Aansluiten kookplaat Whirlpool SMP2 9010 c/ne/ixl

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Ringgss
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-11 13:15
Wij hebben via een bekende keukenboer een Whirlpool SMP2 9010 c/ne/ixl inductie kookplaat aangeschaft. Bij de verkoop gaf de verkoper aan dat deze op 380 3-fase aangesloten moest worden. Dit ivm 11kW vermogen. Wij hadden een 1-fase 35A aansluiting, dus 3-fase 25A aangevraagd en dit is nu na 5 maanden aangelegd. Daarbij is uiteraard de meterkast aangepast naar 3-fase met een 3-fase krachtgroep.

Nu de elektricien weer laten komen voor de aansluiting van de kookplaat. Nu lijkt het erop dat deze kookplaat helemaal niet op 3-fase kan. Aangezien er 2 kabels uitkomen. Het lijkt erop dat het een 1 fase + 2 fase aansluiting is. In het aansluitschema staat wel een 3-fase mogelijkheid, maar dan is er 3x een N draad, die uiteraard niet in de perilex zit. Verkoper geeft aan dat deze nooit gezegd heeft dat het 3-fase moest worden 8)7. En deze geeft aan dat de meterkast een kookgroep moet hebben IPV een krachtgroep. De elektricien vermoed dat ook, maar weet het niet zeker ivm het aansluitschema 3-fase met 3x N. Hij durft diet alleen niet aan te sluiten, hij is bang dat er dan teveel over de N gaat. Whirlpool geeft aan geen elektrisch advies te geven :?.

Aansluitschema:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f5OQ5MLmJT0zMwqKWRYaZu1UfeA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pv7543whqMQc1f53jEPfjmXj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AEhafrwZQj2_FzCAal_0Dl2Fxjs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1kxkBYfQWrXslckCwM36cDsh.jpg?f=fotoalbum_large

Bekabeling kookplaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TCLij_fP6KT4dHBdJJiau0HQAZ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jw6PXjHX5K4jGzt9pNVPjzWZ.jpg?f=fotoalbum_large

Een van de blauwe draden is grijs met een blauwe huls eromheen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aARpe47-0TU1xaZGRHSIsvNDbRY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ijjKdi9IBRWCLLu2jf3nYO3q.jpg?f=fotoalbum_large

Help! Hoe kan ik hem aansluiten.

Alle reacties

• DeMontagne
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-03-2022
Deze kookplaat is al voorzien van een kabel. Wat niet heel vaak voorkomt. Meestal moet je nog een perilex kabel kopen.

De kookplaat heeft 2 kabels. de eerste is 3 polig aarde, fase, nul. De 2e kabel is 5 polig aarde, fase 1, fase 2 nul 1 en nul 2. In dit geval zijn fase 1 en 2 gekoppeld. Zo heb je eigenlijk gewoon weer een 3 polige kabel. Standaard is deze kookplaat dus uitbedraad als 7Kw. Wat het merendeel van de keukens heeft. Dit is plaatje 4 op de tekening. De kookgroep heeft 2 fase en 2 nul. Eigenlijk gewoon 2 groepen.

Nu benut je niet het maximaal van de kookplaat. Dat kan wel met 11Kw. Krachtstroom oftewel 3 fasen.
Nu zul je een kleine aanpassing moeten doen in je 5 polige kabel. Fase 1 en 2 moet je scheiden. Dan heb je 2 losse fasen. Met de andere kabel er bij heb je nu 3x fase, 2x nul en 2 x aarde.
Met krachtstroom heb je maar 1 nul nodig. Dus de nul koppel je gewoon aan elkaar net als de aarde.
Nu heb je dus fase 1, fase 2, fase 3, nul en aarde. Dus krachtstroom aansluiting of te wel plaatje 1

Zoals deze kookplaat uitbedraad is kun je alle mogelijke aansluitingen maken zoals op de tekeningen. Maar het maakt het wel wat verwarrend.

Waar jou installateur bang voor is weet ik niet, maar krachtstroom heeft altijd maar 1 nul en soms helemaal geen nul (plaatje 3)

• Ringgss
Bedankt voor je reactie. Was deze vraag alweer vergeten. Het is inderdaad op die manier die jij aangeeft op 3-fase aangesloten door een andere electriciën. De plaat werkt zoals het hoort op 11Kw.

• scrambler1984
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 05-10-2024
mijn ouders hebben de zelfde kookplaat gekocht en ik ben nu bezig om te zorgen dat alles voor elkaar is zodat de kookplaat gewoon op 11KW gebruikt kan worden en ben blij dat ik deze info tegen ben gekomen aangezien het meer inzicht geeft over de verchillende aansluitingen waar je van uit moet gaan

echter valt me op dat de draden zo gemonteerd zijn als op afbeeling 5 van het schema wat erg verwarrend kan zijn als er bij verkoop ook nog eens gesproken word over perilex

zoals de kabels op de afbeelding gemonteerd zijn is het niet eens mogelijk om perilex te gebruiken gezien perilex minimaal uit gaat van 5 kabels: 2 fase,2 nul,1 aarde of 3 fase,1 nul,1 aarde :?

• Ringgss
Op Perilex ging het inderdaad niet lukken, aangezien er twee draden uit het apparaat komen. Bij ons is de plaat nu zonder stekker, maar met wago klemmen in een opbouwdoos gemonteerd door de elektricien. Of dit de juiste manier was weet ik niet, 2 van de 6 kookzones zijn al defect :'( . Maandag komt er een monteur voor...

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-10 20:06
Ringgss schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 08:48:
Op Perilex ging het inderdaad niet lukken, aangezien er twee draden uit het apparaat komen. Bij ons is de plaat nu zonder stekker, maar met wago klemmen in een opbouwdoos gemonteerd door de elektricien. Of dit de juiste manier was weet ik niet, 2 van de 6 kookzones zijn al defect :'( . Maandag komt er een monteur voor...
Met klemmen in een doos monteren is in de basis niks mis mee. Sterker nog, voor mijn gevoel zie je dit tegenwoordig vaker doordat perilex zo'n dramatisch gedrocht is geworden.

De stekker is bekend, maar niemand weet wat er daadwerkelijk aangesloten zit. Kan 2L+2N zijn, of 3L+N, of een driestandenschakelaar. En de volgorde van aansluiten is niet gedefinieerd. Een apparaat aansluiten op een onbekende perilex doos is een mooie loterij.

Door het met klemmen te doen sla je die nachtmerrie over en zal niemand per ongeluk iets (foutief) inprikken.

• Ringgss
@timberleek Ik denk ook niet dat het komt door het aansluiten in de wago klemmen. Dat zou weinig verschil maken ten opzichte van een perilex stekker.

• scrambler1984
Ik zie in principe ook geen probleem in het rechtstreeks aansluiten via wago klemmen in een Lasdoos

Wat ik me wel af vraag is hoe de aansluiting in de meterkast is gemaakt aangezien hier ook rekening gehouden moet worden dat een fornuis groep niet van toepassing is op een 11kw kookplaat als die op 3 fase aangesloten word

• Ringgss
In de meterkast zit het op een 3 fase krachtgroep.

• scrambler1984
Dat is ook precies hoe het aangesloten moet worden dus daar zie ik dan geen probleem

Dus dan zou in het apparaat iets verkeerd moeten zijn gezien de problemen die je nu ondervindt in zo'n korte tijd
Pagina: 1