The older I get, the better I was. -=]No Fear[=-
IPS vind ik het betere gaming scherm kwa responsiveness, maar wel gebrekkig contrast
Curve is 100% persoonlijk, maar ik vind het op mijn ultrawide heel veel toevoegen. Geen idee hoe dat op 27inch is alleen.
Ik ben de afgelopen 3 jaar om een aantal redenen een paar keer van gaming scherm geswitcht.Skybullet schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 12:30:
240hz boven 165hz heeft alleen maar zin als je een pc hebt die in jouw spellen consistent boven de 165fps gaat komen en blijven
IPS vind ik het betere gaming scherm kwa responsiveness, maar wel gebrekkig contrast
Curve is 100% persoonlijk, maar ik vind het op mijn ultrawide heel veel toevoegen. Geen idee hoe dat op 27inch is alleen.
Mijn (persoonlijke) voorkeur:
- IPS. Altijd IPS.
- Om te gamen: altijd ultrawide.
Nu ben ik al een tijdje van de 27", maar zelf game ik op een:
pricewatch: Alienware 3821DW Wit, Zwart
Daarvoor had ik een:
pricewatch: Philips Curved UltraWide 349X7FJEW Wit
pricewatch: LG UltraGear 34GK950G Zwart
pricewatch: Acer Predator X27P Zwart
De Dell is met enige afstand het scherm dat mijn voorkeur verdient. Alhoewel de Predator 27p betere HDR had, vind ik ultrawide wel echt iets toevoegen met gaming.
Als je het budget niet hebt voor een 38", dan zou ik persoonlijk gaan voor 34" curved IPS 3440x1440, en dan de goedkoopste die aan mijn overige eisen zou voldoen.
De LG Ultragear beviel mij beter dan de Predator x27p (ondanks het gemis aan HDR), dat vond ik ook echt een fijn scherm - de enige reden dat ik die vervangen heb is omdat hij defect geraakt is.
De schermen die jij noemt zijn echt het dubbele qua budget.freakinlaser schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 17:37:
[...]
Ik ben de afgelopen 3 jaar om een aantal redenen een paar keer van gaming scherm geswitcht.
Mijn (persoonlijke) voorkeur:
- IPS. Altijd IPS.
- Om te gamen: altijd ultrawide.
Nu ben ik al een tijdje van de 27", maar zelf game ik op een:
pricewatch: Alienware 3821DW Wit, Zwart
Daarvoor had ik een:
pricewatch: Philips Curved UltraWide 349X7FJEW Wit
pricewatch: LG UltraGear 34GK950G Zwart
pricewatch: Acer Predator X27P Zwart
De Dell is met enige afstand het scherm dat mijn voorkeur verdient. Alhoewel de Predator 27p betere HDR had, vind ik ultrawide wel echt iets toevoegen met gaming.
Als je het budget niet hebt voor een 38", dan zou ik persoonlijk gaan voor 34" curved IPS 3440x1440, en dan de goedkoopste die aan mijn overige eisen zou voldoen.
De LG Ultragear beviel mij beter dan de Predator x27p (ondanks het gemis aan HDR), dat vond ik ook echt een fijn scherm - de enige reden dat ik die vervangen heb is omdat hij defect geraakt is.
En dat wil ik niet uitgeven, vandaar dat ik daar een lager budget keek.
Rond de €450,-
Ik ben een gamer van 40 jaar oud en voor mij is eye candy belangrijker dan framerate (alles boven de 60 FPS is al snel goed genoeg voor mij).
Ik zou gewoon wat prioriteiten opschrijven en kijken welk scherm binnen budget het beste past.
Voor mij (persoonlijk!) zou de prioriteitenlijst er als volgt uitzien:
1. Ultrawide 34" en 3440x1440 of hoger
2. G-Sync of Freesync 75 Hz, liefst 100 Hz - responstijd van 4 ms is al prima voor mij
3. Curved
4. Liever IPS dan VA (ik vind de kleurweergave van IPS en gebrek aan ghosting echt belangrijk)
5. HDR met een vorm van local dimming
6. 144 Hz of hoger
7. USB-C voor aansluiten werk laptop
8. Responstijd die lager ligt
Maar het blijft iets heel persoonlijks! Er zijn ook zat mooie VA schermen te vinden.
Wat is de reden dat je naar een 2560x1440 scherm aan het kijken bent?
Als je twijfelt tussen de LG en de Samsung in je openingspost, dan zou ik in jouw schoenen altijd voor de LG gaan, maar ik heb dan ook een zeer sterke IPS voorkeur - en dat is, nogmaals, heel persoonlijk en verschilt van persoon tot persoon. Ik ben gewoon geen fan van de potentiele black smearing, kleurweergave, en kijkhoeken van VA - en neem het lagere contrast voor lief.
Voor dat budget kan je een goed 4K scherm vergeten ja.l-burna schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 19:04:
[...]
De schermen die jij noemt zijn echt het dubbele qua budget.
En dat wil ik niet uitgeven, vandaar dat ik daar een lager budget keek.
Rond de €450,-
Maar ik ga je twee andere opties voorstellen. De reden is dat de LG207GL850/GP850 het eerste betaalbare IPS paneel was dat met een overdrive setting, de hele 144-60Hz range kon doen. Dat ging alleen ten koste van contrastratio wat gewoon laag is voor een IPS paneel en een relatief grote kans op forse IPS glow. En dat probleem is er niet meer met nieuwere opties.
De eerste is deze van MSI. Gaat naar 165Hz en doet de 165-60Hz range vrij goed met een overdrive setting. Maar het paneel zelf is gewoon beter in andere zaken zoals contrastratio.
pricewatch: MSI Optix MAG274QRF-QD Zwart
YouTube: MSI MAG274QRF-QD Review, Setting New Performance Records at 1440p 165Hz
De tweede is waarschijnlijk nog iets beter. 170-60Hz met een overdrive setting die eigenlijk beter is dan wat die MSI levert. De MSI haar paneel is iets sneller maar heeft meer overshoot bij lagere framerates. De Gigabyte is consistent net zo snel of net iets sneller dan je refresh rate. Dat kan je terugrekenen met: 1000ms gedeeld door refreshrate =. Dus met 165Hz moeten de pixels dus binnen 6ms wisselen. Google meteen ook het 0-252 kleurenspectrum zodat je die tabellen begrijpt.
pricewatch: Gigabyte M27Q Zwart
YouTube: MSI MAG274QRF-QD Review, Setting New Performance Records at 1440p 165Hz
Het enige nadeel is dat dit scherm een BGR subpixel layout heeft. Met tekst resulteert dat in ietwat blurry tekst. Zie:
https://www.displayninja.com/rgb-vs-bgr-subpixel-layout/
En stiekem dan een derde. Dit is gewoon de LG maar dan naar 165Hz i.p.v. 144Hz. Zelfde LG paneel in deze monitor en de afwerking is hier ook goed.
pricewatch: Dell S2721DGFA Zwart
Oh en de GP850 is eigenlijk ook alleen maar naar 165Hz i.p.v. 144Hz van de GL850.
pricewatch: LG UltraGear 27GP850-B Zwart
En dan de Samsung. Tja dat paneel is echt geweldig en de hele monitor is ook geoptimaliseerd voor FPS games. Bij deze monitor moet je alleen wel goed opletten dat je echt recht voor het paneel zit op de juiste afstand. Want die kromming is ontworpen om precies in je natuurlijke blikveld te zitten. Moet je natuurlijk niet te ver of te dichtbij zitten of schuin voor je scherm. Ik zou ook eens wat meer opzoeken over hoe en wat omtrent 1000R curve monitoren.
Persoonlijk zou ik het niet kopen voor mezelf omdat dit niet aansluit bij mijn eigen wensen. Ik speel nauwelijks shooters en juist veel liever strategiegames. Verder gebruik ik mijn twee monitoren voor werk, veel tekstverwerking en andere zaken. Ik zocht dus naar een goede oplossing voor veel toepassingen en voor mij was dat de pricewatch: Gigabyte Aorus FI27Q (DisplayPort 1.2) Zwart. Eerste paneel ander halfjaar geleden gekocht, de tweede ruim een halfjaar geleden. De laatste keer dat ik keek, is deze ook nog steeds niet gepasseerd in al mijn wensen. Best goede kalibratie uit de doos, je spitst de overdrive range in twee profielen waar je de eerste voor 165-85Hz gebruikt en de tweede voor 85-60Hz. Dat kan je binnen een seconde tussen wisselen. Verder relatief goed contrast voor een IPS en ook redelijk uniform qua IPS glow.
Het punt hiervan is ook om aan te geven dat er geen perfecte monitor is. Tenminste niet tenzij je echt heel veel geld wil gaan uitgeven om dat te kunnen benaderen. Het is altijd een compromis. Aangezien je zelf al shooters aangeeft, zou ik toch eerst eens goed over de Samsung nadenken. Want dat is het wel zo'n beetje voor shooters op het moment.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
De reden dat ik aan het kijken ben naar een 1440p scherm is omdat ik al twee heb, maar ik wil eentje gewoon vervangen voor een moderner scherm om het zo te zeggen. En om toch een keer iets anders te proberen dan het TN scherm dat ik nu heb.freakinlaser schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 20:02:
In jouw situatie zou ik dan voor een 34" VA scherm (curved) of IPS scherm gaan.
Ik ben een gamer van 40 jaar oud en voor mij is eye candy belangrijker dan framerate (alles boven de 60 FPS is al snel goed genoeg voor mij).
Ik zou gewoon wat prioriteiten opschrijven en kijken welk scherm binnen budget het beste past.
Voor mij (persoonlijk!) zou de prioriteitenlijst er als volgt uitzien:
1. Ultrawide 34" en 3440x1440 of hoger
2. G-Sync of Freesync 75 Hz, liefst 100 Hz - responstijd van 4 ms is al prima voor mij
3. Curved
4. Liever IPS dan VA (ik vind de kleurweergave van IPS en gebrek aan ghosting echt belangrijk)
5. HDR met een vorm van local dimming
6. 144 Hz of hoger
7. USB-C voor aansluiten werk laptop
8. Responstijd die lager ligt
Maar het blijft iets heel persoonlijks! Er zijn ook zat mooie VA schermen te vinden.
Wat is de reden dat je naar een 2560x1440 scherm aan het kijken bent?
Als je twijfelt tussen de LG en de Samsung in je openingspost, dan zou ik in jouw schoenen altijd voor de LG gaan, maar ik heb dan ook een zeer sterke IPS voorkeur - en dat is, nogmaals, heel persoonlijk en verschilt van persoon tot persoon. Ik ben gewoon geen fan van de potentiele black smearing, kleurweergave, en kijkhoeken van VA - en neem het lagere contrast voor lief.
Ik wil sowieso geen 34" simpel weg omdat ik die te groot vind.
4k is ook nooit mijn doel geweest.DaniëlWW2 schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 20:33:
[...]
Voor dat budget kan je een goed 4K scherm vergeten ja.![]()
Maar ik ga je twee andere opties voorstellen. De reden is dat de LG207GL850/GP850 het eerste betaalbare IPS paneel was dat met een overdrive setting, de hele 144-60Hz range kon doen. Dat ging alleen ten koste van contrastratio wat gewoon laag is voor een IPS paneel en een relatief grote kans op forse IPS glow. En dat probleem is er niet meer met nieuwere opties.
De eerste is deze van MSI. Gaat naar 165Hz en doet de 165-60Hz range vrij goed met een overdrive setting. Maar het paneel zelf is gewoon beter in andere zaken zoals contrastratio.
pricewatch: MSI Optix MAG274QRF-QD Zwart
De tweede is waarschijnlijk nog iets beter. 170-60Hz met een overdrive setting die eigenlijk beter is dan wat die MSI levert. De MSI haar paneel is iets sneller maar heeft meer overshoot bij lagere framerates. De Gigabyte is consistent net zo snel of net iets sneller dan je refresh rate. Dat kan je terugrekenen met: 1000ms gedeeld door refreshrate =. Dus met 165Hz moeten de pixels dus binnen 6ms wisselen. Google meteen ook het 0-252 kleurenspectrum zodat je die tabellen begrijpt.
pricewatch: Gigabyte M27Q Zwart
Het enige nadeel is dat dit scherm een BGR subpixel layout heeft. Met tekst resulteert dat in ietwat blurry tekst. Zie:
https://www.displayninja.com/rgb-vs-bgr-subpixel-layout/
En stiekem dan een derde. Dit is gewoon de LG maar dan naar 165Hz i.p.v. 144Hz. Zelfde LG paneel in deze monitor en de afwerking is hier ook goed.
pricewatch: Dell S2721DGFA Zwart
Oh en de GP850 is eigenlijk ook alleen maar naar 165Hz i.p.v. 144Hz van de GL850.
pricewatch: LG UltraGear 27GP850-B Zwart
En dan de Samsung. Tja dat paneel is echt geweldig en de hele monitor is ook geoptimaliseerd voor FPS games. Bij deze monitor moet je alleen wel goed opletten dat je echt recht voor het paneel zit op de juiste afstand. Want die kromming is ontworpen om precies in je natuurlijke blikveld te zitten. Moet je natuurlijk niet te ver of te dichtbij zitten of schuin voor je scherm. Ik zou ook eens wat meer opzoeken over hoe en wat omtrent 1000R curve monitoren.![]()
Persoonlijk zou ik het niet kopen voor mezelf omdat dit niet aansluit bij mijn eigen wensen. Ik speel nauwelijks shooters en juist veel liever strategiegames. Verder gebruik ik mijn twee monitoren voor werk, veel tekstverwerking en andere zaken. Ik zocht dus naar een goede oplossing voor veel toepassingen en voor mij was dat de pricewatch: Gigabyte Aorus FI27Q (DisplayPort 1.2) Zwart. Eerste paneel ander halfjaar geleden gekocht, de tweede ruim een halfjaar geleden. De laatste keer dat ik keek, is deze ook nog steeds niet gepasseerd in al mijn wensen. Best goede kalibratie uit de doos, je spitst de overdrive range in twee profielen waar je de eerste voor 165-85Hz gebruikt en de tweede voor 85-60Hz. Dat kan je binnen een seconde tussen wisselen. Verder relatief goed contrast voor een IPS en ook redelijk uniform qua IPS glow.
Het punt hiervan is ook om aan te geven dat er geen perfecte monitor is. Tenminste niet tenzij je echt heel veel geld wil gaan uitgeven om dat te kunnen benaderen. Het is altijd een compromis. Aangezien je zelf al shooters aangeeft, zou ik toch eerst eens goed over de Samsung nadenken. Want dat is het wel zo'n beetje voor shooters op het moment.
Ik ben echt op zoek naar een 1440p scherm.
En ik sta zeker open voor suggesties, dus ik zal ook even naar de schermen kijken die jij genoemd heb.
De reden dat ik naar de LG keek, was omdat het een IPS paneel is plus 165hz. Zelf twijfel ik ook of dat curved gebeuren iets voor mij is.
Ik had vroeger een curved tv, maar ben blij dat ik het na een aantal jaar weg gedaan heb mede vanwege het feit dat je er 9 van de 10 keer pal voor moet zitten.
[ Voor 57% gewijzigd door l-burna op 02-10-2021 20:59 ]
Ik heb zelf de LG 27GP850-B. Ik heb ook lang getwijfeld welk scherm het zou worden naar uiteindelijk voor dit scherm gegaan. Ik ben er zeer tevreden over en je kan ook software installeren om de instellingen van het scherm aan te passen, erg handing. Beter dan via de knopjes die op het scherm zitten. Sommige functies zijn alleen via de knopjes te doen maar die gebruik je niet zo vaak.l-burna schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 20:54:
[...]
De reden dat ik aan het kijken ben naar een 1440p scherm is omdat ik al twee heb, maar ik wil eentje gewoon vervangen voor een moderner scherm om het zo te zeggen. En om toch een keer iets anders te proberen dan het TN scherm dat ik nu heb.
Ik wil sowieso geen 34" simpel weg omdat ik die te groot vind.
[...]
4k is ook nooit mijn doel geweest.
Ik ben echt op zoek naar een 1440p scherm.
En ik sta zeker open voor suggesties, dus ik zal ook even naar de schermen kijken die jij genoemd heb.
De reden dat ik naar de LG keek, was omdat het een IPS paneel is plus 165hz. Zelf twijfel ik ook of dat curved gebeuren iets voor mij is.
Ik had vroeger een curved tv, maar ben blij dat ik het na een aantal jaar weg gedaan heb mede vanwege het feit dat je er 9 van de 10 keer pal voor moet zitten.
Voor 450 euro heb je wel va scherm, 144hz maar dan wel een 34 inch lichte curve.
Althans, mijn voorkeur gaat uit naar hoge grafische instellingen tijdens gamen. Dus maxed out, met mn 3090, zit ik vaak rond de 120 fps, dan tweak ik het klein beetje om op 145-150 fps stabiel te zitten.
240hz is mooi op papier maar als je daar niet met je frame rates erbij komt, heb je er volgens mij toch niets/heel weinig aan. T verschil tussen 144hz en 165hz lijkt mij niet zo heel groot.
[ Voor 9% gewijzigd door FireBladeX op 03-10-2021 09:08 ]
Persoonlijk vind ik 34"gewoon te groot, vandaar dat ik daar ook niet echt naar gekeken heb.FireBladeX schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 09:08:
Heb je ook gekeken naar de xiaomi?
Voor 450 euro heb je wel va scherm, 144hz maar dan wel een 34 inch lichte curve.
Althans, mijn voorkeur gaat uit naar hoge grafische instellingen tijdens gamen. Dus maxed out, met mn 3090, zit ik vaak rond de 120 fps, dan tweak ik het klein beetje om op 145-150 fps stabiel te zitten.
240hz is mooi op papier maar als je daar niet met je frame rates erbij komt, heb je er volgens mij toch niets/heel weinig aan. T verschil tussen 144hz en 165hz lijkt mij niet zo heel groot.
27" is het juiste formaat voor mij.
En wat jij zegt klopt 144hz en 165hz is niet een heel groot verschil, maar bij mij gaat het ook meer om het overstappen naar gewoon een recentere monitor. Deze die ik nu heb gaan toch al een tijdje mee.
Zijn verder prima en niets op aan te merken, maar ik wil toch wat nieuws zeg maar.
En na alles zo een beetje gelezen te hebben leun ik toch steeds meer richting die LG.
Ik heb maar een 3070 dus in dat opzicht hoeft een 240hz scherm niet perse.
Bedankt voor het verplaatsen, monitor zag ik niet als een PC component maar maakt verder niet uit.
[ Voor 12% gewijzigd door l-burna op 03-10-2021 12:49 ]