Fully isolated dual boot

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oko2708
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 24-09 09:16
Ik ben recent aan de slag gegaan bij een nieuwe werkgever en daar heb ik een laptop van de zaak gehad. Op die laptop staat een Windows Pro installatie die helemaal dichtgetimmerd is (Citrix, BitLocker, Custom policies etc.) wat natuurlijk niet gek is.

Nou ben ik niet zo van de laptops en ligt dat ding nu gewoon dichtgeklapt om mijn bureau (er wordt veel thuis gewerkt) met twee monitors, een muis en een toetsenbord er aan. Aan het eind van de werkdag wil ik graag nog even een spelletje spelen, dus gaan alle kabels los en weer vast aan mijn PC. Dat is natuurlijk een gedoe om elke dag te moeten doen. Ik heb al gekeken naar een KVM switch, maar ook dat vind ik niet fijn werken.

Nou zat ik te denken, wat als ik mijn huidige PC uitrust met dual boot en dan gewoon twee versies van Windows draai; een voor werk en een voor privé.

Dat brengt natuurlijk wel wat problemen met zich mee, want (als ik mijn werkgever überhaupt zo ver krijg om mij een ISO te leveren van hun "eigen" Windows versie) ze gaan er natuurlijk nooit mee akkoord als mijn privé bestanden zomaar beschikbaar zijn in hun beveiligde omgeving omdat die drive natuurlijk gewoon gedetecteerd wordt. Andersom is het waarschijnlijk niet zo'n probleem want dan is toch alles encrypted d.m.v. BitLocker.

Mijn vraag is dus, is er een mogelijkheid om een dual boot te draaien waarbij beide HDD/SDD volledig geïsoleerd zijn. Het ene systeem mag dus niet weten van het bestaan van de andere schijf. Ik wil geen fysieke schijven gaan swappen, het moet softwarematig kunnen. Misschien bestaat er een soort custom BIOS wat dit kan, maar ik heb er niks over kunnen vinden tot nu toe.

Als het antwoord is. Dat kan niet!!! Dan ben ik daar ook tevreden mee. Dit leek mij een goed idee, dus ik dacht laat ik eerst eens kijken of het mogelijk is en daarna kijk ik wel verder hoe realistisch/haalbaar het is.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:11

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Je encrypt je werk-ssd (lijkt me zowiezo standaard) en werkt voor jezelf vanaf een usb3-ssd? Als die encryptie vanaf bios-niveau is, is het volgens mij wel redelijk afgeschermd, en als je moet werken, trek je de usb3-ssd er gewoon uit.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03-10 23:11

DataGhost

iPL dev

Het strandt hoogstwaarschijnlijk al bij jouw werkgever, die daar niet aan mee gaat werken. Als je het op eigen houtje probeert zal het je waarschijnlijk niet lukken om in het domein te komen en alle benodigde software op je computer te krijgen. Ook zal er een probleem zijn wanneer jouw computer kapot gaat en je niet meer kan werken. Dus ik zou eerst deze zaken uit gaan zoeken. De pijnpunten die je genoemd hebt zijn juist geen pijnpunten, en degene die je niet genoemd hebt wel.

Waarom vind je een KVM-switch niet fijn werken en dualboot wel? Want volgens mij schiet je de makkelijkste optie bij voorbaat al af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

In het verleden had ik twee monitoren die er geen probleem mee hadden dat er twee computers op aangesloten waren. Eentje voor werk, en een voor privé (mijn werkgever (100% thuiswerken) vond dat een PC praktischer was). Aan de werk-PC zat een draadloos logitech-setje, en mijn eigen PC had zijn eigen toetsenbord en muis. Voor wisselen was dus toetsenbord pakken en een knopje op ieder beeldscherm genoeg.
Maar een KVM-switch is inderdaad ook een optie...

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oko2708
Een KVM switch ben ik geen fan van omdat de meeste switches geen dual-monitor ondersteunen (of erg duur zijn). Ik zal daarom toch handmatig de display kabels moeten blijven switchen. Daarnaast werkt mijn koptelefoon om een of andere reden niet in combinatie met een KVM-switch dus ook deze moet handmatig worden gewisseld tussen de systemen.

Zoals @Jester-NL al aangaf is het inderdaad mogelijk om de monitoren op beide computers aan te sluiten. Het probleem blijft echter dat dit weer zorgt voor een hoop extra kabel zooi. Mijn werk laptop heeft namelijk maar één HDMI aansluiting, dus voor het tweede scherm gebruik ik momenteel een USB-C naar HDMI adapter. Ook dit is weer een reden waarom ik liever voor één systeem ga, zonder onnodig veel kabels te op en onder het bureau te hebben hangen.

En om nog even terug te komen op @DataGhost, je hebt helemaal gelijk en ik ga me daar ook zeker verder in verdiepen. Het leek me echter wel verstandig om, voordat ik met moeilijke vragen bij de IT afdeling aanklop, eerst even na ga of het wel technisch mogelijk is. En daarnaast ben ik, ongeacht de haalbaarheid van een dual-boot met een 'werk os', zelf ook erg nieuwsgierig naar het antwoord. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

oko2708 schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 23:00:
Een KVM switch ben ik geen fan van omdat de meeste switches geen dual-monitor ondersteunen (of erg duur zijn). Ik zal daarom toch handmatig de display kabels moeten blijven switchen. Daarnaast werkt mijn koptelefoon om een of andere reden niet in combinatie met een KVM-switch dus ook deze moet handmatig worden gewisseld tussen de systemen.

Zoals @Jester-NL al aangaf is het inderdaad mogelijk om de monitoren op beide computers aan te sluiten. Het probleem blijft echter dat dit weer zorgt voor een hoop extra kabel zooi. Mijn werk laptop heeft namelijk maar één HDMI aansluiting, dus voor het tweede scherm gebruik ik momenteel een USB-C naar HDMI adapter. Ook dit is weer een reden waarom ik liever voor één systeem ga, zonder onnodig veel kabels te op en onder het bureau te hebben hangen.

En om nog even terug te komen op @DataGhost, je hebt helemaal gelijk en ik ga me daar ook zeker verder in verdiepen. Het leek me echter wel verstandig om, voordat ik met moeilijke vragen bij de IT afdeling aanklop, eerst even na ga of het wel technisch mogelijk is. En daarnaast ben ik, ongeacht de haalbaarheid van een dual-boot met een 'werk os', zelf ook erg nieuwsgierig naar het antwoord. :)
Denk dat het dan een goede optie is om met RDP naar je laptop te verbinden.
Je desktop zitten twee monitors aan en je koptelefoon en eventuele andere usb apparatuur.
Je laptop plug je in het netwerk en je maakt een RDP verbinding. Die zou over twee monitors moeten kunnen lopen, alhoewel dat afhankelijk zou kunnen zijn van je windows versie. Dan nog even klooien met de audio instellingen dan werkt je koptelefoon ook. Omdat het een RDP sessie is ga je wat vertraging merken, maar omdat kantoorwerk toch niet zo'n zware grafische belasting is, hoeft dat niet storend te zijn.

't Enige probleem is eventueel dat je laptop dusdanig dichtgespijkerd is, dat je Remote Desktop niet kunt draaien. Denk dat je in dat geval het beste je sociale vaardigheden in kunt zetten, om een uitzondering bij de ICT afdeling te bewerkstelligen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03-10 23:11

DataGhost

iPL dev

oko2708 schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 23:00:
Zijn twee normale KVM-switches goedkoper dan een dure dual-monitor KVM-switch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oko2708
Ik heb als (experiment) oplossing via mijn werk een mini usb-c dock aangevraagd. Deze heeft twee display aansluitingen en twee usb aansluitingen en een RJ45 stekker, dus als die werkt dan zou ik die kunnen gebruiken voor de schermen.

Dan gebruik ik die in combinatie met mijn oude budget kvm switch en dan ga ik van 7 kabels naar slechts één kabel switchen + op een knopje drukken. Dat vind ik dan wel acceptabel ;)

En dan ook maar eens gaan investeren in wat kabelmanagement zooi om alles netjes onder de bureaurand weg te werken.
Pagina: 1