Aansluiten kookplaat Whirlpool SMP2 9010 c/ne/ixl

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ringgss
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-05 18:39
Wij hebben via een bekende keukenboer een Whirlpool SMP2 9010 c/ne/ixl inductie kookplaat aangeschaft. Bij de verkoop gaf de verkoper aan dat deze op 380 3-fase aangesloten moest worden. Dit ivm 11kW vermogen. Wij hadden een 1-fase 35A aansluiting, dus 3-fase 25A aangevraagd en dit is nu na 5 maanden aangelegd. Daarbij is uiteraard de meterkast aangepast naar 3-fase met een 3-fase krachtgroep.

Nu de elektricien weer laten komen voor de aansluiting van de kookplaat. Nu lijkt het erop dat deze kookplaat helemaal niet op 3-fase kan. Aangezien er 2 kabels uitkomen. Het lijkt erop dat het een 1 fase + 2 fase aansluiting is. In het aansluitschema staat wel een 3-fase mogelijkheid, maar dan is er 3x een N draad, die uiteraard niet in de perilex zit. Verkoper geeft aan dat deze nooit gezegd heeft dat het 3-fase moest worden 8)7. En deze geeft aan dat de meterkast een kookgroep moet hebben IPV een krachtgroep. De elektricien vermoed dat ook, maar weet het niet zeker ivm het aansluitschema 3-fase met 3x N. Hij durft diet alleen niet aan te sluiten, hij is bang dat er dan teveel over de N gaat. Whirlpool geeft aan geen elektrisch advies te geven :?.

Aansluitschema:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f5OQ5MLmJT0zMwqKWRYaZu1UfeA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pv7543whqMQc1f53jEPfjmXj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AEhafrwZQj2_FzCAal_0Dl2Fxjs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1kxkBYfQWrXslckCwM36cDsh.jpg?f=fotoalbum_large

Bekabeling kookplaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TCLij_fP6KT4dHBdJJiau0HQAZ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jw6PXjHX5K4jGzt9pNVPjzWZ.jpg?f=fotoalbum_large

Een van de blauwe draden is grijs met een blauwe huls eromheen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aARpe47-0TU1xaZGRHSIsvNDbRY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ijjKdi9IBRWCLLu2jf3nYO3q.jpg?f=fotoalbum_large

Kan ik deze op 3-fase aansluiten, of moet ik laten ombouwen naar een kookgroep?

Beste antwoord (via Ringgss op 20-10-2021 10:09)

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 07:21
Gewoon het eerste schema aanhouden.
Hij durft diet alleen niet aan te sluiten, hij is bang dat er dan teveel over de N gaat.
Tijd voor de elektricien om terug naar school te gaan.

Bij een vollast op 3 fasen gelijktijdig gaat er namelijk helemaal niets over de nul. Bij 3-fasen is de maximale stroom over de nul gelijk aan de maximale stroom over één van de drie fasen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
Hij durft diet alleen niet aan te sluiten, hij is bang dat er dan teveel over de N gaat.

Bij een vollast op 3 fasen gelijktijdig gaat er namelijk helemaal niets over de nul. Bij 3-fasen is de maximale stroom over de nul gelijk aan de maximale stroom over één van de drie fasen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ringgss
Ivow85 schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 13:12:

[...]

Dus ik kan de 3xN in de Perilex stekker samen aansluiten op de juiste pin erin, zonder problemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
Onder voorwaarde dat de rest van de installatie correct is aangelegd voor 3-fasen en je ook L1, L2 en L3 correct hebt aangesloten: ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ringgss
Ivow85 schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 16:25:
Onder voorwaarde dat de rest van de installatie correct is aangelegd voor 3-fasen en je ook L1, L2 en L3 correct hebt aangesloten: ja.
Ik neem aan van wel, dit is door de elektricien aangelegd (andere dan die de kookplaat zou doen ;)). Zie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q-zUKiOzq-HRCZcJHaYtGUjKrXw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g9NJ0kCx3QUSlfjZ2du7AJ4u.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 30-05 17:11
Ringgss schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 16:53:
[...]

Ik neem aan van wel, dit is door de elektricien aangelegd (andere dan die de kookplaat zou doen ;)). Zie:

[Afbeelding]
Nou dat ziet er ook niet betrouwbaar uit als ik heel eerlijk ben. Of in ieder geval niet erg veilig...
Of was dat al zo?
( dan heb ik over het bovenste gedeelte van de foto en niet het onderste gedeelte )

[ Voor 8% gewijzigd door corporalnl op 04-10-2021 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ringgss
corporalnl schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 17:06:
[...]

Nou dat ziet er ook niet betrouwbaar uit als ik heel eerlijk ben. Of in ieder geval niet erg veilig...
Of was dat al zo?
( dan heb ik over het bovenste gedeelte van de foto en niet het onderste gedeelte )
Welk gedeelte bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 30-05 17:11
De elektriciteit kabels met beschadigingen op de mantel ( linksboven, op de bruine draad bijvoorbeeld ). Erg ruim gestripte kabels waar je de koper duidelijk open is en dus aan te raken is ( Rechtsboven). ( weet niet of er normaal een klep op zit )

Vooral die open koper kabels rechtsboven stoort mij.

Maar weet niet of er een kast/klep/deurtje overeen hangt of dat het zo open blijft. ( dit verschilt per meterkast namelijk )

[ Voor 12% gewijzigd door corporalnl op 04-10-2021 17:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ringgss
corporalnl schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 17:19:
[...]

De elektriciteit kabels met beschadigingen op de mantel ( linksboven, op de bruine draad bijvoorbeeld ). Erg ruim gestripte kabels waar je de koper duidelijk open is en dus aan te raken is ( Rechtsboven). ( weet niet of er normaal een klep op zit )

Vooral die open koper kabels rechtsboven stoort mij.

Maar weet niet of er een kast/klep/deurtje overeen hangt of dat het zo open blijft. ( dit verschilt per meterkast namelijk )
De bedrading naar de beltrafo bedoel je. De kabels lijken of de foto inderdaad beschadigd, maar in werkelijkheid niet. De aansluiting op de beltrafo zijn de enigste kabels waar het koper zichtbaar is, de beltrafo is meegenomen vanuit de oude kast, de rest is nieuw aangelegd. Normaliter zit er een kap over, betreft een Hager Vision kast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gDYVcS91m6srIyHt1BaXX26z6JY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tkMZ1CMS2YYdXgnNJNi1nLPf.jpg?f=user_large
afbeelding van internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Gewoon volgens het schema linksboven aansluiten idd. Geen enkel probleem. Je moet dan bij het eerste aansluitsnoer natuurlijk wel bruin en zwart van elkaar losknippen en afhankelijk van waar je het in aansluit opnieuw voorzien van adereindhulzen.

Maar waar wilde je het precies op aansluiten? Een Perilex stekker wordt lastig met 2 snoeren. :+ Wat dat betreft is het een beetje waardeloos dat er 2 snoeren vast aan de kookplaat zitten, het zou mooier zijn als je de aansluiting aan de kant van de kookplaat ook kon aanpassen en er gewoon één 5-aderig snoer aan kon zetten.

Ik zou haast zeggen, vergeet de Perilex contactdoos en leen de oplossing van onze oosterburen? https://www.amazon.de/Mer...olar-White/dp/B07BDP916B/
Heb je meteen invoeren met trekontlasting voor 2 snoeren.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ringgss
Xander schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 17:29:
Gewoon volgens het schema linksboven aansluiten idd. Geen enkel probleem. Je moet dan bij het eerste aansluitsnoer natuurlijk wel bruin en zwart van elkaar losknippen en afhankelijk van waar je het in aansluit opnieuw voorzien van adereindhulzen.

Maar waar wilde je het precies op aansluiten? Een Perilex stekker wordt lastig met 2 snoeren. :+ Wat dat betreft is het een beetje waardeloos dat er 2 snoeren vast aan de kookplaat zitten, het zou mooier zijn als je de aansluiting aan de kant van de kookplaat ook kon aanpassen en er gewoon één 5-aderig snoer aan kon zetten.

Ik zou haast zeggen, vergeet de Perilex contactdoos en leen de oplossing van onze oosterburen? https://www.amazon.de/Mer...olar-White/dp/B07BDP916B/
Heb je meteen invoeren met trekontlasting voor 2 snoeren.
Mee eens dat het waardeloos is, helaas heeft deze kookplaat geen mogelijkheid om de kabels intern opnieuw aan te sluiten, terwijl er in de ene kabel genoeg aders lopen.

Er zit momenteel een opbouw perilex contactdoos op 3-fase aangesloten. Moet nog even kijken hoe die te doen met nog steeds een goede trekontlasting op de perilex stekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 30-05 22:01

Freakie1NL

Grote Baas

Wel gaar dat de verkoper je verkeerd heeft voorgelicht, een plaat die eindelijk eens voor een kookgroep bedoelt is (in NL). Raden ze dat een keer af.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Freakie1NL schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 17:38:
Wel gaar dat de verkoper je verkeerd heeft voorgelicht, een plaat die eindelijk eens voor een kookgroep bedoelt is (in NL). Raden ze dat een keer af.
Met alléén een kookgroep kun je niet het volle vermogen van de plaat (11kW) gebruiken. Dan zou je aan het tweede snoer nog eens een randaardestekker moeten zetten zoals het latere advies van de leverancier? 8)7

Ik vind een krachtgroep toch wel de beste optie voor deze kookplaat. Alleen een beetje gaar om 2 aansluitsnoeren aan 1 toestel te zetten.
Ringgss schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 17:33:
[...]

Er zit momenteel een opbouw perilex contactdoos op 3-fase aangesloten. Moet nog even kijken hoe die te doen met nog steeds een goede trekontlasting op de perilex stekker.
2 snoeren krijg je niet fatsoenlijk in een Perilex stekker. Laat staan dat je 3 nuldraden veilig op 1 pen krijgt aangesloten.

Ik zou afscheid nemen van de Perilex contactdoos...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Kun je dat ding niet gewoon vast aansluiten?
Alle drie de blauwen bij elkaar op de nul en de overige drie elk een fase dus die twee die samen zitten los knippen bruin/zwart.
De hele boel gewoon in een lasdoos met fatsoenlijke wartels en lasdoppen geschikt voor soepel draad.
Niks geen stekkers.

[ Voor 7% gewijzigd door Ronald.42 op 04-10-2021 20:25 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ringgss
Daar zit ik wel aan te denken inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ringgss
Bedankt voor de reacties, ondertussen is het aangesloten met een lasdoos :X onder keukenkastjes en werkt het naar behoren.
Pagina: 1