Wij hebben via een bekende keukenboer een Whirlpool SMP2 9010 c/ne/ixl inductie kookplaat aangeschaft. Bij de verkoop gaf de verkoper aan dat deze op 380 3-fase aangesloten moest worden. Dit ivm 11kW vermogen. Wij hadden een 1-fase 35A aansluiting, dus 3-fase 25A aangevraagd en dit is nu na 5 maanden aangelegd. Daarbij is uiteraard de meterkast aangepast naar 3-fase met een 3-fase krachtgroep.
Nu de elektricien weer laten komen voor de aansluiting van de kookplaat. Nu lijkt het erop dat deze kookplaat helemaal niet op 3-fase kan. Aangezien er 2 kabels uitkomen. Het lijkt erop dat het een 1 fase + 2 fase aansluiting is. In het aansluitschema staat wel een 3-fase mogelijkheid, maar dan is er 3x een N draad, die uiteraard niet in de perilex zit. Verkoper geeft aan dat deze nooit gezegd heeft dat het 3-fase moest worden
. En deze geeft aan dat de meterkast een kookgroep moet hebben IPV een krachtgroep. De elektricien vermoed dat ook, maar weet het niet zeker ivm het aansluitschema 3-fase met 3x N. Hij durft diet alleen niet aan te sluiten, hij is bang dat er dan teveel over de N gaat. Whirlpool geeft aan geen elektrisch advies te geven
.
Aansluitschema:
:strip_exif()/f/image/Pv7543whqMQc1f53jEPfjmXj.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1kxkBYfQWrXslckCwM36cDsh.jpg?f=fotoalbum_large)
Bekabeling kookplaat:
:strip_exif()/f/image/Jw6PXjHX5K4jGzt9pNVPjzWZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Een van de blauwe draden is grijs met een blauwe huls eromheen.
:strip_exif()/f/image/ijjKdi9IBRWCLLu2jf3nYO3q.jpg?f=fotoalbum_large)
Kan ik deze op 3-fase aansluiten, of moet ik laten ombouwen naar een kookgroep?
Nu de elektricien weer laten komen voor de aansluiting van de kookplaat. Nu lijkt het erop dat deze kookplaat helemaal niet op 3-fase kan. Aangezien er 2 kabels uitkomen. Het lijkt erop dat het een 1 fase + 2 fase aansluiting is. In het aansluitschema staat wel een 3-fase mogelijkheid, maar dan is er 3x een N draad, die uiteraard niet in de perilex zit. Verkoper geeft aan dat deze nooit gezegd heeft dat het 3-fase moest worden

Aansluitschema:
:strip_exif()/f/image/Pv7543whqMQc1f53jEPfjmXj.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1kxkBYfQWrXslckCwM36cDsh.jpg?f=fotoalbum_large)
Bekabeling kookplaat:
:strip_exif()/f/image/Jw6PXjHX5K4jGzt9pNVPjzWZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Een van de blauwe draden is grijs met een blauwe huls eromheen.
:strip_exif()/f/image/ijjKdi9IBRWCLLu2jf3nYO3q.jpg?f=fotoalbum_large)
Kan ik deze op 3-fase aansluiten, of moet ik laten ombouwen naar een kookgroep?