Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijneshuis
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:24
Wij hebben nieuwe zonnepanelen op ons schuurtje, en deze wil ik graag uitlezen d.m.v. een kWh meter.
De kWh meter moet op groep 2 worden aangesloten, en dan met 2 losse draadjes op de HomeWizard Energy Link.

De zonnepanelen zitten op groep 2, en daar moet een kWh meter tussen gezet worden.
Het zijn 2 zonnepanelen op een micro omvormer 220
Ik heb al meerdere elektriciens gebeld, maar niemand wil helpen.

Is er iemand die misschien zou willen helpen?
Het is in Almelo

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:13

_Apache_

For life.

Zit er geen datalogger bij? Die over het lan/wifi kunt uitlezen?
Hoef je niet in je meterkast nieuwe apparatuur aan te sluiten

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijneshuis
Bedankt voor je bericht.
Ja, die zit er wel bij, maar ik had al zonnepanelen en die zijn al aangesloten op mijn eerste kWh meter.
Dit kan ik dus al uitlezen op mijn HomeWizard Link. (poort 1)
Ik heb nog een poort vrij op de HW Link voor mijn uitbreiding zonnepanelen schuur.
HW houdt alles bij van verbruik, opwekking, etc.
Hier een foto van HW.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AFJSdmzlXn8uHhbfhZfaG3PRMYY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6SSrvctPBZhsHTNU1YlwybTL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-04 00:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

martijneshuis schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 21:47:
Wij hebben nieuwe zonnepanelen op ons schuurtje, en deze wil ik graag uitlezen d.m.v. een kWh meter.
De kWh meter moet op groep 2 worden aangesloten, en dan met 2 losse draadjes op de HomeWizard Energy Link.

De zonnepanelen zitten op groep 2, en daar moet een kWh meter tussen gezet worden.
Het zijn 2 zonnepanelen op een micro omvormer 220
Ik heb al meerdere elektriciens gebeld, maar niemand wil helpen.

Is er iemand die misschien zou willen helpen?
Het is in Almelo
Dan zo!

https://www.conrad.nl/p/a...h=1&vat=true&insert_kz=8J

https://www.allekabels.nl...30lw5EEAQYAiABEgLjpvD_BwE

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijneshuis
Ik heb al een kWh meter gekocht, dezelfde als die ik had.
Hier de foto.
Deze moet er gewoon tussen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lr45PbFMKYj3LRQPeLFFGCJiSi8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9hr8tzPh0SC9dW834tigrbIO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Tja dan zelf doen! Plaats hem in de kast, liefst bovenste rij als er 2 zijn en sluit hem andersom aan dat als ie normaal zou zitten, dus aan 1 "in" komt de fase (bruin) naar de omvormer en aan 3 "out" de fase (bruin) van het net. 4 de nul van de omvormer (blauw) en 6 de nul van het net (blauw)

https://www.camax.co.uk/downloads/DDS353.doc

[ Voor 29% gewijzigd door Rol-Co op 03-10-2021 00:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijneshuis
@Rol-Co Bedankt voor je bericht.
Als ik het goed begrijp komen er 3 draden van de zonnepanelen.
De bruine draad moet op nr 1 van de kWh meter. (in)
De blauwe draad (nul) op nr 4 van de kWh meter
De aarde groen op de rail.
Dan heb ik de draden die van de zonnepanelen aangesloten op de kWh meter.

Maar dan be ik er nog niet, want de B16 automaat moet nog gevoed worden.
Dus dan gaat er een bruine fase draad van poort 3 van de kWh out naar de fase van de B16 automaat.
De (nul) blauw van de B16 is nog leeg, dus dan gaat er een blauwe van de kWh poort 6 naar de neutraal van de B16 naar rechtsboven (nr 2 van de Holec)

Dan schroefjes aandraaien en testen of het goed vast zit, en kap er weer op

De foto's zijn van de bestaande aansluiting
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6P2OeM9yR6tQ9h0E9hJgq2u0zZY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pfMoXJPihsiFKa685x2o0UoU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dGBU1TkZDapkJi2gG-ch88F51cY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kUXSp1IWxWjGGyafOwrmkMn3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

martijneshuis schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 14:04:
@Rol-Co Bedankt voor je bericht.
Als ik het goed begrijp komen er 3 draden van de zonnepanelen.
De bruine draad moet op nr 1 van de kWh meter. (in)
De blauwe draad (nul) op nr 4 van de kWh meter
De aarde groen op de rail.
Dan heb ik de draden die van de zonnepanelen aangesloten op de kWh meter.

Maar dan be ik er nog niet, want de B16 automaat moet nog gevoed worden.
Dus dan gaat er een bruine fase draad van poort 3 van de kWh out naar de fase van de B16 automaat.
De (nul) blauw van de B16 is nog leeg, dus dan gaat er een blauwe van de kWh poort 6 naar de neutraal van de B16 naar rechtsboven (nr 2 van de Holec)

Dan schroefjes aandraaien en testen of het goed vast zit, en kap er weer op

De foto's zijn van de bestaande aansluiting
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ja klopt, dat beschreef ik ook, met “het net” bedoel ik de automaat die de verbinding maakt met het net.
Maar is goed zo, schroeven goed vast, geen kale delen zodat alles aanraak veilig is, bedrading recht in de klemmen en let op dat je niet op de isolatie klemt.
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijneshuis
De uitleg is duidelijk. Bedankt daarvoor.
Ik heb op die B16 automaat bij elke ingang een dubbele draad. Dit komt omdat er ook een stopcontact in de meterkast op zit.
Die kan is dus ook gewoon meenemen en overzetten en dus ook weer gebruiken.
Ik moet net doen alsof het 1 kabel is.

Op die groep zit ook een koelkast, maar dat zou wel geen probleem zijn. De zonnepanelen op de schuur zijn samen 600 kw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:58

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Twee dingen om op te letten:

Je mag maar beperkt invoeren op een groep waar ook gebruikers op zitten. Ik meen max 500W-ish. Nu snap ik dat je 600 kilo Watt een typo is maar dat zou dan te veel zijn. Vermogen van de omvormer is leidend, niet de panelen.

Ziet eruit als 1-fase meterkast, is deze überhaupt geschikt gemaakt voor het extra vermogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

martijneshuis schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 14:38:
De uitleg is duidelijk. Bedankt daarvoor.
Ik heb op die B16 automaat bij elke ingang een dubbele draad. Dit komt omdat er ook een stopcontact in de meterkast op zit.
Die kan is dus ook gewoon meenemen en overzetten en dus ook weer gebruiken.
Ik moet net doen alsof het 1 kabel is.

Op die groep zit ook een koelkast, maar dat zou wel geen probleem zijn. De zonnepanelen op de schuur zijn samen 600 kw.
Officieel mag er niets op de groep van de zonnepanelen, echter is dit zo'n klein systeem dat het niet snel een probleem geeft maar wel dat je weet dat het eigenlijk niet mag.

@Septillion
Zijn meterkast gaat geen probleem geven, hij gaat nooit aan de 25A komen, ook niet als het samen met het net op vol vermogen draait. (Nog geen 500W pv)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Rol-Co 25A is dan ook niet het probleem... Maar het feit dat het PV vermogen bij het net vermogen beschikbaar komt in de kast en de standaard 1-fase kast maar gemaakt is voor 40A. Elke amp meer is dus al te veel als je een 40A netaansluiting hebt.

En ik las net ook dat niets meer mag. En ik kan me daar ook wel in vinden, het is anders wel een erg schuivende schaal... Dus ik snap ook wel dat de elektriciens hun vingers er ook niet aan willen branden.

Weet dus ook dat je koelkast in de schuur dus ook best een aardige onnauwkeurigheid gaat geven op wat je kW-meter gaat aangeven. De koelkast kan immers al een substantieel voor de meter wegsnoepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Septillion schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 15:55:
@Rol-Co 25A is dan ook niet het probleem... Maar het feit dat het PV vermogen bij het net vermogen beschikbaar komt in de kast en de standaard 1-fase kast maar gemaakt is voor 40A. Elke amp meer is dus al te veel als je een 40A netaansluiting hebt.
Daarom zeg ik, komt niet eens aan 25A dus elke aardlek kan het aan en ook alle bedrading in de kast. Ook zelfs met een systeem van 3600W op 16A kom je op 41A met een 25A hoofdzekering wat geen probleem is.
Bij 35A en 40A aansluiting wel maar die laatste komt niet heel veel voor en kan hij altijd nog een eigen alamat plaatsen op die groep.
En ik las net ook dat niets meer mag. En ik kan me daar ook wel in vinden, het is anders wel een erg schuivende schaal... Dus ik snap ook wel dat de elektriciens hun vingers er ook niet aan willen branden.
Het ging alleen om een kWh meter aansluiten, waarom zou een elektricien daar zijn vingers niet aan branden? :?
Weet dus ook dat je koelkast in de schuur dus ook best een aardige onnauwkeurigheid gaat geven op wat je kW-meter gaat aangeven. De koelkast kan immers al een substantieel voor de meter wegsnoepen.
Ja inderdaad, dus die meting gaat al mank. Waarschijnlijk meet hij niet achteruit dus gaat alleen om op de dag.

[ Voor 5% gewijzigd door Rol-Co op 03-10-2021 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijneshuis
Ik heb al een half jaartje deze 2 zonnepanelen op 220. En dat werkt gewoon officieel.
Ze zitten op een micro omvormer, en die zit met een stekker in een normaal stopcontact in de schuur.
Dit is gewoon toegestaan, en dit mag gewoon.
En het werkt super mooi.
Het enige wat ik wil is een kWh meter er tussen zetten in de groepenkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Rol-Co schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 16:23:
[...]

Daarom zeg ik, komt niet eens aan 25A dus elke aardlek kan het aan en ook alle bedrading in de kast. Ook zelfs met een systeem van 3600W op 16A kom je op 41A met een 25A hoofdzekering wat geen probleem is.
Daarom zeg ik, ziet eruit als een 1-fase installatie. Daar is 1x25A wel echt een uitzondering en erg gek als je panelen hebt liggen. 1x40A is de norm :)
Het ging alleen om een kWh meter aansluiten, waarom zou een elektricien daar zijn vingers niet aan branden? :?
Omdat hij daarmee feitelijk wel zijn naam zet onder de installatie. Misschien niet van het hele huis maar toch zeker van de gehele groep. Zou ik dan ook niet willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

martijneshuis schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 16:26:
Ik heb al een half jaartje deze 2 zonnepanelen op 220. En dat werkt gewoon officieel.
Ze zitten op een micro omvormer, en die zit met een stekker in een normaal stopcontact in de schuur.
En het werkt super mooi.
Het enige wat ik wil is een kWh meter er tussen zetten in de groepenkast.
Ik zou dan de meter tussen de wandcontactdoos waar de pv in zit en de lasdoos in de schuur maken, nu zit er een koelkast bij op dus zie je nog niets. Of de koelkast op andere groep.

Ik heb in de schuur ook een eigen groep voor pv met een dubbele wcd en hadden ze ook nog wel eens de neiging om iets anders in te steken, frituur voor oliebollen bijv of hd spuit, gelijk je logging in de war.
Als je de meter in de schuur hebt kan dat niet, ondanks dat de 2 omvormertjes zo in het stopcontact niet meer mag.
Septillion schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 16:29:
[...]

Daarom zeg ik, ziet eruit als een 1-fase installatie. Daar is 1x25A wel echt een uitzondering en erg gek als je panelen hebt liggen. 1x40A is de norm :)
Ja 25A is nog laag maar zijn er wel, veel zijn opgewaardeerd naar 35A dat was in mijn huis ook. Maar zelfs met 35A kan hij nog wegkomen, wel een automaat van 6A plaatsen op die groep 2 en geen 16A.
40A is niet de norm, 3x25 gaat meer gewoon worden.
Omdat hij daarmee feitelijk wel zijn naam zet onder de installatie. Misschien niet van het hele huis maar toch zeker van de gehele groep. Zou ik dan ook niet willen.
Ver gezocht, hij plaatst een meter tussen een groep meer niet. Jou installateur is toch ook niet verantwoordelijk voor de spullen die jij aansluit? Jij kan wel 5 gourmet stelletjes aan zetten.
Wel kan hij je een advies geven om een eigen aardlekautomaat te plaatsen op groep 2 ipv alleen de meter na de 16A automaat. Dan heeft de eigenaar er weet van en is het zijn keuze.

[ Voor 36% gewijzigd door Rol-Co op 03-10-2021 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Dat het werkt zegt natuurlijk helemaal geen drol over de veiligheid :)

Schijnbaar (maar lang leven niet openbare norm) mag het volgens de nieuwe norm niet meer zonder extra beveiliging. Maar kijken we zelfs naar de oude norm is 600W te veel, dat was 517,5VA.

Meer moet je ook gewoon niet willen daar dit vermogen boven op het beschikbare vermogen van je meterkast beschikbaar is. Daarmee heb je dus al een goeie 18A beschikbaar voor een installatie gemaakt voor 16A, meer is echt gekkenwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijneshuis
@Rol-Co Ik snap het punt dat het misschien beter is om de kWh meter in de schuur te plaatsen en alleen de zonnepanelen te meten.
Alles werkt al een half jaar, maar het enige wat ik wil is dus de opwekking van de zonnepanelen meten met de Homewizard Link, en die zit dus in de meterkast
De panelen zijn destijds geplaatst door een erkend bedrijf.

Overigens doet een kWh meter toch alleen maar het meten van het opgewekte stroom. verder toch niks?

[ Voor 12% gewijzigd door martijneshuis op 03-10-2021 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

martijneshuis schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 16:40:
@Rol-Co Ik snap het punt dat het misschien beter is om de kWh meter in de schuur te plaatsen en alleen de zonnepanelen te meten.
Alles werkt al een half jaar, maar het enige wat ik wil is dus de opwekking van de zonnepanelen meten met de Homewizard Link, en die zit dus in de meterkast
Maar wat ben je dan aan het meten als je pv bijv 300W doet en de koelkast aan is elk uur 15 min. Dan kan je het ook gokken, net zo zuiver.
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Rol-Co schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 16:32:
Ja 25A is nog laag maar zijn er wel, veel zijn opgewaardeerd naar 35A dat was in mijn huis ook. Maar zelfs met 35A kan hij nog wegkomen, wel een automaat van 6A plaatsen op die groep 2 en geen 16A.
40A is niet de norm, 3x25 gaat meer gewoon worden.
Dat het 35A kan zijn, prima. Maar hij gaf aan al meer panelen te hebben. Ik ga er niet vanuit dat het nu een groep van 3A is ;)

1x25A mag je veel gratis laten vervangen door 1x35A. Dat 3x25A de norm wordt ben ik zeker met je eens. Immers is 17kW nog steeds maar een kleine aansluiting als je om ons heen kijkt. Maar daar heeft hij nu niets aan.
Ver gezocht, hij plaatst een meter tussen een groep meer niet. Jou installateur is toch ook niet verantwoordelijk voor de spullen die jij aansluit? Jij kan wel 5 gourmet stelletjes aan zetten.
Wel kan hij je een advies geven om een eigen aardlekautomaat te plaatsen op groep 2 ipv alleen de meter na de 16A automaat. Dan heeft de eigenaar er weet van en is het zijn keuze.
Helemaal niet ver gezocht. Hij kan immers donders goed weten wat er op aangesloten zit.

Wat je zelf aansluit staat er volledig los van. Naast dat de beveiliging van de installatie dan gewoon hoort in te grijpen als je de boel overbelast (daar is hij immers voor) is het ook gewoon geen onderdeel van de installatie, punt. De installateur is verantwoordelijk voor de veiligheid van de installatie en zal logischerwijze gewoon zijn handen er vanaf trekken als overduidelijk is dat de installatie na aanpassing niet volgens de norm is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

martijneshuis schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 16:40:
Erkent bedrijf zegt helemaal niets. Er zijn geen externe keuringen of certificaten. Ervaring leert dat de meeste gewoon de ogen dicht knijpen als het om de meterkast (en daarmee de veiligheid) gaat. Immers niet groen/besparend/sexy.
Overigens doet een kWh meter toch alleen maar het meten van het opgewekte stroom. verder toch niks?
Ja, maar wat al gebruikt is (door de koelkast) kan niet meer gemeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijneshuis
Het komt er gewoon op neer dat ik de 2 zonnepanelen op de schuur wil kijken wat ze opwekken.
En dat in de HomeWizard Link
Het mooiste zou inderdaad zijn dat ik de kWh meter op de zonepanelen zet,
en dan zonder randapparatuur, dus rechtstreeks op de zonnepanelen.

HomeWizard heeft wel een nieuw systeem, maar dan moet ik alles vernieuwen, dus ook de oude kWh meter,
en dan gaat het met wifi werken.
Dan ben ik wel alle data kwijt, en ook aardig wat meer geld.
De oude werkt in principe wel goed, er is nog een S2 poort vrij. En die zie ik dan op de HW

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AFJSdmzlXn8uHhbfhZfaG3PRMYY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6SSrvctPBZhsHTNU1YlwybTL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Tweede S0 meter in de meterkast kan, je moet je alleen dus bedenken dat je een (substantieel) deel niet kunt meten op die manier. Of je dat okay vindt is aan jou.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:26
Rol-Co schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 16:23:
Bij 35A en 40A aansluiting wel maar die laatste komt niet heel veel voor
1x35A komt enorm veel voor en hij had nog een set zonnepanelen hè. Grote kans dat de groepenkast hier niet meer voldoet.
en kan hij altijd nog een eigen alamat plaatsen op die groep.
Ja dat kan, maar wat los je daar dan mee op?
martijneshuis schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 16:26:
Uhm. Nee dus.
martijneshuis schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 17:05:
Het komt er gewoon op neer dat ik de 2 zonnepanelen op de schuur wil kijken wat ze opwekken.
Dan moet je alleen de panelen meten, niet de gehele groep. Anders registreert de meter straks opbrengst - verbruik en dat zijn niet zulke zinvolle statistieken.

Of je legt een nieuwe kabel van de zonnepanelen naar de meterkast. Dan kun je in de meterkast een tussenmeter plaatsen voor alléén de zonnepanelen en klopt de aansluiting ook meteen weer. ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Xander schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 17:19:
[...]

1x35A komt enorm veel voor en hij had nog een set zonnepanelen hè. Grote kans dat de groepenkast hier niet meer voldoet.
Ja dat zie ik ook net.
40 komt niet veel voor bedoel ik. Vandaar "die laatste"
Ja dat kan, maar wat los je daar dan mee op?
40A alamat ipv de ALS van die groep dan kan je het niet overbelasten en heb je nog aardlek.
[...]

Dan moet je alleen de panelen meten, niet de gehele groep. Anders registreert de meter straks opbrengst - verbruik en dat zijn niet zulke zinvolle statistieken.

Of je legt een nieuwe kabel van de zonnepanelen naar de meterkast. Dan kun je in de meterkast een tussenmeter plaatsen voor alléén de zonnepanelen en klopt de aansluiting ook meteen weer. ;)
Precies.

[ Voor 3% gewijzigd door Rol-Co op 03-10-2021 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijneshuis
Dus als ik de kWh meter er tussen zet in de meterkast, dan zou het kunnen dat ik op de HW zie dat ik 2 kW heb opgewekt, terwijl de micro omvormer aangeeft dat ik misschien wel 5 kW heb opgewekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Rol-Co schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 17:23:
40A alamat ipv de ALS van die groep dan kan je het niet overbelasten en heb je nog aardlek.
Bijna, maar bij de "aardlek vervangen door ALS"-truc moet je juist de aardlekschakelaars naar alle gebruikersgroepen vervangen door een ALS en de groep(en) met zonnepanelen hier juist niet achter. Die moeten gewoon hun eigen aardlekbeveiliging hebben. Daarnaast moet de bekabeling het nog steeds ook aan kunnen.

[ Voor 6% gewijzigd door Septillion op 03-10-2021 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

martijneshuis schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 17:30:
Dus als ik de kWh meter er tussen zet in de meterkast, dan zou het kunnen dat ik op de HW zie dat ik 2 kW heb opgewekt, terwijl de micro omvormer aangeeft dat ik misschien wel 5 kW heb opgewekt.
Correct (als je er nog een h achter plakt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
Rol-Co schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 17:23:
Kun je alsnog alle andere aardlekschakelaars en wellicht bedrading in de kast overbelasten...

Het is niet alleen de aardlekschakelaar welke de PV installatie beveiligt welke het probleem is. In tegendeel zelfs, het zijn alle andere aardlekschakelaars in de kast.
martijneshuis schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 17:30:
Als je op dezelfde groep ook 3kWh hebt gebruikt: inderdaad.

Je hebt heel weinig aan die gegevens. Dat is ongeveer vergelijkbaar met op de meter van de netbeheerder de teruglevering aflezen en denken dat dit is wat de panelen hebben opgewekt. Ook dat klopt natuurlijk niet want je eigen verbruik is daar al vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@Septillion @Xander

Ja klopt, het is ook een tussenoplossing vind ik, en met 3x25A aansluiting geen issue. Of je moet gaan vallen over 41A als alle pv op 16A zit, de nen3140 keurmeester vond het geen probleem.

Kwa bedrading is alles uitgelegd op 40A neem ik aan in een meterkast dus alle ALS vervangen voor 40A alamat moet geen probleem meer geven.
Alles valt en staat met de eerdere aanleg van alles, ik zelf heb alles in 10 mm2 flex in de meterkast, dat moet gek gaan wil je dat overbelasten.
Maar ik weet zeker dat er heel veel groepenkasten niet aan de regels voldoen sinds er pv aangelegd is. Vaak gaat het dan ook goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Rol-Co schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 18:09:
@Septillion @Xander

Ja klopt, het is ook een tussenoplossing vind ik, en met 3x25A aansluiting geen issue. Of je moet gaan vallen over 41A als alle pv op 16A zit, de nen3140 keurmeester vond het geen probleem.
Ik als nen3140 gecertificeerde ook niet, een 40A ervoor zal niet aanspreken. Maar nen3140 != nen1010 en is het strik genomen te veel.
Kwa bedrading is alles uitgelegd op 40A neem ik aan in een meterkast dus alle ALS vervangen voor 40A alamat moet geen probleem meer geven.
Dat is geen gegeven. Bij de alamat ipv ALS methode ziet de bedrading voor de alamats nog steeds net + PV. Met 10qmm zal dat geen probleem zijn.
Alles valt en staat met de eerdere aanleg van alles, ik zelf heb alles in 10 mm2 flex in de meterkast, dat moet gek gaan wil je dat overbelasten.
Hoe gek ook, je zou het nooit moeten kunnen overbelasten tenzij de beveiliging zelf faalt :+
Maar ik weet zeker dat er heel veel groepenkasten niet aan de regels voldoen sinds er pv aangelegd is.
Helaas is dat ook mijn beeld. PV = groen = sexy. Beveiliging => ziet niemand != sexy.
Vaak gaat het dan ook goed.
Helaas zien de meeste mensen "het gaat goed" als "ik heb overal spanning en lever terug met PV". En niet als "de installatie is veilig". Eerste gaat ook zonder enige vorm van beveiliging... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@Septillion
Helaas zijn er ergere dingen in huis dan een niet heel correct aangesloten groepenkast, het geval waar we het nu over hebben is een "als" dus geen direct gevaar.
Een particulier die een bouwmarkt snoertje over zijn gips plafond gooit voor een wcd aan de andere kant van de kamer waar dan jaren later een elektrisch kacheltje op gezet wordt is in mijn ogen vele malen erger, dat soort voorbeelden zijn er echt veel meer.

De nen 3140 keurmeester keurde het niet af 3x pv maximaal 16A groep, 3x25A aansluiting en 40A ALS, gaat uit van de beschrijving van de ALS en heeft marge om niet overbelast te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
Rol-Co schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 18:09:
@Septillion @Xander
Als iedere aardlekschakelaar zijn eigen stukje draad heeft naar een rail die geschikt is voor de maximale totale stroom, dan klopt dat inderdaad. :)

Maar als je op een 1x35A aansluiting 2x16A PV toevoegt (dus totaal max 67A) en alle aardlekschakelaars zitten met 6mm² doorgelust dan is dat nog niet zomaar gezegd. Door die ene schakelaar kan idd maar 40A lopen als je hem vervangt door een aardlekautomaat, maar door zijn buurman ook en als die hetzelfde stukje bedrading delen dan klopt het dus alsnog niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Die DDS353 meet denk ik, 2 kanten uit. (al blijft de kWh teller dan stil staan bij verbruik)
Dus de koelkast die snachts draait, wordt ook als zonnepanelen opwek gezien.
De meter geeft dan bij verbruik ook s0 pulsen af, ook al is die andersom aangesloten.

Ik vrees dat je, als je goed wilt meten toch echt enkel de panelen moet meten.
En dan is de kWh meter van de nieuwe homewizard p1 wifi het gemakkelijkste.

Je kan het testen met je kWh meter die je er al in hebt zitten.
Kwestie van de L1 (de twee bruine draden) omwisselen en kijken of er pulsen volgen in de homewizard
Uiteraard zonder spanning werken...

[ Voor 18% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-10-2021 19:09 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijneshuis
Ik ben er over uit dat de kWh meter niet gaat werken, omdat ik dan niet goed kan uitlezen wegens o.a. koelkast.
Ik zat toch al een tijdje te kijken naar de nieuwe HomeWizard Energy.
Voor het dak met 10 zonnepalen koop ik een kWh meter op wifi van HW.
En voor de schuur hebben ze een socket die alles kan ook kan meten. Dat is iets nieuws.
Als dit niet kan, koop ik voor de schuur ook een kWh meter, en plaats die dan in de schuur bij de zonnepanelen, zodat die kWh meter alleen de zonnepanelen meet.
https://www.homewizard.nl/homewizard-wi-fi-energy-socket

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Rol-Co schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 18:34:
@Septillion
Helaas zijn er ergere dingen in huis dan een niet heel correct aangesloten groepenkast, het geval waar we het nu over hebben is een "als" dus geen direct gevaar.
Een particulier die een bouwmarkt snoertje over zijn gips plafond gooit voor een wcd aan de andere kant van de kamer waar dan jaren later een elektrisch kacheltje op gezet wordt is in mijn ogen vele malen erger, dat soort voorbeelden zijn er echt veel meer.
Dat het kacheltje op een dun snoertje erger is ben ik zeker met je eens. Dat het een theoretisch probleem is niet. Voor een normale groep in mijn huis is het ook lang geleden dat deze door overbelasting (en geen harde sluiting) is afgeschakeld. Ik had dus ook wel zonder 16A automaat kunnen leven. Toch ben ik erg blij dat hij er zit. En ook in dit geval, je merkt niets van het ontbreken tot er serieuze problemen problemen ontstaan. En dat het geen sexy onderwerp is zie je ook aan het feit dat de TS er niets van wil horen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijneshuis
De 2 zonnepanelen op de schuur zijn gewoon aangesloten door een bedrijf, en zitten achter een 16A automaat.
De 2 zonnepanelen samen kunnen 580 watt opwekken.
De vraag was eigenlijk alleen maar over de kWh meter.
Toch waardeer ik jullie hulp enorm !!!!

Ik ga toch voor de nieuwe HW energy, dan kan ik weer een tijdje vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Xander schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 18:42:
[...]

Als iedere aardlekschakelaar zijn eigen stukje draad heeft naar een rail die geschikt is voor de maximale totale stroom, dan klopt dat inderdaad. :)

Maar als je op een 1x35A aansluiting 2x16A PV toevoegt (dus totaal max 67A) en alle aardlekschakelaars zitten met 6mm² doorgelust dan is dat nog niet zomaar gezegd. Door die ene schakelaar kan idd maar 40A lopen als je hem vervangt door een aardlekautomaat, maar door zijn buurman ook en als die hetzelfde stukje bedrading delen dan klopt het dus alsnog niet.
Dat ligt aan de opbouw van de kast, en 2x16A aan pv mag al niet op 1 fase, 5680W max namelijk. ;)

(En hier heb ik inderdaad elke ALS zijn eigen bedrading, maar is dan ook 1ALS per fase.) :-(

@Septillion
Het is ook niet alleen de norm maar ook een stukje gezond verstand, de 500W aan paneel op de schuur is dan ook niet wild en zou ik ook doen, is het groter weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

martijneshuis schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 19:51:
De 2 zonnepanelen op de schuur zijn gewoon aangesloten door een bedrijf
Weet je ook weer hoeveel er helaas gebeund wordt in de sector :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijneshuis
Dit is gewoon erg handig voor je schuur of huurhuis, niks mis mee.
https://www.verbouwkosten...nelen/in-het-stopcontact/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartvl
  • Laatst online: 11:28

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

martijneshuis schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 19:51:
De 2 zonnepanelen op de schuur zijn gewoon aangesloten door een bedrijf, en zitten achter een 16A automaat.
De 2 zonnepanelen samen kunnen 580 watt opwekken.
De vraag was eigenlijk alleen maar over de kWh meter.
Toch waardeer ik jullie hulp enorm !!!!

Ik ga toch voor de nieuwe HW energy, dan kan ik weer een tijdje vooruit.
De reden voor deze hele lange discussie is denk ik ook de reden dat er niemand voor zo’n klusje thuis geeft. Wie weet wat ze tegenkomen en waar ze later terecht of onterecht voor aangekeken worden.

Kijk bijvoorbeeld naar de aansluiting van de reeds geïnstalleerde kWh-meter. Deze werkt. Maar aan alle kanten is bloot koper zichtbaar, daarmee is de meterkast inwendig niet aanraakveilig. Dit is dus al een voorbeeld van matig aansluitwerk.

Draagt weinig bij aan de daadwerkelijke oplossing die je zoekt maar ik wou het toch even delen 😉

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijneshuis
@bartvl Klopt, ik ben het wel met jou eens over hoe het er uit ziet, het had idd veel netter gekund.
Maar het is alweer 8 jaar geleden dat de 10 pv's aangesloten zijn.
Er is ondertussen ook een kookgroep bijgekomen, die heeft het wel netjes aangesloten, met ook een speciaal hoesje er over heen, dat je geen kaal koper ziet.
De discussies zijn niet erg hoor, alleen maar goed en leerzaam :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Gaan we random linkjes posten? Goed dan doe ik even mee. :+

https://www.ew-installati...-systemen-en-nen-10102015
Om overbelasting van de pv-AC-voedingsleiding tussen de verdeler en de omvormer te voorkomen moet een pv-installatie op een aparte eindgroep in de schakel- en verdeelinrichting worden aangesloten. Op deze groep mogen geen andere toestellen of wcd’s zijn, of kunnen worden aangesloten. Deze pv-AC-voedingsleiding moet een doorsnede hebben die is afgestemd op het voorliggende beveiligingstoestel en de ontwerpstroom van de omvormer.
Er is wel wat mis mee. Wat bereik je door dat steeds te blijven ontkennen? :+

Pagina: 1