Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:11
Even een casus, en de vraag of ik de regels zo goed implementeer.

Als ZZP-er koop ik in september de nieuwste iPhone 13 (€1000) en trek ik deze (in 2 kalenderjaren) af. Dit kost mij netto dus €500.

12 maanden later (2e kalenderjaar) koop ik de iPhone 14 (€1000) en verkoop ik de 13 voor €500. De 14 trek ik ook ik 2 kalenderjaren af.

Het verkopen van die iPhone is een desinvestering, waar ik bijtelling over moet betalen. (https://www.belastingdien...desinvesteringsbijtelling)

Maar: je bent uitgezonderd van desinvesteringsbijtelling als de waarde van alle desinvesteringen in 1 jaar niet hoger is dan €2400.

Klopt het dat ik dus elk jaar een nieuwe iPhone kan kopen, en dat wanneer ik de oude verkoop voor de prijs die de nieuwe netto kost (~50%) ik dus netto niets betaal voor die nieuwe? En ik dat elk jaar kan herhalen, en dus nooit meer hoef te betalen voor jaarlijks de nieuwste iPhone?

Alle bedragen en percentages etc even versimpeld, t gaat om het idee :-)

Beste antwoord (via Muldert op 03-10-2021 22:52)

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22:17
Je haalt dingen door elkaar. De desinvesteringsbijtelling gaat over terugbetaling van de investeringsaftrek, in dit geval de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA). Die krijg je in het scenario dat je schetst inderdaad cadeau omdat je onder de drempel blijft. Wel moet je in het jaar van aankoop over de drempel van € 2400 heen met de aanschaf van andere bedrijfsmiddelen van minimaal € 450 om überhaupt KIA te mogen krijgen.

Verder mag je de telefoon elk jaar met maximaal 20% afschrijven en aftrekken van de winst, dus in je scenario € 200 per jaar, tenzij je als starter willekeurig mag afschrijven. De verkoopwaarde van de telefoon moet je bij verkoop optellen bij de winst.

Geen gratis telefoon dus, maar het wordt in ieder geval een stuk goedkoper.

[ Voor 13% gewijzigd door Aftansert op 03-10-2021 04:52 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:12
Op het moment dat je je telefoon weer verkoopt moet je er wel weer belasting over betalen.

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Aftansert
Je haalt dingen door elkaar. De desinvesteringsbijtelling gaat over terugbetaling van de investeringsaftrek, in dit geval de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA). Die krijg je in het scenario dat je schetst inderdaad cadeau omdat je onder de drempel blijft. Wel moet je in het jaar van aankoop over de drempel van € 2400 heen met de aanschaf van andere bedrijfsmiddelen van minimaal € 450 om überhaupt KIA te mogen krijgen.

Verder mag je de telefoon elk jaar met maximaal 20% afschrijven en aftrekken van de winst, dus in je scenario € 200 per jaar, tenzij je als starter willekeurig mag afschrijven. De verkoopwaarde van de telefoon moet je bij verkoop optellen bij de winst.

Geen gratis telefoon dus, maar het wordt in ieder geval een stuk goedkoper.

[ Voor 13% gewijzigd door Aftansert op 03-10-2021 04:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-09 12:43

Croga

The Unreasonable Man

Aftansert schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 04:43:
Als starter mag je de gehele telefoon in het jaar van aanschaf aftrekken. Verkoop je de telefoon binnen 5 jaar dan moet je alsnog de aftrek over de resterende periode terug opboeken. Ofwel; afschrijftermijn is nogsteeds 5 jaar maar je kunt het volledige voordeel in het eerste jaar nemen.

Dus nee, ook daar geen voordeel van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En kan je zakelijk onderbouwen dat je deze nodig hebt, anders ziet de fiscus het als een prive aankoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aftansert
Croga schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 05:40:
[...]

Verkoop je de telefoon binnen 5 jaar dan moet je alsnog de aftrek over de resterende periode terug opboeken.
Volgens mij is dit niet zo. Je moet de verkoopwaarde bij de winst op tellen, verder niet. Alleen bij verhuur (en nog twee wat esoterische situaties) moet je de boekwaarde bijstellen zodat er niet willekeurig is afgeschreven.

[ Voor 5% gewijzigd door Aftansert op 03-10-2021 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Aftansert schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 16:31:
[...]

Volgens mij is dit niet zo. Je moet de verkoopwaarde bij de winst op tellen, verder niet. Alleen bij verhuur (en nog twee wat esoterische situaties) moet je de boekwaarde bijstellen zodat er niet willekeurig is afgeschreven.
In plaats van de verkochte telefoon bij de winst te tellen, kun je het verkoopbedrag ook boeken als herinvesteringsreserve. Je moet de herinvesteringsreserve dan wel binnen drie jaar gebruiken voor de aanschaf van een gelijksoortig bedrijfsmiddel, in dit geval een nieuwe telefoon. Zie ook hier: https://www.belastingdien...es/herinvesteringsreserve
Dit lijkt me nog het meeste van toepassing op de situatie van TS.

Merk daarnaast op dat telefoons duurder dan 450 euro (ex.btw) in minimaal vijf jaar afgeschreven moeten worden, ook als je de telefoon al verkoopt voordat de vijf jaar verstreken zijn.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:11
Oke thanks voor alle helderheid!

Ik vond het al zo gek, te mooi om waar te zijn dus ik dacht, dat zal wel niet.. :-)

@ari3 die herinvesteringsreserve is wel interessant, maar nieuw voor mij. Ik was nu van plan de winst op de verkochte, oud, telefoon gewoon als winst te boeken. Maar wat is het voordeel van boeken als herinvesteringsreserve?

En algemene verheldering: het doel is sowieso om elk jaar de nieuwste telefoon aan te schaffen (media gerelateerd werk) alleen de vraag hoe dit zo slim mogelijk te doen.

Aangezien afschrijven in 5 jaar moet, kan je dus maximaal 2 kalenderjaren gebruik maken van de aftrekpost als je hem na 12 maanden alweer verkoopt, en dus max 40% aftrekken. Klopt dat?

[ Voor 33% gewijzigd door Muldert op 03-10-2021 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Muldert schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 22:54:
@ari3 die herinvesteringsreserve is wel interessant, maar nieuw voor mij. Ik was nu van plan de winst op de verkochte, oud, telefoon gewoon als winst te boeken. Maar wat is het voordeel van boeken als herinvesteringsreserve?
Het nadeel van boeken als winst is dat je belasting betaalt over winst. Door de verkoopopbrengst van de telefoon als herinvesteringsreserve aan te merken hoef je er geen belasting over te betalen; je reserveert de opbrengst om (deels) een nieuwe telefoon van te betalen.
... het doel is sowieso om elk jaar de nieuwste telefoon aan te schaffen (media gerelateerd werk) alleen de vraag hoe dit zo slim mogelijk te doen.
Slim zou zijn om emulatoren gebruiken in plaats van elk jaar een nieuw toestel te kopen :+

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aftansert
De herinvesteringsreserve stelt je in staat om de koop van het nieuwe bedrijfsmiddel in een volgend boekjaar te doen, zonder in de tussentijd belasting over de opbrengst te betalen. Volgens mij hoeft het niet eens een gelijksoortig bedrijfsmiddel te zijn, als het maar met de hoofdactiviteit van je bedrijfsvoering te maken heeft, maar dat geldt eigenlijk sowieso.
Pagina: 1