Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23:12
Nieuwe iPad mini 5. Aangesloten en aangezet. Paar vragen zoals bekend. En of ik de gegevens van een andere iPad wil restoren. Ja, dat wil ik, van mijn oude iPad mini 4. De twee apparaten gepaird.

En dan word ik gedwongen te upgraden naar iPadOS 15. Geen keuze, kun je niet overslaan. Huh? Waarom mag ik niet eerst gewoon even met het device werken en bepalen of ik die update wil. Grrr… :(

Alsof je een auto koopt, deze komt afhalen en de monteur zegt; nee meneer eerst een nieuwe motor monteren.

Vervolgens start dus die update. Hier gigabit glasvezel. Downloading… tijd die getoond wordt loopt heel raar, 1 uur, 4 uur, 19 uur. Wat? |:(

Na 2 uur maar eens gereset. Na opnieuw starten gaat hij gewoon door… nog 17 uur.

Weer eens gereset, zelfde scherm komt op; nog 5 minuten, 4, … download klaar. :? Huh?

Vervolgens “Updating”… zonder enige indicatie van de voortgang. Na 50 minuten opeens het bekende zwarte scherm met appeltje en witte dunne streep voortgangsindicatie.

Vervolgens restore backup… geen keuze welke iCloud backup. Mooi dat gaat snel. En dan blijkt een backup van mijn iPad 2020 gerestored te zijn, niet van de iPad mini 4. Nou ja, geeft niet.

Totaal 4 uur gedoe en eindelijk werkt het device. Apple toch. Je wilt toch snel met je nieuwe aanwinst aan de slag… nee hoor, dat kan niet.

De restore ging wel goed, niet de juiste maar ok. Jammer dat het iPadOS 15 is met de bekende quirks. Zal wel wennen. Maar zo’n out of box experience is waardeloos. Stond al op het punt het apparaat terug te sturen omdat ik geen enkele voortgang zag en dus aan een defect dacht.

Wat ging hier nou fout?

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 03:13
Welvaart

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:41

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Had je mini 4 al iPadOS 15? Dan moet je nieuwe mini 5 verplicht geüpdate worden.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
PD2JK schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 22:32:
Had je mini 4 al iPadOS 15? Dan moet je nieuwe mini 5 verplicht geüpdate worden.
Nee, die iPad mini 4 had nog iPadOS 11. Maar waarom moet een nieuw device ge-update worden tijdens de out of box sessie? Ik denk dat op de nieuwe mini 5 natuurlijk versie 14 stond, dat zou gewoon gewerkt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ansichtkaart
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 14-12-2024
Wat is er mis met de nieuwste versie hebben, waarom heb je daar aversie (hue hue) bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
ansichtkaart schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 22:50:
Wat is er mis met de nieuwste versie hebben, waarom heb je daar aversie (hue hue) bij?
Dat is helemaal mijn punt niet. Mijn “aversie” is tegen een update die tijdens een out-of-box sessie gedaan wordt, zonder mogelijkheid dat even over te slaan. Op mijn iPad 2020 staat 14.8 en dat werkt prima, in 15 zitten nog best wel rare zaken. Zie de reviews. Maar goed dat was mijn punt dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ik denk dat je zelf iets verkeerd doet/deed. Heb pas een iPad Air 2020 klaar gemaakt, en dat ging vliegens vlug. Alleen was na updaten en reservekopie overzetten, het toestel op de achtergrond nog 45min bezig met data restoren. foto/video en data uit apps. Dat kon mooi aan de 20W lader in tussentijd, schermslot uit en gaan.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Je hoeft tijdens de Out of the Box experience niet verplicht naar de nieuwste versie, dat is alleen als je een nieuwere back-up wilt terug plaatsen.

Ik was er niet bij natuurlijk dus ik heb de berichten op het scherm niet gezien en daardoor is het wat lastig inschatten of je iets over het hoofd gezien hebt of dat er wat anders is voor gevallen maar het is geen standaard procedure dat je altijd moet updaten in ieder geval.

[ Voor 32% gewijzigd door Donstil op 02-10-2021 16:04 ]

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
ernstoud schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 22:21:
Vervolgens restore backup… geen keuze welke iCloud backup. Mooi dat gaat snel. En dan blijkt een backup van mijn iPad 2020 gerestored te zijn, niet van de iPad mini 4. Nou ja, geeft niet.
Je kunt tijdens het restoren van een iCloud back-up in de Out of the Box experience wel kiezen welke iCloud back-up je wilt, mits er meerdere zijn dan natuurlijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-xyhS0iZWnhVnwh-DQ-Ze-5h2H0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x82hRGNnI1YkRWtE2RLXyzTP.jpg?f=fotoalbum_large

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05:39

Tarin

Just plain weird.

Ik had deze week met mijn iPad 9 ook niet de soepelste eerste dag. Bij mij was het probleem dat ik in 2004 of 2005, toen ik nog in Nederland woonde, iets bij Apple heb besteld (een paar iPod-sokken), en toen ik op hetzelfde mailadres als ik toen gebruikte een Apple-ID aan wilde maken, werd mijn account-locatie Nederland terwijl ik het apparaat netjes op Duitsland in had gesteld.
Dan kan je dus niks in de iTunes- en App-store, ook niet na opnieuw in te loggen in de App-Store (dan kom je in een eindeloze review-account-log-in-review-account-loop).
Ik moest in de systeeminstellingen mijn account verwijderen en opnieuw koppelen, nadat ik via de browser in mijn Apple-account mijn land heb gewijzigd - die oplossing vond ik uiteindelijk op reddit, na een tijd googlen.

Is vast geen vaak voorkomende situatie, maar ik heb uiteindelijk voor mijn gevoel 50 keer geprobeerd opnieuw in te loggen - met mijn mooie veilige speciaal voor mijn Apple-ID gegenereerde irritant in te typen wachtwoord.

[ Voor 12% gewijzigd door Tarin op 02-10-2021 16:19 ]

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Hackus schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 15:18:
Ik denk dat je zelf iets verkeerd doet/deed. Heb pas een iPad Air 2020 klaar gemaakt, en dat ging vliegens vlug. Alleen was na updaten en reservekopie overzetten, het toestel op de achtergrond nog 45min bezig met data restoren. foto/video en data uit apps. Dat kon mooi aan de 20W lader in tussentijd, schermslot uit en gaan.
Veel fout doen kan niet. Je kiest locatie, taal, WiFi SSID en dan start de initialisatie. Geef eens aan wat ik dan fout gedaan heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Donstil schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 16:00:
Je hoeft tijdens de Out of the Box experience niet verplicht naar de nieuwste versie, dat is alleen als je een nieuwere back-up wilt terug plaatsen.

Ik was er niet bij natuurlijk dus ik heb de berichten op het scherm niet gezien en daardoor is het wat lastig inschatten of je iets over het hoofd gezien hebt of dat er wat anders is voor gevallen maar het is geen standaard procedure dat je altijd moet updaten in ieder geval.
Ik kreeg de vraag of ik de gegevens van een andere iPad over wilde nemen. Dat wilde ik, dan krijg je die pairing met op het nieuwe device een blauw bewegende cirkel waarvan je dan met de andere de camera op moet richten. Dat ging goed. Dan is het toch overduidelijk dat je van dat device de backup wil restoren?

Ik kreeg geen keuze voor de backup, alleen een melding dat er van 29/9 een backup was en of ik die wilde gebruiken. En klaarblijkelijk was dat een iCloud backup van mijn iPad 2020 en niet van de mini 4.

Enfin; geen verder leed hoor, wel merk ik dat veel apps weer om wachtwoorden vragen, die zijn klaarblijkelijk niet meegenomen. Ook geen probleem, maar had dat wel verwacht.

[ Voor 11% gewijzigd door ernstoud op 02-10-2021 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swv
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:41

swv

Toen ik de overstap maakte van de iPhone 12 naar de iPhone 13 kon dit zonder hindernissen. Dus oude device naast de nieuwe leggen. Dan krijg je inderdaad de melding dat er een nieuwe iPhone is gevonden en of je alles wilt overzetten. Ja dat had ik gedaan. Wachtwoorden worden dan ook overgezet. Alleen mijn bank en DigiD moest ik opnieuw invoeren. Maar dat is logisch i.v.m. veiligheid.

De iPhone 13 werd met een oudere versie van iOS 15 geleverd, terwijl er op release een nieuwere beschikbaar was. Bij installatie en setup is bij mij niet ongevraagd een update gestart of een melding verschenen. Dit heb ik handmatig achteraf gedaan. Binnen 30 minuten was mijn nieuwe iPhone klaar voor gebruik.

Idealiter zou het op de iPad ook zo soepel moeten gaan als bij mij met de iPhone. Dat het bij jou dan anders gaat én dat het zooo lang moet duren vind ik merkwaardig en niet normaal. Het sluit echter niet aan bij mijn ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23-04 09:43
Ik vind het niet vreemd hoor. Je hebt een iPad mini 4, die een OS draait uit 2017. Je koopt een nieuwe iPad die komt met iPadOS 14 (of 15) en, hij wil ze eerst gelijk trekken zodat hij zeker weet dat alles en veilig is, en straks werkt.

Er zijn behoorlijk wat 0 days geweest sinds de laatste iOS 11 update in 2019 dus je hebt een behoorlijk risico genomen.

iPadOS 11 heeft nooit bestaan trouwens. iPadOS is begonnen bij 13.

Ik hou mijn devices altijd geüpdatet en ging van de mini 5 -> 6 en kon na ongeveer 45 min updaten/restoren direct aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiii
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-04 18:03

Aiii

何これ

Ten eerste, vervelend dat je ervaring tegenviel.

Dan, je iPadOS 15 vraag kan simpel beantwoord worden, die staat standaard op de nieuwe iPad Mini nog voordat je hem aangezet hebt, je kan dan inderdaad niet over naar een oudere versie. Dat je meteen moet updaten kan, maar komt mij niet bekend voor. Hoe dan ook zal het slechts de meeste recente (beveiligings)update geweest zijn.

Waarom het zo lang duurde weet ik niet, tenzij je een technisch defect hebt kan ik er geen reden voor verzinnen, ook dat herken ik niet. De enige tijden dat mijn updates traag downloaden is als er een nieuwe versie van iPadOS uitkomt en iedereen gelijktijdig de downloadservers gebruikt, maar zelfs dan hebben we het over enkele tientallen minuten tops voor meerdere gigabytes aan data. Even in de gaten houden dus of je iPad de juiste snelheid binnen trekt, de WiFi chip zou het zonder meer aan moeten kunnen.

Overzetten is tegenwoordig super eenvoudig, maar als ik het goed begrijp had je oude iPad Mini nog iPadOS 11 en dan is het niet zo heel gek dat overzetten nog niet zo vlekkeloos gaat als sinds de nieuwe methodes die met 14 zijn geïntroduceerd, in die zin had je beter eerst je oude iPad een update gegeven naar iPadOS 15. Dan had je je data rechtstreeks van de ene iPad naar de andere kunnen laten kopiëren, gewoon over je netwerk, dan neemt hij doorgaans inderdaad ook de wachtwoorden over en alle andere instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
ex87 schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 18:03:
Ik vind het niet vreemd hoor. Je hebt een iPad mini 4, die een OS draait uit 2017. Je koopt een nieuwe iPad die komt met iPadOS 14 (of 15) en, hij wil ze eerst gelijk trekken zodat hij zeker weet dat alles en veilig is, en straks werkt.

Er zijn behoorlijk wat 0 days geweest sinds de laatste iOS 11 update in 2019 dus je hebt een behoorlijk risico genomen.

iPadOS 11 heeft nooit bestaan trouwens. iPadOS is begonnen bij 13.

Ik hou mijn devices altijd geüpdatet en ging van de mini 5 -> 6 en kon na ongeveer 45 min updaten/restoren direct aan de slag.
Gelijk trekken? Met de “oude” mini 4 is niets gebeurd hoor. De nieuw uit doos mini 5 werd dus geüpdatet… hetgeen dus uren duurde.

En met nieuwe iPadOS versies op oudere iPads heb ik slechte ervaringen. Mijn (jaren geleden) iPad 2 en mini 2 werden na de laatste update die er was totaal onbruikbaar qua snelheid, Safari crashes etc., kon ze gewoon weggooien, de mini 2 doet nu dienst als extern scherm aan een Windows server 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Aiii schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 18:09:
Ten eerste, vervelend dat je ervaring tegenviel.

Dan, je iPadOS 15 vraag kan simpel beantwoord worden, die staat standaard op de nieuwe iPad Mini nog voordat je hem aangezet hebt, je kan dan inderdaad niet over naar een oudere versie. Dat je meteen moet updaten kan, maar komt mij niet bekend voor. Hoe dan ook zal het slechts de meeste recente (beveiligings)update geweest zijn.

Waarom het zo lang duurde weet ik niet, tenzij je een technisch defect hebt kan ik er geen reden voor verzinnen, ook dat herken ik niet. De enige tijden dat mijn updates traag downloaden is als er een nieuwe versie van iPadOS uitkomt en iedereen gelijktijdig de downloadservers gebruikt, maar zelfs dan hebben we het over enkele tientallen minuten tops voor meerdere gigabytes aan data. Even in de gaten houden dus of je iPad de juiste snelheid binnen trekt, de WiFi chip zou het zonder meer aan moeten kunnen.

Overzetten is tegenwoordig super eenvoudig, maar als ik het goed begrijp had je oude iPad Mini nog iPadOS 11 en dan is het niet zo heel gek dat overzetten nog niet zo vlekkeloos gaat als sinds de nieuwe methodes die met 14 zijn geïntroduceerd, in die zin had je beter eerst je oude iPad een update gegeven naar iPadOS 15. Dan had je je data rechtstreeks van de ene iPad naar de andere kunnen laten kopiëren, gewoon over je netwerk, dan neemt hij doorgaans inderdaad ook de wachtwoorden over en alle andere instellingen.
De download was 2.5 Gb., ik neem dus aan dat er iPadOS 14 op de nieuwe mini 5 stond af fabriek, is al een wat ouder device natuurlijk. Een dergelijke grote download zal dan toch wel het volledige OS geweest zijn.

De mini 5 werkt prima, WiFi gewoon ook met dezelfde snelheid als zijn grotere broer.

Enfin, ik lees hier dus dat dit niet normaal is wat er gebeurde. Pech dus denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
ernstoud schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 18:11:
[...]

Gelijk trekken? Met de “oude” mini 4 is niets gebeurd hoor. De nieuw uit doos mini 5 werd dus geüpdatet… hetgeen dus uren duurde.

En met nieuwe iPadOS versies op oudere iPads heb ik slechte ervaringen. Mijn (jaren geleden) iPad 2 en mini 2 werden na de laatste update die er was totaal onbruikbaar qua snelheid, Safari crashes etc., kon ze gewoon weggooien, de mini 2 doet nu dienst als extern scherm aan een Windows server 8)
Ah, dus je probeert te restoren van iOS 11 naar 15? Ja, dat zou wel is een use case zijn die ze bij Apple niet 100% getest hebben. Eigenlijk is het verstandiger om ze allebei op hetzelfde OS te laten draaien voordat je dit doet.

De reden dat je iPad verplicht moet updaten out of the box is omdat ze soms verstuurd worden met builds die gewoon niet 'af' zijn voor het publieke gebruik en dus eerst moeten updaten voordat ze werken.

Of soms dus met een build waar een actief lek in zit, en dan dus eerst moeten patchen.

Als iemand die in de security hoek werkt vind ik dit wel een slim systeem, het beschermt gebruikers een beetje tegen zichzelf zodat je niet met een onveilig OS blijft rondlopen.

[ Voor 3% gewijzigd door ex87 op 02-10-2021 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiii

Aiii

何これ

ernstoud schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 18:16:
[...]

De download was 2.5 Gb., ik neem dus aan dat er iPadOS 14 op de nieuwe mini 5 stond af fabriek, is al een wat ouder device natuurlijk. Een dergelijke grote download zal dan toch wel het volledige OS geweest zijn.

De mini 5 werkt prima, WiFi gewoon ook met dezelfde snelheid als zijn grotere broer.

Enfin, ik lees hier dus dat dit niet normaal is wat er gebeurde. Pech dus denk ik.
Het volledige OS was bijna 6GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

iPad Mini 5 is geen 6, kan evt. wel nieuw zijn, maar daar staat nog geen iPadOS15 op.

Verder gewoon instellen via reservekopie. Misschien ouderwets, maar werkt goed en snel. Als je gaat pairen, en gelijk gaat updaten gaat het mis.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Ik houd mijn devices altijd up-to-date. Verder controleer ik vooraf even of mijn oude device recent een backup naar iCloud heeft gemaakt. Normaal gesproken duurt het downloaden en preparen van een update zo'n 10-15 minuten (op de dag van release wel langer). Het installeren zelf ongeveer een kwartier. De restore is afhankelijk van de hoeveelheid apps en data die je had. De apps installeren bij mij in een half uurtje. De rest gaat op de achtergrond, daar hoef je ook niet op te wachten. Blijft over een paar wachtwoorden, maar dat is logisch vanwege veiligheid. Ik vind het allemaal niet gek, de meeste apparaten forceren een update naar de laatste firmware bij het initialiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
ex87 schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 18:16:
[...]

Ah, dus je probeert te restoren van iOS 11 naar 15? Ja, dat zou wel is een use case zijn die ze bij Apple niet 100% getest hebben. Eigenlijk is het verstandiger om ze allebei op hetzelfde OS te laten draaien voordat je dit doet.

De reden dat je iPad verplicht moet updaten out of the box is omdat ze soms verstuurd worden met builds die gewoon niet 'af' zijn voor het publieke gebruik en dus eerst moeten updaten voordat ze werken.

Of soms dus met een build waar een actief lek in zit, en dan dus eerst moeten patchen.

Als iemand die in de security hoek werkt vind ik dit wel een slim systeem, het beschermt gebruikers een beetje tegen zichzelf zodat je niet met een onveilig OS blijft rondlopen.
Nee, ik probeer niet iPadOS te restoren. Ik kocht een nieuwe mini 5 en die vond het bij de initiële setup direct nodig zonder andere mogelijkheden te updaten. Dat kan inderdaad natuurlijk komen door een oudere of niet gesupporteerde versie af fabriek. Dat zou overigens dan betekenen dat je een nieuw device uit de doos alleen kan gebruiken als er internet beschikbaar is. Dat heb ik nooit eerder meegemaakt.

Ik werk ook in de security en ben het met je eens dat updaten altijd moet. Maar als een perfect werkend device daardoor gewoon de prullenbak in kan (mijn iPad 2 en iPad 2 mini dus) na de laatste update van Apple dan is dat zuur. Enfin, dat is een andere discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Hackus schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 18:21:
iPad Mini 5 is geen 6, kan evt. wel nieuw zijn, maar daar staat nog geen iPadOS15 op.

Verder gewoon instellen via reservekopie. Misschien ouderwets, maar werkt goed en snel. Als je gaat pairen, en gelijk gaat updaten gaat het mis.
Ok. Maar als je laatste zin gebaseerd is op ervaringen ook van anderen, dan moet de initiële setup van een iPad het zo niet doen! Ik heb niets anders gedaan dan een apparaat uit de doos gehaald, een paar vragen beantwoord en kreeg toen een update waarvan op een gegeven moment de teller opliep naar 17 uur. Op een gigabit glasvezel internet lijn waarop op dat moment alle capaciteit beschikbaar was.

Na uren wachten zonder vooruitgang en na twee keer een reset duurde het dus opeens 5 minuten.

Enfin, case closed. No harm done.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiii

Aiii

何これ

Hackus schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 18:21:
Oh, ik zie het ja, mea culpa.

Dan kan het zomaar zo zijn dat de update verplicht is omdat het OS dat erop stond niet meer ondersteund wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ex87
ernstoud schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 18:23:
[...]

Nee, ik probeer niet iPadOS te restoren. Ik kocht een nieuwe mini 5 en die vond het bij de initiële setup direct nodig zonder andere mogelijkheden te updaten. Dat kan inderdaad natuurlijk komen door een oudere of niet gesupporteerde versie af fabriek. Dat zou overigens dan betekenen dat je een nieuw device uit de doos alleen kan gebruiken als er internet beschikbaar is. Dat heb ik nooit eerder meegemaakt.

Ik werk ook in de security en ben het met je eens dat updaten altijd moet. Maar als een perfect werkend device daardoor gewoon de prullenbak in kan (mijn iPad 2 en iPad 2 mini dus) na de laatste update van Apple dan is dat zuur. Enfin, dat is een andere discussie.
Dat klopt, een iOS apparaat kan je alleen activeren met internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Toen ik eerder dit jaar mijn vervangende iPad Air 3 binnenkreeg, heb ik hem eerst door de hele out-of-box procedure heengeleid zonder me bij iCloud aan te melden. Op die manier kon ik zekerstellen dat hij de meest recente versie van iPadOS had en dat ik niet een backup die gemaakt is met een nieuwere versie terugzet bij een oudere. Na het updaten heb ik hem dan een factory reset gegeven en ben ik hem echt gaan instellen.

Dit lijkt me eigenlijk de beste manier om bij zoiets problemen te voorkomen. Vergt alleen wat geduld als je net een nieuw apparaat hebt. ;)
Pagina: 1