Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ReversdRainbow
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 14-09 19:21
Goedenavond allen
De huidige situatie :
Remeha tzerra modulerend
Pompsnelheid onbekend
Water temperatuur 65/70gr

Robot 3 groeps verdeler losstaand systeem
Grundfos alpha 2 stand 2
Warmtewisselaar

Alle groepen voluit - kwartslag terug
Aan/afvoer 16mm (veelste dun , bedankt vorige eigenaar)
6,5m bij 4,3m te verwarmen vloeroppervlakte

Vloerverwarming icm 2 radiatoren op de benedenverdieping

Op dit moment heb ik de 2 radiatoren dicht gedraaid zodat alle flow richting de vloerverwarming gaat anders krijgt de vvw geen tijd om op te warmen ( wsl ook door de kleine diameter)
De ketel heeft geen display en ben dan wel zo A technisch dat ik niet in het programma komt om de pompsnelheid te verhogen.

De vloerverwarming word nu wel warm al weet ik op dit moment niet ofdat het zuiniger is dan gewoon de radiatoren aan te zetten

Nu blijft het euvel dat er geen afkoeling is in het systeem
De aan/afvoer wijken niet meer dan 2 graden af en gaat een hoop energie verloren lijkt mij

als we de toon goed hoog zetten loopt de vvw op tot 39/40gr

Heeft iemand enige tips om de delta te vergroten en zuiniger te stoken ?

Mocht er meer informatie nodig zijn hoor ik het graag
BVD Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ceep-tZeS6-Brn2nL8YNoLR_-Pc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jE2J5BLJCvejNU1m6SRFYY0O.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:56

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

pompsnelheid verlagen, meer tijd om af te koelen.
Heb je een betere foto van de hele verdeler en leidingwerk? Soms zit er een instelbare bypass tussen aanvoer en retour, wellicht staat deze te ver open? Of wellicht een RTL ventiel op de retour dat te ver open staan?

[ Voor 75% gewijzigd door Microkid op 01-10-2021 22:12 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 04:43
ja zoek even de instalateurs handleiding op. (dit op eigen risco)
dan kan de pomp snelheid van je cv ketel aanpassen.
ook kan je minimale aanvoer temp opschroeven. naar bijv 40 graden.
ik vermoedt dat je ketel nu begint bij 33/35 graden ofzo.
wat @Microkid zegt kan ook. in robot verdelers zit zo,n instelbare bypass. aan de zijkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReversdRainbow
Bedankt alvast voor het meedenken

Ik zal me even proberen te verdiepen in de gebruikshandleiding

Mocht het nodig zijn om in de winter de radiators ook open te zetten zal ik deze weer verhogen lijkt mij

De vvw pomp staat nu iig op stand 1

Als de kachel aanslaat lopen bijde thermometers eigenlijk gelijktijdig op

Zie bijlage
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cbrT9H6dGus5SloRBtT0FKLaAPc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nlAI9NnhXqnyqaFcR5rb15NG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p7Qemp1R-aa89qAjhd0t1jSB_5g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P2v4gleky99ZXsQoFDHF0DHI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:29

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Dat is (volgens mij met mijn redelijk beperkte kennis over dit onderwerp) bijzonder dat het systeem wordt gevoed via een warmte wisselaar.
Ik vraag me dan af, die pomp op je verdeler, die zorgt voor de flow in de verdeler en in je vloerverwarming. Maar zorgt diezelfde pomp wel voldoende flow door de warmte wisselaar. Ik kan me hier prima voorstellen dat die flow heel erg beperkt (veel te laag) is. Maar de andere geleerden zullen daar wel iets nuttigs over kunnen zeggen.

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
remco_k schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 12:02:
Dat is (volgens mij met mijn redelijk beperkte kennis over dit onderwerp) bijzonder dat het systeem wordt gevoed via een warmte wisselaar.
Ik vraag me dan af, die pomp op je verdeler, die zorgt voor de flow in de verdeler en in je vloerverwarming. Maar zorgt diezelfde pomp wel voldoende flow door de warmte wisselaar. Ik kan me hier prima voorstellen dat die flow heel erg beperkt (veel te laag) is. Maar de andere geleerden zullen daar wel iets nuttigs over kunnen zeggen.
Die warmtewisselaar zal geplaatst zijn omdat er geen zuurstofdichte slang gebruikt is voor de vloerverwarming vermoed ik.
Ik zou hem alleen nooit zo plaatsten, is een mooi bezink bakje voor smurrie en losse deeltjes in het water.
Goed ontluchten is ook lastig voor de vloerverwarming kant van de wisselaar als ik het zo zie....

[ Voor 5% gewijzigd door Ronald.42 op 02-10-2021 12:32 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:23

DukeBox

loves wheat smoothies

Ronald.42 schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 12:30:
Die warmtewisselaar zal geplaatst zijn omdat er geen zuurstofdichte slang gebruikt is voor de vloerverwarming vermoed ik.
Ik zou hem alleen nooit zo plaatsten, is een mooi bezink bakje voor smurrie en losse deeltjes in het water.
Precies,
Microkid schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 22:07:
pompsnelheid verlagen, meer tijd om af te koelen.
En daarom ook dat NOOIT zomaar doen zonder te weten wat de huidige staat is.

[ Voor 8% gewijzigd door DukeBox op 02-10-2021 12:33 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

De wisselaar doe je eigenlijk alleen als je geen zuurstof dichte slangen hebt in je VVW, maar die wavin tigris is dat wel, onnodige actie als je het mij vraagt.
Filter zit ook in de verkeerde leiding of zit er echt zoveel vuil in de vvw, die moet je gewoon eerst goed spoelen filter in de retour naar de ketel en klaar.
Het lijkt nu dat er veel retour bijgemengd wordt waardoor alles dezelfde temperatuur is.

En de druk wat verhogen naar 2 bar in het vvw deel, gaat lucht er beter uit.

Edit:
Als beide vvw slangen (aanvoer en retour) even warm zijn gaat het goed natuurlijk alleen is de afname wat slecht, je kan nog wat verhogen naar 35 graden om te kijken of het beter gaat en de ketel iets verlagen in temperatuur, echt laag kom je nooit met die wisselaar.

Pomp staat ook laag, zet hem eens op vaste stand 2.

[ Voor 25% gewijzigd door Rol-Co op 02-10-2021 12:44 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReversdRainbow
Rol-Co schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 12:33:
De wisselaar doe je eigenlijk alleen als je geen zuurstof dichte slangen hebt in je VVW, maar die wavin tigris is dat wel, onnodige actie als je het mij vraagt.
Filter zit ook in de verkeerde leiding of zit er echt zoveel vuil in de vvw, die moet je gewoon eerst goed spoelen filter in de retour naar de ketel en klaar.
Het lijkt nu dat er veel retour bijgemengd wordt waardoor alles dezelfde temperatuur is.

En de druk wat verhogen naar 2 bar in het vvw deel, gaat lucht er beter uit.

Edit:
Als beide vvw slangen (aanvoer en retour) even warm zijn gaat het goed natuurlijk alleen is de afname wat slecht, je kan nog wat verhogen naar 35 graden om te kijken of het beter gaat en de ketel iets verlagen in temperatuur, echt laag kom je nooit met die wisselaar.

Pomp staat ook laag, zet hem eens op vaste stand 2.
De stand heb ik zojuist weer op 2 gezet

Het zijn idd wel de oude typen slangen die in de vloer zitten maar de laaste 40cm alles boven de grond is vervangen door wavin luchtdichte slangen

Dat de temperatuur gelijk is betekend dan idd dat de vloer op temperatuur is
Maar als we bv de ketel 3 graden hoger zetten dan stijgen de aan en retour evenredig
Mij lijkt het dan dat de warmte niet de vloer ingaat maar direct weer terug

De pompsnelheid van de cv is nog even onbekend maar hierbij vroeg ik me ook af als die te laag staat icm de 16mm slang dat er in de warmtewisselaar te weinig flow is

Om de wisselaar door te spoelen moet deze geheel ontkoppeld worden ?

Bvd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:29

remco_k

een cassettebandje was genoeg

[...]

Goed ontluchten is ook lastig voor de vloerverwarming kant van de wisselaar als ik het zo zie....
Thx voor die verklaring, logisch.
Blijft alleen nog dat ik me afvraag of die pomp in de vvw verdeler wel voor voldoende flow door de wisselaar zorgt. Of zit het zo in elkaar dat die pomp ook daar voldoende water doorheen pompt?

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReversdRainbow
[...]

Beste
De ontluchter zit rechts bovenop de verdeler

Stuk voor stuk 1 groep opengezet en de pomp op hoogste stand 10min laten draaien en dan ontluchten

Voorzover ik weet zijn de leidingen iig lucht vrij

Het filter is kraakhelder dus de slangen zullen ook niet vervuild zijn

Ik zelf denk dat het de doorstroom in de warmtewisselaar is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

ReversdRainbow schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 13:03:
[...]

De stand heb ik zojuist weer op 2 gezet
Beter denk ik
Het zijn idd wel de oude typen slangen die in de vloer zitten maar de laaste 40cm alles boven de grond is vervangen door wavin luchtdichte slangen
Dat is helemaal apart, waarom was dat? Voor de aansluitingen van de verdeler? Die heb ik hier gewoon aangepast op de slangen, niet andersom.
Dat de temperatuur gelijk is betekend dan idd dat de vloer op temperatuur is
Maar als we bv de ketel 3 graden hoger zetten dan stijgen de aan en retour evenredig
Mij lijkt het dan dat de warmte niet de vloer ingaat maar direct weer terug
Dat kan, je hebt een mengverdeler en dan ook nog een vvw met wisselaar, dat beetje water in je vvw is snel dezelfde temp, normaal gaat er dan nog richting ketel.

Neem als voorbeeld een emmer die je gaat rond pompen met een verwarming, die 10 liter is zo warm en ondanks dat de emmer open is boven koelt het niet snel af en is alles dezelfde temperatuur. Gevolg is dat je ketel gaat pendelen, die heeft een kleine lus naar de vvw en terug, meet daar eens het aanvoer en retour verschil?
De afname van de vloer is te laag, verhogen kan door de temperatuur wat te verhogen op de thermostaatkraan van de vvw.
De pompsnelheid van de cv is nog even onbekend maar hierbij vroeg ik me ook af als die te laag staat icm de 16mm slang dat er in de warmtewisselaar te weinig flow is
Pomp van de ketel doet niets met de vvw vanwege de wisselaar, het zijn 2 afzonderlijke circuit.
Om de wisselaar door te spoelen moet deze geheel ontkoppeld worden ?

Bvd
Ja, maar die wisselaar is niet vuil, je vvw kan dat wel zijn door de vorige ketel/systeem, ik heb hier in de zomer de slangen afzonderlijk gespoeld met de tuinslang, systeem moet leeg ( bij jou alleen vvw) en dan slangen los koppelen per lus en dan een verbinding maken met de tuinslang, andere kan in een put of wc. (Als het vuil is wordt het echt een rommeltje)
Bij sterk vervuilde slangen heb je ook slechte afgifte, maar begin eerst eens met het volgende:

Dt over de aanvoer en retour vanaf de ketel bij de wisselaar
Dt over de aanvoer en retour naar de vvw bij de wisselaar
Wat is je vloer temperatuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Vul de vloerverwarming tot 1.8 bar.
Zet daarna de pompinstelling goed. (3e of 4e lampje rechts)
Zie de handleiding https://www.heatnet.nl/start/handleiding-alpha2l.pdf
Waar staat de temperatuur op? (knop links waar robot op staat)

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luukske
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 09:16
Zou je dat niet beter doen als het wat kouder weer is? De buitentemperatuur is hier nu 17 graden, je vloer gaat zijn warmte dan ook moeilijk kwijtraken op dit moment en dan is de temperatuur van toe- en afvoer best goed verklaarbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
ReversdRainbow schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 13:23:
[...]

Beste
De ontluchter zit rechts bovenop de verdeler

Stuk voor stuk 1 groep opengezet en de pomp op hoogste stand 10min laten draaien en dan ontluchten

Voorzover ik weet zijn de leidingen iig lucht vrij

Het filter is kraakhelder dus de slangen zullen ook niet vervuild zijn

Ik zelf denk dat het de doorstroom in de warmtewisselaar is
Als het filter kraakhelder is is waarschijnlijk de vloerverwarming kant van de wisselaar ook wel schoon.
En als je de temperatuur omhoog zet stijgt ook de temperatuur in de verdeler dus er vind warmte uitwisseling plaats.
Ergo de wisselaar doet zijn werk dus nog.
Ontluchting vvw zijde zou ik zelf ook willen hebben op het hoogste punt in de bochten naar de wisselaar maar hij lijkt nu te werken dus zal er niet veel lucht in zitten.

Maar we hebben het nu over de aanvoer en retour temperatuur op de verdeler.
Zijn de slangen waar ze de vloer uitkomen ook daadwerkelijk allemaal dezelfde temperatuur?

Onderstaande kun je zien dat op beide aansluitingen nog een extra opgaand stukje leiding met ontluchting zit. En ondanks dat er genoeg flow was kan ik daar meestal na een verbouw actie in de cv nog wel een paar keer een beetje lucht aflaten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kitdSHOdDMWi0fkYrO7t6ZyKpaY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VwpJuzkoMV10CGZQo4u46nM4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door Ronald.42 op 02-10-2021 14:37 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReversdRainbow
Ronald.42 schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 14:24:
[...]

Als het filter kraakhelder is is waarschijnlijk de vloerverwarming kant van de wisselaar ook wel schoon.
En als je de temperatuur omhoog zet stijgt ook de temperatuur in de verdeler dus er vind warmte uitwisseling plaats.
Ergo de wisselaar doet zijn werk dus nog.
Ontluchting vvw zijde zou ik zelf ook willen hebben op het hoogste punt in de bochten naar de wisselaar maar hij lijkt nu te werken dus zal er niet veel lucht in zitten.

Maar we hebben het nu over de aanvoer en retour temperatuur op de verdeler.
Zijn de slangen waar ze de vloer uitkomen ook daadwerkelijk allemaal dezelfde temperatuur?

Onderstaande kun je zien dat op beide aansluitingen nog een extra opgaand stukje leiding met ontluchting zit. En ondanks dat er genoeg flow was kan ik daar meestal na een verbouw actie in de cv nog wel een paar keer een beetje lucht aflaten.
[Afbeelding]
De thermostaatknop op de verdeler staat op 48 gr maar aangezien de ketel modulerend is / zuinig stookt zal het wsl niet zo hoog op lopen

De slangen zal ik zo even voelen en een infrarood metertje aanschaffen

Iedereen bedankt voor het beantwoorden van mijn vragen
Gr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

ReversdRainbow schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 21:23:
[...]

De thermostaatknop op de verdeler staat op 48 gr maar aangezien de ketel modulerend is / zuinig stookt zal het wsl niet zo hoog op lopen

De slangen zal ik zo even voelen en een infrarood metertje aanschaffen

Iedereen bedankt voor het beantwoorden van mijn vragen
Gr
Zet die maar weer terug naar 40 maximaal, 48 is echt niet best voor je vloer. Ik denk dat je veel gaat winnen als je de ketel wat lager zet in vermogen/temperatuur, dan loopt ie langer en krijg je meer warmte in je vloer, nu brult ie de lus warm en loopt de retour op waardoor hij terug moduleert en stopt.
Ik heb ook een tzerra gehad en werkte ook voor geen meter op mijn vvw die ook een meng verdeler was, nadat ik hem op 50 graden minimaal had gezet maximaal 70 ging het al veel beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReversdRainbow
Rol-Co schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 21:32:
[...]

Zet die maar weer terug naar 40 maximaal, 48 is echt niet best voor je vloer. Ik denk dat je veel gaat winnen als je de ketel wat lager zet in vermogen/temperatuur, dan loopt ie langer en krijg je meer warmte in je vloer, nu brult ie de lus warm en loopt de retour op waardoor hij terug moduleert en stopt.
Ik heb ook een tzerra gehad en werkte ook voor geen meter op mijn vvw die ook een meng verdeler was, nadat ik hem op 50 graden minimaal had gezet maximaal 70 ging het al veel beter.
Goedenavond
Daarmee bedoelt u de pompsnelheid verlagen van de ketel neem ik aan?

Op dit moment de kachel omhoog gezet en
:
de aan en afvoer thermometer geeft 1 gr verschil aan terwijl hij aan het stoken is terwijl de retour leiding beduidend koeler aanvoelt dan de aanvoer

De ketel aanvoer is niet vast te houden
Onder de thermostaatknop word hij ook lekker warm die stroomt dus goed door

De aanvoer vanuit de wisselaar is al een stuk koeler deze kan ik gewoon goed beet houden
De warmte word dus zeker niet 1 op 1 doorgegeven
De ketel afvoer is aangenaam warm
Deze is eerder warm dan de wisselaar en voelt een stuk warmer aan dan de vvw leidingen

De vvw retour word zeker pas 5/10min later warm dan de cv retour en deze voelt ook minder warm maar dat kan kloppen want dit zal zoizo niet warmer dan 45gr worden ( thermostaatknop van de vvw)

Dit alles zal dan ook duiden dat het te snel door de wisselaar word gepompt vanuit de cv ketel?
Mvg

[ Voor 4% gewijzigd door ReversdRainbow op 03-10-2021 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

ReversdRainbow schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 21:07:
[...]

Goedenavond
Daarmee bedoelt u de pompsnelheid verlagen van de ketel neem ik aan?

Op dit moment de kachel omhoog gezet en
:
de aan en afvoer thermometer geeft 1 gr verschil aan terwijl hij aan het stoken is terwijl de retour leiding beduidend koeler aanvoelt dan de aanvoer
Meten met een ir thermometer kan niet op een glimmende buis, dan moet je eerst wat zwart plakband plakken of zwart spuiten om een redelijke meting te hebben.
De ketel aanvoer is niet vast te houden
Onder de thermostaatknop word hij ook lekker warm die stroomt dus goed door
Die moet eigenlijk wat lager omdat de cv dan weer snel uit gaat.
De ketel afvoer is aangenaam warm
Deze is eerder warm dan de wisselaar en voelt een stuk warmer aan dan de vvw leidingen

De vvw retour word zeker pas 5/10min later warm dan de cv retour en deze voelt ook minder warm maar dat kan kloppen want dit zal zoizo niet warmer dan 45gr worden ( thermostaatknop van de vvw)

Dit alles zal dan ook duiden dat het te snel door de wisselaar word gepompt vanuit de cv ketel?
Mvg
Tja, moeilijk te zeggen maar die wisselaar geeft verlies en traagheid plus dat de cv met alleen die wisselaar vrij snel warm retour krijgt en terug moduleert of zelfs stopt, kan je daar iets van zeggen? Gaat hij vaak aan en uit? Of blijft hij wel een tijdje lopen?
Je kan de tzerra in cv temperatuur verlagen in het instellingen menu heb je een minimaal temperatuur en een maximaal temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReversdRainbow
Rol-Co schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 21:47:
[...]

Meten met een ir thermometer kan niet op een glimmende buis, dan moet je eerst wat zwart plakband plakken of zwart spuiten om een redelijke meting te hebben.

[...]

Die moet eigenlijk wat lager omdat de cv dan weer snel uit gaat.

[...]

Tja, moeilijk te zeggen maar die wisselaar geeft verlies en traagheid plus dat de cv met alleen die wisselaar vrij snel warm retour krijgt en terug moduleert of zelfs stopt, kan je daar iets van zeggen? Gaat hij vaak aan en uit? Of blijft hij wel een tijdje lopen?
Je kan de tzerra in cv temperatuur verlagen in het instellingen menu heb je een minimaal temperatuur en een maximaal temperatuur.
De ketel blijft wel een tijdje lopen op een zeer laag pitje volgens mij

Als ik op de toon kijkt brand hij nu al zeker 20min
En het gasverbruik zelf gaat nihil omhoog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

ReversdRainbow schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 07:14:
[...]

De ketel blijft wel een tijdje lopen op een zeer laag pitje volgens mij

Als ik op de toon kijkt brand hij nu al zeker 20min
En het gasverbruik zelf gaat nihil omhoog
Ja precies, dat kan te laag zijn waar je niets aan hebt, minimum temperatuur wat omhoog zetten van de cv.

Pagina: 1