Ik heb een gloednieuw huis, van alle gemakken (warmtepomp, zonnepanelen) voorzien. In de vensterbank van de woonkeuken staat een kleine dab-radio, voor de gezelligheid. Als deze aan staat en ik doe de nabije verlichting aan middels een schakelaar in de kamer, doet de radio het niet meer. Hetzelfde gebeurt als ik een elektrisch apparaat in de keuken (bv. espressomachine) gebruik - de dab-radio meldt dan: "niet beschikbaar". Let wel: de espressomachine in de standby-stand heeft geen effect, dan doet de radio het wél, ik moet daadwerkelijk koffie gaan zetten om 'm uit te laten gaan. Boven het aanrecht in de keuken heb ik een gewone schakelaar vervangen door een dimschakelaar (en dus ook dimlampen), en daarbij werkt de radio ook WEL. Maar niet als ik de verlichting aan de andere kant van de keuken aandoe middels een lichtschakelaar. Rara, wat is hier aan de hand ??
Blijkbaar stoort de apparatuur de dab ontvangst. Vreemd dat dit bij zo veel apparaten gebeurt. Ook raar dat het niet de magnetron of dimmer is. Daarbij zou je dit nog eerder verwachten.
Zou je kunnen proberen of het probleem ook optreedt als de radio op een andere groep aansluit? Ofwel de radio even verplaatsen, of anders met een verlengsnoer, stroom van elders halen.
Zou je kunnen proberen of het probleem ook optreedt als de radio op een andere groep aansluit? Ofwel de radio even verplaatsen, of anders met een verlengsnoer, stroom van elders halen.
Het heeft in ieder geval te maken met het feit dat alles op de keukengroep staat. Alle stopcontacten in de keuken geprobeerd in samenhang met die lichtschakelaar in de keuken, en dat gaat allemaal fout. Als ik een lichtschakelaar in de huiskamer probeer (radio in de keuken) gaat het wel goed, en andersom ook. Als alles in de woonkamer staat (radio én lichtschakelaar) dan gaat het ook goed. Conclusies: gaat fout als alles in de keukengroep staat en ook alleen dan (dus niet bij andere groepen).