[CTS HES-3106] IP adres problemen met router

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gnarp
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 27-01-2022
Hallo,

Wij zijn naar Zweden verhuisd en we hebben daar glasvezel laten aanleggen naar ons huis voor internet. Nu hebben wij van de provider een CTS HRS-3106 router ontvangen.
Op zich lijkt alles goed te werken maar 's avonds hebben we vaak geen internet op vooral de MacBooks en de Philips smart TV. Het lijkt er op dat de IP adressen op enig moment ververst worden en dat de MacBook dan geen IP adres meer heeft en er dan zelf een gaat aanmaken (zelf aangemaakt IP adres, wel verbonden met internet maar geen internet) en het niet meer werkt. We hebben een bekabeld netwerk, geen WIFI in huis wegens elektrogevoeligheid. Het maakt niet uit of we direct op de router zitten of via de switch. Opnieuw opstarten van de router geeft geen positief resultaat en MacBook opnieuw opstarten ook niet. Het enige wat helpt is wachten tot de volgende dag en dan werkt het vaak weer.
Ik heb de router ook uitgewisseld voor een andere (hetzelfde type) en ook dat helpt niet.
Iemand nog een tip of idee? Zelf een andere router aanschaffen maar werkt dat dan icm de provider?

Groet Martijn

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomsDiner
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18-07 23:44
"We hebben geen internet".

Heeft de CTS HRS-3106 geen internet? Of heeft die wel internet, maar hebben de aangesloten apparaten geen internet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

gnarp schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 21:29:
... Het lijkt er op dat de IP adressen op enig moment ververst worden en dat de MacBook dan geen IP adres meer heeft en er dan zelf een gaat aanmaken (zelf aangemaakt IP adres, wel verbonden met internet maar geen internet) en het niet meer werkt...
Dit is een heel erg vage omschrijving. Ik kan 'm in ieder geval niet plaatsen in mijn netwerk spectrum.
Het lijkt ook meer een interpretatie van jouw te zijn, althans ik ken de melding "refreshing ip-address" niet.
Zou je gewoon kunnen vertellen wat je ziet en de interpretatie aan ons kunnen overlaten?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 08:52

silverball

De wagen voor moderne mensen

gnarp schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 21:29:
Het lijkt er op dat de IP adressen op enig moment ververst worden en dat de MacBook dan geen IP adres meer heeft en er dan zelf een gaat aanmaken (zelf aangemaakt IP adres, wel verbonden met internet maar geen internet) en het niet meer werkt.
Eehm, krijgt de Macbook dan ook daadwerkelijk een apipa ZeroConf adres? Kan je deze posten?

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gnarp
@TomsDiner De router heeft wel internet, de IMac ook maar de MacBooks steeds niet.

@Brahiewahiewa Bij de status van de internetverbinding staat dat MAC OS zelf een IP adres heeft aangemaakt. Verder staat er dat het verbonden is met internet maar het bolletje links is niet groen maar oranje. Dat zijn gewoon feiten die het apparaat weergeeft. Ik kan echter niet surfen, mail binnen halen o.i.d.

@silverball Ik zou het best willen posten als ik wist waar ik dit kan vinden. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

gnarp schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 21:02:
...@Brahiewahiewa Bij de status van de internetverbinding staat dat MAC OS zelf een IP adres heeft aangemaakt. Verder staat er dat het verbonden is met internet maar het bolletje links is niet groen maar oranje. Dat zijn gewoon feiten die het apparaat weergeeft. Ik kan echter niet surfen, mail binnen halen o.i.d.
..
Dan geef je 'm een fixed ip adres. Kennelijk krijgt je Macbook z'n ip-adres niet verlengd. Dat zou aan MAC randomization kunnen liggen. Je zou kunnen proberen dat uit te zetten

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gnarp
Brahiewahiewa schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 23:02:
[...]

Dan geef je 'm een fixed ip adres. Kennelijk krijgt je Macbook z'n ip-adres niet verlengd. Dat zou aan MAC randomization kunnen liggen. Je zou kunnen proberen dat uit te zetten
Is MAC randomization niet alleen bij WIFI? Ik kan het tenminste niet uitzetten bij de ethernet verbinding.
Ik zal anders eens gaan stoeien met een fixed IP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-09 22:59
Is dat wel een router?

Ik zie alleen een HES 3106, geen HRS serie op de site van CTS

Alle CTS apparaten waar ik mee gewerkt hebben waren ook L2 devices, zonder routing of NAT functionaliteit
Nu kan het natuurlijk zijn dat er een specifiek model is gemaakt die niet op de normale site van CTS staat, maar het kan ook een typefoutje zijn.

De problemen die jij ervaart lijken ook op het simpelweg geen IP krijgen van een device. En wacht je een dag, dan is de lease verlopen en krijgt het eerst volgende apparaat een IP.

Als je wel verbinding hebt, kijk dan eens wat je IP adres is? In welke range?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Nee, 't is een managed switch. Als je de handleiding leest vanaf pagina 93, krijg je een idee hoe e.e.a.werkt. De DHCP server staat bij de provider. Afhankelijk van hoe die in z'n ip-adressen zit (je weet het niet, misschien gebruikt hij wel publieke ip-adressen ipv RFC1908) zullen daar allerlei beperkingen op zitten. Maar da's lastig te troubleshooten want je krijgt geen inzage in de dhcp logs

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJSmiley
Brahiewahiewa schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 11:45:
[...]

Nee, 't is een managed switch. Als je de handleiding leest vanaf pagina 93, krijg je een idee hoe e.e.a.werkt. De DHCP server staat bij de provider. Afhankelijk van hoe die in z'n ip-adressen zit (je weet het niet, misschien gebruikt hij wel publieke ip-adressen ipv RFC1908) zullen daar allerlei beperkingen op zitten. Maar da's lastig te troubleshooten want je krijgt geen inzage in de dhcp logs
Die HES is idd een managed switch. Maar TS noemt een HRS in de startpost, HES in de TS. Die kan ik niet vinden. Dat zou een custom-specifiek model kunnen zijn MET router, maar ik gok persoonlijk op een typefoutje en dat TS een HES heeft. Dat verklaart ook meteen zijn probleem.. Zonder router maar 1 apparaat (of misschien 2 maar dat ligt aan hoe strak de ISP het geregeld heef. Officieel zal het 1 zijn)

Als het idd de HES is (wat ik gok) dan moet TS een router aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gnarp
DJSmiley schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 10:35:
Is dat wel een router?

Ik zie alleen een HES 3106, geen HRS serie op de site van CTS

Alle CTS apparaten waar ik mee gewerkt hebben waren ook L2 devices, zonder routing of NAT functionaliteit
Nu kan het natuurlijk zijn dat er een specifiek model is gemaakt die niet op de normale site van CTS staat, maar het kan ook een typefoutje zijn.

De problemen die jij ervaart lijken ook op het simpelweg geen IP krijgen van een device. En wacht je een dag, dan is de lease verlopen en krijgt het eerst volgende apparaat een IP.

Als je wel verbinding hebt, kijk dan eens wat je IP adres is? In welke range?
Het is inderdaad een typefoutje... moet HES zijn

Ik heb nu deze IP adressen:
192.165.195.x
192.165.195.x

Groet Martijn

[ Voor 0% gewijzigd door DJSmiley op 05-10-2021 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
gnarp schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 14:31:
[...]

Het is inderdaad een typefoutje... moet HES zijn

Ik heb nu deze IP adressen:
192.165.195.x
192.165.195.x

Groet Martijn
Dat zijn idd publieke IP adressen. Je mist dus een router. Toevallig accepteert je provider 2 devices, maar dan houd het ook op.
En dus duidelijk: de HES, en dat is geen router.

Je moet dus een router aanschaffen om meerdere apparaten aan te sluiten. Vermoedelijk bied je provider wel een router aan.
Je kan er ook zelf eentje kopen, maar dan heb je niet de support van je provider.

[ Voor 4% gewijzigd door DJSmiley op 05-10-2021 14:52 ]

Pagina: 1