Gasloos in theorie? Zonnepanelen en Warmtepomp enzo.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter spijker
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12:57
Goedemiddag,

Wij als gezin willen investeren in een beter leefklimaat in ons huis en naar gasloos gaan. Niet helemaal voor het klimaat maar voor meer comfort en een beetje uit financieel oogpunt. Geen energie rekening meer hebben is fijn. Alhoewel de totale investering 13/15 jaar nodig heeft om terug te verdienen. Maar de vraag is of dit mogelijk is in onze situatie.

Hierbij gaat het mij in dit topic dus niet over de te investeren bedragen, maar puur de vraag of wij in theorie naar gasloos kunnen?

Huidig situatie: Rijtjes huis uit 1956. Gedeeltelijk geïsoleerd. Gehele huis HR++ glas. Woonkamer en openkeuken van +30m2. 3 slaapkamers en badkamer op de 1ste verdieping en slaapkamer op de 2de verdieping.
Verwarming staat altijd standaard op 18c vanaf 1 oktober ’s avond van 18:00 tot 22:00 naar de 20/20,5/21 graden ongeveer. Thermostaat dus in de woonkamer. Op de overige kamers staan de radiatoren een beetje open.
Gezin bestaat uit 2 volwassenen en 2 kinderen.
2021 Verbruik elektriciteit 4200 kwh
2021 Gasverbruik 1300m3

Wat willen we doen:
1. Spouwmuur en vloer isolatie
2. Zonnepanelen
3. Oude radiatoren vervangen voor LTV radiatoren.
4. Vloerverwarming op houten ondervloer. Waarschijnlijk droogbouwsysteem.
5. Lucht warmte pomp.
6. Verzwaring van 1x35A naar 3x25a i.v.m. zonnepanelen.
7. Vervanging voordeur en kozijn voor nieuwe houten of kunststof i.v.m. tocht.
7. Op inductie of keramisch gaan koken.

Isoleren is het belangrijkste, dus dat gaan we zo spoedig mogelijk doen!
Spouw, vloer isolatie en impregneren buitenmuren in 2021 gaan laten uitvoeren:
Spouw met EPS hr++ isolatie korrels. Spouwmuur krijgt dan R-waarde 1,6.
Op de houtenvloer onder de laminaat ligt al 6cm piepschuim isolatie. Daarom komt onder de vloer een isolatie laag plastic PIF laagdikte van 6 cm hoog. 3,52 RD waarde.

Dit scheel +/- 25/30%. Voor de zekerheid van 25% reductie gekozen in de berekening
Gasverbruik ( nodig voor verwarmen/water ) word dan +/- 975m3
Elektriciteit nodig i.p.v. gas voor verwarmen?
975m3 gas x 9,27kwh= 9038,25 kwh ( 1m3 gas = 9,27kwh )
9038,25/ cop4 = 2259 kwh aan elektriciteit nodig of 9038,25/cop 5= 1807 kwh aan elektriciteit nodig

Elektriciteit nodig voor koken op inductie?
Voorbeeld internet ongeveer 225kwh per jaar. Inductie versus keramisch? Verschil nog naar kijken.

Zonnepanelen toevoegen. Zoveel mogelijk. Op de dubbele dakkapel en eronder. Oost/West opstelling:
Liefst 24 stuks. Dit is wat wij maximaal kwijt kunnen op ons dak en schuur. Helaas nog maar 1 offerte met alleen 21 panelen op het huis. Misschien is hier een ander oplossing voor?

Voor de zonnepanelen zal ik een nieuw topic starten.

Voor de theorie even gerekend met 24 panelen.
Totaal 24 stuks. 395 watt= 9480 kwh opwek. ( Trina Solar 395Wp )
Netto 74% opbrengst i.v.m. schaduw = Netto opwek van 7015kwh netto
Eigen verbruik verlichting en zo 4200kwh
Verbruik elektra voor verwarmen/water = 2259 ( zie berekening hierboven cop 4) + 225kwh voor koken.
Totaal= 4200+2259+ 225= 6684 nieuw verbruik. Opwek 7015kwh. ( ongeveer 331kwh over, Hierbij nog Vermindering Energie Belasting terug ? In theorie ongeveer 331x0,07=23,00 + VEB – transport= € 200 per jaar terug.
Theoretisch zou dus mogelijk zijn om gasloos te gaan.

Optie 2: Totaal 21 stuks alleen op het huis. 21 x 390 watt= 8190 kwh opwek. ( Trina Solar 390Wp, )
Netto 74% opbrengst i.v.m. schaduw = Netto opwek van 6060 kwh.
Eigen verbruik verlichting en zo 4200kwh
Verbruik elektra voor verwarmen/water = 2259 ( zie berekening hierboven) + 225kwh voor koken.
Totaal= 4200+2259+ 225= 6684 nieuw verbruik. Opwek 6060 kwh ( ongeveer 624kwh te kort!. Eventueel dan dus 624 x€ 0,23= € 143,52 betalen per jaar aan elektriciteit en € 200 transportkosten end., maar nog VEB terug. In theorie rekening ook naar €0,00
Theoretisch zou optie 2 ook dus mogelijk zijn om gasloos te gaan.

Lucht warmte pomp hoeveel kW nodig? Ik kom verschillende berekeningen tegen.

Transmissie berekening = woningoppervlakte x factor 80 watt( woning voor 2000)
106m2 x 80 watt = 8480. Dus 8/9KW warmtepomp nodig?
Tweakers forum koevlaas methode: 975m3 x 8kw/1650= 4,72 afronden naar boven is 5kW warmte pomp nodig?

Hoe zwaar moet de warmtepomp worden?

Bij een warmtepomp zitten we te kijken naar DUO installatie ( inclusief boiler van 180/240 liter )
Bijvoorbeeld naar een Atlantic Fujitsu Alfea extensa DUO ALL-IN ONE. Een 5,6 of 8KW variant. ( 1700/1900 subsidie)
Omdat die de CV ketel direct kan vervangen. Vraag is wat technisch mogelijk is in ons huis. De binnen unit kan eventueel op zolder (2de verdieping ) staan op de plek van de huidige CV ketel, maar buiten unit wil ik op de grond in de tuin hebben. Extra meters leidingen naar de begane grond. Maar ook lastiger om leidingen op vloerverwarming aan te sluiten?

Een tweede optie is om de warmtepomp binnen unit in de bijkeuken te zetten, makkelijker voor de vloerverwarming, maar misschien lastiger om op de warmwater leidingen en radiatoren aan te sluiten.

Vloerverwarming en Radiatoren:
Vloerverwarming moeten wij ons nog verder in verdiepen, maar ik denk aan een droogbouwsysteem i.v.m. houten ondervloeren. Maar kan elk ander systeem worden als dat nodig is.
De vloerverwarming kan als hoofdverwarming, maar ik wil wel de radiatoren in de woonkamer behouden mocht de vloerverwarming te weinig capaciteit hebben en dat deze dan beide tegelijker tijd warm kunnen worden.

Uiteraard moeten de radiatoren in de rest van het huis ook door de warmtepomp worden aangestuurd.
Radiatoren willen we vervangen voor lage temperatuur in zodat beter aansluit op de lagere temperaturen voor de warmtepomp. Rekening houdend met welke radiatoren er nu hangen en deze naar de juiste watt lage temperatuurradiatoren omrekenen.

Grotendeels zitten we te denken om voor alle punten aparte leveranciers en installateurs in te schakelen, maar mocht er iemand een goed adres hebben die een combinatie van de zonnepanelen, warmtepomp, vloerverwarming en radiatoren kan verzorgen dan hoor ik dat graag! Regio Midden Nederland.

De grote vraag is: Zit ik een beetje goed te denken? Of zijn er nog andere betere opties waar ik niet aan heb gedacht?

[ Voor 0% gewijzigd door Peter spijker op 03-10-2021 12:12 . Reden: Stukje tekst verwijderd ]

SE 11x365WP ONO + 10x365WP WZW + 4 x365WP ZWZ. Totaal 9100WP. Gasloos sinds 06-2022: L/W warmtepomp NIBE BVA-SVM 10-200, AMS 10-12. L/L warmtepomp MHI SCM50-ZSW triple.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-05 23:43
Prima opzet
7. Vervanging voordeur en kozijn voor nieuwe houten of kunststof i.v.m. tocht.
Isoleren is altijd goed. Tocht oplossen betekent dat er minder ventilatie is. Als je geen mechanische ventilatie hebt zul je daar denk ik beter ook over kunnen nadenken. Of tenminste de CO2 concentratie monitoren.
Lucht warmte pomp hoeveel kW nodig? Ik kom verschillende berekeningen tegen.

Transmissie berekening = woningoppervlakte x factor 80 watt( woning voor 2000)
106m2 x 80 watt = 8480. Dus 8/9KW warmtepomp nodig?
Tweakers forum koevlaas methode: 975m3 x 8kw/1650= 4,72 afronden naar boven is 5kW warmte pomp nodig?
De Koevlaas formule werkt prima. Dan wel een warmtepomop die die 4.72 kW ook nog haalt bij -7 C (aan de kust) of -10 C (ver van de kust).
Op de overige kamers staan de radiatoren een beetje open.
In kamers waar de radiatoren nu een beetje open staan zou ik vooralsnog geen LTV radiatoren hangen maar eerst proberen hoe de warmteafgifte wordt met een warmtepomp en de radiatoren wat verder of helemaal open. Vervangen kan altijd nog toch?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:30
Peter spijker schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 13:22:

78. Op inductie of keramisch gaan koken.
Doe jezelf een lol en ga inductie... Een paar pannen niet kunnen gebruiken is het meer dan waard... keramisch is gewoon een groot drama wat mij betreft.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Je hebt een vergelijkbaar verbruik als ik vroeger had al is mijn huis wel wat nieuwer, 1300 m3 gas, zal ook ongeveer 300 voor sww zijn.
Al bedacht hoe je die gaat oplossen? Dat is de lastigste vind ik, dat verwarmen gaat wel als je dat 24/7 doet in de winter.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansgrave
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10:59
Let wel even op je begane grond vloer. Welke constructie heb je, hout of beton? Ik lees dat er EPS op ligt en je aan de onderkant extra wil isoleren met PIF (bedoel je PIR?). Met die opbouw heb je grote kans op inwendige condensatie, dan kan hout in ieder geval gaan rotten.

Als je geen gas meer hebt hoef je de kruipruimte niet meer te ventileren. Dan kun je je kruipruimte ook isoleren met bodemisolatie bijv 500mm Drowa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15:18

Op de houtenvloer onder de laminaat ligt al 6cm piepschuim isolatie. Daarom komt onder de vloer een isolatie laag plastic PIF laagdikte van 6 cm hoog. 3,52 RD waarde.
Dit kan niet, dan zit je vloer opgesloten tussen 2 dampdicht materialen. Dat moet je anders doen.
6cm PIF kan geen 3.52 zijn. Pas op met al die folieproducten, die hebben vaak Franse isolatiewaardes of behalen hun isolatiewaarde alleen als ze zijn gemonteerd op een speciale manier waarbij er veel luchtspouwen tussen zitten waardoor ze dus geen 6cm meer zijn.

Koken doen we op inductie, keramisch is echt achterhaald.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:27

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Peter spijker Jouw berekening m.b.t. gas (m³) => kWh zou ik nog een keer overdoen.

Hoeveel warmte je uit een m³ je huis in krijgt hangt bijvoorbeeld van de retourtemperatuur af,
de door jouw geschatte 95% haal je pas bij een retourtemperatuur < 35°C.

Verder is het seizoensrendement op sanitair warm water een stuk lager dan op verwarming,
meestal iets van 65%, d.w.z. 1 m³ gas levert ca. 6,35 kWh aan warmte voor warm water bereiding.

Voor de veronderstelde sCOP van 4 (cv) mag je aanvoertemperatuur niet hoger zijn dan ca. 30-32°C
(sCOP 5? - ik heb mijn twijfels), let op voldoende afgifte bij de gewenste lage temperaturen,
verder moet ook je leidingsysteem voor de hogere flow van een warmtepomp geschikt zijn.
De sCOP voor warm water bereiding is trouwens hooguit 2,5! (hogere temperaturen, legionella runs, boilerverliezen)
YMMV

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11-05 12:35

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Goedemiddag,

Wij als gezin willen investeren in een beter leefklimaat in ons huis en naar gasloos gaan. Niet helemaal als klimaat wappies, maar voor meer comfort en een beetje uit financieel oogpunt.
Klimaatwappies zijn ontkenners van antropogene opwarming en niet zij die hun CO2 uitstoot willen verminderen vanuit sociaal oogpunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter spijker
@busscherski Blij te horen dat het een prima opzet is.
Ventilatie gaan we nog naar kijken wat de juiste mogelijkheden zijn. Bedankt voor dit advies. Nog even niet aangedacht.
Wamtepomp capaciteit houden we in de gaten.
Radiatoren gaan we toch mee vervangen om bij de tijd te blijven. Liever nu gelijk dan over een paar jaar. En misschien moeten de leidingen ook vervangen worden voor de juiste flow.

@Ronald Check! Inductie even snel naar gekeken. Is ook veiliger en iets energie zuiniger.

@Rol-Co De 1300m3 gas verbruik is inclusief SWW verbruik. De wamtepompen die ik in gedachte heb hebben interne boilers van 180 of 240 liter wat voor ons gebruik prima is. Geen bad en douche doen we nooit alle 4 achter elkaar. Zie ook berekening hier onder.

@hansgrave en @No Hands Wij hebben een houten ondervloer. Advies van isolatie bedrijfs was PIF folie. Dit is volgens mij hetzelfde als Tonzon folie. Maar ik begrijp dat dit dus geen goede combinatie is. Als de laag EPS onder de laminaat weggaat en dan vloerverwaming droogbouw systeem erop komt kan dit dan wel? Ik zal nog een second opinion aanvragen bij een ander isolatie bedrijf.

@dunklefaser Ik heb gekeken naar gemiddelde waarde berekeningen op google. Hier zit soms wel een verschil in. van 1m3 gas is 9,27kWh of 7,9kWh.
Nieuwe berekening:
Huidig verbruik 1300m3 inclusief sww. In de maanden juni/juli verbruik gemiddeld van 17m3 ( 204 per jr.) voor sww en koken.
1300m3 - 204m3= 1096m3 voor alleen verwarmen.
Besparing isolatie zeg laag aanhouden met 20% = 1096-219 = 877m3 nodig voor verwarmen.
877 x 7,9kWh = 6928kWh
Laten we een wat lage sCop van 3,5 aanhouden. 6928kWh / 3,5 = 1980kWh verbruik voor verwarming.

204kWh ( sww en koken) - 46m3 ( gemiddeld gas verbruik bij koken) = 158m3 verbruik SWW.
158m3 x 7,9kWh = 1248kWh.
1248/ 2,5 ( jouw sCop) = 499kWh verbruik voor SWW

Totaal:
4200kWh elektrische verbruik overige apparaten
1980kWh verbruik verwarmen
499kWh verbruik SWW
175kWh verbruik Inductie koken
Totaal verbruik : 6854kWh.

Afhankelijk van de aantal zonnepanelen opwek 7000kWh of 6000kWh kom ik op/rond 0 uit of zal ik zeg nog 850kWh moeten bijkopen. Alles rond of beneden de 1000kWh bij bijkopen zal € 0,00 of een teruggave betekenen i.v.m. Verminderder Energie Belasting.
Maar wat het precies gaat worden is nog een beetje koffie dik kijken. Afhankelijk van het aantal zonnepanelen, welke warmtepomp precies enzovoort..
Het gaat mij niet om een paar honderd kWh meer of minder. Hoofdzakelijk of we met het totale plaatje van alle plannen een beetje in de goede richting denken.
Voldoende afgifte bij de gewenste temperaturen houden we volgens mij voldoende rekening mee als we combinatie gaan doen van vloerverwarming en de juiste radiatoren.

@Jan Workum Mijn excuus. Topic bericht is aangepast.

SE 11x365WP ONO + 10x365WP WZW + 4 x365WP ZWZ. Totaal 9100WP. Gasloos sinds 06-2022: L/W warmtepomp NIBE BVA-SVM 10-200, AMS 10-12. L/L warmtepomp MHI SCM50-ZSW triple.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansgrave
Peter spijker schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 12:11:

@hansgrave en @No Hands Wij hebben een houten ondervloer. Advies van isolatie bedrijfs was PIF folie. Dit is volgens mij hetzelfde als Tonzon folie. Maar ik begrijp dat dit dus geen goede combinatie is. Als de laag EPS onder de laminaat weggaat en dan vloerverwaming droogbouw systeem erop komt kan dit dan wel? Ik zal nog een second opinion aanvragen bij een ander isolatie bedrijf.
Ik zou de kruipruimte bodem isoleren, ventilatie van de kruipruimte afsluiten en eventueel de funderingsbalken inpakken. De thermische schil verplaats je dan een stuk buiten je vloer ipv dat je vloer een onderdeel is van de thermische schil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:19
Ik lees niet of het dak al geïsoleerd is, indien nog niet, dat zeker doen.
Ook als je nog niet gasloos wilt gaan is dat een goede investering. Het comfort gaat niet beter worden itt tot bv vloerisolatie, maar het scheelt gewoon erg veel warmte verlies en is met een paar jaar terug verdient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@Peter spijker
Als je sww gaat maken met de wp kijk dan goed naar de plaatsing, sww maakt meeste geluid en ook in de zomer wanneer alle ramen open zijn, de reden dat ik het bewust apart heb.
Je kan ook wp voor verwarmen en sww op een andere manier, warmtepomp boiler bijv, e-boiler, doorstroomverwarmer.
Ook tijdens sww maken heb je geen verwarming in huis.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter spijker
@canonball Check! 10 jaar geleden is er een dubbele dakkapel geplaatst. Hierbij is het dak gelijk geisoleerd.

@hansgrave en @Rol-Co . Beide opmerkingen neem ik mee met betreffende partijen.

Bedankt voor de input allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:15
De binnen unit kan eventueel op zolder (2de verdieping ) staan op de plek van de huidige CV ketel, maar buiten unit wil ik op de grond in de tuin hebben. Extra meters leidingen naar de begane grond. Maar ook lastiger om leidingen op vloerverwarming aan te sluiten?

Een tweede optie is om de warmtepomp binnen unit in de bijkeuken te zetten, makkelijker voor de vloerverwarming, maar misschien lastiger om op de warmwater leidingen en radiatoren aan te sluiten.
Aangezien hier nog geen opmerkingen over voorbij zijn gekomen, ben ik ook erg benieuwd hoe anderen dit hebben opgelost. Ik zie hier op het forum veel mensen die een monoblock (zelf) in de tuin hebben geïnstalleerd. Maar ik denk dat 80%+ van de huizen de CV ketel op zolder hebben, met daar ook de toegang tot de circuits van de verwarming en voor SWW. Hebben jullie dan (geïsoleerde) buizen vanuit de tuin richting zolder, of alleen de vloerverwarming op de begane grond aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruidasilva
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Ruidasilva

Funky & Creative

hansgrave schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 12:19:
[...]

Ik zou de kruipruimte bodem isoleren, ventilatie van de kruipruimte afsluiten en eventueel de funderingsbalken inpakken. De thermische schil verplaats je dan een stuk buiten je vloer ipv dat je vloer een onderdeel is van de thermische schil.
Is het handig om bij een houten vloer de ventilatie van de kruipruimte af te sluiten ivm rotten van de vloerbalken?

Music is no longer an expression of the soul or the work of an artist; it's a 'product' that is manufactured, packaged, catalogued, distributed, managed, regulated, and above all sold!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansgrave
Ruidasilva schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 13:14:
[...]

Is het handig om bij een houten vloer de ventilatie van de kruipruimte af te sluiten ivm rotten van de vloerbalken?
Alleen in combinatie met 500mm Drowa chips of gelijkwaardig. Die houden de relatieve vochtigheid tussen de bodemisolatie en houten vloer laag genoeg. Mede doordat de temperatuur daar hoger word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruidasilva
  • Niet online

Ruidasilva

Funky & Creative

hansgrave schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 13:20:
[...]

Alleen in combinatie met 500mm Drowa chips of gelijkwaardig. Die houden de relatieve vochtigheid tussen de bodemisolatie en houten vloer laag genoeg. Mede doordat de temperatuur daar hoger word.
Dus ik kan zonder problemen mijn luchtroosters dichtzetten ivm de bodemparels HR++ 20cm RD 5,88 m2 K/W
en HR++ parels 6cm in de spouw? Ik kreeg van iedereen tegenstrijdige berichten, maar het zorgt nu wel voor een koude vloer in de winter ondanks de bodemparels.

Toen ik aan de isolatie heren vroeg waarom ze de luchtroosters open hielden, kreeg ik het volgende antwoord "De ventilatieroosters zijn bedoeld voor het ventileren van de kruipruimte. Dit is een vereiste volgens het skg ikob."

Music is no longer an expression of the soul or the work of an artist; it's a 'product' that is manufactured, packaged, catalogued, distributed, managed, regulated, and above all sold!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:16

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ruidasilva schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 15:41:
[...]

Dus ik kan zonder problemen mijn luchtroosters dichtzetten ivm de bodemparels HR++ 20cm RD 5,88 m2 K/W
en HR++ parels 6cm in de spouw? Ik kreeg van iedereen tegenstrijdige berichten, maar het zorgt nu wel voor een koude vloer in de winter ondanks de bodemparels.

Toen ik aan de isolatie heren vroeg waarom ze de luchtroosters open hielden, kreeg ik het volgende antwoord "De ventilatieroosters zijn bedoeld voor het ventileren van de kruipruimte. Dit is een vereiste volgens het skg ikob."
gewoon ventileren. en de volgende keer niet kiezen voor bodem isolatie als het je gaat om het isoleren van de vloer. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruidasilva
  • Niet online

Ruidasilva

Funky & Creative

twain4me schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 16:08:
[...]

gewoon ventileren. en de volgende keer niet kiezen voor bodem isolatie als het je gaat om het isoleren van de vloer. ;)
Daar ben ik nu idd achter... ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansgrave
Ruidasilva schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 15:41:
[...]

SKG/IKOB is een kwaliteitssysteem voor hun branche dat is geen wet. Bouwbesluit zegt ventileren indien gasleiding aanwezig.

Ik heb metingen gedaan gedurende enkele jaren van de luchtvochtigheid en temperatuur in de kruipruimte, alleen richting november - december kroop de relatieve vochtigheid naar 70% (boven 70% wordt het tricky vm zwam etc). Temperatuur van de kruipruimte rond 17 graden in de winter en 21 graden in de zomer. Ook voor de zekerheid eens een vochtmeter in een balk gestoken: 10% (dit moet onder de 18% blijven).

Dit is wel met 500mm Drowa chips....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-05 23:43
SiErRa schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 12:59:
[...]

Aangezien hier nog geen opmerkingen over voorbij zijn gekomen, ben ik ook erg benieuwd hoe anderen dit hebben opgelost. Ik zie hier op het forum veel mensen die een monoblock (zelf) in de tuin hebben geïnstalleerd. Maar ik denk dat 80%+ van de huizen de CV ketel op zolder hebben, met daar ook de toegang tot de circuits van de verwarming en voor SWW. Hebben jullie dan (geïsoleerde) buizen vanuit de tuin richting zolder, of alleen de vloerverwarming op de begane grond aangesloten?
Ik heb een monobloc in de tuin. CV leiding door de garage, boven het keukenkastje in de leidingkoof boven het toilet aangesloten op de dikke stijgleidingen.

SWW doe ik met een warmtepompboiler op zolder waar de CV ketel hing. (Dus wel 2 lucht dakdoorvoeren)

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• somejan
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:40
Grotendeels zitten we te denken om voor alle punten aparte leveranciers en installateurs in te schakelen, maar mocht er iemand een goed adres hebben die een combinatie van de zonnepanelen, warmtepomp, vloerverwarming en radiatoren kan verzorgen dan hoor ik dat graag! Regio Midden Nederland.
Wij zaten met hetzelfde probleem. Vergelijkbaar (iets nieuwer) huis, maar we hebben niet zo veel laten doen als jij wilt. Eerst ook gezocht naar aparte leveranciers, maar dat was erg lastig en die hadden vaak geen tijd voor een particulier. Uiteindelijk terecht gekomen bij Alex van de Klift van Zero Energy Solutions. Hij is verkoper/adviseur voor zichzelf en voor PlatDuS (Platform Duurzaam Samenwerken) en hij heeft bij ons spouwmuurisolatie, dakisolatie, vervanging van glas en een zolderverbouwing geregeld. Er is dan één aanspreekpunt en één facturering. Voor gespecialiseerde zaken werden natuurlijk gespecialiseerde bedrijven ingeschakeld, maar het was erg fijn dat wij die dingen dan niet allemaal zelf uit hoefden te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• somejan
Nog een reden om de kruipruimte te ventileren is opbouw van radongas. Is in Nederland op de meeste plekken niet zo'n punt, maar er zijn vast uitzonderingen.

Als je je cv ketel wilt wegdoen en all-electric wilt gaan zou ik niet vertrouwen op een vuistregel van vloeroppervlak of volume maal een forfaitair vermogen, maar een echte transmissieberekening (laten) maken. Dat houdt in de transmissieverliezen van alle delen van de thermische schil van je huis berekenen en bij elkaar optellen (inclusief koudebruggen etc), dan kan je berekenen hoeveel warmteafgifte je nodig hebt om het bij -20 niet koud te krijgen. En dan zorgen dat je ook bij lage temperatuur verwarming voldoende afgiftevermogen hebt. De verhalen van slechte warmtepompinstallaties die veel duurder in gebruik blijken dan gas komen volgens mij vaak vanuit onvoldoende isolatie en/of onvoldoende warmteafgifte op lage temperatuur → afgiftetemperatuur gaat omhoog → warmtepomp verliest efficiëntie → veel meer stroomgebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• somejan
Nog een optie bij warmtepompen is een warmtepomp die de buitenwarmte haalt uit panelen die je aan de gevel kan hangen, die zijn in Nederland nog niet zo bekend. Het heet een thermodynamische warmtepomp (wat ik een vreemde naam vind). Voordeel is vooral dat thermodynamische panelen geen geluid maken in de zomer. Tenzij je er heel veel kwijt kan leveren ze vaak niet genoeg warmte om in de winter je huis te verwarmen, maar er zijn systemen waar je ze kan combineren met een traditionele ventilator verdamper. Het systeem schakelt de ventilatorverdamper dan in als de panelen niet genoeg warmte meer opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 04-05 09:22

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Beste @Peter spijker
Wat een mooie samenvatting van jouw verduurzamingsavontuur!
Zeer leerzaam en daar is dit tweakersforum zo handig voor.
Hoe ben je gevaren met jullie huis?
Draait alles al en ben je klaar voor de winter?

Voor ons huis heb ik qua ontwerp in een rollercoaster gezeten vanaf een veel te grote Vaillant monoblok warmtepomp naar uiteindelijk een bronsysteem.
De cv blijft als backup en voor warm water plus mijn favoriete wokbrander, daar is nog geen enkel goed alternatief voor (9kW aan langs de plaatstalen wok lekkende vlammen in slechts een seconde is moeilijk te vervangen).

Wat me bezig houdt is het verschil tussen de koevlaas methode en de wko-tool waar de eerste 1350*9/1650 op circa 7 kW uitkomt en op de wko-tool website ik op 11-12kW uitkom.
Met een modulerende bron warmtepomp en een vat van 1.000 liter als open verdeler/buffer ga ik toch voor de grotere versie. Beter mee dan om verlegen waar uiteindelijk het verschil in rendement bepaald wordt door de minimale vermogens van de warmtepompen en het buffervat.

Stooklijn die de aan de hand van de buitentemperatuur de temperatuur van het buffervat bepaalt, een UPE pompje van Grundfos die van het buffervat naar de retour ingang van de cv ketel gaat die dan in de "loop" zit naar je radiatoren.
Met de UPE kun je radiatoren individueel regelen, iets wat met onze huidige opzet van onze cv installatie aanpassingen vergt ivm overstort.

Uitdaging blijft het vinden van een brine/water warmtepomp, de bronnenboorder kan binnen drie maanden al leveren.

Nibe F2120-16, UKV300, SMOS40, RMU-S40, 10kWp, 15KVA / 30kWh Victron ESS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
@bioscrasher dus je hebt en een ~40% (!!!) te grote WP, die dan ook nog eens geen SWW doet?
Klinkt niet echt heel logisch. Vooral ook omdat het een WW is, die niets inlevert als het echt koud word... Met een L/W moet je nog een gedeelte van de capaciteit "reserveren" voor defrosts, alhoewel dat vooral rondom het vriespunt is.
Kun je voor de brander geen flessengas nemen?
Beetje zonde om zoveel geld uit te geven en dan nog steeds niet gasloos te zijn, maar dat is misschien ook meer een gevoelskwestie.
En waarom zo'n groot buffervat? Heb je ook nog een houtCV ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

bbbrumbrum schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 10:11:
@bioscrasher dus je hebt en een ~40% (!!!) te grote WP, die dan ook nog eens geen SWW doet?
Klinkt niet echt heel logisch. Vooral ook omdat het een WW is, die niets inlevert als het echt koud word... Met een L/W moet je nog een gedeelte van de capaciteit "reserveren" voor defrosts, alhoewel dat vooral rondom het vriespunt is.
Kun je voor de brander geen flessengas nemen?
Beetje zonde om zoveel geld uit te geven en dan nog steeds niet gasloos te zijn, maar dat is misschien ook meer een gevoelskwestie.
En waarom zo'n groot buffervat? Heb je ook nog een houtCV ofzo?
Die 40% te grote warmtepomp kost me misschien €1.000-1.500 teveel maar geeft de zekerheid dat je nooit te klein selecteert, wat als gevolg heeft dat je na een mega investering nog steeds met een koud huis zit.
Ik lees tegenstrijdige berichten over vermogens en kies dan maar oor de grootste optie.

Het buffervat geeft welke warmtepomp dan ook een mooi en lang leven omdat hij makkelijk een uur kan draaien op zijn laagste of hoogste stand voordat hij uit kan.

Bij net uitval altijd wat reserve voor de nacht, ook wel handig.
Later uitbreiden naar een WW boiler is ook een optie voor de wok naar flessengas betekent dat ik écht alle kruipruimtes heb door moeten tijgeren....

Nadeel van geen gas: geen backup.
Met de bestaande gasketel en 200W aan vermogen op 230V kan de CV ketel het overnemen als de hele straat de warmtepomp met E-heater heeft draaien en het net eruit klapt. Met een Victron MPII 5000/48 en 8kWh aan LiFePO4 back-up dan geen centje pijn dan. Offgrid gedurende 8 maanden kan met de SmartSolar acculader kan met een paar snelle aanpassingen in de bekabeling waar de rest dan zonder warmte en/of Electriciteit zit.

Mijn persoonlijke voorkeur, en dus niet wat technisch gezien wellicht economischer/voordeliger/met een ietsjes beter rendement zou zijn, is een domme warmtepomp (al dan niet modulerend) die een dom vat volstopt met 40-50 graden warm water en van waaruit ik mijn CV kan laten draaien, al dan niet met voorverwarming van het tapwater middels een RVS platenwisselaar in de CV leiding voordat deze de CV ketel in gaat.

Is het technisch wel ok? Wat vind je? En hoeveel rendement loop ik mis met deze opzet die ook voorziet in een stooklijn en passieve koeling in de zomer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter spijker
@bioscrasher ik zal binnenkort even vertellen hoe en wat we uit eindelijk hebben gedaan. Nu nog even geen tijd om uitgebreid te gaan zitten tikken..
Wordt vervolgt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Peter spijker schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 12:55:
@bioscrasher ik zal binnenkort even vertellen hoe en wat we uit eindelijk hebben gedaan. Nu nog even geen tijd om uitgebreid te gaan zitten tikken..
Wordt vervolgt...
Je mag me ook bellen of je nummer doorgeven, ben erg geïnteresseerd wat het uiteindelijk allemaal geworden is :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarcomorbato
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 24-11-2024
Zou je wat winst kunnen behalen door een warmtepomp op 15 graden in te stellen en dan met airco bijverwarmen op de momenten dat je thuis bent?

Ik ga er dan vanuit dat je met 18 graden tevreden bent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:30
@bioscrasher leuke theorie, maar zonder netstroom draait je CV niet. Heb je een Eilandbedrijf accu klaar staan?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Ronald schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 16:21:
@bioscrasher leuke theorie, maar zonder netstroom draait je CV niet. Heb je een Eilandbedrijf accu klaar staan?
Ja, Victron MPII 5kVA met L.O.M. detectie en 8kWh aan LiFePO4 accu's

[ Voor 2% gewijzigd door bioscrasher op 21-08-2022 17:13 . Reden: errata ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Sarcomorbato schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 15:48:
Zou je wat winst kunnen behalen door een warmtepomp op 15 graden in te stellen en dan met airco bijverwarmen op de momenten dat je thuis bent?

Ik ga er dan vanuit dat je met 18 graden tevreden bent
Als dit voor mij bedoeld is, kun je me e.e.a. toelichten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sarcomorbato
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 24-11-2024
bioscrasher schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 17:14:
[...]

Als dit voor mij bedoeld is, kun je me e.e.a. toelichten?
Nee in algemene zin

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

De gedachte is goed, alleen vergt dit wel dubbele systemen.
In all air systemen ben je flexibeler met temperatuur instellen maar hier kleven we nadelen aan zoals bv geluid(verspreiding), risico op tocht (je moet het hele vermogen via de lucht binnen brengen zonder bijverwarming) en een regelmatige filtervervanging.

Pagina: 1