Apparaat kort van stroom voorzien na afschakelen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk_sigtermans
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-02-2024
Goedendag,

Is het mogelijk om een apparaat kort (bijv. 10 seconden) nog van stroom te voorzien, nadat deze geen stroom meer krijgt?
Bijvoorbeeld een apparaatje dat kort in staat is om capaciteit op te slaan, en ontlaadt zodra de voeding er af gaat?

Een oplossing met netspanning of gelijkspanning kan in mijn geval allebei.

...

Ik heb namelijk een USB audio interface die geluid stuurt naar actieve luidsprekers. Ik schakel alles ineens in met een schakelaar op een stekkerdoos.
Als de audio interface wordt uitgeschakeld, stuurt deze een vervelende piek na, naar die luidsprekers. Om de laatste te beschermen, zoek ik een manier om die audio interface iets later te laten afschakelen, zodat de luidsprekers dan al uit zijn.
De luidsprekers werken op netspanning, de audio interface wordt gevoed met een externe AC/DC adapter op dezelfde netspanning.

...

Ik heb er nog zelf geen oplossing voor gevonden. Wel heb ik pieken bij het inschakelen van de audio interface kunnen oplossen door een tijdrelais te plaatsen voor de luidsprekers, zodat deze vertraagd inschakelen. Maar bij mijn weten kan een tijdrelais zonder voeding niet nog even ingeschakeld blijven? Anders zou een tweede tijdrelais m.i. uitkomst bieden.

NB: ik heb de voorkeur voor een kant en klare oplossing, bijv. een apparaatje of evt. een relais dat ik zelf in een kastje moet bouwen. Zelf een schakeling in elkaar solderen probeer ik te voorkomen maar is een optie als het niet anders kan.

...

Alvast dank voor het meedenken.
Mvg

[ Voor 8% gewijzigd door jk_sigtermans op 02-10-2021 11:59 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-09 23:43
jk_sigtermans schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 11:54:
Bijvoorbeeld een apparaatje dat kort in staat is om capaciteit op te slaan, en ontlaadt zodra de voeding er af gaat?
Wikipedia: Condensator
https://nl.aliexpress.com...SearchText=supercapacitor

moet je wel 2 draadjes solderen

[ Voor 4% gewijzigd door Rrob op 02-10-2021 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 07-09 21:53

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Inderdaad met een supercap op de ac/dc adapter aansluiten. Je wilt de tijd overbruggen die de luidsprekers nog werken na uitschakelen. Met een adapter van 12V 1A met ongeveer 12 Watt verbruik, geeft 1 Farad een paar seconde vertraging. Moet je maar wel afwachten of je adapter dat wel aan kan bij inschakelen. Als er een zekering inzit gaat die er dan gegarandeerd uit. Het werkt alleen als de adapter stroom begrensd is. Dit is op te lossen met twee diodes anti-parrallel waarmee er 1 een kleine weerstand in serie heeft om de stroom te beperken bij opladen.

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:46

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Als het om een simpel stukje electronica gaat zal een elco ban 4700 of 10.000uF ook genoeg spanning geven om vertraagd uit te schakelen.

Probleem met een USB is dat de USB poort ook stroom uit de elco kan trekken en zou je een FET als diode geschakelt in de voedingslijn moeten zetten.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ls470
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:45
jk_sigtermans schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 11:54:
Ik heb namelijk een USB audio interface die geluid stuurt naar actieve luidsprekers. Ik schakel alles ineens in met een schakelaar op een stekkerdoos.
Als de audio interface wordt uitgeschakeld, stuurt deze een vervelende piek na, naar die luidsprekers.
Wordt die piek echt onmiddelijk naar de luidsprekers gestuurd, of zit daar een kleine vertraging (0.1s, ...) tussen?
Je kunt ook overwegen de luidsprekers los te koppelen (of de uitgang van de audio interface te verzwakken) met een relais, zodat de piek nooit bij de luidspreker komt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 10:19
Ipv met condensators te kloten zou ik een smart oplossing gebruiken. Meest simpele is een slim stopcontactschakelaar gebruiken.
Met 2 stopcontact schakelaars en 2 aan uit schakelaars ben je zo ver. Dan kan je ze individueel schakelen.

Twee hiervan.

[ Voor 16% gewijzigd door com2,1ghz op 04-10-2021 10:34 ]

Pagina: 1