martijneshuis schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 16:26:
Ik heb al een half jaartje deze 2 zonnepanelen op 220. En dat werkt gewoon officieel.
Ze zitten op een micro omvormer, en die zit met een stekker in een normaal stopcontact in de schuur.
Dit is gewoon toegestaan, en dit mag gewoon.
En het werkt super mooi.
Het enige wat ik wil is een kWh meter er tussen zetten in de groepenkast.
Ik zou dan de meter tussen de wandcontactdoos waar de pv in zit en de lasdoos in de schuur maken, nu zit er een koelkast bij op dus zie je nog niets. Of de koelkast op andere groep.
Ik heb in de schuur ook een eigen groep voor pv met een dubbele wcd en hadden ze ook nog wel eens de neiging om iets anders in te steken, frituur voor oliebollen bijv of hd spuit, gelijk je logging in de war.
Als je de meter in de schuur hebt kan dat niet, ondanks dat de 2 omvormertjes zo in het stopcontact niet meer mag.
Ja 25A is nog laag maar zijn er wel, veel zijn opgewaardeerd naar 35A dat was in mijn huis ook. Maar zelfs met 35A kan hij nog wegkomen, wel een automaat van 6A plaatsen op die groep 2 en geen 16A.
40A is niet de norm, 3x25 gaat meer gewoon worden.
Omdat hij daarmee feitelijk wel zijn naam zet onder de installatie. Misschien niet van het hele huis maar toch zeker van de gehele groep. Zou ik dan ook niet willen.
Ver gezocht, hij plaatst een meter tussen een groep meer niet. Jou installateur is toch ook niet verantwoordelijk voor de spullen die jij aansluit? Jij kan wel 5 gourmet stelletjes aan zetten.
Wel kan hij je een advies geven om een eigen aardlekautomaat te plaatsen op groep 2 ipv alleen de meter na de 16A automaat. Dan heeft de eigenaar er weet van en is het zijn keuze.
[
Voor 36% gewijzigd door
Rol-Co op 03-10-2021 16:39
]