Stadsverwarming, gebruik hoog?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10-09 09:39
Ik woon alleen in een appartement van zo’n 100m2, op een hoek van het gebouw. Ik heb nog wel appartementen boven en onder me. Ik vind het gebruik van mijn stadsverwarming fors hoog.

In principe verwarm ik in de winter enkel mijn woonkamer en werkkamer, tot zo’n 20 graden. Daarnaast gebruik ik ook niet overmatig warm water. Ik betaal echter per maand 105 euro aan stadsverwarming. Mijn gebruik was afgelopen jaar 27 GJ. Ik vind dat erg hoog. Wat zijn hier de ervaringen mee?

Daarnaast gebruik ik volgens de meter ook zo’n 2m3 per maand aan warmte ii. Ook dat lijkt me stug. Ik ben alleen, hoe kan ik in een maand 2000 liter aan warm water gebruiken?

Is mijn verbruik niet veel te hoog, of begrijp ik niet hoe stadsverwarming werkt?

Geef mij maar gas, veel eenvoudiger dan dit systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Maar je hebt ook geen cv ketel, onderhoud etc dus dat moet je wel meenemen in je vergelijking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:45
CyberMania schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 17:25:
onderhoud etc dus dat moet je wel meenemen in je vergelijking.
Natuurlijk dient een thuisinstallatie op stadsverwarming wel onderhouden te worden...

Lekker!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FrankoNL
CyberMania schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 17:25:
Maar je hebt ook geen cv ketel, onderhoud etc dus dat moet je wel meenemen in je vergelijking.
Dat ben ik met je eens. Het is echter wel zo dat mijn vriendin, in een recenter appartementencomplex dat wel, inclusief elektriciteit rond de 80 euro per maand betaald.

Ik zit dus inclusief elektriciteit op 130 euro. Dat is 50 euro meer. Nu zal een deel misschien voortkomen uit de verschillen in gebruik elektriciteit maar toch is het verschil fors.

Maar van wat ik begrijp acht jij het verbruik niet zo hoog?

Overigens vind ik het van de ACM een beetje flauw, want ik heb geen keuze of en zo ja hoe vaak ik onderhoud laat plegen een de cv en de prijs van de cv ketel. Ik zit aan deze ellendige stadsverwarming vast waarvan de berekeningen van de energieboeren onnavolgbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Je geeft veel te weinig informatie om hier wat over te kunnen zeggen. Ik kan zo twee woningen van vergelijkbare grootte geven waar de benodigde energie om de ruimte te verarmen een factor 10 kan schelen. Verbruik wordt enorm beïnvloed door isolatie en stookgedrag, een slecht geïsoleerde woning dag en nacht verwarmen naar 20 graden kost veel meer energie dan een moderne woning enkel overdag verwarmen naar 20 graden.
Hetzelfde verhaal met warm water, als je lang en veel douched of zelfs een aantal keer in bad gaat zal het verbruik een stuk hoger zijn dan wanneer je elke dag enkel een minuut of twee onder de douche springt.

Daarnaast is stadsverwarming gewoon een dure oplossing. Ze geven aan de prijzen gelijk te houden met een woning die op gas verwarmd zou worden maar zoeken dan wel echt de grens op van wat acceptabel is.
Napsju schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 17:27:
Natuurlijk dient een thuisinstallatie op stadsverwarming wel onderhouden te worden...
Die is in principe onderhoudsvrij, enkel bij storingen komen ze langs maar die kosten zijn niet voor jou.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
Tsurany schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 17:31:
Je geeft veel te weinig informatie om hier wat over te kunnen zeggen. Ik kan zo twee woningen van vergelijkbare grootte geven waar de benodigde energie om de ruimte te verarmen een factor 10 kan schelen. Verbruik wordt enorm beïnvloed door isolatie en stookgedrag, een slecht geïsoleerde woning dag en nacht verwarmen naar 20 graden kost veel meer energie dan een moderne woning enkel overdag verwarmen naar 20 graden.
Hetzelfde verhaal met warm water, als je lang en veel douched of zelfs een aantal keer in bad gaat zal het verbruik een stuk hoger zijn dan wanneer je elke dag enkel een minuut of twee onder de douche springt.

Daarnaast is stadsverwarming gewoon een dure oplossing. Ze geven aan de prijzen gelijk te houden met een woning die op gas verwarmd zou worden maar zoeken dan wel echt de grens op van wat acceptabel is.

[...]

Die is in principe onderhoudsvrij, enkel bij storingen komen ze langs maar die kosten zijn niet voor jou.
Oké, van wat ik weet:

Bouwjaar 2007, dubbelglas met ventilatieroosters in ramen. Mechanische ventilatie.
Appartement 100m2, 4 kamers. Op de hoek van het complex. Ramen op zuidzijde en op westen.
Heb enkel een douche, douche 1 keer per dag 5 a 10 minuten.
Ik zet alleen de radiatoren in woonkamer en werkkamer aan. Op stand 2/3. Overige radiatoren staan op stand 0.

Aanvullend:

In 2019-2020 had ik een gebruik van 17 GJ.
In 2020-2021 dus een gebruik van 27. GJ.

Geen wezenlijke verandering in stookgedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:38
Wij stoken op de benedenverdieping en de badkamer, huis 180m2. Zijn nu met dit thuiswerk jaar denk 130 per maand kwijt. Stadsverwarming is duur, misselijkmakend gekoppeld aan de gasprijs en opgewekt door gekapte bossen of afval uit het buitenland in de fik te zetten. Maar we hebben wel een A-label voor het huis, want "groene" stadsverwarming.

Oh ja, we gebruiken beneden de airco om te verwarmen, stadsverwarming is voor "erbij".

[ Voor 11% gewijzigd door Bob-B190 op 01-10-2021 17:54 ]

Memento mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik heb een vrijstaand huis, circa 160m2, uit 1999.
Juli 2020 - juli 2021: 31GJ
Juli 2019 - juli 2020: 29GJ

Wij stoken vrij weinig: 's nachts op 17 graden en overdag echt alleen de ruimtes waar we zijn en alleen als we thuis zijn. Als we weg gaan, dan gaat de temperatuur weer op 17. Met thuiswerken hebben we dus wel meer gestookt, maar bijna alleen maar op de werkkamer.

Je zegt stand 2/3. Met thermostaatknoppen neem ik aan? Zit er ook een centrale thermostaat met klep? Of heb je 's nachts dus ook de verwarming aan?

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Mechanische ventilatie kan een enorme invloed hebben op stookkosten.
Zit er WTW in of wordt de warme lucht zo naar buiten geblazen?

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

Stadsverwarming is indien mogelijk iets waar je zo snel mogelijk vanaf moet. Berekening van "niet duurder dan gas" is gebaseerd op gouden leidingen, elke 10 jaar een nieuwe ketel met 2 jaarlijks onderhoud door de ceo van de nuon. Vriend van mij heeft zich afgekoppeld (kost wel wat).. wat hij aan vastrecht betaalde, kon ik 2 jaar op stoken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

FrankoNL schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 17:19:
Is mijn verbruik niet veel te hoog, of begrijp ik niet hoe stadsverwarming werkt?

Geef mij maar gas, veel eenvoudiger dan dit systeem.
Hoe wordt het verbruik gemeten?

Ik heb zelf ook slechte ervaringen met stadsverwarming. Zat in een appartement uit de jaren 60 en zag jaren op rij mijn verbruik én het tarief enorm stijgen. Toen ik me daarvan bewust werd ben ik steeds minder gaan "stoken" (door gewoon de radiatoren overal behalve in de huiskamer dicht te draaien) en toch zag ik de kosten gewoon verder stijgen.

In mijn appartement hingen van die verdampingsmeters aan de radiatoren. De verdamping werd jaarlijks in het hele complex gemeten en dan werd er een verdeelsleutel toegepast om de kosten over alle appartementen te verdelen.

Bij mij in de wijk was dat een algemeen probleem. Snel stijgende kosten en totaal gebrek aan transparantie hoe die kosten tot stand kwamen. Daar kun je ook niets aan doen aangezien de energiebedrijven ook niet willen (of kunnen) uitleggen hoe ze tot hun berekeningen komen. Dat kun je dus ook niet aanvechten.

Voor mij dus ook nooit meer stadsverwarming. Ik heb in mijn huidige appartement gewoon mijn eigen CV-ketel met een meter die mijn verbruik aangeeft en daar niet een rare berekening op loslaat waar allerlei factoren in voorkomen waar ik geen invloed op heb (zoals het verbruik van mijn buren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
Aiolos schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 22:20:
Ik heb een vrijstaand huis, circa 160m2, uit 1999.
Juli 2020 - juli 2021: 31GJ
Juli 2019 - juli 2020: 29GJ

Wij stoken vrij weinig: 's nachts op 17 graden en overdag echt alleen de ruimtes waar we zijn en alleen als we thuis zijn. Als we weg gaan, dan gaat de temperatuur weer op 17. Met thuiswerken hebben we dus wel meer gestookt, maar bijna alleen maar op de werkkamer.

Je zegt stand 2/3. Met thermostaatknoppen neem ik aan? Zit er ook een centrale thermostaat met klep? Of heb je 's nachts dus ook de verwarming aan?
Inderdaad geen centrale thermostaat helaas. Als ik snachts minder wil stoken zal ik dus de radiatoren naar beneden moeten draaien :)

Wat ik ook niet begrijp. Ik heb de verwarming uit staan, want het was zomer. En toch heb ik in 2/3 maanden 1,5 GJ gebruikt, naast tapwater.

Waar komt dat gebruik vandaan |:(

[ Voor 10% gewijzigd door FrankoNL op 01-10-2021 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
Juup schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 22:32:
Mechanische ventilatie kan een enorme invloed hebben op stookkosten.
Zit er WTW in of wordt de warme lucht zo naar buiten geblazen?
Wat bedoel je met WTW? het wordt volgens mij gewoon via de ventilatiekanalen naar boven geblazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

FrankoNL schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 22:47:
[...]

Inderdaad geen centrale thermostaat helaas. Als ik snachts minder wil stoken zal ik dus de radiatoren naar beneden moeten draaien :)
Ik zou jaloers op jou zijn geweest. In mijn complex begon het laat op de avond gewoon koud te worden. Blijkbaar werd de verwarming dan uitgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Niet online
FrankoNL schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 22:47:
[...]

Wat ik ook niet begrijp. Ik heb de verwarming uit staan, want het was zomer. En toch heb ik in 2/3 maanden 1,5 GJ gebruikt, naast tapwater.

Waar komt dat gebruik vandaan |:(
Ik heb in de zomer 200-300MJ (dus 0,2GJ) aan verbruik per maand, voor alleen het warme tapwater wat ook met het stadsverwarmingswater wordt verwarmd.
En ik heb eigenlijk elke dag wel 4MJ aan 'sluipverbruik', als ik geen warm water gebruik.

Dat hoge sluipverbruik zou best kunnen komen door radiatoren die open staan.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
Aiolos schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 23:05:
[...]

Ik heb in de zomer 200-300MJ (dus 0,2GJ) aan verbruik per maand, voor alleen het warme tapwater wat ook met het stadsverwarmingswater wordt verwarmd.
En ik heb eigenlijk elke dag wel 4MJ aan 'sluipverbruik', als ik geen warm water gebruik.

Dat hoge sluipverbruik zou best kunnen komen door radiatoren die open staan.
Ja dat zou kunnen, ware het niet dat ik die handmatig dicht draai :+

Nouja goed, misschien moet ik maar accepteren dat dit gewoon een dure oplossing is die stadsverwarming.

[ Voor 9% gewijzigd door FrankoNL op 01-10-2021 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Niet online
Dat sowieso. Misschien kun je met wat CV tuning nog wat bereiken.

Of de barricades op om te protesteren tegen de koppeling met de gasprijs en de onrealistische Niet-Meer-Dan-Anders berekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
Aiolos schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 23:49:
Dat sowieso. Misschien kun je met wat CV tuning nog wat bereiken.

Of de barricades op om te protesteren tegen de koppeling met de gasprijs en de onrealistische Niet-Meer-Dan-Anders berekening.
Wat is eigenlijk de link tussen de GJ en de m3? Er wordt om beide gevraagd en met name bij de M3 zegt de Eneco app altijd: Hoger dan verwacht! ik heb zo'n 5m3 gebruikt in een maand of 3. Dat zou dan 5000 liter aan warm water zijn .. dat lijkt me toch echt onmogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 08-09 17:55
iik hoop dat technisch deze instalatie kwijt kan. dit verhaaltje past namelijk niet altijd.
YouTube: Duurzame energie #25 Stadsverwarming duurzamer maken en een grote...
en anders is een zone klep met een kamer thermostaat ook wel een verbetering.
daarnaast goed inregelen. er valt echt wel wat te behalen bij stadverwarming.

[ Voor 4% gewijzigd door miciel op 02-10-2021 02:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topic past beter in Wonen, verplaatst.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erik15678
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 08-09 21:45
FrankoNL schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 17:37:
[...]

In 2019-2020 had ik een gebruik van 17 GJ.
In 2020-2021 dus een gebruik van 27. GJ.

Geen wezenlijke verandering in stookgedrag.
Wat veel mensen intussen alweer vergeten zijn :
Meer thuis werken (voor veel mensen) dankzij corona.
Langer gestookt ivm koud voorjaar (ikzelf heb van dec 2019 tot en met dec 2020 952m³ gas verbruikt, van dec 2020 tot nu (28-9-2021) al 1178m³, moet de winter nog komen)

Verbruik van vorig jaar en dit jaar zijn nagenoeg niet met elkaar te vergelijken.
Ik krijg deze opmerking/vraag nu dagelijks als verwarmingsmonteur zijnde nu langzaam de afrekeningen weer op de mat beginnen te vallen
FrankoNL schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 00:08:
[...]

Wat is eigenlijk de link tussen de GJ en de m3? Er wordt om beide gevraagd en met name bij de M3 zegt de Eneco app altijd: Hoger dan verwacht! ik heb zo'n 5m3 gebruikt in een maand of 3. Dat zou dan 5000 liter aan warm water zijn .. dat lijkt me toch echt onmogelijk?
Een goed ingeregelde installatie met stadsverwarming verbruikt op cv gemiddeld rond de 400L/uur voor cv en afhankelijk van je warmwater unit rond de 650-700L/uur voor een CW4 toestel (rond de 7L/min aan warmwater)

De berekening van je gebruik word berekend op doorstroming en afname, ik moet toegeven, als monteur dat ik ook echt niks begrijp hoe ze aan de afrekening komen. Volgens mij moet je universitair zijn onderlegd om de berekeningen te snappen, maar de vuist regel was dat 1m³ gas omgerekend naar stadsverwarming uit kwam op ongeveer 5€. Dat zijn mijn ervaringen.

Heb je radiatoren met thermostaatkranen of een kamerthermostaat met een klep in de afleverunit?

[ Voor 42% gewijzigd door Erik15678 op 02-10-2021 08:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 08:32
Verwijderd schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 22:44:
Stadsverwarming is indien mogelijk iets waar je zo snel mogelijk vanaf moet. Berekening van "niet duurder dan gas" is gebaseerd op gouden leidingen, elke 10 jaar een nieuwe ketel met 2 jaarlijks onderhoud door de ceo van de nuon. Vriend van mij heeft zich afgekoppeld (kost wel wat).. wat hij aan vastrecht betaalde, kon ik 2 jaar op stoken
Geen idee wat je vriend per jaar betaalde en hoeveel/weinig jij stoot, maar ik betaal 350 vastrecht en bij elkaar 95 pj voor afleverset en huur warmteset. Per jaar ca 1200 in totaal voor warmte, dus heel vergelijkbaar met gas.
Verder is het zo dat stadsverwarming in nieuwbouwwijken vaak het alternatief is voor gas. Ik kan hier helemaal niet overstappen op gas want het is er niet. Gas is bovendien ook geen duurzame oplossing, want op enig moment wordt dat afgebouwd. Blijven andere verwarmingsmethoden over, maar dat vraagt vaak een flinke investering en dan kun je je afvragen of het vanuit financieel oogpunt wel zo interessant is. Het duurt een tijd voor het rendabel is en is erg afhankelijk van de situatie.
Mijn kritiek op stadsverwarming is vooral dat er geen keuze is zoals bij elektriciteit en dus heb je er ook geen marktwerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07:46
Ik vind 105 euro heel goed meevallen.
Hier ook stadsverwarming, maar dan enkel voor de verwarmingen (losse geiser voor douche / warm water).
Ik betaal 50 euro vastrecht, 70 euro "verlies van warmte", en 0 euro verbruik (had 2 jaar op rij verwarming uit staan, klein voordeel van overvecht, de buren stookten zo hard dat het boven 20 graden bleef).

dus ik betaalde 120 euro ZONDER verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toke_gt schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 09:06:
[...]

Geen idee wat je vriend per jaar betaalde en hoeveel/weinig jij stoot, maar ik betaal 350 vastrecht en bij elkaar 95 pj voor afleverset en huur warmteset. Per jaar ca 1200 in totaal voor warmte, dus heel vergelijkbaar met gas.
Verder is het zo dat stadsverwarming in nieuwbouwwijken vaak het alternatief is voor gas. Ik kan hier helemaal niet overstappen op gas want het is er niet. Gas is bovendien ook geen duurzame oplossing, want op enig moment wordt dat afgebouwd. Blijven andere verwarmingsmethoden over, maar dat vraagt vaak een flinke investering en dan kun je je afvragen of het vanuit financieel oogpunt wel zo interessant is. Het duurt een tijd voor het rendabel is en is erg afhankelijk van de situatie.
Mijn kritiek op stadsverwarming is vooral dat er geen keuze is zoals bij elektriciteit en dus heb je er ook geen marktwerking.
Ik woon in een appartement (ingebouwd tussen bejaarden), maar ik betaal toch echt fors minder dan 450 euro per jaar aan gas.

Gas zitten we de komende 30 jaar nog wel aan vast.. verreweg de duurzaamste fossiele bron. Als we daarvan afgaan is het echt puur voor de bühne..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skybullet
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08:37
Hier ook stadsverwarming. Geen gasleiding in de wijk dus kan ook niet even een ander keteltje ophangen en aansluiten.

Zonnepanelen op het dak voor stroom en airco die we door het hele huis hebben hangen om bij te verwarmen.

Radiatoren staan hier lekker dicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Als je die meters aan je verwarming hebt hangen dan kan je zomaar behoorlijk teveel betalen, anders gezegd daar zie je vreemde dingen mee. Ruimtes met 0 verbruik terwijl je weet dat hij daar aan staat. Drama systeem ga meer eens zoeken je komt wat verhalen tegen. Succes

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Laatst online: 21:32
Ik woon in een vergelijkbare situatie. Ongeveer 100 m2. Niet op de hoek, maar wel boven een open garage (dus ook ik heb een flink oppervlak 'onverwarmd'). Mijn warmteverbruik is 21,5 GJ en dus ook vergelijkbaar. Enig verschil is dat ik tot maximaal 19 graden stook (en ook alleen de woonkamer en werkkamer). Slaapkamer plus gang zijn bijna altijd onverwarmd. Bouwjaar geloof ik 2006 of 2007.

Al met al zie ik bij jou als ik zo met mij vergelijk geen rare cijfers. Je kan nog wat besparen door 1 graad minder te stoken. Ook heb ik reflecterende folie achter de radiatoren geplakt zodat er minder via de muur verloren gaat, maar dat is natuurlijk allemaal marge-werk.

Feit is dat stadsverwarming gewoon duur is, en in een heleboel gevallen totaal niet zo milieuvriendelijk als men doet vermoeden. Ik zou er ook het liefste vanaf, maar dat kan niet. Je wordt alleen al gek van het vastrecht, meettarief en de 'huur warmteset' en dan heb je nog geen joule verbruikt.

Mijn Eneco afrekening heeft wat indicaties van verbruik van verschillende woningtypes en geeft aan voor een appartement: 24 GJ

Edit: vergis je trouwens niet in hoeveel water douchen kost. Voor 9 minuten douchen is dat 70 liter water. Ik douche zelf meestal langer en natuurlijk niet 1x per maand :+ dus reken zelf maar uit hoe hard dat gaat.

[ Voor 10% gewijzigd door Korvaag op 02-10-2021 11:23 ]

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Stadsverwarming is de natte droom voor bouwers. Het telt (en zeker telde) gigantisch mee voor de bouweisen. Dwz met stadsverwarming kon je veel besparen op isolatie (om zelfde eisen te halen). Huizen gebouwd begin 2000 met stadsverwarming zijn slechter geïsoleerd dan huizen van 10 jaar eerder

Vergelijkbaar met de sommige schaam-zonnepaneeltjes op dit moment (goedkoper is 1 panneetje op het dak dan triple glas)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:18
Hier hetzelfde issue gehad maar al 1 jaar geleden gewisseld naar een L/W warmtepomp. Betaalde voorheen rond de 155 euro per maand voor warmte.. wat mijn verbruik dit jaar doet weet ik nog niet maar die 155 euro voor verwarming zijn al binnen inmiddels. Op jaarbasis een krappe 1900 euro dus zo wordt die WP vanzelf aantrekkelijk.

Daar bovenop komt nog een ander issue: hoe meer mensen eruit gaan, hoe duurder het net voor de gebruikers van stadsverwarming wordt. De boel moet immers wel betaald en onderhouden worden, maar met minder betalende klanten moet dat geld wel ergens vandaan komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 08:31
Verwijderd schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 11:31:
Stadsverwarming is de natte droom voor bouwers. Het telt (en zeker telde) gigantisch mee voor de bouweisen. Dwz met stadsverwarming kon je veel besparen op isolatie (om zelfde eisen te halen). Huizen gebouwd begin 2000 met stadsverwarming zijn slechter geïsoleerd dan huizen van 10 jaar eerder

Vergelijkbaar met de sommige schaam-zonnepaneeltjes op dit moment (goedkoper is 1 panneetje op het dak dan triple glas)
Gelukkig zijn die fratsen er met de laatste herziening van de EPC berekeningen grotendeels uitgehaald.

Wel jammer vooral voor woningen met stadsverwarming die pakweg tussen 1980 en 2015 gebouwd zijn. Die zijn simpelweg slecht geïsoleerd omdat de overheid het niet nodig vond om fatsoenlijk te isoleren als je een in hun ogen duurzame warmtebron zou gebruiken. Dit verklaart mede waardoor woningen met stadsverwarming hogere verwarmingskosten hebben dan woningen met cv-ketel op aardgas. De stadsverwarming kent een "niet meer dan anders" prijsprincipe uitgaande van een woning met gelijke warmtebehoefte. Alleen is de warmtebehoefte per definitie bij het huis met stadsverwarming een stuk hoger, dus de energierekening duurder.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Verwijderd schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 09:22:
[...]

Ik woon in een appartement (ingebouwd tussen bejaarden), maar ik betaal toch echt fors minder dan 450 euro per jaar aan gas.

Gas zitten we de komende 30 jaar nog wel aan vast.. verreweg de duurzaamste fossiele bron. Als we daarvan afgaan is het echt puur voor de bühne..
Een appartement kun je dan ook niet vergelijken met een hoekwoning. Je moet typen brandstoffen voor dezelfde woning vergelijken, niet het gasverbruik van twee woningen.
En we willen juist van die fossiele bronnen af omdat ze uitputtelijk zijn. Dat is dus per definitie niet duurzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Ivow85 schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 14:51:
[...]

Gelukkig zijn die fratsen er met de laatste herziening van de EPC berekeningen grotendeels uitgehaald.

Wel jammer vooral voor woningen met stadsverwarming die pakweg tussen 1980 en 2015 gebouwd zijn. Die zijn simpelweg slecht geïsoleerd omdat de overheid het niet nodig vond om fatsoenlijk te isoleren als je een in hun ogen duurzame warmtebron zou gebruiken. Dit verklaart mede waardoor woningen met stadsverwarming hogere verwarmingskosten hebben dan woningen met cv-ketel op aardgas. De stadsverwarming kent een "niet meer dan anders" prijsprincipe uitgaande van een woning met gelijke warmtebehoefte. Alleen is de warmtebehoefte per definitie bij het huis met stadsverwarming een stuk hoger, dus de energierekening duurder.
Ik weet niet precies waar je je op baseert, maar voor mijn woning uit 2007 is dit echt complete onzin. Hier is het in de zomer koel en in de winter warm, terwijl ik daar niets voor doe. Alleen als het echt hard vriest gaat de verwarming aan. Meeste warmte die we hier gebruiken is het warme water. Dus slechte isolatie, echt geen sprake van. In mijn vorige woning uit 1999 was dat overigens ook niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Toke_gt schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 15:53:
[...]

Ik weet niet precies waar je je op baseert, maar voor mijn woning uit 2007 is dit echt complete onzin. Hier is het in de zomer koel en in de winter warm, terwijl ik daar niets voor doe. Alleen als het echt hard vriest gaat de verwarming aan. Meeste warmte die we hier gebruiken is het warme water. Dus slechte isolatie, echt geen sprake van. In mijn vorige woning uit 1999 was dat overigens ook niet het geval.
Je betaald €100 per maand puur aan verwarming als je stelt dat alleen als het echt hard vriest je wat moet verwarmen? Dat bevestigd alleen maar dat stadsverwarming erg duur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Sissors schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 18:11:
[...]

Je betaald €100 per maand puur aan verwarming als je stelt dat alleen als het echt hard vriest je wat moet verwarmen? Dat bevestigd alleen maar dat stadsverwarming erg duur is.
Nee, we betalen dat voor warmte. Dus warm water en verwarming. Verwarming weinig, warm water veel, want douchen/badderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toke_gt schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 15:47:
[...]

Een appartement kun je dan ook niet vergelijken met een hoekwoning. Je moet typen brandstoffen voor dezelfde woning vergelijken, niet het gasverbruik van twee woningen.
En we willen juist van die fossiele bronnen af omdat ze uitputtelijk zijn. Dat is dus per definitie niet duurzaam.
Vastrecht verschilt dus niks.. een appartement op het warmtenet is daarmee veel en veel duurder dan een vergelijkbaar iemand in een "gas"appartement.
Geen idee waarom warmtenetten als duurzaam worden beschouwd (met bijbehorende korring op isolatieeisen), vaak betreft het niet eens restwarmte maar centrale opwekking door fossiel (met bijbehorende verliezen richting de huizen)

En onuitputtelijk is gas wel zo'n beetje.. de onzin dat fossiele energie ooit opraakt is inmiddels wel een loos argument. (20 jaar geleden wisten we zeker dat de olie nu wel op was)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
J ik zou nooit een woning met blokverwarming of warmtenet nemen. Je betaalt met vage verdeelsleutels altijd te veel zeker met weinig verbruik. Die rekenmodellen staan zo ver af van hoe mensen het werkelijk gebruiken dat ik het niet anders dan oplichting kan noemen.

[ Voor 30% gewijzigd door CyberMania op 02-10-2021 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ieny
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 08-09 20:53
Ik heb zelf nota's voor stadsverwarming herberekend. Dubieuze materie. Zou voor geen goud stadsverwarming willen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10-09 18:11

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

FrankoNL schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 17:28:
[...]
Ik zit dus inclusief elektriciteit op 130 euro.
Hier een vrijstaand huis (2 personen) met ~90€ de maand aan elektriciteit+verwarming afgelopen maanden.
Verwijderd schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 09:22:
[...]
verreweg de duurzaamste fossiele bron.
Fossiel an sich niet echt duurzaam.
Gas brandt wel schoner dan hout, maar men wil wel eens discussiëren dat hout stoken duurzamer is, omdat het hernieuwbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:42
Wij wonen in een appartement van 2012, 105 m2. Hebben 2 kids. Verwarming altijd op 21C, tenzij we slapen, dan op 17/18.

Verbruik laatste jaarnota: 27 GJ

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plucky
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Dan doen wij het hier helemaal nog niet zo gek. 130m2 uit 2008, twee personen en verwarming alleen aan als het écht koud is.
9gj / jaar. En ja, we douchen allebei dagelijks en dan niet bewust heel kort… :)

Overigens sinds enkele jaren wel Honeywell Evohome geïnstalleerd met op elke radiator een thermostaatknop. Veel minder gedoe en alles ook eenvoudig centraal te regelen.

[ Voor 29% gewijzigd door Plucky op 02-10-2021 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingkiller
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:54
Ik heb een hoekappartement uit 2011 van 110m2 met stadsverwarming voor zowel verwarming als warm water.
Daar woon ik in mijn eentje. 2019/2020 was het verbruik 28GJ. Periode daarvoor 24GJ, en daarvoor 18GJ.
Ik betaal nu 108 euro per maand.

Moet wel zeggen dat ik redelijk lang douche en de woonkamer op 22c staat en de werkkamer op 23.5c (andere kamers 19c)
Ik vermoed zelf dat de meeste energie weglekt ik verband met lowtech ventilatie. In dit appartement zitten alleen roosters die je open/dicht kan doen. Als je op 9 hoog woont kunnen er best wel harde luchtstromen op gang komen met koude lucht van buiten.

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin
  • Laatst online: 22:21
Voor de vergelijkers onder ons, hier 54gj van juni tot juni voor een 2-kapper met de beroerd geïsoleerde bijkeuken altijd op 20 graden voor de huisdieren en de radiator op zolder regelmatig open om de was enigszins droog te krijgen in de wintermaanden :'( ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aiolos
  • Niet online
Erwin schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 23:41:
Voor de vergelijkers onder ons, hier 54gj van juni tot juni voor een 2-kapper met de beroerd geïsoleerde bijkeuken altijd op 20 graden voor de huisdieren en de radiator op zolder regelmatig open om de was enigszins droog te krijgen in de wintermaanden :'( ...
Dan kun je beter een wasdroger kopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin
  • Laatst online: 22:21
Aiolos schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 23:52:
[...]

Dan kun je beter een wasdroger kopen...
Sommige kledingstukken en stoffen reageren daar niet zo lekker op ;). Omgerekend kost dit ons €120,- per maand aan verwarming/warm water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjdverbeek
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 29-08 17:02
Ik heb met mijn gezin ook een hoekappartement (zuid, west en noord) van 100m2 met boven- en onderburen. Wij hebben een woning uit 2010 met stadsverwarming en WTW. Ons jaarlijkse verbruik is 9GJ. Wij betalen dan ook 61 euro in de maand.

Ik heb wel een smart home installatie waarbij ik in elke kamer individueel de temperatuur kan reguleren.

De WTW zorgt ervoor dat we in de winter verse lucht krijgen zonder dat we veel warmte verliezen. De warmte van de uitgaande lucht wordt voor 95% overgedragen op de inkomende lucht.

Ik denk dat ons huis zo energiezuinig is dat we misschien twee/drie maanden per jaar de verwarming nodig hebben. Op dit moment is het 21.5 graden in huis en de verwarming is dit najaar nog niet aan geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• secret17
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06-09 13:46
FrankoNL schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 23:18:
[...]

Ja dat zou kunnen, ware het niet dat ik die handmatig dicht draai :+

Nouja goed, misschien moet ik maar accepteren dat dit gewoon een dure oplossing is die stadsverwarming.
Een jaar of 13 geleden kocht ik mijn eerste appartement waar de verwarming ook centraal geregeld was, zij het dat er beneden in het complex wel gewoon een gasgestookte ketel stond. Op deze ketel waren dan 10 of 20 appartementen aangesloten. De jaarlijkse afrekening vond toen plaats o.b.v. caloriemeters die op de radiotoren geplaatst waren.

Dit was echt een vreselijk systeem, omdat veel mensen 'door hadden' dat je de thermostaat hoog kon zetten terwijl je de radiatoren laag of helemaal uit draaide. Het appartement ging dan warmte vragen van de ketel, maar je verbruik kon nauwelijks worden afgemeten met de caloriemeters. Het appartement warmde dan langzaam op via de buizen die door de vloer en wanden liepen; eigenlijk een hele inefficiënte manier van vloerverwarming. Resultaat: torenhoog gasverbruik, en de mensen die wel eerlijk stookten kregen de hoogste rekening.

Ik moest hier aan denken omdat jij het hebt over hoog verbruik terwijl de radiatoren bij jou dicht zitten; kan het niet zijn dat er stiekem toch warmte wordt afgegeven aan de leidingen in je appartement terwijl je thermostaat nog wel op 20 staat en je dus indirect aan het stoken bent?

There can be only fun

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 08-09 17:55
het enige betrouwbare is joul meter die in de warmwater leiding zit gemonteerdt.
maar de restuour temp mag bij stadsverwarming geen barst uit.
dus of je 50 graden water retour stuur of 30 dat maakt verder niet uit.
bovendien zijn er ook mogelijkheden om te besparen met stadsverwarming.
zoals een klep voor thermostaat. een zone regling van bijv tado en last but not least.
er een 76/55 graden systeem van laten maken ipv 90/70. en scheelt ook weer voor de verdamingmeters.
https://www.youtube.com/watch?v=0xjuQNBSBSU&t
vraag hem naar het juiste verhaal/de juiste installatie.
hij weet veel meer te vertellen dan hij in deze video doet.
voor iedere situitie gelden weer andere regels/toepasingen etc.

[ Voor 5% gewijzigd door miciel op 10-10-2021 22:40 ]

Pagina: 1