vraag over rem Ford fiesta

Pagina: 1
Acties:

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Hoi,

Ik rijd nu in een Ford fiesta, volgens mij bouwjaar 2014. Het valt me op dat bij het indrukken van het rempedaal de eerste 4cm ofzo nauwelijks effect heeft, daarna echter sta ik binnen zeg 2cm helemaal stil? Is dit normaal bij deze auto? Het lijkt me persoonlijk zeer onveilig maar ik heb nul verstand van auto's en heb m'n rijbewijs ook pas 2 jaar. Mijn vorige auto was een hyundai i10 uit 2019 en die had voor zover ik merkte gewoon gelijkmatig verdeelde remdruk. Maar misschien is het slechts een kwestie van gewenning?

Voordat ik hiermee de garage ga bellen hoor ik graag jullie mening.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Point.Flare
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-11 22:18

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Enige dat je zou kunnen doen is het niveau van je remvloeistof controleren. Ik zou gewoon de garage bellen. Remmen zijn niet iets waar je twijfels bij moet hebben.

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:03
Volgens mij hoef je je geen zorgen te maken. Ik reed voorheen altijd in een Opel Astra (G). Daar moest je de rem altijd flink diep intrappen voordat er uberhaubt merkbaar iets gebeurde.
Mijn Fiesta (2010) was compleet anders. Tijdens de proefrit kwam er er ook achter dat de remmen nog goed werken :D Ik drukte namelijk het rempedaal in zoals ik bij de Opel Astra gewend was. Ik stond bijna met piepende banden stil.

Ieder merk is weer anders, eenmaal gewend weet je niet meer anders.

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

• _JGC_
  • Laatst online: 15:07
Niet direct zorgelijk, maar als je remmen al enige tijd geen onderhoud hebben gehad zou ik dat eens laten doen. Lucht in je remleidingen moet je eerst wegtrappen, voelt sponzig. Vocht in verouderde remolie doet hetzelfde maar minder extreem dan lucht.

• Ramon
  • Nu online
Bedankt voor de reacties. Het is de auto van mijn vriendin, volgens haar was het altijd al zo en is zij er inmiddels aan gewend. Inmiddels rijd ik er toch al een paar maanden in...

Ik heb even een schets gemaakt om het hopelijk nog verder te illustreren, links de Fiesta, rechts de i10:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/INvhbnIO3UA1QLzfJxuBxIcvVyM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4WPzoHWlsvSrJOmBYFP7gaOn.png?f=user_large

natuurlijk is dit slechts een subjectief gevoel weergegeven.

Als ik moet remmen voor het stoplicht moet ik me heel erg focussen op de rem om soepel stil te staan, lijkt me niet goed. Ik ben vooral bang dat als er iets onverwachts gebeurt dat of ik het "aangrijppunt" van de rem niet goed vind en iets of iemand aanrijdt, of dat ik te snel stilsta en een kettingbotsing veroorzaak... laatst knalde ik tijdens het parkeren met de voorwielen tegen de stoeprand omdat ik het "aangrijppunt" niet snel genoeg vond, gelukkig reden we maar een paar kmh...

Ik ga sowieso contact opnemen met de garage!

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 07-11 19:00
Elke auto is anders, ik reed vorige week voor het eerst in de Focus van mijn broer, eerste remactie hing iedereen in de gordels, omdat ik bij mijn auto veel harder en dieper moet trappen is mijn voet daaraan gewend. Die Focus reageert hetzelfde als je beschrijft, even niks en dan ineens veel remkracht. Niks om je zorgen om te maken. Als je je er beter bij voelt, moet je gewoon naar de garage gaan, maar ik denk dat er niks aan de hand is.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07-11 20:35
Vaak een gevoel. Vanwege werk rij ik regelmatig huurautos en van de ruim 200 verschillende merk/model combinaties herken je over groepen/merken karakteristieken.

Rij op een rustig moment naar een verlaten straat en probeer met 50kmh vol te remmen. Als dat nog steeds slecht gevoel geeft naar de garage. Als je dit doet met stuur losjes vast zie je ook of de auto rechtdoor remt wat ook wel fijn is. Trekt die naar links/rechts dan heb je een probleem met je uitlijning.

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:17

Daniel36

vernieuwde formule

Saeverix schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 22:31:
Volgens mij hoef je je geen zorgen te maken. Ik reed voorheen altijd in een Opel Astra (G). Daar moest je de rem altijd flink diep intrappen voordat er uberhaubt merkbaar iets gebeurde.
Mijn Fiesta (2010) was compleet anders. Tijdens de proefrit kwam er er ook achter dat de remmen nog goed werken :D Ik drukte namelijk het rempedaal in zoals ik bij de Opel Astra gewend was. Ik stond bijna met piepende banden stil.

Ieder merk is weer anders, eenmaal gewend weet je niet meer anders.
Als je met piepende banden stilstaat is je ABS stuk.
;)
Lange slag op rempedaal kan ook gewoon betekenen dat blokken evt schijven aan vervanging toe zijn.

Los daarvan verschilt het idd van auto tot auto.

Bij twijfel zou ik de garage ff vragen

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:03
Daniel36 schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 07:54:
[...]

Als je met piepende banden stilstaat is je ABS stuk.
;)
Lange slag op rempedaal kan ook gewoon betekenen dat blokken evt schijven aan vervanging toe zijn.

Los daarvan verschilt het idd van auto tot auto.

Bij twijfel zou ik de garage ff vragen
Vandaar ook het woord "bijna" :)

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

Pagina: 1