Heuvelrug is dat wat meer te vinden, maar dan zijn de huizen weer ouder.

Ik merk vooral dat ik het spannend vind. Een nieuwbouwwijk vinden we qua huizen erg mooi, maar ik hoop dat de sfeer bij ons past zeker nu we (nog) geen kinderen hebben.

Een nadeel van de Utrechtse Heuvelrug is bovendien de OV verbinding. Ik moet met het OV (of de fiets) naar het centrum van Utrecht. Vanuit Vathorst kan dat met de trein, maar alles verder dan Zeist (waar we nu wonen) is te ver fietsen en daar ontbreekt een treinstation.

Mijn vriend moet met de auto naar Utrecht. Voor hem is het fijn dat de rondweg blijkbaar is aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophuizenjacht
Oh en mijn vriend mountainbiket graag. Dat is vanuit Vathorst weer minder goed te doen dan vanuit de Utrechtse Heuvelrug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophuizenjacht
Hoe zijn jullie ervaringen met het wonen tegenover een speeltuin in Vathorst? Ook veel hangjongeren ‘s avonds?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R_Donselaar
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-05 19:51
Ophuizenjacht schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 19:35:
Oh en mijn vriend mountainbiket graag. Dat is vanuit Vathorst weer minder goed te doen dan vanuit de Utrechtse Heuvelrug.
Dan zit je inderdaad aan de andere kant van Amersfoort heel goed! Routes op de Heuvelrug en Den Treek zijn fantastisch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
Sport_Life schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 14:50:
[...]

Dat is niet je uitzicht hoor.

Dit is je uitzicht:

[Afbeelding]

En in de winter dit:

[Afbeelding]

:P
Zucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusF
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 09:13
Ophuizenjacht schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 19:36:
Hoe zijn jullie ervaringen met het wonen tegenover een speeltuin in Vathorst? Ook veel hangjongeren ‘s avonds?
Dat ligt er aan waar in de Bron, de hangjongeren zitten voornamelijk bij de scholen, en dat is best erg wat ik begreep.

Andere plek is het winkelcentrum daar hangen ze ook behoorlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:00
Ik heb in 1.5 jaar nog nooit hangjongeren gezien hier in Vathorst (de Laak) laat staan last van gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

mr.DJ95 schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 20:04:
Ik heb in 1.5 jaar nog nooit hangjongeren gezien hier in Vathorst (de Laak) laat staan last van gehad.
Hier ook, ik zit de Laak 2 geloof ik, naast Waterdorp iig, waar ze nu volop aan het bouwen zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door CH4OS op 04-10-2021 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophuizenjacht
Dat is prettig dat jullie geen overlast ervaren. Weten jullie dat hoe dat in de Bron Zuid zit? De woningen die we op het oog hebben, zitten niet dicht bij scholen maar grenzen dus wel aan een speeltuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ophuizenjacht schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 19:33:
We hebben twee woningen gezien in Vathorst die erg naar onze smaak zijn. We gaan daar deze week kijken en zijn erg benieuwd.
Ze liggen in De Bron. Dat vinden we een mooier stuk met wat meer groene veldjes.

Mijn twijfels over Vathorst zijn vooral veroorzaakt doordat de natuur verder weg is. Ook ben ik bang dat ik het er te druk vind. Veel kinderen, weinig groen. De huizen die te koop staan en waar we gaan kijken hebben een erg kleine tuin en liggen tegenover een speeltuin. Als we kinderen hebben, is dat perfect maar ik hoopte zelf meer te kunnen genieten van een tuin met een grasveldje. Dat lijkt in Vathorst minder binnen ons budget te vallen en de tuinen zijn gewoon kleiner.
In bijvoorbeeld de Utrechtse Heuvelrug is dat wat meer te vinden, maar dan zijn de huizen weer ouder.

Ik merk vooral dat ik het spannend vind. Een nieuwbouwwijk vinden we qua huizen erg mooi, maar ik hoop dat de sfeer bij ons past zeker nu we (nog) geen kinderen hebben.

Een nadeel van de Utrechtse Heuvelrug is bovendien de OV verbinding. Ik moet met het OV (of de fiets) naar het centrum van Utrecht. Vanuit Vathorst kan dat met de trein, maar alles verder dan Zeist (waar we nu wonen) is te ver fietsen en daar ontbreekt een treinstation.

Mijn vriend moet met de auto naar Utrecht. Voor hem is het fijn dat de rondweg blijkbaar is aangepast.
Ik ben opgegroeid in een "villawijk" (klinkt heel wat, maar je hebt er vrij weinig..), als student/starter in centra van grote steden gewoond en nu in een nieuwbouwwijk. Momenteel zoeken we een recente woning (bouwjaar > 2015) in een middelgrote stad, dus in een oude/bestaande wijk. Beste van 2 werelden imo. Helaas wel karig aanbod.

Mijn ervaringen, kort en krachtig:
Vinex / nieuwbouwwijk: leuk met kinderen (ook voor ouders), doordeweeks vaak saai/stil. Zonder kinderen zou ik daar nooit gaan zitten . Voorzieningen vaak op fietsafstand of grote loopafstand.
Zeist/Soest : indien kinder(wens), probeer in een leuk wijkje te komen. Buitengebied/ villawijk zou ik vermijden met kinder(wens). Zie mijn vorige post, voor de verbeelding. Uiteraard gechargeerd, maar dat snap je vast wel :).

Kinderen zijn naar mijn mening best bepalend voor de keuze ;) Eigenlijk is er geen goed/fout of lelijk/mooi.

[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 04-10-2021 22:51 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quadcheck
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 10-12-2024
Ook nog maar even een mening.

Zelf net verhuisd van Amersfoort centrum naar de Bron. Hiervoor in Utrecht centrum gewoond. Wonen nu nog met zijn tweeën en zouden hier nooit gaan wonen zonder een kinderwens.

Maar als ik zie hoeveel plezier alle neefjes en nichtjes hebben als ze op bezoek zijn (speeltuinen, kinderboerderij, veilig oversteken) dan is het een goede keus voor de toekomst.

Ik mis af en toe wel de rumoer van de stad, maar heb er veel ruimte en een tuin voor terug gekregen. Qua hangjongeren is het gecentreerd rond het winkel centrum en de scholen. Maar volgens mij valt echte overlast mee.

Ik rij meerdere dagen per week langs Utrecht en heb nooit file, ook niet de wijk uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d4jo
CH4OS schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 16:45:

Intussen is een en ander veranderd in de rondweg, ik neem aan dat je het verkeer bij een rotonde nabij een restaurant (Dichtbij) bedoelt. Daar is nu dus een fietstunnel gekomen waardoor het verkeer weer prima kan doorstromen. :)
Dat was het idee ja, maar het staat laatste tijd dikwijls t/m rotonde 5 gewoon stil.. Als je één bottleneck oplost komt de volgende wel weer naar voren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spaarpot
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 27-03 22:44
Ik ben een jaar of 3 geleden in Vathorst komen wonen, wel in het wat oudere deel van Vathorst (de Velden, 2004). Hiervoor woonde ik in de wat oudere wijk Zielhorst.

Vooral voor Vathorst gekozen voor de nieuwere huizen tov Zielhorst welke mij toch een hoger comfort geven (hogere plafonds, HR++ glas etc. etc).

De variatie in huizen is groot in Vathorst. Heb wel het idee dat de nieuwere huizen in de wijk op een steeds kleiner stukje grond gebouwd worden. WIj hebben rond de 250m2 grond, de nieuwere huizen moeten het vaak met minder doen tegen een hogere prijs.

Wij wonen aan de rondweg, rond een uur of 8 is deze redelijk druk maar dit moet ook zeker niet overdreven worden.

Vanuit ons huis zit je binnen 5 minuten tussen de weilanden (rivertje de Laak oversteken).

Indien je graag naar de binnenstad van Amersfoort wilt dan moet je wel een half uurtje fietsen. Ik kom amper in de binnenstad, ik mis het niet. Andere optie is Nijkerk, ook leuk centrum, min of meer zelfde afstand als naar de binnenstad van Amersfoort.

In de Bron heb je de basisscholen om de hoek en ook het winkelcentrum is dichtbij.

Al met al ben ik zelf heel tevreden over mijn wijk, ga er voorlopig niet weg :-)

Suc6 met de zoektocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spaarpot
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 27-03 22:44
DennusF schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 19:57:
[...]

Dat ligt er aan waar in de Bron, de hangjongeren zitten voornamelijk bij de scholen, en dat is best erg wat ik begreep.

Andere plek is het winkelcentrum daar hangen ze ook behoorlijk.
Klopt, regelmatig gedonder bij basisschool Atlantis, dat ligt aan de vijver in De Bron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjwild
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-05 21:33
Ophuizenjacht schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 20:18:
Dat is prettig dat jullie geen overlast ervaren. Weten jullie dat hoe dat in de Bron Zuid zit? De woningen die we op het oog hebben, zitten niet dicht bij scholen maar grenzen dus wel aan een speeltuin.
Zit dus ook in bron zuid, heel vroeger zaten we wel eens in het schip wat we hebben als speelplaats maar heb ze nooit meer gezien. willen nog wel eens aan het water zitten bij de bron bij de scholen maar geen last van gehad als ik er samen met mijn vriendin langsloop.

En omdat dat stuk niet bij huizen zit heb je er ook geen last van mochten ze er eens zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieken Taffert
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16-05 21:00
Moet een heel makkelijke keuze zijn omdat beide omgevingen ZO anders zijn. Vinexwijk met veel jonge mensen, nieuwe huizen, weinig sfeer en karakter, weinig ruimte versus een welgesteld dorp met veel statige huizen, karakter, een relatief oude populatie en veel meer ruimte (zowel binnen het dorp als omgeving).

Amersfoort is een leuke stad (7 jaar gewoond), maar dan zou ik eerder in Kattenbroek willen wonen ofzo, ook relatief veel jongere gezinnen. Kattenbroek is tenminste Amersfoort, Vathorst alleen op papier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Laatst online: 09:19
Ben zelf in de lente van dit jaar van Amsterdam naar Soest verhuisd nadat we ook een huis in Leuden - Tabaksteeg hadden bekeken.

Het is al eerder gezegd, maar het ligt heel erg aan jullie wensen, want vindt je belangrijk. Huis in Leusden was perfect modern qua afwerking, isolatie etc maar de buurt was voor ons nogal doods en de tuin klein. In Soest wonen we prachtig in het groen met een enorme tuin maar wel in een jaren 30 woning wat weer wat andere nadelen met zich mee brengt.

De natuur hier is geweldig, als ik je vriend was (met die mountainbike ;)) dan had ik het wel geweten :P. Soest zelf is niet zo veel aan (beetje gek dorp zonder echt centrum) Maar ja, wij waren Amsterdam gewend en hebben de eerste maanden door corona ook nog niet zo veel kunnen ontdekken.

Voor ons gaf onze wens naar rust, groen en ruimte de doorslag om voor Soest te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• secret17
  • Laatst online: 14-05 22:07
Ophuizenjacht schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 19:33:

Bewoner uit Maarn hier: als ik deze punten lees, zou ik Maarn ook zeker overwegen:

- Eigen station met directe treinverbinding naar Zeist/Bunnik/Utrecht Centrum. In het ergste geval kun je ook de bus in beide richtingen (Utrecht of Veenendaal) pakken.
- A12 loopt er dwars doorheen dus ook met de auto ben je binnen 15 min in Utrecht
- Meer groen en mountainbike paden kun je je eigenlijk niet wensen.

De meeste huizen zijn wel wat gedateerd (jaren '60 / '70 met name), maar die ene wijk waar de Groenlinglaan ligt is nieuwer en lijkt een beetje op een kleine Vinex-wijk, dus als je liever wel groen maar toch iets moderner qua huis hebt dan kan dat zeker een overweging voor je zijn.

Verder zijn hier wel gezinnen met kinderen, maar ik heb zeker niet de indruk dat je hier in een speeltuin woont. Er treed de laatste jaren wat verjonging op (wij zijn zelf ook import), maar veel ouderen blijven tot dik in de 80/90 hier in eigen huis wonen, wat betekent dat het over het algemeen lekker rustig is hier.

There can be only fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scr33x0r
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-05 16:42
En de andere kant op dan? Bunnik/Odijk? Ik heb in Zeist gewoond, inmiddels weer lekker terug in het noorden :-) Wij hebben ook in Vathorst gekeken, maar Amersfoort trok me niet, uiteindelijk wilden we wat meer rust en hebben we dus gekozen om dichter bij familie te gaan wonen. Gelukkig kon dit qua werk etc.

Wat is het budget ongeveer dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykerracing90
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 19-11-2023
Ik zou altijd kiezen voor een dorp i.p.v. een stad, meer sfeer, meer rust, meer persoonlijk contact.

Zelf recent de keus gemaakt om te verhuizen naar Bunnik vanuit Zeist. Klein dorp maar wel alle noodzakelijke voorzieningen qua winkels voor de dagelijkse boodschappen. Paar horecagelegenheden. Daarnaast binnen 20 minuten in de binnenstad van Utrecht (met de fiets), direct aan de A12, 4x/u met de trein naar Utrecht (7 min). Aan de ene kant de bossen en heuvels en aan de andere kant de polder, heerlijk racefietsen/mtb'en. En voor wandelen Rhijnauwen en de Amelisweerd. Overtuigd?

Er komt alleen niet al teveel te koop en de prijzen zijn vrij hoog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophuizenjacht
Dank weer voor de reacties. Onze voorkeur gaat ook echt uit naar wonen in Zeist of bijvoorbeeld Bunnik, maar de prijzen zijn helaas echt te hoog.

Maarn overwegen we toevallig nu, omdat we vanavond een leuke woning hebben gezien. We kennen Maarn helaas niet. Hoe zit het met de voorzieningen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noslen
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 19-05 19:05
Vanuit de Tabaksteeg ben je zo met je fietsie in het bos van Den Treek. Maanwijk is wel al uitverkocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• secret17
Ophuizenjacht schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 19:28:
Dank weer voor de reacties. Onze voorkeur gaat ook echt uit naar wonen in Zeist of bijvoorbeeld Bunnik, maar de prijzen zijn helaas echt te hoog.

Maarn overwegen we toevallig nu, omdat we vanavond een leuke woning hebben gezien. We kennen Maarn helaas niet. Hoe zit het met de voorzieningen?
Maarn heeft een klein centrum met supermarkt (Plus), drogist, kappers, bakker/slager/groenteboer etc. Basiswinkels zijn dus om de hoek. Verder zit daar ook een gezondheidscentrum met huisartsen, apotheek, fysio en tandarts. Qua eten zijn er nog een handvol snackbars, eetcafés en een chinees restaurant. Voor de wat uitgebreidere boodschappen en speciaalwinkels wijken wij vaak uit naar Doorn, wat eventueel nog te fietsen is, of Zeist/Utrecht als we echt gaan shoppen.

Het enige wat ik persoonlijk echt mis in Maarn is een groot sportcentrum. Daarvoor moet ik nu naar Driebergen (met de auto), maar daar krijg je wel het bos en eindeloze fiets- en wandelmogelijkheden voor terug. Overigens is er wel een voetbal-, tennis- en hockeyvereniging en hebben ze ook wat indoorsporten zoals badminton en tafeltennis geloof ik. Oh en in de zomer heb je het Henschotermeer natuurlijk om de hoek voor als je van natuurrecreatie houdt :)

There can be only fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieken Taffert
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16-05 21:00
Wij zijn vanuit Amersfoort verhuisd naar een dorp in de buurt; we hebben o.a. Soest, Leusden, Hoogland (officieel Amersfoort maar dat zien ze daar anders) en Hooglanderveen serieus overwogen en er huizen bekeken. Vathorst even over nagedacht, we zijn er gaan wandelen om feeling te krijgen voor de sfeer en ruimte, maar dat viel al snel af (wegens weinig sfeer en ruimte, dus).

Uiteindelijk is het Hoevelaken geworden; we wonen er met veel plezier, veel jonge gezinnen, rust en ruimte en een centrum waar je de basisvoorzieningen voor je huishouden kunt vinden. Dicht bij de snelweg en je bent in no-time in Amersfoort centrum op de fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:18
@Ophuizenjacht Als je in Maarn en omgeving kijkt heb je een treinstation op fiets afstand of loopafstand en zit je met 18 minuten op Utrecht CS. Alles binnen handbereik. Ook het bos. Eigenlijk ideaal , ook Amersfoort is dichtbij. En ook zijn er op meer plekken spitsbussen gekomen die je naar stations vervoeren. Dus ik zou zeker wat tijd besteden om te kijken op de Utrechtse Heuvelrug. Zat goede locaties met prima OV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d4jo
Dieken Taffert schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 14:26:
Moet een heel makkelijke keuze zijn omdat beide omgevingen ZO anders zijn. Vinexwijk met veel jonge mensen, nieuwe huizen, weinig sfeer en karakter, weinig ruimte versus een welgesteld dorp met veel statige huizen, karakter, een relatief oude populatie en veel meer ruimte (zowel binnen het dorp als omgeving).

Amersfoort is een leuke stad (7 jaar gewoond), maar dan zou ik eerder in Kattenbroek willen wonen ofzo, ook relatief veel jongere gezinnen. Kattenbroek is tenminste Amersfoort, Vathorst alleen op papier.
Grappig, ik vind zelf Kattenbroek juist niet om aan te gluren (de kleuren en architectuur was vast ooit hip, maar dat is wel héél snel oud geworden) en hoewel het wat dichter bij Amersfoort is ben ik heel blij als ik er weer weg ben. Vathorst ligt idd wel wat afgelegener maar vanuit Nieuwland of Kattenbroek is het ook nog wel even trappen naar de binnenstad.

Ik zou zelf toch echt eerst beslissen wat belangrijk is voor jullie, de locatie lijkt niet doorslaggevend. Maar gaat je voorkeur uit naar nieuwbouw, juist ouder, veel tuin, veel groen om je heen etc?

Ik stond overigens vandaag al weer vast 100m vanaf mijn huis, dus die doorstroming is wel wat beter maar als je tussen 8-8:45 de ring moet pakken heb je wel echt extra reistijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophuizenjacht
Veel twijfels, maar we neigen nu steeds meer naar de Utrechtse Heuvelrug. De locatie van een woning kan je niet veranderen en de natuur en ruimte om het huis vinden we erg prettig.

We willen alleen erg graag in een nieuwere woning wonen die modern en redelijk af is. De huizen in Vathorst vinden we erg mooi. Helaas is het aanbod van dergelijke nieuwe huizen binnen ons budget (tot 600k) in Maarn, Zeist, Bunnik, Odijk etc niet groot.
Wachten we op zo’n huis met het gegeven dat de concurrentie dan erg groot is waardoor het onzeker is en of we het huis krijgen en schrijven we Vathorst af of gaan we toch voor een moderner huis in Vathorst omdat het aanbod in de Utrechtse Heuvelrug zo onzeker en beperkt is? Lastig!

We gaan vanmiddag bij een huis in Vathorst kijken die we erg mooi vinden. Volgende week bij een woning in Maarn (mooi, maar twijfels over de kleinere woonoppervlakte). Ik verwacht dat we uiterlijk maandag een bod moeten doen op het huis in Vathorst, dus we kunnen de bezichtiging in Maarn dan niet afwachten.

Wij twijfelen nog even door…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:15
Ophuizenjacht schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 06:47:
We willen alleen erg graag in een nieuwere woning wonen die modern en redelijk af is.

Wij twijfelen nog even door…
Ik begrijp je twijfel wel. Misschien nog om mee te nemen in je overwegingen:
- Aan formaat tuin en aan omgeving (nieuwbouwwijk vs natuur/ruimte) kun je niets veranderen.
- Aan bouwstijl woning kun je niets veranderen
- Binnenkant kun je wel veranderen, zowel vernieuwen als moderniseren

Kijk dus wat voor jullie prioriteit heeft waar je niet aan wilt tornen. Als het belangrijk is om een modern interieur te hebben in een huis in een bosrijke omgeving, dan moet je misschien anders zoeken; namelijk naar een huis dat aan de binnenkant nog goed te moderniseren is. Ik zie wel dat je graag wilt dat het al modern en af is, maar het is de enige component die je kunt beïnvloeden. Misschien helpt het in je zoektocht.

Verder kun je natuurlijk prima volgende week een bod doen en daarna gaan kijken bij een andere woning en daar ook een bod doen. Zolang je niet tekent, is er nog niets aan de hand. (Als je reacties hier leest, zie je dat je daarin ook niet de enige bent. Het is inherent aan hoe de markt nu is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YopY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-04 11:37
Ik woon nu ~5 jaar in Vathorst, aan de ring maar de 'goeie' kant. Een paar observaties.

- Ze zijn bezig met drukte aan de ring; ze hebben al een aantal rotondes aangepast zodat overstekende fietsers minder een 'schokgolf' effect hebben, meest recent hebben ze rotonde 2 aangepast zodat het een fietstunnel is, daarvoor rotonde 1. Het verkeer is het ergste aan die kant, alle mensen gaan van daaruit richting de A1. Er zijn ook plannen om een nieuwe in/uitrit voor de A1 en/of A28 te bouwen, en een alternatieve route om naar de andere kant van de A1 te komen zonder de ringweg te gebruiken.

- Afhankelijk van de wind en weercondities heb je wel last van verkeerslawaai. Ook zijn er mensen met airco of warmtepompen of iets dergelijks (tenminste bij ons) die, alhoewel tolerabel zijn, wel een ding zijn.

- Het is 's avonds heel rustig; er is geen doorgaand verkeer, er is geen 'late night' horeca (clubs, kroegen) waar verkeer van/naartoe gaat, en het merendeel van het verkeer is bestemmingsverkeer of mensen in de buurt. Het geheel is zo ingericht dat auto's naar de ringweg moeten, eventuele sluiproutes zijn zo onhandig dat je weinig verkeer hebt.

- De huizenprijzen zijn de afgelopen jaren met 30-40% omhoog gegaan, en dat gaat nog wel even door. Ik heb denk ik geluk gehad. Prijzen zijn makkelijk 2x wat ze bij nieuwbouw (mid-laat 2000) waren.

- Veel groen, veel waterpartijen, vind ik wel fijn. Maar dat verschilt per gebied.

- Prima winkels in de buurt, allemaal op de fiets te bereiken.

- De wijk groeit nog gestaag, grote nieuwbouwprojecten ruwweg aan de noordkant van Vathorst en / of leegstaande gebieden tussendoor. Ook voor bedrijven, aan de kant van de A1 zijn er nog plannen om gebieden beschikbaar te stellen voor bouwen, evenals bouwen bovenop de geluidswal. Dat laatste is denk ik een van de redenen waarom wij last hebben van verkeerslawaai, het geluid reflecteert van de gebouwen af ipv dat het geabsorbeerd wordt door de geluidswallen. Maar ik ben geen expert op dat gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophuizenjacht
YopY schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 13:49:
Ik woon nu ~5 jaar in Vathorst, aan de ring maar de 'goeie' kant. Een paar observaties.
Wat is de goede kant van de ring en wat de mindere kant? Waardoor komt dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophuizenjacht
Wij hebben besloten om even niet meer te kijken naar de mooie woningen die in Amersfoort (Vathorst) te koop worden aangeboden. Ondanks dat veel van deze woningen naar onze smaak zijn, gaat onze voorkeur uit naar Zeist/Utrechtse Heuvelrug qua locatie. De topictitel klopt dus niet helemaal meer, al sluiten we Soest zeker niet uit!

We hebben voor het weekend geboden op een woning in Maarn. Helaas zijn we het niet geworden. Ondanks dat we echt een goed bod hadden neergelegd, is er een stel geweest met een bod ruim een ton boven de vraagprijs. Dat vonden wij het huis niet waard. We vinden het erg jammer. We zagen ons er al wel wonen. Ook vind ik het extra spannend geworden omdat het aanbod lijkt op te drogen en ik ben bang ben dat de prijzen alleen nog maar meer gaan stijgen. Het voelt een beetje als de boot missen op deze manier. Maar we zoeken rustig verder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• secret17
@Ophuizenjacht Balen dat jullie het niet zijn geworden, maar wel verstandig dat jullie voor jezelf bepalen wat een huis maximaal waard is qua overbieden en je niet helemaal gek laten maken in de biedingsstrijd. Mocht je op tijd een voet tussen de deur willen krijgen in Maarn/Utrechtse Heuvelrug, dan kan ik je alleen nog aanraden je gegevens achter te laten bij wat makelaars uit deze omgeving (Breur, Renes, etc). Zij weten natuurlijk net wat sneller wat er op de markt komt en of dat potentieel wat voor jullie is. Maar het aanbod droogt behoorlijk op in de regio idd.

There can be only fun

Pagina: 1