Vraag

• Gewoon_Jansen
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 24-10 14:32
Edit: Dank voor alle input!

[ Voor 98% gewijzigd door Gewoon_Jansen op 03-10-2021 13:14 ]

Beste antwoord (via Gewoon_Jansen op 03-10-2021 12:24)

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:39
GromuhlDjun schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 00:39:
[...]

Gigabyte Aorus x570 Pro is het. Bios versie F33 , stond in een eerdere post.

Maar de oplossing zou kunnen werken. De kernel power melding heb ik ook wel eens gezien, ik had daar last van omdat ik mijn CPU had onderklokt. Na de cpu settings in bios weer terug naar default gezet te hebben, werkte alles weer stabiel.
Niet dat het perse de oplossing is, maar het proberen waard.
Ah, daar heb ik dan overheen gelezen. Excuus. Volgens mij is er al een F35 versie van dat bios met de laatste agesa die ook meteen veel geheugen instabiliteit op moet lossen.

De problemen lijken inderdaad op een undervolting issue. Veelal kom je daar achter met gaming omdat dat over het algemeen hogere single core belasting geeft dus hogere clocks en daardoor hogere voltages vraagt. Als de voltage curve dan te laag staat dan krijgt zo'n core te weinig voltage en crashed hij. Het enige wat niet bij dit verhaal past is het event log. Daar zouden dan WHEA errors in moeten staan.

Wie goed doet, die goed ontmoet.

Alle reacties

• KingTenteehje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 30-10 09:31

KingTenteehje

Onia Cause Fiunt

misschien een vreemde vraag maar is je systeem goed geaard in een geaard stopcontact? Een slechte aarde kan soms hele vreemde storingen veroorzaken.

edit:
Zijn het specifieke games waar je dit verschijnsel bij hebt?

[ Voor 28% gewijzigd door KingTenteehje op 01-10-2021 15:29 ]

Fools you are... who say you like to learn from your mistakes... I prefer to learn from the mistakes of others, and avoid the cost of my own. "Otto von Bismarck"

• Gewoon_Jansen
KingTenteehje schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 15:21:
misschien een vreemde vraag maar is je systeem goed geaard in een geaard stopcontact? Een slechte aarde kan soms hele vreemde storingen veroorzaken.

edit:
Zijn het specifieke games waar je dit verschijnsel bij hebt?
Je vraag over het stopcontact doet me wel aan iets denken wat ik ben vergeten te vermelden. Ik heb een 2500Watt stekkerblok liggen waar de pc op aangesloten is, dus niet direct in het stopcontact. Kan dat nog een issue zijn? In principe zou het blok de powerdraw wel moeten kunnen hebben (nog nooit eerder issues gehad namelijk).

Niet bij specifieke games, dit waren gewoon de games waarbij het gebeurde. Zag ook net dat mijn BIOS instellingen gereset waren nadat ik mijn bootsequence aan moest passen. Begin zelf te vermoeden dat het een PSU issue is. Na de reboot had ik wel last van het soms flikkeren van het beeld, heel kort om de minuut even zwart en weer goed beeld. RAM test gedaan, geen fouten gevonden.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 16:39
Zitten er extensions tussen de originele Corsair voedingskabels en de videokaart?

• AlainSki
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 31-10 16:25
Wat voor moederbord heb je?

• Gewoon_Jansen
Nee, geen extensions, direct van PSU naar GPU en originele kabels. Kan ze misschien ook nog van positie wisselen op de PSU zelf.

Moederbord was ik vergeten ja: Gigabyte Aorus x570 Pro is het. Bios versie F33.

• Uszka
Gewoon_Jansen schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 16:29:
Nee, geen extensions, direct van PSU naar GPU en originele kabels. Kan ze misschien ook nog van positie wisselen op de PSU zelf.
Eén daisy chained kabel vanaf de voeding of 2 aparte kabels naar de videokaart?

• AlainSki
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 31-10 16:25
Uszka schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 16:35:
[...]

Dit. Is het zo'n kabel?

https://www.onlinekabelsh...30lw5EEAQYAiABEgLdyvD_BwE

Kan max 300w aan, TDP van een 3080ti is volgens mij hoger. Maargoed, dan zou je verwachten dat dit er bij de GPU stresstest ook uit zou komen.

[ Voor 8% gewijzigd door AlainSki op 01-10-2021 16:47 ]

• Negakinu
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 25-10 19:37
Probeer het eerst eens zonder dat power block ding ertussen.

too old, too cold

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Het lijkt mij een voedingsprobleem te zijn.
Heb je de mogelijkheid om te testen met een andere PSU?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Gewoon_Jansen
Uszka schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 16:35:
[...]

Gewoon 2 losse kabels naar de videokaart. Wel kabels die zich splitsen maar dus maar 1 kant gebruikt en voor de andere connectie ook een losse kabel.

Ga morgen even testen als de pc direct is aangesloten op het stopcontact. Heb geen back-up PSU dus die zou ik dan aan moeten schaffen. Begin zelf wel erg te twijfelen over wat het issue nu is. Je zou zeggen bij een slechte PSU dat - bij het inkicken van de safety - juist het hele systeem uit hoort te vallen. Nu blijven alle fans draaien en lichten wel aan. Had na de 2e uitval vanmiddag wel kort even last van lijnen in beeld na het booten maar die waren na een reboot weer weg. Maar videokaart issues heb ik verder niet tijdens het gamen, geen glitches of artefacten in beeld of zo.

• Uszka
Voedingsprobleem verwacht ik niet.

Het Corsair geheugen: wat is het exacte type en welk versienummer heeft het? Versienummer staat op de modules naast het voltage.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h8I-dkjtTABMDgSRULAHpyTmNuA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JOmvOE462ivgzrdz3nYmKe42.jpg?f=fotoalbum_large

• Gewoon_Jansen
Versienummer ga ik morgenochtend even opzoeken, had wel RAM-test gedraaid zonder issues verder. Vergiste me wel in de latency, het is CMW32GX4M2D3600C18 geheugen dus CL18. 4 modules van 16GB.

• Uszka
En dat 2x want je hebt 4x16GB RAM? Test eens met 2 modules?

[ Voor 6% gewijzigd door Uszka op 01-10-2021 20:52 ]

• Gewoon_Jansen
Thanks voor het meedenken. Probeer wat dingen uit te sluiten ook zodat ik het issue wat kan trechteren. Nadeel is wel dat het niet in 1 scenario telkens voorkomt. Gisteren was het na ongeveer 3 uur gamen (Detroit: Become Human), daarna na een reboot en het opstarten van de game was het gelijk weer raak. De pc reboot niet maar display valt uit, alle RGB leds gaan branden, fans rampen naar 100% en systeem reageert niet meer.

Wanneer ik dan een shutdown of reset op de kast zelf wil doen reageert het systeem helemaal niet meer. Pas wanneer ik echt de PSU switch uit doe en weer aan boot het systeem pas weer. Wel weer met een gereset mobo.

• Gewoon_Jansen
Vandaag verder gaan testen. Uitgebreide RAM test gedaan, geen issues gevonden (Memory diagnostics tool van MS). CPU stress test half uur laten draaien, geen issues, temp max 68 graden na half uur. GPU stress test half uur laten draaien, max temp 65 graden.

Alle sensoren in de kast geven geen temperatuur waarschuwingen af in HWinfo. Geen crashes meer gehad, wil eigenlijk nog even de GPU en CPU test samen laten draaien. Maar het gebeurd dus vooralsnog alleen 'in game', heb Detroit nog een uurtje laten draaien, geen issue.

Waarom het dus zo plots de kop opsteekt blijft vooralsnog een raadsel.

• janklo
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 23-11-2021
Maar al andere voeding getest?

• Gewoon_Jansen
Nee, geen back-up voeding zoals ik aangaf. Maar het systeem blijft draaien na uitval dus eerst kabels vervangen en andere PCI slot van de voeding gebruiken denk ik.

• Uszka
Nog naar het versienummer van het RAM gekeken?

• AtlAntA
Ik heb nog nergens gelezen welk moederbord je gebruikt?

Het lijkt mij namelijk heel erg veel op een instabiele cpu. Misschien door een overklok en anders door een oudere bios. Dus je bios updaten en alles op default laten staan. Probeer ook de laatste chipset drivers voor je moederbord eens van de AMD website te halen.

[ Voor 8% gewijzigd door AtlAntA op 02-10-2021 22:46 ]

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 26-10 14:21
AtlAntA schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 22:38:
Ik heb nog nergens gelezen welk moederbord je gebruikt?

Het lijkt mij namelijk heel erg veel op een instabiele cpu. Misschien door een overklok en anders door een oudere bios. Dus je bios updaten en alles op default laten staan. Probeer ook de laatste chipset drivers voor je moederbord eens van de AMD website te halen.

Maar de oplossing zou kunnen werken. De kernel power melding heb ik ook wel eens gezien, ik had daar last van omdat ik mijn CPU had onderklokt. Na de cpu settings in bios weer terug naar default gezet te hebben, werkte alles weer stabiel.

Acties:
  • Beste antwoord

• AtlAntA
GromuhlDjun schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 00:39:
[...]

Ah, daar heb ik dan overheen gelezen. Excuus. Volgens mij is er al een F35 versie van dat bios met de laatste agesa die ook meteen veel geheugen instabiliteit op moet lossen.

De problemen lijken inderdaad op een undervolting issue. Veelal kom je daar achter met gaming omdat dat over het algemeen hogere single core belasting geeft dus hogere clocks en daardoor hogere voltages vraagt. Als de voltage curve dan te laag staat dan krijgt zo'n core te weinig voltage en crashed hij. Het enige wat niet bij dit verhaal past is het event log. Daar zouden dan WHEA errors in moeten staan.

• Gewoon_Jansen
Goedemorgen,

Dank voor alle input, wordt zeer gewaardeerd. Ik heb nooit iets gedaan met de CPU, geen over- en underclock. Alles staat op default in het BIOS, enkel XMP geactiveerd en een custom fancurve aangemaakt.

• Gewoon_Jansen
Lijkt voor nu stabiel te draaien. Indien er weer uitval is zal ik een nieuw topic openen. Dank voor de input!

• Uszka
Gewoon_Jansen schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 12:23:
Indien er weer uitval is zal ik een nieuw topic openen.
Lijkt mij verstandiger dan je dan in dit topic verder gaat anders gaat bovenstaande in een nieuw topic allemaal opnieuw gevraagd worden.
Pagina: 1