Toon posts:

Reparatie stoomstrijkijzer met wat voor kit?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• xah5kiDe
  • Registratie: juli 2017
  • Laatst online: 20:34

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Topicstarter
Ons stoomstrijkijzer lekt. Zodra er water in de tank zit, druppelt hij redelijk snel geheel leeg.
Het is een veelvoorkomend euvel en het is te repareren, want het is drie jaar terug gedaan onder garantie. Nu lekt hij dus weer. Het was niet al te moeilijk om te vinden. Het reservoir lekt (dus niet het druk systeem). Even wat foto's voor de sfeer impressie:

Als alleen in de tank koud water zit, zie je het achter het blauwe plastic druppelen.

Eerst maar eens de zool eraf:

Op deze foto kun je de opening zien waar ik mijn zakmes in steek:

Deze opening wil ik nu volledig gaan volspuiten met water afdichtende kit. Ik heb wel siliconenkit als voorbeeld, maar dat komt niet diep genoeg. Ik wil eigenlijk iets meer vloeibaars hebben wat ik met een kleine injectiespuit erin giet en wat dan de gehele ruimte vult rondom de tank. Na vullen zou dit moeten harden en waterdicht moeten afsluiten. De kit moet ook weer niet te vloeibaar zijn, want water loopt er blijkbaar ergens eenvoudig weer uit.
Vraag is dus, wat zou de beste methode zijn? Ik heb denk ik maar 1 kans.
Ik heb ook ergens gelezen dat iemand met een Dremel het heeft opengezaagd en vervolgens met epoxy heeft gevuld. Maar liever giet is het met iets vol zonder te gaan zagen.

Nog een impressie van de opening:

Het gaat overigens om een Tefal GV7615, maar het is een algemeen euvel van alle Tefal stroomstrijkijzers. Dus als dit een goede reparatie gaat worden, kan dat weer heel veel verspilling tegengaan _/-\o_

Theo

Alle reacties

• Jorn
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 21-01 16:47
Ik zou toch iets van epoxy/2componenten lijm nemen en proberen of je het er met een injectiespuit met dikke naald(te koop bij apotheek) tussen kunt spuiten.

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Topicstarter
Ik denk inderdaad dat ik deze weg ga proberen te bewandelen.

Theo

• FRANQ
  • Laatst online: 20:53
Overigens zou ik het hele blauwe deel eraf halen om zo de hele naad in een keer te kunnen lijmen.

Anders heb je kans dat het alsnog weer gaat lekken.

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Topicstarter
FRANQ schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 14:56:
Overigens zou ik het hele blauwe deel eraf halen om zo de hele naad in een keer te kunnen lijmen.

Anders heb je kans dat het alsnog weer gaat lekken.
99% zit nog prima verlijmd. Om dat los te krijgen moet ik het denk ik gaan verwarmen. Grote kans dat er dan toch ergens wat afbreekt. Van de zool is ook al een lip afgebroken, dus die zit al niet meer goed vast :-(

Theo

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Topicstarter

Dit heb ik gekocht.
Zag echter wel een kleine voetnoot staan:

Toch maar eens zoeken wat voor plastic de bak is:

Aj, Polypropeen! Dat houdt dus niet.
Toen toch maar besloten de siliconen kitspuit te gebruiken:

Het spuitkopje zo diep mogelijk in de opening persen en vervolgens laten vollopen.
En dat ging eigenlijk redelijk goed. De kit vult de kier waar het lekt over ongeveer 10cm geheel op:

Verder dan dit wilde niet, maar in mijn geval zit het lek ook aan het begin.
Eerst maar even een dagje drogen en dan strijken maar 8)

Theo

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Topicstarter
Tot slot nog een update voor de toekomstige Googleaar. De reparatie werkte niet door een klein stuk te kitten. Ik moest het volledig rondom doen. En dat is te doen op deze manier:

Op drie of vier plaatsen de kitspuit er tussen vrotten. Het is Polypropyleen zoals eerder gemeld, dus het is enigszins flexibel zonder dat het breekt.

En nu lijkt het wel volledig waterdicht. *O*

Theo

• janklo
  • Registratie: september 2021
  • Laatst online: 23-11-2021
ik fix bijna alles met polymeer kit, beste uitvinding naast ductape en tyraps
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee