Loodaccu van niet-startstop auto vervangen door EFB accu?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtje84
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 30-01-2022
Hai,

De accu in mijn kia picanto uit 2012 is dood. (Dit was de originele accu volgens mij nog, niet gek!)

Nu heb ik even zitten zoeken, en zo kwam ik uit bij misschien vervangen door een EFB accu.

Waarom?

- Ik vind het prettig als ik de auto ook eens een paar weken stil kan laten staan zonder teveel zelfontlading van de accu, vooral omdat dat dan ook nog slecht is voor de accu. Na een tijdje googlen weet ik nog niet of een EFB accu minder zelfontlading heeft, maar ik geloof wel dat ze niet of nauwelijks degraderen door deze ontlading. Ze kunnen hier schijnbaar dus een stuk beter tegen.

- De levensduur van een EFB accu is als het goed is veel beter, en ontzettend duur zijn ze ook weer niet. Ik lees vergelijkingen van zo'n 30.000 startcycli van een standaard loodaccu tegenover 90.000 bij een EFB accu.

Ik heb ook gekeken naar AGM accu's, maar deze zijn ten eerste minder (of niet) geschikt om in de motorruimte te monteren omdat ze slechter tegen hitte kunnen, en ten tweede zijn ze ook duurder dan EFB accu's.

Ik kan op internet dus niets vinden over het vervangen van je gewone oude loodaccu'tje door een EFB accu bij een auto zonder start-stop systeem. Iemand een idee? Goed idee, of toch beter gewoon een goedkope loodaccu erin?

Na wat googlen kwam ik qua prijs aan een degelijke standaard loodaccu voor zo'n 51 euro en voor een EFB (die ook nog 5AH meer capaciteit had) aan 93 euro, allemaal inclusief verzendkosten. Als de voordelen die ik opnoemde een beetje kloppen lijkt me dat het wel waard.

[ Voor 9% gewijzigd door Rtje84 op 02-10-2021 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

Rmg

Heb je de afmetingen wel gecontroleerd? Past dat überhaupt? Want de accu in mn auto met start stop systeem is echt anderhalf keer een standaard conventionele

[ Voor 46% gewijzigd door Rmg op 02-10-2021 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtje84
Rmg schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 19:48:
Heb je de afmetingen wel gecontroleerd? Past dat überhaupt? Want de accu in mn auto met start stop systeem is echt anderhalf keer een standaard conventionele
Ja, de accu's die ik had gevonden hebben de juiste maten. De meeste zijn wat groter, maar ze zijn er ook gewoon in kia picanto formaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:43
Hmm, je beseft toch wel dat 30000 startcycli gelijk is aan 4 keer starten op een dag en dat 20 jaar lang.
Tegen die tijd zal het mij verbazen als de Picanto nog rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06:13

Sebazzz

3dp

Je kan ook gewoon een iets hogere capaciteit loodaccu nemen. Een aantal jaar geleden was de loodaccu van mijn Hyundai Matrix onbetrouwbaar geworden. Ik rijdt slechts een of twee keer per maand, en dan heb ik de auto wel nodig.

Je kan in je boekje van je auto zien (of op je huidige accu) wat voor capaciteit je nodig hebt. Ik heb een wat hogere capaciteit genomen dan ik had, en de auto bromt nog steeds lekker door. Geen noodzaak om jezelf op kosten te jagen met een fancy EFB accu.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtje84
D-dark schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 21:25:
Hmm, je beseft toch wel dat 30000 startcycli gelijk is aan 4 keer starten op een dag en dat 20 jaar lang.
Tegen die tijd zal het mij verbazen als de Picanto nog rijd.
Hm, goed punt.

Bedankt voor de antwoorden.

Ik heb toch maar een gewone loodaccu besteld. Gezien de originele accu bijna 10 jaar is meegegaan is een efb misschien toch wat overdreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11:49
Je hebt al een accu besteld, dus dit is mosterd na de maaltijd:

https://d3heg8p4kr6m9p.cl...2010_11_40_werkplaats.pdf

Het kan dus wel, gaat ook langer mee, maar in jouw geval heeft het inderdaad weinig nut.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtje84
Peenutzz schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 17:33:
Je hebt al een accu besteld, dus dit is mosterd na de maaltijd:

https://d3heg8p4kr6m9p.cl...2010_11_40_werkplaats.pdf

Het kan dus wel, gaat ook langer mee, maar in jouw geval heeft het inderdaad weinig nut.
Toch bedankt.

Ik zie alleen niet echt een antwoord op mijn vraag in die informatie.

Achteraf klein beetje spijt van mijn keuze. Ik las net op een site wat ik eigenlijk al dacht. Zo'n EFB accu is prima geschikt als vervanger voor je standaard loodaccu, en zijn veel beter bestand tegen diepe ontlading. Het zijn simpelweg loodaccu's met verbeterde techniek. Ze kunnen ook beter omgaan met bijvoorbeeld zware audio apparatuur etc.

Ik kwam er net achter dat er makkelijk een grotere accu in mijn picanto'tje past, en daarmee had ik een 60AH EFB accu kunnen kiezen voor 90 euro (of als het past zelfs een 70AH voor 100) in plaats van de standaard 40AH loodaccu voor 50 die ik heb gekocht. Wel een betere deal op zich, maar ach, hij zit er nu al in, en de vorige ging dus bijna 10 jaar mee dus het is ook wel prima. Maar op zich was het wel een fijn idee geweest om wat meer capaciteit te hebben voor als je eens een muziekje wil draaien met de motor uit bijvoorbeeld.

[ Voor 12% gewijzigd door Rtje84 op 06-10-2021 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
Laatste alinea op pagina 3 vermeldt:

"Upgraden mogelijk? Blijft over de vraag of het mogelijk is om een standaard accu te vervangen door een AGM-exemplaar? “Upgraden kan, ondanks de hogere temperatuur onder de motorkap. In een test met taxi’s in Dubai bleek, zelfs onder de snikhete omstandigheden daar, de levensduur van AGM-batterijen in auto’s die er niet standaard mee zijn uitgerust, veel langer dan die van conventionele accu’s.” Kortom: “Een AGM kost meer, maar is niet duurder”. Klinkt mooi, maar er zijn uitzonderingen: “In de Rover 75 is de batterij zo ongunstig geplaatst dat de levensduur van een AGM er bij een test korter bleek dan die van het standaard exemplaar.”

[ Voor 3% gewijzigd door Peenutzz op 06-10-2021 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtje84
Peenutzz schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 19:44:
Laatste alinea op pagina 3 vermeldt:

"Upgraden mogelijk? Blijft over de vraag of het mogelijk is om een standaard accu te vervangen door een AGM-exemplaar? “Upgraden kan, ondanks de hogere temperatuur onder de motorkap. In een test met taxi’s in Dubai bleek, zelfs onder de snikhete omstandigheden daar, de levensduur van AGM-batterijen in auto’s die er niet standaard mee zijn uitgerust, veel langer dan die van conventionele accu’s.” Kortom: “Een AGM kost meer, maar is niet duurder”. Klinkt mooi, maar er zijn uitzonderingen: “In de Rover 75 is de batterij zo ongunstig geplaatst dat de levensduur van een AGM er bij een test korter bleek dan die van het standaard exemplaar.”
Dat gaat over het upgraden van een EFB accu, als die standaard in je start-stop auto is gemonteerd, naar een AGM accu.

Dat is toch weer iets anders als upgraden van een standaard loodaccu naar een EFB accu, in een auto zonder start-stop systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
Ze hebben het over van een standaard accu naar AGM, mag aannemen dat een EFB dan ook gewoon kan. Het gedeelte over de taxi's in Dubai speekt over conventioneel naar AGM.

[ Voor 27% gewijzigd door Peenutzz op 06-10-2021 20:54 ]

Pagina: 1