Droogbouw vloerverwarming en PVC

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tralapo
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Recent heb ik een appartement gekocht op de tweede etage van een complex uit 1953.
Op dit moment ligt daar nog een laminaatvloer in en is het appartement voorzien van radiatoren en leidingen die over de muur lopen.

Nu sta ik voor de keuze om alle radiatorleidingen in te gaan frezen in de muren, of te gaan switchen naar vloerverwarming als ik toch alles leeg heb. Omdat het gaat om een oud appartement waarbij het onduidelijk is hoe de vloer is opgebouwd en omdat ik geen gedoe wil met de VvE en al te veel overlast, zou het dan gaan om een droogbouwsysteem in plaats van infrezen.

Uit mijn onderzoek komt naar voren dat er grofweg twee systemen lijken te zijn voor droogbouw:
- Fermacell EPS noppen met daarin aluminium stroken waar de leidingen in komen te liggen
- Fermacell noppen waar de leidingen in komen, die vervolgens nog overgoten worden met "vulmassa" (toch niet zo droog dus 8)7 )

In beide gevallen kun je onder die platen nog een isolatieplaat leggen op de originele betonvloer, bijvoorbeeld houtvezelplaten. Tot zo ver redelijk overzichtelijk.

Waar ik echter door de bomen het bos niet meer zie is de volgende stap: de vloer. Mijn voorkeur gaat uit naar een mooie PVC vloer, in de klikvariant. Het is mij alleen heel erg onduidelijk of je die gewoon zo op de droogbouw constructie kunt leggen, of dat er toch nog een extra laag weer tussen moet. In dat geval wordt de totale opbouwhoogte uiteindelijk wel erg fors.

Ook lees ik hier en daar behoorlijke horrorverhalen over de variant met aluminium platen en gewoon lamiaat, wat een behoorlijk dansende vloer kan opleveren doordat het aluminium "terug drukt"?

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met droogbouw vloerverwarming en klik-PVC? En zijn er misschien nog andere varianten mogelijk die ik nu volledig over het hoofd zie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
De variant met heatspreaders wordt normaal gesproken in een (EPS) isolatieplaat gelegd, daar moet dan nog een Fermacell deklaag overheen. Daar bovenop kun je direct PVC leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:26
Ik heb ga hier ook onderzoek naar doen ivm droogbouw vloerverwarming op een droge renovatievloer en ik begreep dat er voor click pvc ook vaak Jumpax platen gebruikt worden als deklaag (alhoewel ikzelf in eerste instantie voorkeur zou hebben voor plak pvc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonny147
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22-05 16:24
Ik heb van de zomer, vloerverwarming laten infrezen in knauf brio, vergelijkbaar met fermacell.
Hierop ligt klik pvc.
Bevalt tot nu toe goed

Wh-mdc07j3e5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tralapo
  • Niet online
tonny147 schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 15:23:
Ik heb van de zomer, vloerverwarming laten infrezen in knauf brio, vergelijkbaar met fermacell.
Hierop ligt klik pvc.
Bevalt tot nu toe goed
En heb je dan nog een laagje tussen de verwarming en die PVC vloer, of heb je die gewoon direct daarop gelegd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonny147
Sleuven dichtgezet met uniflott, pvc met geïntegreerde onderlaag, is iets van 1mm kurk.

Wh-mdc07j3e5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathelicious
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 29-05 09:02
Hierop ligt klik pvc.
Bevalt tot nu toe goed
Dit kreeg ik ook aangeraden als lage optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tralapo
  • Niet online
Bedankt, daar ga ik eens in duiken.
Een systeem als Warp is zelfs nog dunner (link), maar dan komt het uiteindelijk meer neer op prijs denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJustin
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-05 19:06
Tralapo schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 08:11:
Bedankt, daar ga ik eens in duiken.
Een systeem als Warp is zelfs nog dunner (link), maar dan komt het uiteindelijk meer neer op prijs denk ik.
Ik ga inderdaad dit systeem nemen en wordt komt er over 2 weken In. Ik heb wel plak laminaat gekozen om de warmte overdracht te maximaliseren. Kosten voor 70m2 waren wel zo rond de €6000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tralapo
  • Niet online
DJustin schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 08:22:
[...]

Ik ga inderdaad dit systeem nemen en wordt komt er over 2 weken In. Ik heb wel plak laminaat gekozen om de warmte overdracht te maximaliseren. Kosten voor 70m2 waren wel zo rond de €6000
Begane grond of een appartement? Leg je ook nog een extra laag onder de matten van Warp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJustin
Beganegrond in een appartement. Ik laat mijn kruipruimte wel na isoleren.
Het is een appartement met laag plafond, dus de lage opbouw kwam mij goed uit.
Omdat ik kan naisoleren aan de onderkant waren matten niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0943
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15-04 19:29
Ik heb het droogbouw systeem van Uponor (Siccus) toegepast op de bovenste verdieping. Dit is ook met EPS platen en daar weer aluminium lamellen in gedrukt. Hier lopen dan weer 14x2 leidingen door.

Ook heb ik PVC klik laminaat, al wat dit wel een drama. En achteraf bleek PVC te vallen onder "zachte vloerbedekking", helaas kreeg ik dit laat te oren en kon de vloer er weer uit.
Ik voelde vee onregelmatige heden en de vloer danst veel.

Uiteindelijk is er nog een laag tussen gegaan om dit fors te reduceren, het systeem werkt iets trager nu, maar ben niet ontevreden de warmte blijft ook langer hangen omdat de massa is opgewarmd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tralapo
  • Niet online
Weet je zo welke platen je daar tussen hebt gelegd uiteindelijk, @0943 ?

[ Voor 7% gewijzigd door Tralapo op 05-10-2021 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Camiel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:00
DJustin schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 08:22:
[...]

Inclusief leggen of exclusief?
Zit een beetje in hetzelfde schuitje en wil liever van de radiatoren af. Dus dan kom je al snel op vloerverwarming. Helaas is een warmtepomp nog geen optie, hoop dat dat ooit nog gaat kunnen in een appartement...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJustin
Exclusief leggen. Dus ik leg alles, zij storten en werken compleet af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Camiel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:00
Ah dus dat is niet droogbouw 😊 SpeeTile? Omdat je het over storten hebt..
Ben alsnog wel benieuwd, vooral of het zelf leggen te doen is. Scheelt wel heel erg veel manuren!

[ Voor 14% gewijzigd door Camiel op 06-10-2021 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
0943 schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 23:06:
Ik heb het droogbouw systeem van Uponor (Siccus) toegepast op de bovenste verdieping. Dit is ook met EPS platen en daar weer aluminium lamellen in gedrukt. Hier lopen dan weer 14x2 leidingen door.

Ook heb ik PVC klik laminaat, al wat dit wel een drama. En achteraf bleek PVC te vallen onder "zachte vloerbedekking", helaas kreeg ik dit laat te oren en kon de vloer er weer uit.
Ik voelde vee onregelmatige heden en de vloer danst veel.

Uiteindelijk is er nog een laag tussen gegaan om dit fors te reduceren, het systeem werkt iets trager nu, maar ben niet ontevreden de warmte blijft ook langer hangen omdat de massa is opgewarmd.
Hier ook Siccus, waarom dacht je dat dit wel zou kunnen zonder lastspreidende laag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tralapo
  • Niet online
bbbrumbrum schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 19:13:
[...]

Hier ook Siccus, waarom dacht je dat dit wel zou kunnen zonder lastspreidende laag?
Wat heb jij eroverheen gelegd qua tussenlaag en vloer zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Tralapo schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 21:45:
[...]

Wat heb jij eroverheen gelegd qua tussenlaag en vloer zelf?
Fermacell 2E22 Estrich.

[ Voor 80% gewijzigd door bbbrumbrum op 06-10-2021 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tralapo
  • Niet online
Helder, die zie ik het meeste voorbij komen. Is helaas wel een flinke kostenpost haha.

Heb je daartussen ook nog een folie zitten, of liggen ze rechtstreeks op het aluminium? Die folie zie ik op sommige filmpjes wel en op sommige filmpjes niet, mij niet helemaal duidelijk wanneer het wel of niet van toepassing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Volgens de handleiding moet die ertussen, dus die hebben we gewoon geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:50
Als je brede laminaat planken pakt kun je het er zo op leggen, pvc heeft het nadeel dat je bijvoorbeeld fermacell onder moet doen waardoor je vloer dikker wordt dan bij laminaat.

Zelf heb ik 2 droogbouwsystemen, boven en beneden, beneden ligt er 8mm extra brede laminaatplanken op met een dunne laminaat ondervloer voor vloerverwarming, dit werkt prima zolang je rekening houd met puntbelasting zoals geen 3 sit bankstel met ultradunne poten hebt bijvoorbeeld.

Bij 12mm laminaat zit je altijd safe, moet het perse pvc zijn dan wordt het een kostenpost bij droogbouw.

Het ligt hier gewoon zwevend in, geen gekraak of gepiep helemaal niks, het lijkt dan wel ietsjes holler te klinken als je met schoenen loopt.

[ Voor 29% gewijzigd door mr_evil08 op 25-10-2021 16:22 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tralapo
  • Niet online
mr_evil08 schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 16:13:
dit werkt prima zolang je rekening houd met puntbelasting zoals geen 3 sit bankstel met ultradunne poten hebt bijvoorbeeld.
Hier heb ik dus geen zin in ;)

Ik denk dat ik ga voor Fermacell 2E11 platen, die zijn net iets dunner en goedkoper, maar moeten ook prima geschikt zijn voor de taak.

Het systeem wat eronder moet komen ben ik nog niet helemaal uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:42

paQ

Ik heb droogbouw met daarop jumpax en klikPVC. Dat is lang niet gek
In kantoor heb ik droogbouw met daarop jumpax en dan verlijmd PVC. Die laatste is achteraf niet echt een succes. Er ontstaan door de werking toch naden tussen de stroken, en je hoort de vloer duidelijk bij opwarmen.

Ik ben niet ontevreden, maar dit nu wetende zou ik een volgende keer voor een hardere/stijvere oplossing gaan.
Ga in elk geval voor een klikvariant is mijn advies.

[ Voor 6% gewijzigd door paQ op 25-10-2021 17:32 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tralapo
  • Niet online
paQ schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 17:31:
Ik heb droogbouw met daarop jumpax en klikPVC. Dat is lang niet gek
In kantoor heb ik droogbouw met daarop jumpax en dan verlijmd PVC. Die laatste is achteraf niet echt een succes. Er ontstaan door de werking toch naden tussen de stroken, en je hoort de vloer duidelijk bij opwarmen.

Ik ben niet ontevreden, maar dit nu wetende zou ik een volgende keer voor een hardere/stijvere oplossing gaan.
Ga in elk geval voor een klikvariant is mijn advies.
Bedankt, erg waardevol dit! Ik had al eens gekeken naar Jumpax maar vond het sowieso al erg dun, maar een millimeter of 7?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:42

paQ

Tralapo schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 19:13:
[...]

Bedankt, erg waardevol dit! Ik had al eens gekeken naar Jumpax maar vond het sowieso al erg dun, maar een millimeter of 7?
Yep het is idd 7 mm. En, om eerlijk te zijn, best moeilijk leggen.
Het doet echter prima wat het moet doen :) Maar als ik nu de keuze opnieuw zou maken zou ik voor een meer rigide ondervloer kiezen.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tralapo
  • Niet online
Zou het droogbouw systeem ook af te dekken zijn met spaanplaat platen van 10mm dik, in plaats van bijvoorbeeld de Fermacell 2e11?

Dit is fors goedkoper, maar kan niet echt vinden of daar specifieke nadelen aan zouden kleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Warmtegeleiding? En evt vocht icm spaanplaat, dat word huilen...
Spaanplaat is ook niet echt stijf, zeker niet in die dikte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dragonfly83
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 27-05 22:21
Wij hebben sinds vorig jaar een complete set droogbouw v.v.w. fermacelplaten van Variotherm inclusief verdeler met daarop een verlijmde pvc vloer.
Zelf de platen en buizen gelegd, platen zijn makkelijk verwerkbaar en de leidingen zijn er makkelijk tussendoor te leggen in slakkenvorm.
De totale opbouwhoogte is 20 mm.
Houd er rekening mee dat de egaline op basis van anhydriet voor de pvc vloer moet aangezien het vulmiddel op gipsbasis is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tralapo
  • Niet online
bbbrumbrum schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 01:45:
Warmtegeleiding? En evt vocht icm spaanplaat, dat word huilen...
Spaanplaat is ook niet echt stijf, zeker niet in die dikte.
Ja daar kon ik dus niet echt heel goed wat over vinden. Zo'n dikke 2e22 fermacell plaat lijkt me ook zo slecht voor de warmtegeleiding, maar dat is blijkbaar niet zo.
Dragonfly83 schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 08:57:
Wij hebben sinds vorig jaar een complete set droogbouw v.v.w. fermacelplaten van Variotherm inclusief verdeler met daarop een verlijmde pvc vloer.
Zelf de platen en buizen gelegd, platen zijn makkelijk verwerkbaar en de leidingen zijn er makkelijk tussendoor te leggen in slakkenvorm.
De totale opbouwhoogte is 20 mm.
Houd er rekening mee dat de egaline op basis van anhydriet voor de pvc vloer moet aangezien het vulmiddel op gipsbasis is.
Dat systeem heb ik ook bekeken, maar los van het feit dat het nog een semi-nat product is in mijn ogen, is het ten opzichte van de andere bekende droogbouwsystemen echt fors duurder. Zelfs als je de 2e22 fermacell platen over die andere systemen heen legt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tralapo
  • Niet online
Foutje

[ Voor 98% gewijzigd door Tralapo op 17-11-2021 20:56 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tralapo
  • Niet online
Even een recap, voor toekomstige Googlers en andere geïnteresseerden.

Inmiddels ligt het erin en de opbouw is als volgt geworden:

- Als basis de Fermacell 2E35 platen. Dat is 2x 12,5 mm fermacell met 10 mm houtvezel.
- Daar zijn de verwarmingsbuizen in gefreesd, diameter 16mm en h.o.h. 100mm.
- De sleuven zijn vervolgens afgedicht met Quartzline Alpha MRP, een reparatiemortel op gipsbasis.
- Daarna heb ik 4 mm egaline aangebracht, in dit geval de Quartzline Alpha SL Underlayment, ook op gipsbasis.
- Hier is vervolgens de PVC op verlijmd.

Het resultaat is een heerlijk strakke vloer zonder vreemde geluiden en hij wordt en blijft heerlijk warm. Ook van de benedenburen geen klachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jassie256
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-05 08:21
Tralapo schreef op zondag 27 februari 2022 @ 11:11:

- Als basis de Fermacell 2E35 platen. Dat is 2x 12,5 mm fermacell met 10 mm houtvezel.
- De sleuven zijn vervolgens afgedicht met Quartzline Alpha MRP, een reparatiemortel op gipsbasis.
- Daarna heb ik 4 mm egaline aangebracht, in dit geval de Quartzline Alpha SL Underlayment, ook op gipsbasis.

Het resultaat is een heerlijk strakke vloer zonder vreemde geluiden en hij wordt en blijft heerlijk warm. Ook van de benedenburen geen klachten.
Heb je er nog aan gedacht direct op de fermacell de PCV te lijmen? Of click-pvc ipv lijmen? Ik heb lijm in mijn hoofd omdat ik het idee heb dat clikc-pvc wat kan gaan schijven op plekken waar veel word gelopen en gedraaid (e.g. trapopgang, hal binnenkomst)
Ik zie een beetje op tegen het egaliseren, maar tegelijkertijd wil ik de uitdaging wel aangaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tralapo
  • Niet online
PVC lijmen zonder egaliseren is een heel slecht idee, je krijgt dat gewoon niet mooi.

Het egaliseren keek ik ook tegenop, maar bleek veruit de makkelijkste stap. Zorg er alleen voor dat je genoeg hebt zodat je in één keer door kunt. Ik had te weinig en moest de volgende dag verder. De aanhechting tussen nieuw en oud hebben we helaas nooit echt strak gekregen en is nog altijd zichtbaar door de PVC vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoD
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-05 14:37
Hierop ligt klik pvc.
Bevalt tot nu toe goed
Bevalt dit nog steeds? Wij overwegen dit nu ook, rigid klik pvc maar dan met een losse PU-ondervloer. De sleuven zijn dichtgezet met Uniflott maar de mortel is wel wat gekrompen waardoor het niet helemaal vlak is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonny147
Bevalt nog steeds prima, beetje krimp had ik hier ook, dag erna nog even een dun laagje erover heen gedaan.

Wh-mdc07j3e5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IH95
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 13-01 11:49
Tralapo schreef op zondag 27 februari 2022 @ 11:11:

Heb je het helemaal zelf aangelegd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tralapo
  • Niet online
Het frezen heb ik laten doen, verder alles van dat lijstje zelf gedaan.
Pagina: 1